Tycker det är väldigt dumt att Tesla inte har detta som standard. De har ju 4G i alla bilar och alla möjligheter i världen att ordna så att alla klipp direkt laddas upp till molnet. Antingen till ens Tesla-konto alternativt till konto hos generella molntjänster som OneDrive eller Dropbox (eller andra).
Klart missat tillfälle av Tesla här.
Att de inte gjort det via 4G förstår jag då det skulle kunna bli rätt dyrt för dem. Att den synkar vid GK Wi-Fi nät borde finnas.
Det finns mycket utvecklingspotential i mjukvarorna.
Av högre prio tycker jag att de skulle ordna så man kan styra mer via appen, tex ställa in när man ska ladda, synka laddning mot nordpool/liknande. Alt släppa ett officiellt api.
Sedan saknar jag att jag inte kan slå på att den spelar in ljud i kupén. På min gamla dashcam (garmin) kunde man göra det. Det är praktiskt när man tex behöver komma ihåg en regplåt då kamerorna har lite svårt att få de synligt. Förut sade jag bara regplåten så sparades det ned.
Tycker det är väldigt dumt att Tesla inte har detta som standard. De har ju 4G i alla bilar och alla möjligheter i världen att ordna så att alla klipp direkt laddas upp till molnet. Antingen till ens Tesla-konto alternativt till konto hos generella molntjänster som OneDrive eller Dropbox (eller andra).
Klart missat tillfälle av Tesla här.
Att de inte gjort det via 4G förstår jag då det skulle kunna bli rätt dyrt för dem. Att den synkar vid GK Wi-Fi nät borde finnas.
Det finns mycket utvecklingspotential i mjukvarorna.
Av högre prio tycker jag att de skulle ordna så man kan styra mer via appen, tex ställa in när man ska ladda, synka laddning mot nordpool/liknande. Alt släppa ett officiellt api.
Sedan saknar jag att jag inte kan slå på att den spelar in ljud i kupén. På min gamla dashcam (garmin) kunde man göra det. Det är praktiskt när man tex behöver komma ihåg en regplåt då kamerorna har lite svårt att få de synligt. Förut sade jag bara regplåten så sparades det ned.
Jämfört med Youtube och Netflix så borde det inte dra så mycket datatrafik tycker jag.
Gillar ditt förslag att kunna spela in kommentarer!
Jag använder en raspberry pi zero med 128 gb high endurance kort. När bilen får kontakt med hemmanätverkets Wi-Fi laddar den automatiskt över saved+ sentry filer till en hårddisk jag satt på routern. Nästa steg är att sätta upp en direkt synkning till molntjänst istället.
Funkar din lösning bra? Jag testade för cirka en månad sen och fick väldigt mkt fel om att lagringsmediumet var för långsamt osv. Kör min ssd igen.
Att sätta upp rclone var busenkelt om du vill synka till nån molnlagringstjänst.
Jag använder en raspberry pi zero med 128 gb high endurance kort. När bilen får kontakt med hemmanätverkets Wi-Fi laddar den automatiskt över saved+ sentry filer till en hårddisk jag satt på routern. Nästa steg är att sätta upp en direkt synkning till molntjänst istället.
Funkar din lösning bra? Jag testade för cirka en månad sen och fick väldigt mkt fel om att lagringsmediumet var för långsamt osv. Kör min ssd igen.
Att sätta upp rclone var busenkelt om du vill synka till nån molnlagringstjänst.
Det fungerar ok. Efter jag fick en ny tesla uppdatering får jag ett felmeddelande att det inte finns ett minne i men det fungerar och när man går till säkerhetsmenyn ser det ok ut. Det är dock lite fippel att få till allt.
Ditt fel kan ha varit för att sd kortet var för långsamt.
Jag använder en raspberry pi zero med 128 gb high endurance kort. När bilen får kontakt med hemmanätverkets Wi-Fi laddar den automatiskt över saved+ sentry filer till en hårddisk jag satt på routern. Nästa steg är att sätta upp en direkt synkning till molntjänst istället.
Funkar din lösning bra? Jag testade för cirka en månad sen och fick väldigt mkt fel om att lagringsmediumet var för långsamt osv. Kör min ssd igen.
Att sätta upp rclone var busenkelt om du vill synka till nån molnlagringstjänst.
Det fungerar ok. Efter jag fick en ny tesla uppdatering får jag ett felmeddelande att det inte finns ett minne i men det fungerar och när man går till säkerhetsmenyn ser det ok ut. Det är dock lite fippel att få till allt.
Ditt fel kan ha varit för att sd kortet var för långsamt.
Nä minnet var de inte. Men bra att de funkar för dig.
Kanske får testa de igen i bilen vid tillfälle.
Jag körde gummimatta på vintern ett par år med min Audi för 20 år sedan, efter det skaffade jag dubbla tygmattor så man kan byta och tvätta.
Har fungerat fantastiskt bra och har fortsatt med det. Audis är vattentäta ”nedåt” så det blir inte mer fukt i golvet.
Upplever att det är mer ombonat, bättre för lågskor som annars ofta har hälen i blöt.
Planerar samma sak med min M3, ska bara kika på kvaliten live på de som följer med ( M3P) först.
Är det någon med avvikande uppfattning med erfarenhet av det ?
Jag körde gummimatta på vintern ett par år med min Audi för 20 år sedan, efter det skaffade jag dubbla tygmattor så man kan byta och tvätta.
Har fungerat fantastiskt bra och har fortsatt med det. Audis är vattentäta ”nedåt” så det blir inte mer fukt i golvet.
Upplever att det är mer ombonat, bättre för lågskor som annars ofta har hälen i blöt.
Planerar samma sak med min M3, ska bara kika på kvaliten live på de som följer med ( M3P) först.
Är det någon med avvikande uppfattning med erfarenhet av det ?
Bästa mattorna jag har haft är "Rensi", de håller tätt på vintern. Till och med vanliga gummimattor får jag att blöta ner golvet. Kommer nog inte köpa något annat i framtiden. Viss blir det vatten på mattan men det ska ju ur bilen, så det häller man ut och det går ju bra med en Rensi då de är relativt styva i sin uppbyggnad. Vi är alla olika men jag har fastnat för Rensi och tycker de är bra.
Jag körde gummimatta på vintern ett par år med min Audi för 20 år sedan, efter det skaffade jag dubbla tygmattor så man kan byta och tvätta.
Har fungerat fantastiskt bra och har fortsatt med det. Audis är vattentäta ”nedåt” så det blir inte mer fukt i golvet.
Upplever att det är mer ombonat, bättre för lågskor som annars ofta har hälen i blöt.
Planerar samma sak med min M3, ska bara kika på kvaliten live på de som följer med ( M3P) först.
Är det någon med avvikande uppfattning med erfarenhet av det ?
Alltid kört tyg året om och köpt nya när de gamla inte blev fina efter tvätt, gjorde likadant i vår Model S och gör så nu i 3an med, tycker originalmattorna funkar bra för det.
Jag körde gummimatta på vintern ett par år med min Audi för 20 år sedan, efter det skaffade jag dubbla tygmattor så man kan byta och tvätta.
Har fungerat fantastiskt bra och har fortsatt med det. Audis är vattentäta ”nedåt” så det blir inte mer fukt i golvet.
Upplever att det är mer ombonat, bättre för lågskor som annars ofta har hälen i blöt.
Planerar samma sak med min M3, ska bara kika på kvaliten live på de som följer med ( M3P) först.
Är det någon med avvikande uppfattning med erfarenhet av det ?
I Volvon var det också tygmattor som gummerade på baksidan. Jag tog ut och "piskade" ibland. Tesla verkar ha vanliga tygmattor, så jag köpte gummimattor från Hova.
Alltid kört tyg året om och köpt nya när de gamla inte blev fina efter tvätt, gjorde likadant i vår Model S och gör så nu i 3an med, tycker originalmattorna funkar bra för det.
Brukar väl bli hos den firman som gjort lackförseglingen (eller om jag använder en firma för tvätt) gillar att lämna in bilen på en grundlig genomgång en gång om året och städa bort all smuts från vintern.
Alltid kört tyg året om och köpt nya när de gamla inte blev fina efter tvätt, gjorde likadant i vår Model S och gör så nu i 3an med, tycker originalmattorna funkar bra för det.
Perfekt, precis det jag ville veta
Tackar!
Jag gör likadant och det funkar för vår del. Mattorna är dock inte av högre klass (typ BMW).
Hade gärna köpt in 3:e parts tygmattor men har inte funnit några som jag gillar.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld