Vad "måste" man köpa till sin Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Vad "måste" man köpa till sin Model 3?

Inlägg av Fluffy »

martinot skrev:

Tycker det är väldigt dumt att Tesla inte har detta som standard. De har ju 4G i alla bilar och alla möjligheter i världen att ordna så att alla klipp direkt laddas upp till molnet. Antingen till ens Tesla-konto alternativt till konto hos generella molntjänster som OneDrive eller Dropbox (eller andra).

Klart missat tillfälle av Tesla här.
Att de inte gjort det via 4G förstår jag då det skulle kunna bli rätt dyrt för dem. Att den synkar vid GK Wi-Fi nät borde finnas.
Det finns mycket utvecklingspotential i mjukvarorna.
Av högre prio tycker jag att de skulle ordna så man kan styra mer via appen, tex ställa in när man ska ladda, synka laddning mot nordpool/liknande. Alt släppa ett officiellt api.

Sedan saknar jag att jag inte kan slå på att den spelar in ljud i kupén. På min gamla dashcam (garmin) kunde man göra det. Det är praktiskt när man tex behöver komma ihåg en regplåt då kamerorna har lite svårt att få de synligt. Förut sade jag bara regplåten så sparades det ned.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fluffy skrev:
martinot skrev:

Tycker det är väldigt dumt att Tesla inte har detta som standard. De har ju 4G i alla bilar och alla möjligheter i världen att ordna så att alla klipp direkt laddas upp till molnet. Antingen till ens Tesla-konto alternativt till konto hos generella molntjänster som OneDrive eller Dropbox (eller andra).

Klart missat tillfälle av Tesla här.
Att de inte gjort det via 4G förstår jag då det skulle kunna bli rätt dyrt för dem. Att den synkar vid GK Wi-Fi nät borde finnas.
Det finns mycket utvecklingspotential i mjukvarorna.
Av högre prio tycker jag att de skulle ordna så man kan styra mer via appen, tex ställa in när man ska ladda, synka laddning mot nordpool/liknande. Alt släppa ett officiellt api.

Sedan saknar jag att jag inte kan slå på att den spelar in ljud i kupén. På min gamla dashcam (garmin) kunde man göra det. Det är praktiskt när man tex behöver komma ihåg en regplåt då kamerorna har lite svårt att få de synligt. Förut sade jag bara regplåten så sparades det ned.
Jämfört med Youtube och Netflix så borde det inte dra så mycket datatrafik tycker jag.

Gillar ditt förslag att kunna spela in kommentarer!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev:

Alla svordomar ersätts med censur-pip ? :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev:
martinot skrev:

Alla svordomar ersätts med censur-pip ? :D
*LOL*

Amerikansk bil; vad tror du? :mrgreen:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Spacers, som till alla bilar tyvärr. 20mm bak och 15 fram är perfekt
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare

Inlägg av maccis »

Fluffy skrev:
Nikola-Tesla skrev:
Hur stor SSD-disk till Sentry behöver man ha? Räcker det med 500Gig?
Du får i ”2021”med en 64gb sticka så du kan prova dig fram.

500 gb räcker länge, beror lite på hur länge du vill det ska vara kvar.

Om du är lite it tekniskt lagd (lite linux vana är rekommenderat) kan du kolla på https://github.com/marcone/teslausb

Jag använder en raspberry pi zero med 128 gb high endurance kort. När bilen får kontakt med hemmanätverkets Wi-Fi laddar den automatiskt över saved+ sentry filer till en hårddisk jag satt på routern. Nästa steg är att sätta upp en direkt synkning till molntjänst istället.
Funkar din lösning bra? Jag testade för cirka en månad sen och fick väldigt mkt fel om att lagringsmediumet var för långsamt osv. Kör min ssd igen.

Att sätta upp rclone var busenkelt om du vill synka till nån molnlagringstjänst.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Vad

Inlägg av Fluffy »

maccis skrev:
Fluffy skrev:
Nikola-Tesla skrev:

Om du är lite it tekniskt lagd (lite linux vana är rekommenderat) kan du kolla på https://github.com/marcone/teslausb

Jag använder en raspberry pi zero med 128 gb high endurance kort. När bilen får kontakt med hemmanätverkets Wi-Fi laddar den automatiskt över saved+ sentry filer till en hårddisk jag satt på routern. Nästa steg är att sätta upp en direkt synkning till molntjänst istället.
Funkar din lösning bra? Jag testade för cirka en månad sen och fick väldigt mkt fel om att lagringsmediumet var för långsamt osv. Kör min ssd igen.

Att sätta upp rclone var busenkelt om du vill synka till nån molnlagringstjänst.
Det fungerar ok. Efter jag fick en ny tesla uppdatering får jag ett felmeddelande att det inte finns ett minne i men det fungerar och när man går till säkerhetsmenyn ser det ok ut. Det är dock lite fippel att få till allt.

Ditt fel kan ha varit för att sd kortet var för långsamt.
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare

Inlägg av maccis »

Fluffy skrev:
maccis skrev:
Fluffy skrev:
Nikola-Tesla skrev:

Det fungerar ok. Efter jag fick en ny tesla uppdatering får jag ett felmeddelande att det inte finns ett minne i men det fungerar och när man går till säkerhetsmenyn ser det ok ut. Det är dock lite fippel att få till allt.

Ditt fel kan ha varit för att sd kortet var för långsamt.
Nä minnet var de inte. Men bra att de funkar för dig.
Kanske får testa de igen i bilen vid tillfälle.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag körde gummimatta på vintern ett par år med min Audi för 20 år sedan, efter det skaffade jag dubbla tygmattor så man kan byta och tvätta.
Har fungerat fantastiskt bra och har fortsatt med det. Audis är vattentäta ”nedåt” så det blir inte mer fukt i golvet.

Upplever att det är mer ombonat, bättre för lågskor som annars ofta har hälen i blöt.

Planerar samma sak med min M3, ska bara kika på kvaliten live på de som följer med ( M3P) först.

Är det någon med avvikande uppfattning med erfarenhet av det ?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

AAKEE skrev:
Jag körde gummimatta på vintern ett par år med min Audi för 20 år sedan, efter det skaffade jag dubbla tygmattor så man kan byta och tvätta.
Har fungerat fantastiskt bra och har fortsatt med det. Audis är vattentäta ”nedåt” så det blir inte mer fukt i golvet.

Upplever att det är mer ombonat, bättre för lågskor som annars ofta har hälen i blöt.

Planerar samma sak med min M3, ska bara kika på kvaliten live på de som följer med ( M3P) först.

Bästa mattorna jag har haft är "Rensi", de håller tätt på vintern. Till och med vanliga gummimattor får jag att blöta ner golvet. Kommer nog inte köpa något annat i framtiden. Viss blir det vatten på mattan men det ska ju ur bilen, så det häller man ut och det går ju bra med en Rensi då de är relativt styva i sin uppbyggnad. Vi är alla olika men jag har fastnat för Rensi och tycker de är bra.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

AAKEE skrev:

Alltid kört tyg året om och köpt nya när de gamla inte blev fina efter tvätt, gjorde likadant i vår Model S och gör så nu i 3an med, tycker originalmattorna funkar bra för det.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev:

I Volvon var det också tygmattor som gummerade på baksidan. Jag tog ut och "piskade" ibland. Tesla verkar ha vanliga tygmattor, så jag köpte gummimattor från Hova.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

OfarligTesla skrev:
Alltid kört tyg året om och köpt nya när de gamla inte blev fina efter tvätt, gjorde likadant i vår Model S och gör så nu i 3an med, tycker originalmattorna funkar bra för det.
Perfekt, precis det jag ville veta :)

Tackar!
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hur tvättar ni tygmattor?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Hur tvättar ni tygmattor?
Brukar väl bli hos den firman som gjort lackförseglingen (eller om jag använder en firma för tvätt) gillar att lämna in bilen på en grundlig genomgång en gång om året och städa bort all smuts från vintern.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det är lite tråkigt med textilmattor när man trampat i ngt olämpligt. :cry:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

AAKEE skrev:
OfarligTesla skrev:
Perfekt, precis det jag ville veta :)

Tackar!
Jag gör likadant och det funkar för vår del. Mattorna är dock inte av högre klass (typ BMW).

Hade gärna köpt in 3:e parts tygmattor men har inte funnit några som jag gillar.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar