Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
Moderator: Redaktion
Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?
1000km/h i laddning och över det är snabbt i dagsläget.
kW i all ära men...
kW i all ära men...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ok, det kanske inte är så långt som det verkar och är vädret drägligt är det ju trevligt med en promenad.alseC skrev:Vi gick in mot stan, sist vi laddade i Ulricehamn, över motorvägen och hittade en restaurang på vänster sida med god buffé och det föredrog vi före det nära hamburgerstället.mikebike skrev:I nästa vecka blir det premiär för att åka elbil på denna rutt. Strategiskt så är det bäst att ladda nästan fullt i Ulricehamn, men laddstolparna ligger väldigt långt från stan (som har några hyfsade matställen).
Vi äter nog som vanligt och pausar utan mat i Ulricehamn.
EDIT. 28 minuters promenad in till stan, men det finns en Chili Thai halvvägs.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jäklars vad hungrig jag blev. Skriv upp mig på en sån där skagenwrap!mikebike skrev:Vi brukar oftast ha med oss hemgjorda wraps med ägg och skagenröra när vi åker söderut. Då stannar vi vid Brahehus.Banane skrev:mikebike skrev:Problemet är vilken typ av måltid som är tillgänglig vid snabbladdarna...Anderzzon skrev:Jag tycker inte att det gör något med ett 40-60 minuters stopp när man kan planera in det i samband med en måltid. Problemet blir när man kör så långt att man måste ha ett ytterligare ett 20-25 minuters stopp 1,5-2 timmar senare. Då blir det ofta att man bara står vid laddaren och stampar.
Vad brukar folk som kör fossilt äta på roadtrips? Vet att många hävdar att de åker till restauranger på golfklubbar o dyl. Men är det verkligen så?
Jag tycker McDonalds funkar bra. Jag brukar ganska ofta ta en av deras sallader. Ingen hälsokost det heller kanske men det är ju ingen flottbomb iaf. Man kan även ta morötter istället för strips, vatten istället för läsk... Sen är det klart att det inte är någon matupplevelse att tala om men hur många vardagsluncher är det? (Om man inte heter Edward Blom och lever för att äta).
McDonalds är i vilket fall att föredra framför Rasta o andra "vägkrogar" som serverar "husman". Där vet man aldrig vad man får. Många rätter jag fått på såna ställen är osmakliga och några direkt oätliga. Så är det inte på donken. Du vet vad du får. Det är varken gott eller äckligt och relativt prisvärt. Ner i magen med det och kör vidare. Samt att ungarna också hittar nåt de vill/kan äta.
På vägen hem vill vi gärna äta "med kniv och gaffel". Kruthuset i Husqvarna, eller Rudenstams. Gränna har ett par trevliga fik. Väderstad har ett utmärkt fik.
Vi stannar nästan aldrig på vägkrogar, aldrig på MacDonalds.
I nästa vecka blir det premiär för att åka elbil på denna rutt. Strategiskt så är det bäst att ladda nästan fullt i Ulricehamn, men laddstolparna ligger väldigt långt från stan (som har några hyfsade matställen).
Vi äter nog som vanligt och pausar utan mat i Ulricehamn.
För mig räcker en kvart för att sträcka på benen, ta en sväng förbi toa (behöver oftast inte), och kanske något snabbt att äta eller dricka (enbart kopp te i vissa fall). Så för mig så skulle 15 minuter vara helt optimalt!mati skrev:Du beskriver ett problem som få utanför elbilssfären inser tror jag. Jag upplever det på samma sätt som du. Man behöver ungefär en halvtimme på sig om man vill göra nåt vettigt under tiden bilen laddar. Tar det bara 15 minuter så sitter man oftast kvar i bilen och då blir det segt. Då vill man bara att det ska gå riktigt snabbt.
Alltså antingen mindre än 10 minuter eller 25-30 minuter går bra. Allt däremellan är dumt för man hinner inte ens gå på toaletten. Och allt över 45 min blir också segt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Har bara laddat på V3 en gång, så jag kanske har haft tur, men fick runt en 230 kW i början (sedan avtar det ju med ökad SoC, som alltid).mikebike skrev:Fast så fort går det ju inte i verkligheten. Jag fick t.ex. 44 kW när jag testade en V3.Zalman3 skrev:Nu kan Porsche Taycan ladda i 270kW och Tesla M3 i 250kW.
Hyundai Ioniq 5 och KIA CV kan ladda i 232kW.
Konkurrensen hårdnar.
Vad tycker ni, hur viktigt är det att kunna ladda riktigt snabbt?
Du verkar ha ett enormt oflyt med alla dina Teslor Micke! Med allt från telefonlås till laddning, allt annat möjligt/omöjligt.

Här laddar jag iaf. V3 på Bredden för någon vecka eller två sedan:

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Exakt. Problemet är ju att orkar ju inte äta lunch eller middag varje gång man stoppar för att ladda. Då är det bra om det går på en 10-15 min att ladda i framtiden.Anderzzon skrev:Jag tycker inte att det gör något med ett 40-60 minuters stopp när man kan planera in det i samband med en måltid. Problemet blir när man kör så långt att man måste ha ett ytterligare ett 20-25 minuters stopp 1,5-2 timmar senare. Då blir det ofta att man bara står vid laddaren och stampar.
Så kan man ju en gång om dagen välja en långsammare laddare för att just matcha sin lunch eller middag på en timmes tid (kanske 50kW-laddare är lagom då).

Brukar bli samma här, men ack så trist!Banane skrev:mikebike skrev:Problemet är vilken typ av måltid som är tillgänglig vid snabbladdarna...Anderzzon skrev:Jag tycker inte att det gör något med ett 40-60 minuters stopp när man kan planera in det i samband med en måltid. Problemet blir när man kör så långt att man måste ha ett ytterligare ett 20-25 minuters stopp 1,5-2 timmar senare. Då blir det ofta att man bara står vid laddaren och stampar.
Vad brukar folk som kör fossilt äta på roadtrips? Vet att många hävdar att de åker till restauranger på golfklubbar o dyl. Men är det verkligen så?
Jag tycker McDonalds funkar bra.

Kräver inte lyxrestauranger eller Michelinkrogar längs vägarna (som faktiskt finns i Italien, om man planerar sin körning lite!). Däremot lite mer snabbmatställen som man hittar i städerna hade varit trevligt (sushi, thai, indier, salladsbar, etc.). Tyvärr även utbudet av dessa enklare ställen helt frånvarande vid SuC och andra laddställen.
När vi kör fossil (vilket som vi oftast göra om vi är alla i familjen, och på längre turer som tex. till fjällen) så brukar vi åka in till städer och hitta några trevliga restauranger att äta på. Klart mycket trevligare!
När vi tagit Teslan så är det tyvärr osande hamburgerhak eller flottiga vägkrogar som är i princip allt som erbjuds för oss elbilister.

När jag körde Ystad-Haparanda ToR i somras så stannade jag vid varje SuC trots att jag med min SR+ skulle ha kunnat hoppa över vissa. Men att sitta uppåt 3 timmar i bilen gillade if inte min kropp och blåsa så 1½-2 timmar mellan stoppen var perfekt och då behövde jag sällan ladda längre än 15-20 minuter och det var precis lagom för en bensträckare, att gå på toa och kanske köpa nåt.martinot skrev:För mig räcker en kvart för att sträcka på benen, ta en sväng förbi toa (behöver oftast inte), och kanske något snabbt att äta eller dricka (enbart kopp te i vissa fall). Så för mig så skulle 15 minuter vara helt optimalt!
- Datzun
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Wow, Ystad-Haparanda! Hur lång tid tog det?Jerker skrev:När jag körde Ystad-Haparanda ToR i somras så stannade jag vid varje SuC trots att jag med min SR+ skulle ha kunnat hoppa över vissa. Men att sitta uppåt 3 timmar i bilen gillade if inte min kropp och blåsa så 1½-2 timmar mellan stoppen var perfekt och då behövde jag sällan ladda längre än 15-20 minuter och det var precis lagom för en bensträckare, att gå på toa och kanske köpa nåt.martinot skrev:För mig räcker en kvart för att sträcka på benen, ta en sväng förbi toa (behöver oftast inte), och kanske något snabbt att äta eller dricka (enbart kopp te i vissa fall). Så för mig så skulle 15 minuter vara helt optimalt!
VW ID.7 Pro 2024
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
Då är vi olika.. McDonalds är ju vidrigt.. Jag kallar de nödmat. Rasta kan vara ok men väldigt skiftade beroende på var man stannar..Banane skrev:mikebike skrev:Problemet är vilken typ av måltid som är tillgänglig vid snabbladdarna...Anderzzon skrev:Jag tycker inte att det gör något med ett 40-60 minuters stopp när man kan planera in det i samband med en måltid. Problemet blir när man kör så långt att man måste ha ett ytterligare ett 20-25 minuters stopp 1,5-2 timmar senare. Då blir det ofta att man bara står vid laddaren och stampar.
Jag tycker McDonalds funkar bra. Jag brukar ganska ofta ta en av deras sallader. Ingen hälsokost det heller kanske men det är ju ingen flottbomb iaf. Man kan även ta morötter istället för strips, vatten istället för läsk... Sen är det klart att det inte är någon matupplevelse att tala om men hur många vardagsluncher är det? (Om man inte heter Edward Blom och lever för att äta).
McDonalds är i vilket fall att föredra framför Rasta o andra "vägkrogar" som serverar "husman". Där vet man aldrig vad man får. Många rätter jag fått på såna ställen är osmakliga och några direkt oätliga. Så är det inte på donken. Du vet vad du får. Det är varken gott eller äckligt och relativt prisvärt. Ner i magen med det och kör vidare. Samt att ungarna också hittar nåt de vill/kan äta.
Nej bättre mat än McDonalds vill jag men självklart ingen lyx restaurang heller när man måste transportera sig under en hel dag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Läs om det i den här tråden:Datzun skrev:Wow, Ystad-Haparanda! Hur lång tid tog det?
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
- Teslaspolen
- Teslaägare
martinot skrev:Brukar bli samma här, men ack så trist!Banane skrev:mikebike skrev:Problemet är vilken typ av måltid som är tillgänglig vid snabbladdarna...Anderzzon skrev:Jag tycker inte att det gör något med ett 40-60 minuters stopp när man kan planera in det i samband med en måltid. Problemet blir när man kör så långt att man måste ha ett ytterligare ett 20-25 minuters stopp 1,5-2 timmar senare. Då blir det ofta att man bara står vid laddaren och stampar.
Jag tycker McDonalds funkar bra.
Kräver inte lyxrestauranger eller Michelinkrogar längs vägarna (som faktiskt finns i Italien, om man planerar sin körning lite!). Däremot lite mer snabbmatställen som man hittar i städerna hade varit trevligt (sushi, thai, indier, salladsbar, etc.). Tyvärr även utbudet av dessa enklare ställen helt frånvarande vid SuC och andra laddställen.
När vi kör fossil (vilket som vi oftast göra om vi är alla i familjen, och på längre turer som tex. till fjällen) så brukar vi åka in till städer och hitta några trevliga restauranger att äta på. Klart mycket trevligare!
När vi tagit Teslan så är det tyvärr osande hamburgerhak eller flottiga vägkrogar som är i princip allt som erbjuds för oss elbilister.
En gammal hederlig matsäck är rejält underskattad, speciellt om vädret samarbetar! Smörgåsar, bullar, eller varför inte en mattermos? Extremt mycket trevligare än att armbåga sig fram på något hamburgehak. Eller gör som Bjørn och ta med mikrovågsugn om bilen har stark nog inverter.

Inget som hindrar med vintern heller, man kanske sitter kvar i bilen då, men där är det lugnt och tyst. Och så kan man sträcka på benen om man ska besöka toalett någonstans.
Man får tänka lite utanför lådan, hörrni.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Datzun
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Tack, men länken funkar dessvärre inte.Jerker skrev:Läs om det i den här tråden:Datzun skrev:Wow, Ystad-Haparanda! Hur lång tid tog det?
VW ID.7 Pro 2024
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
Testa denna tapatalk-rensade länk:Datzun skrev:Tack, men länken funkar dessvärre inte.Jerker skrev:Läs om det i den här tråden:Datzun skrev:Wow, Ystad-Haparanda! Hur lång tid tog det?
viewtopic.php?t=21422
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Du behöver inte ladda "fullt" varje gång. Kör 3-4 timmar, lunch en timme, kör 2 timmar, ta en bensträckare och gå på muggen (20 min) och kör sen 2-3 timmar tills en timmes middagsstopp och sen 2-3 timmar på kvällen. Då har du runt 100 mil på ett inte alltför krångligt sätt. Gör research på Google maps innan vilka SuC som är bra.martinot skrev:Exakt. Problemet är ju att orkar ju inte äta lunch eller middag varje gång man stoppar för att ladda. Då är det bra om det går på en 10-15 min att ladda i framtiden.Anderzzon skrev:Jag tycker inte att det gör något med ett 40-60 minuters stopp när man kan planera in det i samband med en måltid. Problemet blir när man kör så långt att man måste ha ett ytterligare ett 20-25 minuters stopp 1,5-2 timmar senare. Då blir det ofta att man bara står vid laddaren och stampar.
Så kan man ju en gång om dagen välja en långsammare laddare för att just matcha sin lunch eller middag på en timmes tid (kanske 50kW-laddare är lagom då).
Dette med makseffekt er bare tull og tøys. Det som gjelder er det vi kaller»area under the curv», dvs integralet. Hva nytter det med en 30 sek effekt på 250 kw, og så følger 50 min med 85 kw.
Man må rett og slett se hver enkelts bil ladekurve fra ca 20-80% og se hvor lang tid dette tar. Alt annet er bare pynt på tall og kanskje bra for selgeren, men som sluttbruker er det integralet som betyr noe for hverdagskjøring.
Har selv en model s long range som skal klare opp til 200 kw, men over hvor lang tid? Audi etron lader med 150 kw, men over hvor lang tid?
Så et tankekors:
Tidligere på langreise med bensinbil var det ofte kø foran bensinpumpa. Da satt man og ventet, gjerne i 10 min. Så tanket man og sto 3-4 min i bensindamp.
Deretter parkere bilen (2 min). Så 4 min betalkø. Så toalettkø med 5 min opphold. Hadde man barn med seg kunne gjerne toalett-tiden dobles. Så var det å få kjøpt seg litt mat. Ny kø, og 10 min til å få i seg maten. Totalt 35-40 min.
I dag kobler jeg til Teslaen (nesten aldri ladekø). Så ordner jeg alle de andre tingene i fred og ro og har faktisk mer tid til å spise og ta meg av familien enn tidligere. Jeg brukes sjelden lengre tid enn tidligere, men når jeg kommer fram er jeg mer uthvilt. Når jeg er framme kobler jeg til bilen til laderen og kommer neste morgen til fulladet bil. Hadde jeg hatt bensinbil ville jeg ha måttet tanke en siste gang før jeg satte ifra meg bilen på kvelden.
Mitt råd: ikke se deg blind på kw, men se heller på ladetid og fyll den tiden du lader med noe vettig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Man må rett og slett se hver enkelts bil ladekurve fra ca 20-80% og se hvor lang tid dette tar. Alt annet er bare pynt på tall og kanskje bra for selgeren, men som sluttbruker er det integralet som betyr noe for hverdagskjøring.
Har selv en model s long range som skal klare opp til 200 kw, men over hvor lang tid? Audi etron lader med 150 kw, men over hvor lang tid?
Så et tankekors:
Tidligere på langreise med bensinbil var det ofte kø foran bensinpumpa. Da satt man og ventet, gjerne i 10 min. Så tanket man og sto 3-4 min i bensindamp.
Deretter parkere bilen (2 min). Så 4 min betalkø. Så toalettkø med 5 min opphold. Hadde man barn med seg kunne gjerne toalett-tiden dobles. Så var det å få kjøpt seg litt mat. Ny kø, og 10 min til å få i seg maten. Totalt 35-40 min.
I dag kobler jeg til Teslaen (nesten aldri ladekø). Så ordner jeg alle de andre tingene i fred og ro og har faktisk mer tid til å spise og ta meg av familien enn tidligere. Jeg brukes sjelden lengre tid enn tidligere, men når jeg kommer fram er jeg mer uthvilt. Når jeg er framme kobler jeg til bilen til laderen og kommer neste morgen til fulladet bil. Hadde jeg hatt bensinbil ville jeg ha måttet tanke en siste gang før jeg satte ifra meg bilen på kvelden.
Mitt råd: ikke se deg blind på kw, men se heller på ladetid og fyll den tiden du lader med noe vettig.
Du jämför lite så där avgasbilar och elbilar. Alla som kör elbilar kommer inte från avgasbilar som drog 2l/mil och behövde inte tanka 4 gånger /dagmiksch skrev:Dette med makseffekt er bare tull og tøys. Det som gjelder er det vi kaller»area under the curv», dvs integralet. Hva nytter det med en 30 sek effekt på 250 kw, og så følger 50 min med 85 kw.
Så et tankekors:
Om jag räknar min semester resa till Augsburg som är på ca135 mil säger ABRP ca 14 timmar i verkligheten tar den resan ca 17-18 timmar och då tankar jag bara en gång. För mig bli det 6-8 pauser på den resan. Man behöver inte sminka verkligheten den är fin utan att man behöver överdriva.
miksch skrev:Dette med makseffekt er bare tull og tøys. Det som gjelder er det vi kaller»area under the curv», dvs integralet. Hva nytter det med en 30 sek effekt på 250 kw, og så følger 50 min med 85 kw.
Så et tankekors:
Ja, det är arean under kurvan som är kWh. Det finns dock en vits att ha en hög puckel tidigt om man bara vill ladda så att man tar sig till nästa supercharger. Det kan bero på att den supercharger man är på inte har nån bra mat eller att klockan inte riktigt är lunch eller vad som helst. En jämn laddkurva som hos E-Tron har också sina fördelar. Man kan stanna och ladda effektivt även om batteriet inte är nästan tomt. Det blir mer flexibelt. Man kan ta den där snabb-pausen även om man har 50% SOC.
Din Model S lär inte klara mer än ~140 kW i Europa eftersom CCS-adaptern inte klarar mer (sägs det).
Dina erfarenheter av bensinmackar delar jag inte. Har aldrig köat vad jag minns. Inte har jag köat för att betala heller. Här i Sverige betalar man med kort vid pumpen numera. Vet inte hur det är i Norge. Toalettkö är ytterst ovanligt också. Det går inte att komma ifrån att ett tankstopp både går mycket snabbare och tar mindre tid än att ladda bilen. Dessutom behöver man inte göra det lika ofta. Med rätt planering är dock avigsidan av elbil minimal. Det enda jag själv upplever som negativt är att man inte får välja var man ska stanna. Man är även lite låst på destinationen om man saknar destinationsladdning och har en bit till närmaste supercharger. Vi bodde t ex på hotell i Spanien ca 5 mil från superchargern i Girona (riktigt trist supercharger). Det var inte så roligt. Men med rätt hotell och/eller nära en supercharger så är det hur lugnt som helst.
- Gustafsson
- Teslaägare
Visst är det kö till bensinstationer ibland. Men med dagens batterier, miksch bil har ju över 60 mils räckvidd, blir kompromisserna få. Han bör klara att ladda till iaf 60 -70 kWh med i snitt 110 kW. En sådan paus behövs nog för de flesta. Men som diskuterats tidigare, som elbilsbrukare måste man ta det. Jag brukar ta en powernap om jag inte behöver göra något annat. Det är för mig perfekt använd tid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hver morgen når jeg drar på jobb kjører jeg forbi 3 bensinstasjoner. I minst 2 av de er det kø og i en av de er det kø helt ut på veien. Der står de og venter mens jeg ruller forbi med fylt batteri.
Så det tar gjerne lengre tid enn man først tror eller minnes.
Det jeg egentlig snakker om er at alle er opptatt av toppeffekt, men toppeffekt sier ikke noe om hvor lang tid det virkelig tar å lade. Vi ser det på Audi etron og model 3. Etron holder høy ladeeffekt lengre og er overraskende rask til tross for lavere toppeffekt.
Det jeg egentlig snakker om er at alle er opptatt av toppeffekt, men toppeffekt sier ikke noe om hvor lang tid det virkelig tar å lade. Vi ser det på Audi etron og model 3. Etron holder høy ladeeffekt lengre og er overraskende rask til tross for lavere toppeffekt.
miksch skrev:Hver morgen når jeg drar på jobb kjører jeg forbi 3 bensinstasjoner. I minst 2 av de er det kø og i en av de er det kø helt ut på veien. Der står de og venter mens jeg ruller forbi med fylt batteri.
Ja, jag skrev ju det. Arean under en graf där y-axeln är kW och x-axeln är h är i kWh. När antalet kWh är lika många som man vill ha avbryter man laddningen och då har det gått viss tid. Olika kurvor har olika fördelar. Ska du inte ha så många kWh och kommer in med låg SOC går det fortare med en toppig kurva. Med en jämnare kurva är man inte lika beroende av det utan kan ladda effektivt även vid högre SOC. Var och en får avgöra vad som passar bäst.
Håller dock med om att det är för stor fokus på toppeffekten. Det lurar nog många som inte är så insatta att ta batteriets kapacitet och dela med maxeffekten och tro att det är laddtiden.
Ja, er enig med deg. Til slitt må hver og en se på sitt kjøreprofil og velge bil mht på batterikapasitet samt ladehastighet.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Håller inte helt med. Är intressant med laddtiden mellan ca5%-ca60% om du vill vinna körtid med elbil. E-tron betalar du för batteri du inte kan använda (varför du har högre laddeffekt kring 80% jämfört med Model 3).miksch skrev:Dette med makseffekt er bare tull og tøys. Det som gjelder er det vi kaller»area under the curv», dvs integralet. Hva nytter det med en 30 sek effekt på 250 kw, og så følger 50 min med 85 kw.
Så et tankekors:
Ex SuC stoppet i Wismar (250kw peak) gör vi snabbt (ca 15min) genom att just ladda mellan ca 5%-ca 60% sedan har vi ca 2timmars körning till Busdorf SuC med vår Model 3.
Mvh
NiklasTesla skrev:Håller inte helt med. Är intressant med laddtiden mellan ca5%-ca60% om du vill vinna körtid med elbil. E-tron betalar du för batteri du inte kan använda (varför du har högre laddeffekt kring 80% jämfört med Model 3).miksch skrev:Dette med makseffekt er bare tull og tøys. Det som gjelder er det vi kaller»area under the curv», dvs integralet. Hva nytter det med en 30 sek effekt på 250 kw, og så følger 50 min med 85 kw.
Så et tankekors:
Ex SuC stoppet i Wismar (250kw peak) gör vi snabbt (ca 15min) genom att just ladda mellan ca 5%-ca 60% sedan har vi ca 2timmars körning till Busdorf SuC med vår Model 3.
Mvh
Det passar inte alla att ta många korta pauser heller.
Om det passar bättre med en längre paus så tar man just en längre paus.Banane skrev:Det passar inte alla att ta många korta pauser heller.
Det är det som är det fina med Teslas laddkurva, det är helt upp till dig. Den passar helt enkelt båda körsätten.
Med andra bilar, som tex etron, så kan man inte ta en kort paus om det passar bättre, man är tvungen att ta en längre varje gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.