Det är möjligt att du har rätt att det går att räkna hem med ett påslag på 2-3 SEK/kWh (i alla fall i framtiden och med en något längre ROI), men skissa gärna på kostnaderna för att anlägga en station, driva och underhålla den samt vilken grad av användning som krävs för att nå break even.fth skrev:Olika operatörer kommer förstås att ha olika krav på ROI, 10 år kanske kan vara en rimlig nivå?Banane skrev:Sant. Men en återbetalningstid på 167 år känns inte helt ok heller. Dessutom tillkommer service och reparationskostnader.
Vad är en rimlig återbetalningstid då? 5 år? 10 år? Du hamnar ändå på astronomiska kWh-priser.
I Teslas fall så har ju inte SuC något eget vinstkrav, tvärtom utgör det "bara" en USP för bilarna, så dom har förstås möjlighet att lägga sig lägre än "konkurrenterna", men deras prisnivå bör å andra sidan kunna utgöra en "benchmark" på en rimlig lägstanivå.
Att som i den här tråden försöka räkna hem investeringen på ett år med dagens intäkter är förstås helt orimligt.
Kostnaderna kommer garanterat att falla med "economy of scale", och intäkterna kommer att öka i takt med att elbilarna blir vanligare.
Jag övertygad om att man kan räkna hem detta med ett påslag på 2-3:-/kWh om man är beredd på att ha en ROI på 10-15 år, har man dessutom övrig intjäning från café- och restaurangverksamhet, försäljning av glass, godis och snacks, spolarvätska, torkarblad, etc så bör det inte vara svårare att driva en laddstation än att driva en fossilmack, och ändå ha ett minimalt påslag på elpriset.
/fth
Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Vad gäller livslängd och avskrivningstid så är det väldigt svårt att säga exakt hur många år laddarna kommer hålla, en sak är säker, man kan inte förvänta sig ekonomisk livslängd på 12 år.Niklas Z skrev:Kostar verkligen en Superchargerstation 20 MSEK?
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger
ligger kostnaden mellan USD 100000 och USD 175000:
Men även om det bara är en tiondel av 20 MSEK så är det helt uppenbart att någon krona över spotpris för elen är väldigt långt från verkligheten.The average number of Tesla cars per Supercharger stall was 34 in 2016.[40][41] Cost estimates per station range from US$100,000 in 2013[42] to US$270,000 in 2015, depending on the number of stalls and other circumstances.[43] Tesla estimates that station equipment lasts 12 years.[44]
* Man kan konstatera att teknikutvecklingen går snabbt och dom SuC stolparna som installerades för 5-6 år sedan finns inte kvar idag, t.ex. V1 SuC i Wien eller Bad Rappenau.
* Även vissa V2 laddare har behövts läggas ner eller flyttas t.ex. en V2 station som stängdes i Slovenien i höstas och Tanum som flyttas just nu.
* Likaså är olika laddnätverks 50kW laddare som installerades för 1-3 år sedan inte särskillt heta år 2021.
* Dom flesta som varit på en SuC har säkert sett en skadade laddare/stolpar. Det kan vara påkörda stolpar, snöplogar som mosat stolpar, trasiga laddkontakter (väldigt vanligt när dom ramlar i backen), och många andra fel. Här om dagen läste jag att nån klippt 4 sladdar på en SuC. Allt detta kostar pengar och laga, byta och underhålla.
* Tesla har precis påbörjat uppgradera V2 till V3. I vissa fall är V2 laddarna bara 1-3 år gamla.
Så visst är det mycket möjligt att Ödeshög och Gävle SuC kommer finnas kvar om 12 år, men med största sannolikhet kommer många miljoner SEK behöva investeras under tiden för att hålla laddarna uppdaterade och fungerande. Ekonomisk livslängd för en laddare är i dom flesta fall troligen 3-5 år.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
fth skrev:Medlemsskapet kostar då typ 2400:-/år, det måste förstås läggas på priset per kWh om det skall vara jämförbart.Banane skrev:Ionity som alla älskar att hacka på tar 3,30:-/kWh om man är medlem.
/fth
Ja det får man göra. Jag tycker 2400:-/år är en struntsumma i sammanhanget. Varför haka upp sig på det? Var glada över att elbilar inte behöver betala mer än en symbolisk vägskatt istället. De flesta bilar kostar mer än 360:- + 2400:- i vägskatt. Problem solved?
Jag tror problemet är att det skapats en förväntan bland elbilister att laddningen ska vara gratis eller nästan gratis. Dels via publika gratisladdare och dels via gratis SuC. Det är därför folk blir upprörda när nån galleria slutar erbjuda gratis laddning och det är därför de blir upprörda när Ionity har fräckheten att ta betalt för sina tjänster. Man har liksom undermedvetet intalat sig själv att bränslekostnaden på en elbil är försumbar och när det krockar mot verkligheten så blir man sur.
Ställ upp en totalkostnadskalkyl istället. Ofta rör det sig om över 10 tusen i månaden för en bil i E-Tron klass. Minst. Kanske 15 tusen i månaden. Lägger man ~120-180 tusen om år så vad är väl 2400:- för Ionity-medlemskapet? Dessutom är det frivilligt. Laddar man lite på snabbladdare behöver man inte teckna abonnemanget alls.
Jag tycker gnället på snabbladdningskostnader börjar spåra ur riktigt rejält.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Bra sagt!Banane skrev:fth skrev:Medlemsskapet kostar då typ 2400:-/år, det måste förstås läggas på priset per kWh om det skall vara jämförbart.Banane skrev:Ionity som alla älskar att hacka på tar 3,30:-/kWh om man är medlem.
/fth
Ja det får man göra. Jag tycker 2400:-/år är en struntsumma i sammanhanget. Varför haka upp sig på det? Var glada över att elbilar inte behöver betala mer än en symbolisk vägskatt istället. De flesta bilar kostar mer än 360:- + 2400:- i vägskatt. Problem solved?
Jag tror problemet är att det skapats en förväntan bland elbilister att laddningen ska vara gratis eller nästan gratis. Dels via publika gratisladdare och dels via gratis SuC. Det är därför folk blir upprörda när nån galleria slutar erbjuda gratis laddning och det är därför de blir upprörda när Ionity har fräckheten att ta betalt för sina tjänster. Man har liksom undermedvetet intalat sig själv att bränslekostnaden på en elbil är försumbar och när det krockar mot verkligheten så blir man sur.
Ställ upp en totalkostnadskalkyl istället. Ofta rör det sig om över 10 tusen i månaden för en bil i E-Tron klass. Minst. Kanske 15 tusen i månaden. Lägger man ~120-180 tusen om år så vad är väl 2400:- för Ionity-medlemskapet? Dessutom är det frivilligt. Laddar man lite på snabbladdare behöver man inte teckna abonnemanget alls.
Jag tycker gnället på snabbladdningskostnader börjar spåra ur riktigt rejält.
Tesla sägs boka upp 10k-20k SEK från varje bil till SuC nätverket. Jag ser Ionity's 2400 SEK avgift som motsvarande avgift för utbyggnad av Ionity nätverket. Skillnaden är att ena betalas i samband med köp (osynlig) och den andra efter köp (synlig).
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
fth skrev:Olika operatörer kommer förstås att ha olika krav på ROI, 10 år kanske kan vara en rimlig nivå?Banane skrev:Sant. Men en återbetalningstid på 167 år känns inte helt ok heller. Dessutom tillkommer service och reparationskostnader.
Vad är en rimlig återbetalningstid då? 5 år? 10 år? Du hamnar ändå på astronomiska kWh-priser.
I Teslas fall så har ju inte SuC något eget vinstkrav, tvärtom utgör det "bara" en USP för bilarna, så dom har förstås möjlighet att lägga sig lägre än "konkurrenterna", men deras prisnivå bör å andra sidan kunna utgöra en "benchmark" på en rimlig lägstanivå.
Att som i den här tråden försöka räkna hem investeringen på ett år med dagens intäkter är förstås helt orimligt.
Kostnaderna kommer garanterat att falla med "economy of scale", och intäkterna kommer att öka i takt med att elbilarna blir vanligare.
Jag övertygad om att man kan räkna hem detta med ett påslag på 2-3:-/kWh om man är beredd på att ha en ROI på 10-15 år, har man dessutom övrig intjäning från café- och restaurangverksamhet, försäljning av glass, godis och snacks, spolarvätska, torkarblad, etc så bör det inte vara svårare att driva en laddstation än att driva en fossilmack, och ändå ha ett minimalt påslag på elpriset.
/fth
Vet vi att Tesla går breakeven på sitt SuC-nätverk? Jag misstänker att de gör massiva förluster fortfarande.
Det där med ett år kan vi väl släppa nu? Tack.
Du skriver bara svepande om att det "borde gå" yada yada yada. Men du undviker noga exakt hur det ska gå till. Hur många glassar och bullar måste man sälja per dag och med vilken vinst? Vilka öppettider? Hur många anställda?
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det går ju inte att lägga vägskatt och Ionity medlemskap på samma "konto", vi pratar ju om jämförelser mellan olika ladd-operatörer, då måste förstås priserna "normaliseras".Banane skrev:Ja det får man göra. Jag tycker 2400:-/år är en struntsumma i sammanhanget. Varför haka upp sig på det? Var glada över att elbilar inte behöver betala mer än en symbolisk vägskatt istället. De flesta bilar kostar mer än 360:- + 2400:- i vägskatt. Problem solved?
Ionity kostar 8.70:-/kWh utan abonemang och 3,30:-/kWh med, ett rimligt jämförelsepris måste då förstås ligga någonstans mellan dessa, t.ex. baserat på lägsta pris en snitt-bilist med genomsnittlig andel snabbladdning kan få.
Jag killgissar att ett sådant normaliserat/genomsnittligt Ionity-pris ligger runt 6-7:-/kWh, det är bara det priset som man kan jämföra med andra operatörer.
Det blir ju inte rättvist om man ignorerar fasta kostnader för Ionity och kallar dom för någon form av "allmän elbilsavgift".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
fth skrev:Det går ju inte att lägga vägskatt och Ionity medlemskap på samma "konto", vi pratar ju om jämförelser mellan olika ladd-operatörer, då måste förstås priserna "normaliseras".Banane skrev:Ja det får man göra. Jag tycker 2400:-/år är en struntsumma i sammanhanget. Varför haka upp sig på det? Var glada över att elbilar inte behöver betala mer än en symbolisk vägskatt istället. De flesta bilar kostar mer än 360:- + 2400:- i vägskatt. Problem solved?
Ionity kostar 8.70:-/kWh utan abonemang och 3,30:-/kWh med, ett rimligt jämförelsepris måste då förstås ligga någonstans mellan dessa, t.ex. baserat på lägsta pris en snitt-bilist med genomsnittlig andel snabbladdning kan få.
Jag killgissar att ett sådant normaliserat/genomsnittligt Ionity-pris ligger runt 6-7:-/kWh, det är bara det priset som man kan jämföra med andra operatörer.
Det blir ju inte rättvist om man ignorerar fasta kostnader för Ionity och kallar dom för någon form av "allmän elbilsavgift".
/fth
Ionity är ett vinstdrivande företag. Tycker du att de gör fel så rösta med fötterna.
- fth
- Teslaägare
Absolut, det gör jag också, jag tycker bara det är helt orimligt att använda Ionitys lägstapris och ignorera fasta kostnader (abonnemang) när man jämför med andra operatörer.Banane skrev:Ionity är ett vinstdrivande företag. Tycker du att de gör fel så rösta med fötterna.
/fth
Ionity är smarta. Låter sina stationer "officiellt" vara publika, så att de kan få feta EU-bidrag från våra skattepengar. Sedan så sätter de ett enormt högt pris för "vanliga" användare så att det i princip blir ointressant att ladda (ivf. i normalfallen). Istället så erbjuder de märkesspecifika abonnemanh och rabatter åt endast sina egna bilmärken. På så sätt lyckas de sno åt sig en massa EU-bidrag, men ändå i praktiken låta investeringen från EU nästan enbart komma deras egna bilmärkens användare till nytta.fth skrev:Så går det förstås inte att räkna, ingen operatör förväntar väl sig att få hela investeringen betald på ett år?Banane skrev:Räkna baklänges. 200 stationer á 20 miljoner (vi behöver inte ha lika stora stationer) ger en kostnad på 4 miljarder. Fördelat på 24 miljoner kWh ger att en marginal på 167:-/kWh behövs.EnTraktor skrev:Så med 1kr/kWh marginal är publika svenska laddmarknaden värd 25 MSEK per år.
Samtidigt kostar en enda stor laddstation i England ca 30-40 MSEK att bygga och Sverige behöver 100-tals.
Till och med ett barn på dagis fattar att den kalkylen inte går att få ihop, oavsett hur kreativ man är.
Det sätter Ionity i en annan dager, eller hur?
Man måste räkna med en rimlig återbetalningstid och en rimlig fortsatt ökning av antalet elbilar och därmed intäkterna under motsvarande tid, då ser kalkylen förstås mycket bättre ut.
Ionity har dessutom fått hundratals miljoner i stöd från EU, och är trots detta den överlägset dyraste operatören.
/fth
Smart av Ionity!
Nära på "Scam" hade nog vissa kallat det.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
fth skrev:Absolut, det gör jag också, jag tycker bara det är helt orimligt att använda Ionitys lägstapris och ignorera fasta kostnader (abonnemang) när man jämför med andra operatörer.Banane skrev:Ionity är ett vinstdrivande företag. Tycker du att de gör fel så rösta med fötterna.
/fth
Jag ignorerar ingenting. Däremot hävdar jag att 2400:-/år är en spottstyver i sammanhanget. Om man laddar väldigt lite på Ionity så att man trots abonnemang får en hög elkostnad per kWh så är ändå den totala kostnaden hanterbar. Det är inget som ruckar på en totalkostnadskalkyl direkt.
För det andra så ser jag inga direkta konkurrenter till Ionity (förutom Tesla då). Inte i Sverige iaf. Ionity säljer tjänsten "åk på långresa med din elbil" och inte kWh. Det finns ingen annan som gör det i princip. Finns nån enstaka HPC-laddare här och där men inga man kan klara sig med annat än sporadiskt.
- fth
- Teslaägare
Det kan jag också tycka, men titeln på den här tråden är ju "Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?".Banane skrev:Jag ignorerar ingenting. Däremot hävdar jag att 2400:-/år är en spottstyver i sammanhanget.
Tar man med fasta kostnaden så är Ionity dyrare, tar man inte med den är Ionity billigare.
I det här sammanhanget är det alltså ointressant vad man tycker om den fasta kostnaden, den måste räknas in om jämförelsen skall bli rättvis.
Tråden är inte en för/emot Ionity-tråd (det finns det redan en lååång tråd för), tråden handlar om att jämföra priser hos olika operatörer, då går det inte att hoppa över valfri del av totalkostnaden hos valfri operatör.
/fth
Hur många kWh laddar du per år? Laddar du 0 kWh per år blir kostnaden per kWh rätt hög om du betalar 2400:- per år i abonnemang.Banane skrev:Jag ignorerar ingenting. Däremot hävdar jag att 2400:-/år är en spottstyver i sammanhanget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
"Smarta"... lika "smarta" som avgasbilstillverkarna bakom? Samma som snart kommer gnälla om att de går i konkurs om de inte får stöd för omställning...martinot skrev:Ionity är smarta. Låter sina stationer "officiellt" vara publika, så att de kan få feta EU-bidrag från våra skattepengar. Sedan så sätter de ett enormt högt pris för "vanliga" användare så att det i princip blir ointressant att ladda (ivf. i normalfallen). Istället så erbjuder de märkesspecifika abonnemanh och rabatter åt endast sina egna bilmärken. På så sätt lyckas de sno åt sig en massa EU-bidrag, men ändå i praktiken låta investeringen från EU nästan enbart komma deras egna bilmärkens användare till nytta.fth skrev:Så går det förstås inte att räkna, ingen operatör förväntar väl sig att få hela investeringen betald på ett år?Banane skrev:Räkna baklänges. 200 stationer á 20 miljoner (vi behöver inte ha lika stora stationer) ger en kostnad på 4 miljarder. Fördelat på 24 miljoner kWh ger att en marginal på 167:-/kWh behövs.EnTraktor skrev:Så med 1kr/kWh marginal är publika svenska laddmarknaden värd 25 MSEK per år.
Samtidigt kostar en enda stor laddstation i England ca 30-40 MSEK att bygga och Sverige behöver 100-tals.
Till och med ett barn på dagis fattar att den kalkylen inte går att få ihop, oavsett hur kreativ man är.
Det sätter Ionity i en annan dager, eller hur?
Man måste räkna med en rimlig återbetalningstid och en rimlig fortsatt ökning av antalet elbilar och därmed intäkterna under motsvarande tid, då ser kalkylen förstås mycket bättre ut.
Ionity har dessutom fått hundratals miljoner i stöd från EU, och är trots detta den överlägset dyraste operatören.
/fth
Smart av Ionity!
Nära på "Scam" hade nog vissa kallat det.
Dela ut alla vinster till ägarna när det går bra, kräva stöd av staten när det går dåligt. Business 101.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons skrev:Hur många kWh laddar du per år? Laddar du 0 kWh per år blir kostnaden per kWh rätt hög om du betalar 2400:- per år i abonnemang.Banane skrev:Jag ignorerar ingenting. Däremot hävdar jag att 2400:-/år är en spottstyver i sammanhanget.
Jag laddar mellan 1500 och 2000 kWh på superchargers ett vanligt icke-covid år. Säg 1750 kWh i snitt. Med en något törstigare E-Tron skulle det nog bli lite mer.
På Ionity utan abonnemang kostar det 15 225:- och med abonnemang kostar det 8 175:-, vilket blir 4,67:-/kWh. Milkostnaden blir, med en E-Tron, jämförbar med en Q7 diesel. Men lejonparten av milen här hemmavid blir mycket billigare. Jag tycker det är helt ok.
taliz skrev:
"Smarta"... lika "smarta" som avgasbilstillverkarna bakom? Samma som snart kommer gnälla om att de går i konkurs om de inte får stöd för omställning...
Dela ut alla vinster till ägarna när det går bra, kräva stöd av staten när det går dåligt. Business 101.
Tack vare Ionity kan jag välja en annan bil än Tesla nu när det snart är dags för byte. Nu blir det nog inte så ändå om det inte kommer galet bra erbjudanden, men det är trevligt att det erbjuds ett alternativ. Jag skulle hamna på ett kWh-pris på under 4,5:-/kWh om jag valde en EQC. Klart det är högre än vad man får ge hos Tesla men det är inte många tusenlappar det skiljer på årsbasis.
Håller med.EnTraktor skrev:Man kan vara hur kreativ som helst, men siffrorna på sista raden måste stämma och det gör dom inte idag. Oavsett hur många som surar på forum att det är dyrt att ladda.NiklasTesla skrev:Det var jag som skrev och självklart går det om man är kreativ.Niklas Z skrev:I dagsläget finns det ungefär 50000 elbilar i Sverige. I genomsnitt körs en bil 1200 mil/år, men eftersom elbilarna rent generellt är nyare och kanske oftare köps av de som kör mer så kan vi anta att elbilen i snitt rullar det dubbla. I så fall körs 120 miljoner elbilsmil per år i Sverige. Om bilarna drar 2 kWh/mil betyder det att 240 miljoner kWh förbrukas av elbilarna. Det brukar sägas att 90 % av all laddning sker hemma, eller på andra långsamladdare. Det skulle i så fall betyda att 24 miljoner kWh kan debiteras av snabbladdstationer. Jag har svårt att se att 1 krona per kWh (någon ovan tyckte att 1 kr + spotpris var en lagom nivå), skulle räcka till kapitalkostnader, utbyggnad, effektabonnemang, underhåll, support, m m, eftersom det skulle innebära att alla snabbladdstationer i Sverige fick dela på 24 MSEK.
För närvarande är det svårt att se att det skulle gå att driva ett omfattande snabbladdningssystem utan subventioner, antingen i form av skattepengar eller att intäkter förs över från annan försäljning, som Tesla säkerligen gjort med SuC-nätverket.
Bensinstationer skulle hamna i samma dilemma om folk kunde tanka bensin eller diesel hemma och därmed "kringgå" Shell, OKQ8, mfl.
Samtidigt som jag inte tycker Ionity har en affärs/prismodell från mitt egna perspektiv och min egna synvinkel som är vettig (är kritisk emot de - speciellt som de tagit del av mina skattepengar), så tycker jag inte heller att det är hållbart att man skall begära att andra företag och individer som satsar sin egna pengar och investeringar, skall göra detta till stora förluster.
Det är ibland mycket lätt att kräva av andra, men oftast betydligt svårare om man själv skall stå för kulorna och kravet att ekonomin och affärsidéen skall gå ihop.
Att kräva av företag att investera hundratals miljoner i massor av snabbladdare på 150-350 kW över hela landet, men samtidigt kräva att de får max ta ut 1 kr i marginal över spotpriset på Nord Pool tror jag är djupt verklighetsfrånvända krav och förväntningar.
Känns som det inte finns realism för det. Om 10-20 år så kanske vi har billigare teknik, större volymer av tillverkning av både laddstationshårdvara, och även enormt mycket större bas av kunder. Så då kanske det går att få helt andra underlag, men inte med dagens teknik och med de närmaste årens marknadsförutsättningar.
Det kan ibland vara lätt att vara kreativ, men kan vara tuffare att få någon att pröjsa för ens idéer eller önskemål.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Grön Kontakt letar lämpliga platser för 150 kW CCS laddare.
De står för investeringen och kan dela vinsten med markägaren.
Prislista:
Om du laddar med en hastighet av 120kW och 480kWh i månaden bli kostnaden.
480kWh ger 1.536kr
240 minuter ger 300kr
Summa 1.836kr
Rabatt -20% ger ett netto på 1.469kr
Blir ett pris på 3,06kr per kWh.
De står för investeringen och kan dela vinsten med markägaren.
Prislista:
https://se.mer.eco/snabbladdning/priser/Snabbladdare:
Registrerad kund: 1,25 SEK per minut + 3,20 SEK per kWh
Alla priser är inklusive moms
Volymrabatt hos Mer
Ju mer du laddar, desto mer rabatt får du!
Uppnå 10 % rabatt efter 250 SEK laddning och gå från 10% till 20% när du laddat för 500 SEK.
Om du laddar med en hastighet av 120kW och 480kWh i månaden bli kostnaden.
480kWh ger 1.536kr
240 minuter ger 300kr
Summa 1.836kr
Rabatt -20% ger ett netto på 1.469kr
Blir ett pris på 3,06kr per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension