Reducerad acceleration och maxhastighet
Moderator: Redaktion
- HerrNilsson
- Teslaägare
Reducerad acceleration och maxhastighet
Har under några dagar haft felmeddelandet "Reducerad acceleration och maxhastighet" i bilen så har bokat tid på SC. Bilen ska in på torsdag.
Men nu ikväll så säger bilen såhär och den går inte att starta igen.
Något jag kan göra eller ska jag boka bärgare till imorgon?
Som tur är står den rättvänd på uppfarten och jag har stängt av PIN to drive och satt den i tow mode.
Vågar man prova starta om bilen? Rädd att den drar i parkeringsbromsen igen då och kanske inte startar upp alls igen....
Men nu ikväll så säger bilen såhär och den går inte att starta igen.
Något jag kan göra eller ska jag boka bärgare till imorgon?
Som tur är står den rättvänd på uppfarten och jag har stängt av PIN to drive och satt den i tow mode.
Vågar man prova starta om bilen? Rädd att den drar i parkeringsbromsen igen då och kanske inte startar upp alls igen....
Senast redigerad av HerrNilsson, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Något jag kan göra eller ska jag boka bärgare?
Detta hände vår förra S85 i början av året. Ringde support och dom tyckte jag skulle ringa bärgare. Jag fick avboka bärgningen när bilen plötsligt startade om och började fungera helt normalt igen. På verkstad i Segeltorp dagen efter och två timmars diagnostik fanns inga fel att hitta. Tråkig diskussion om fakturan följde. Hoppas det ordnar sig för dig!
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag fick samma fel (samt ett antal andra) i min X90 häromdagen, sen stängde den ned och var stendöd.
Jag har tid i Segeltorp fredag 07:45, jag hoppas jag tar mig dit
/fth
Den vaknade dock av dig själv någon gång under natten, men det känns lite oroligt att köra nu. Jag har tid i Segeltorp fredag 07:45, jag hoppas jag tar mig dit

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- HerrNilsson
- Teslaägare
fth; Exakt dom felen jag fick också i eftermiddags.
Jag hade felmeddelandet "Reducerad acceleration och maxhastighet" sen en vecka tillbaka, bokade tid på SC då. Bilen fungerade normalt förutom att motoreffekten var strypt till 100kW och re-gen var borta.
Sen idag kom dom andra felmeddelandena. Som tur var efter att jag kommit hem. Pratade med supporten och han kunde bara se att bilen inte kunde starta och att jag skulle boka bärgning. Ringde sen Tesla vägassistans och tjejen där gjorde mkt mer felsökning. Märkte då att bilen inte gick att reseta via ratt-hjulen, och att tuta med bilen fungerade inte heller.
Vi stängde av bilen via stora skärmen, väntade ett par minuter, och sen starta igen. Då startade skärmarna upp och alla felmeddelanden rasslade fram. Hon kunde även se att bilen larmade för fel på "battery heating system" samt "low 12v battery". Men sen efter att vi pratat en stund till så dog båda skärmarna helt. Lysen och invändiga ljus fungerar fortfarande, och även öppna dörrar och frunk osv., men skärmarna är döda.
Bärgare hämtar bilen imorgon.
Jag hade felmeddelandet "Reducerad acceleration och maxhastighet" sen en vecka tillbaka, bokade tid på SC då. Bilen fungerade normalt förutom att motoreffekten var strypt till 100kW och re-gen var borta.
Sen idag kom dom andra felmeddelandena. Som tur var efter att jag kommit hem. Pratade med supporten och han kunde bara se att bilen inte kunde starta och att jag skulle boka bärgning. Ringde sen Tesla vägassistans och tjejen där gjorde mkt mer felsökning. Märkte då att bilen inte gick att reseta via ratt-hjulen, och att tuta med bilen fungerade inte heller.
Vi stängde av bilen via stora skärmen, väntade ett par minuter, och sen starta igen. Då startade skärmarna upp och alla felmeddelanden rasslade fram. Hon kunde även se att bilen larmade för fel på "battery heating system" samt "low 12v battery". Men sen efter att vi pratat en stund till så dog båda skärmarna helt. Lysen och invändiga ljus fungerar fortfarande, och även öppna dörrar och frunk osv., men skärmarna är döda.
Bärgare hämtar bilen imorgon.
Mvh
Nilsson
Nilsson
- fth
- Teslaägare
Trist, min vaknade som sagt efter ett tag, men jag känner mig inte tryggare att köra med bilen efter din berättelse
Trodde dom det hade med eMMC-problemen att göra?
/fth

Trodde dom det hade med eMMC-problemen att göra?
/fth
Den där typen av fel (i drivor!) fick jag efter däckbytet förra säsongen (!) - verkade direkt relaterat, löste sig när bilen stått parkerad och jag körde några mil med den... undvek service helt den gången.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Också fått felmeddelande, reducerad hastighet och kraft, ingen regeneration möjlig.
Prickad, dvs ej möjligt att använda, under nollan och övre halvan av effekten.
Gick att köra, nervöst, till service:
Fel på "coolant heater" , som byttes.
Litet märkligt om flera får detta problem /varning nu samtidigt, har ej sett detta diskuteras tidigare.
Kan förstås ha missat det.
Kanske väderberoende, ökad belastning på värmaren nu , åldern tar ut sin rätt? (5 år o 20000 mil)
Prickad, dvs ej möjligt att använda, under nollan och övre halvan av effekten.
Gick att köra, nervöst, till service:
Fel på "coolant heater" , som byttes.
Litet märkligt om flera får detta problem /varning nu samtidigt, har ej sett detta diskuteras tidigare.
Kan förstås ha missat det.
Kanske väderberoende, ökad belastning på värmaren nu , åldern tar ut sin rätt? (5 år o 20000 mil)
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Ingen uppdatering av programvaran som ni alla har gjort nyss?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skulle iväg till affären nyss. Bilen stod still ett par dagar då vi jobbar hemifrån.
Samma fel som övriga i tråden. Kan ej starta. MCUn död så kan inget göra där heller. Går ej att boota om.
Ringer assistans imon.
PS: fick ta Saaben (banbilen) till affären. Ont i njurarna nu xD
EDIT: ber om ursäkt för fel bil för forumsdelen, såg tråden via ”Nya inlägg” på framsidan när jag skrev mitt inlägg.
Samma fel som övriga i tråden. Kan ej starta. MCUn död så kan inget göra där heller. Går ej att boota om.
Ringer assistans imon.
PS: fick ta Saaben (banbilen) till affären. Ont i njurarna nu xD
EDIT: ber om ursäkt för fel bil för forumsdelen, såg tråden via ”Nya inlägg” på framsidan när jag skrev mitt inlägg.
Senast redigerad av b0bben, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
Inte jag iaf, jag har legat på 2020.36.11 rätt länge nu.kenjon skrev:Ingen uppdatering av programvaran som ni alla har gjort nyss?
/fth
- HerrNilsson
- Teslaägare
Nu är bilen min tillbaka från Segeltorp och felen berodde på trasig "coolant heater". Man bytte även 12v-batteriet vilket väl var bra med tanke på att bilen snart fyller 4 år.
Mvh
Nilsson
Nilsson
- GreenMachine
- Teslaägare
"Reducerad acceleration och maxhastighet" åkte jag på förra vintern och förstod det som att det var något fel på högspänningssystemet som mitt fall inträffat i samband med en SuC laddning. Fick tipset att uppsöka komplett omstart och uppsöka en SuC (eller om det var tvärt om) och efter det så fungerade allt som normalt igen.
- HerrNilsson
- Teslaägare
Re: Reducerad acceleration och maxhastighet
Japp, och läser man i amerikanska forum så verkar folk som får samma fel få alla möjliga följder. Från att det räcker med omstart av bilen för att allt ska funka igen, till död bil och byte av hela hv-batteriet.
Även kass coolant heater som jag fick verkar vara ganska vanlig orsak till felen.
Även kass coolant heater som jag fick verkar vara ganska vanlig orsak till felen.
Mvh
Nilsson
Nilsson