Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Moderator: Redaktion
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Angående lönsamhet och affärsmodell.
Det sägs att Tesla på deras V3 SuC med batterier i England, tjänar så stora pengar på att sälja och köpa ström att de skulle kunna ge bort el gratis de Teslor som laddar där.
Fully Charged har ju en film från Gridserve.
Där man har en stor anläggning med solceller och batterier.
De har 36 laddplatser
Har solceller och 6MWh batterier.
Och de tar 24p(2,67SEK) per kWh.
Det priset borde gå att slå i Sverige eftersom vi har mycket billigare el.
Elon pratade ju om att han trodde Tesla Semi skulle gå att ladda för 70 cent per kWh.
Slutsatsen är att de som behöver ta över 3kr per kWh har fel på sin affärsmodell.
Det sägs att Tesla på deras V3 SuC med batterier i England, tjänar så stora pengar på att sälja och köpa ström att de skulle kunna ge bort el gratis de Teslor som laddar där.
Fully Charged har ju en film från Gridserve.
Där man har en stor anläggning med solceller och batterier.
De har 36 laddplatser
Har solceller och 6MWh batterier.
Och de tar 24p(2,67SEK) per kWh.
Det priset borde gå att slå i Sverige eftersom vi har mycket billigare el.
Elon pratade ju om att han trodde Tesla Semi skulle gå att ladda för 70 cent per kWh.
Slutsatsen är att de som behöver ta över 3kr per kWh har fel på sin affärsmodell.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Ja, CircleK är ju inte en bensinkedja utan en matkedja och köpte Statoil för att komma in på den svenska marknaden. Så det är kanske så att de har lättare att tänka utanför bensintanken.martinot skrev:Känns som CK börjat att fundera i dina banor lite. Har så smått startat upp ett par provstationer med 150 kW-laddare, och planerar för fler. De kan vara något på spåren här, och verkar ligga steget före både Shell och OKQ8 gällande framtiden.
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Hur får du till det att vi i Sverige har mycket billigare solel än i England? För priset du anger är väl vid solcellsanläggningen, dvs det har inget med det generella elpriset i England att göra.Zalman3 skrev:Angående lönsamhet och affärsmodell.
Det sägs att Tesla på deras V3 SuC med batterier i England, tjänar så stora pengar på att sälja och köpa ström att de skulle kunna ge bort el gratis de Teslor som laddar där.
Fully Charged har ju en film från Gridserve.
Där man har en stor anläggning med solceller och batterier.
De har 36 laddplatser
Har solceller och 6MWh batterier.
Och de tar 24p(2,67SEK) per kWh.
Det priset borde gå att slå i Sverige eftersom vi har mycket billigare el.
Elon pratade ju om att han trodde Tesla Semi skulle gå att ladda för 70 cent per kWh.
Slutsatsen är att de som behöver ta över 3kr per kWh har fel på sin affärsmodell.
För övrigt var det väl ett elbolag som provade att betala elbilsägare för att ta emot el under en viss tid på natten, det är billigt

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Om det är så självklart kanske du kan presentera en grov kalkyl på kostnader för att bygga och driva snabbladdstationen och möjliga intäkter.NiklasTesla skrev:Det var jag som skrev och självklart går det om man är kreativ.Niklas Z skrev:I dagsläget finns det ungefär 50000 elbilar i Sverige. I genomsnitt körs en bil 1200 mil/år, men eftersom elbilarna rent generellt är nyare och kanske oftare köps av de som kör mer så kan vi anta att elbilen i snitt rullar det dubbla. I så fall körs 120 miljoner elbilsmil per år i Sverige. Om bilarna drar 2 kWh/mil betyder det att 240 miljoner kWh förbrukas av elbilarna. Det brukar sägas att 90 % av all laddning sker hemma, eller på andra långsamladdare. Det skulle i så fall betyda att 24 miljoner kWh kan debiteras av snabbladdstationer. Jag har svårt att se att 1 krona per kWh (någon ovan tyckte att 1 kr + spotpris var en lagom nivå), skulle räcka till kapitalkostnader, utbyggnad, effektabonnemang, underhåll, support, m m, eftersom det skulle innebära att alla snabbladdstationer i Sverige fick dela på 24 MSEK.
För närvarande är det svårt att se att det skulle gå att driva ett omfattande snabbladdningssystem utan subventioner, antingen i form av skattepengar eller att intäkter förs över från annan försäljning, som Tesla säkerligen gjort med SuC-nätverket.
Bensinstationer skulle hamna i samma dilemma om folk kunde tanka bensin eller diesel hemma och därmed "kringgå" Shell, OKQ8, mfl.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Har du nån kalkyl som du baserar denna slutsats på?Zalman3 skrev:Angående lönsamhet och affärsmodell.
Det sägs att Tesla på deras V3 SuC med batterier i England, tjänar så stora pengar på att sälja och köpa ström att de skulle kunna ge bort el gratis de Teslor som laddar där.
Fully Charged har ju en film från Gridserve.
Där man har en stor anläggning med solceller och batterier.
De har 36 laddplatser
Har solceller och 6MWh batterier.
Och de tar 24p(2,67SEK) per kWh.
Det priset borde gå att slå i Sverige eftersom vi har mycket billigare el.
Elon pratade ju om att han trodde Tesla Semi skulle gå att ladda för 70 cent per kWh.
Slutsatsen är att de som behöver ta över 3kr per kWh har fel på sin affärsmodell.
En SuC med 36 stolpar kostar i storleksordningen 20 miljoner SEK att bygga. Att komplettera med batterier ökar investeringen med ca 10 miljoner. Solcellerna några miljoner till.
Behövs många, många miljoner kWh för att få igen den investeringen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Man kan vara hur kreativ som helst, men siffrorna på sista raden måste stämma och det gör dom inte idag. Oavsett hur många som surar på forum att det är dyrt att ladda.NiklasTesla skrev:Det var jag som skrev och självklart går det om man är kreativ.Niklas Z skrev:I dagsläget finns det ungefär 50000 elbilar i Sverige. I genomsnitt körs en bil 1200 mil/år, men eftersom elbilarna rent generellt är nyare och kanske oftare köps av de som kör mer så kan vi anta att elbilen i snitt rullar det dubbla. I så fall körs 120 miljoner elbilsmil per år i Sverige. Om bilarna drar 2 kWh/mil betyder det att 240 miljoner kWh förbrukas av elbilarna. Det brukar sägas att 90 % av all laddning sker hemma, eller på andra långsamladdare. Det skulle i så fall betyda att 24 miljoner kWh kan debiteras av snabbladdstationer. Jag har svårt att se att 1 krona per kWh (någon ovan tyckte att 1 kr + spotpris var en lagom nivå), skulle räcka till kapitalkostnader, utbyggnad, effektabonnemang, underhåll, support, m m, eftersom det skulle innebära att alla snabbladdstationer i Sverige fick dela på 24 MSEK.
För närvarande är det svårt att se att det skulle gå att driva ett omfattande snabbladdningssystem utan subventioner, antingen i form av skattepengar eller att intäkter förs över från annan försäljning, som Tesla säkerligen gjort med SuC-nätverket.
Bensinstationer skulle hamna i samma dilemma om folk kunde tanka bensin eller diesel hemma och därmed "kringgå" Shell, OKQ8, mfl.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Så med 1kr/kWh marginal är publika svenska laddmarknaden värd 25 MSEK per år.
Samtidigt kostar en enda stor laddstation i England ca 30-40 MSEK att bygga och Sverige behöver 100-tals.
Till och med ett barn på dagis fattar att den kalkylen inte går att få ihop, oavsett hur kreativ man är.
Samtidigt kostar en enda stor laddstation i England ca 30-40 MSEK att bygga och Sverige behöver 100-tals.
Till och med ett barn på dagis fattar att den kalkylen inte går att få ihop, oavsett hur kreativ man är.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Har för mig staten gav stöd för att etablera etanolpumpar för 15(?) år sedan.EnTraktor skrev:Så med 1kr/kWh marginal är publika svenska laddmarknaden värd 25 MSEK per år.
Samtidigt kostar en enda stor laddstation i England ca 30-40 MSEK att bygga och Sverige behöver 100-tals.
Till och med ett barn på dagis fattar att den kalkylen inte går att få ihop, oavsett hur kreativ man är.
Stora snabbladdningsstationer är förstås ännu dyrare, så det krävs rejält med stöd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Räkna baklänges. 200 stationer á 20 miljoner (vi behöver inte ha lika stora stationer) ger en kostnad på 4 miljarder. Fördelat på 24 miljoner kWh ger att en marginal på 167:-/kWh behövs.EnTraktor skrev:Så med 1kr/kWh marginal är publika svenska laddmarknaden värd 25 MSEK per år.
Samtidigt kostar en enda stor laddstation i England ca 30-40 MSEK att bygga och Sverige behöver 100-tals.
Till och med ett barn på dagis fattar att den kalkylen inte går att få ihop, oavsett hur kreativ man är.
Det sätter Ionity i en annan dager, eller hur?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Så går det förstås inte att räkna, ingen operatör förväntar väl sig att få hela investeringen betald på ett år?Banane skrev:Räkna baklänges. 200 stationer á 20 miljoner (vi behöver inte ha lika stora stationer) ger en kostnad på 4 miljarder. Fördelat på 24 miljoner kWh ger att en marginal på 167:-/kWh behövs.EnTraktor skrev:Så med 1kr/kWh marginal är publika svenska laddmarknaden värd 25 MSEK per år.
Samtidigt kostar en enda stor laddstation i England ca 30-40 MSEK att bygga och Sverige behöver 100-tals.
Till och med ett barn på dagis fattar att den kalkylen inte går att få ihop, oavsett hur kreativ man är.
Det sätter Ionity i en annan dager, eller hur?
Man måste räkna med en rimlig återbetalningstid och en rimlig fortsatt ökning av antalet elbilar och därmed intäkterna under motsvarande tid, då ser kalkylen förstås mycket bättre ut.
Ionity har dessutom fått hundratals miljoner i stöd från EU, och är trots detta den överlägset dyraste operatören.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Kostar verkligen en Superchargerstation 20 MSEK?
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger
ligger kostnaden mellan USD 100000 och USD 175000:
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger
ligger kostnaden mellan USD 100000 och USD 175000:
Men även om det bara är en tiondel av 20 MSEK så är det helt uppenbart att någon krona över spotpris för elen är väldigt långt från verkligheten.The average number of Tesla cars per Supercharger stall was 34 in 2016.[40][41] Cost estimates per station range from US$100,000 in 2013[42] to US$270,000 in 2015, depending on the number of stalls and other circumstances.[43] Tesla estimates that station equipment lasts 12 years.[44]
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Sant. Men en återbetalningstid på 167 år känns inte helt ok heller. Dessutom tillkommer service och reparationskostnader.fth skrev:Så går det förstås inte att räkna, ingen operatör förväntar väl sig att få hela investeringen betald på ett år?Banane skrev:Räkna baklänges. 200 stationer á 20 miljoner (vi behöver inte ha lika stora stationer) ger en kostnad på 4 miljarder. Fördelat på 24 miljoner kWh ger att en marginal på 167:-/kWh behövs.EnTraktor skrev:Så med 1kr/kWh marginal är publika svenska laddmarknaden värd 25 MSEK per år.
Samtidigt kostar en enda stor laddstation i England ca 30-40 MSEK att bygga och Sverige behöver 100-tals.
Till och med ett barn på dagis fattar att den kalkylen inte går att få ihop, oavsett hur kreativ man är.
Det sätter Ionity i en annan dager, eller hur?
Man måste räkna med en rimlig återbetalningstid och en rimlig fortsatt ökning av antalet elbilar och därmed intäkterna under motsvarande tid, då ser kalkylen förstås mycket bättre ut.
Ionity har dessutom fått hundratals miljoner i stöd från EU, och är trots detta den överlägset dyraste operatören.
/fth
Vad är en rimlig återbetalningstid då? 5 år? 10 år? Du hamnar ändå på astronomiska kWh-priser.
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Niklas Z skrev:Kostar verkligen en Superchargerstation 20 MSEK?
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger
ligger kostnaden mellan USD 100000 och USD 175000:
Men även om det bara är en tiondel av 20 MSEK så är det helt uppenbart att någon krona över spotpris för elen är väldigt långt från verkligheten.The average number of Tesla cars per Supercharger stall was 34 in 2016.[40][41] Cost estimates per station range from US$100,000 in 2013[42] to US$270,000 in 2015, depending on the number of stalls and other circumstances.[43] Tesla estimates that station equipment lasts 12 years.[44]
20 miljoner höftade jag till utifrån de 35-40 miljonerna den där superdeluxe-stationen i England kostade. Komplett med solceller, lounge, batterier...
En enkel supercharger är mycket billigare. Men oavsett så är 1 krona/kWh i påslag en utopi, som du också säger.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Ja precis, för det handlar ju inte bara om att tjäna in kostnaden för att anlägga stationen. Man har ju också löpande kostnader som exempelvis elabonnemang för mycket hög effekt, support, uppgraderingar, underhåll, kanske markarrende, m m. När dessa poster är betalda ska det finnas pengar över för att täcka den ursprungliga investeringen.Banane skrev:Niklas Z skrev:Kostar verkligen en Superchargerstation 20 MSEK?
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger
ligger kostnaden mellan USD 100000 och USD 175000:
Men även om det bara är en tiondel av 20 MSEK så är det helt uppenbart att någon krona över spotpris för elen är väldigt långt från verkligheten.The average number of Tesla cars per Supercharger stall was 34 in 2016.[40][41] Cost estimates per station range from US$100,000 in 2013[42] to US$270,000 in 2015, depending on the number of stalls and other circumstances.[43] Tesla estimates that station equipment lasts 12 years.[44]
20 miljoner höftade jag till utifrån de 35-40 miljonerna den där superdeluxe-stationen i England kostade. Komplett med solceller, lounge, batterier...
En enkel supercharger är mycket billigare. Men oavsett så är 1 krona/kWh i påslag en utopi, som du också säger.
Hur man än vrider och vänder på det hela så måste pengar in på annat sätt än att ta några kronor per kWh. Det kan göras t ex genom att avdela en del av bilens inköpspris till stationerna, skattepengar, annan typ av försäljning, binda upp kunden genom fast abonnemang, o d.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Det håller jag inte med om, enligt samma artikel är antalet laddplatser i snitt 34st, en Ionity-laddplats med fyra stolpar skulle enligt detta kosta c:a 270,000:- om dom har samma kostnadsbild som Tesla.Niklas Z skrev:Kostar verkligen en Superchargerstation 20 MSEK?
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger
ligger kostnaden mellan USD 100000 och USD 175000:
Men även om det bara är en tiondel av 20 MSEK så är det helt uppenbart att någon krona över spotpris för elen är väldigt långt från verkligheten.The average number of Tesla cars per Supercharger stall was 34 in 2016.[40][41] Cost estimates per station range from US$100,000 in 2013[42] to US$270,000 in 2015, depending on the number of stalls and other circumstances.[43] Tesla estimates that station equipment lasts 12 years.[44]
Tesla räknar med en livslängd på 12 år för sina laddare, det innebär att "break even" med 1:-/kWh påslag är c:a 22,500 kWh/år och laddplats.
Räknar man med att en genomsnittlig laddning är 40-50 kWh så räcker det med att c:a 500 bilar laddar per år för att nå "break even".
Räknar man dessutom in 39 miljoner euro i stöd från EU så tycker iaf jag fortfarande att Ionity är ockrare.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Jag har inte läst källorna som det hänvisades till i wiki-artikeln jag länkade till, vilket jag väl borde ha gjort. Det är ju möjligt att inte allt räknas med i den prisuppskattningen.Banane skrev:20 miljoner höftade jag till utifrån de 35-40 miljonerna den där superdeluxe-stationen i England kostade. Komplett med solceller, lounge, batterier...
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Jag tror inte kostnaden för att anlägga en station är direkt proportionell mot antalet laddare.fth skrev:Det håller jag inte med om, enligt samma artikel är antalet laddplatser i snitt 34st, en Ionity-laddplats med fyra stolpar skulle enligt detta kosta c:a 270,000:- om dom har samma kostnadsbild som Tesla.Niklas Z skrev:Kostar verkligen en Superchargerstation 20 MSEK?
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger
ligger kostnaden mellan USD 100000 och USD 175000:
Men även om det bara är en tiondel av 20 MSEK så är det helt uppenbart att någon krona över spotpris för elen är väldigt långt från verkligheten.The average number of Tesla cars per Supercharger stall was 34 in 2016.[40][41] Cost estimates per station range from US$100,000 in 2013[42] to US$270,000 in 2015, depending on the number of stalls and other circumstances.[43] Tesla estimates that station equipment lasts 12 years.[44]
Tesla räknar med en livslängd på 12 år för sina laddare, det innebär att "break even" med 1:-/kWh påslag är c:a 22,500 kWh/år och laddplats.
Räknar man med att en genomsnittlig laddning är 40-50 kWh så räcker det med att c:a 500 bilar laddar per år för att nå "break even".
Räknar man dessutom in 39 miljoner euro i stöd från EU så tycker iaf jag fortfarande att Ionity är ockrare.
/fth
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
fth skrev:Det håller jag inte med om, enligt samma artikel är antalet laddplatser i snitt 34st, en Ionity-laddplats med fyra stolpar skulle enligt detta kosta c:a 270,000:- om dom har samma kostnadsbild som Tesla.Niklas Z skrev:Kostar verkligen en Superchargerstation 20 MSEK?
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger
ligger kostnaden mellan USD 100000 och USD 175000:
Men även om det bara är en tiondel av 20 MSEK så är det helt uppenbart att någon krona över spotpris för elen är väldigt långt från verkligheten.The average number of Tesla cars per Supercharger stall was 34 in 2016.[40][41] Cost estimates per station range from US$100,000 in 2013[42] to US$270,000 in 2015, depending on the number of stalls and other circumstances.[43] Tesla estimates that station equipment lasts 12 years.[44]
Tesla räknar med en livslängd på 12 år för sina laddare, det innebär att "break even" med 1:-/kWh påslag är c:a 22,500 kWh/år och laddplats.
Räknar man med att en genomsnittlig laddning är 40-50 kWh så räcker det med att c:a 500 bilar laddar per år för att nå "break even".
Räknar man dessutom in 39 miljoner euro i stöd från EU så tycker iaf jag fortfarande att Ionity är ockrare.
/fth
De har alltså inga löpande kostnader att ta hänsyn till? Supportorganisation, reparatörer, arrenden, nätavgifter, reservdelar?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Inte rak/direkt, men absolut proportionell, antalet laddare styr ju storlek för matning etc., så en stark korrelation bör finnas.Niklas Z skrev:Jag tror inte kostnaden för att anlägga en station är direkt proportionell mot antalet laddare.
Sen är det förstås en kraftig förenkling att utgå från Teslas kostnader på det sätt jag gjorde, men det kan vara lite motvikt till dom som räknar med 40 MSEK per station och att det skall betala sig på ett år

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Det har dom alldeles säkert, jag gjorde en medveten förenkling åt "andra hållet" mot vad dom flesta andra gör i den här tråden.Banane skrev:De har alltså inga löpande kostnader att ta hänsyn till? Supportorganisation, reparatörer, arrenden, nätavgifter, reservdelar?
Prisbilden 1:-/kWh i påslag är ju dessutom inget som existerar idag, alla operatörer lägger ju på 3-7:-/kWh, vilket ger ett betydligt större utrymme att göra vinst, så länge man räknar med en rimlig ROI (inte ett år som många här verkar tycka är rimligt

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Jag frågade sen vad som är rimligt. Gav olika alternativ också. 5 år? 10 år?fth skrev:Det har dom alldeles säkert, jag gjorde en medveten förenkling åt "andra hållet" mot vad dom flesta andra gör i den här tråden.Banane skrev:De har alltså inga löpande kostnader att ta hänsyn till? Supportorganisation, reparatörer, arrenden, nätavgifter, reservdelar?
Prisbilden 1:-/kWh i påslag är ju dessutom inget som existerar idag, alla operatörer lägger ju på 3-7:-/kWh, vilket ger ett betydligt större utrymme att göra vinst, så länge man räknar med en rimlig ROI (inte ett år som många här verkar tycka är rimligt).
/fth
Siffran 1:- är väl för att det ansågs vara rimligt.
Hur stor organisation måste man ha för t ex 200 stationer? Hur många måste jobba med support? 1 på natten, 3 på FM, 3 på EM? 7 heltidare? Hur många reparationstekniker? Stort land. Säg 10 st? Måste även ha folk som jobbar administrativt. Bokföring, avtalsfrågor, förhandlare osv osv. Klarar man sig på 15 heltidare totalt? En kostnad på i runda slängar 10 miljoner per år. Reservdelar, nätavgifter, servicebilar osv tillkommer.
Ja och så måste man på något magiskt sätt kapa åt sig hela marknaden. Ändå räcker den där marginalen på 1:-/kWh knappt till de löpande kostnaderna.
Jag är ingen expert på att räkna på sånt här. Påpeka gärna fel och brister och säg istället hur man borde räkna.
Framöver kommer volymen öka. Då kan det säkerligen se annorlunda ut. Men ner till 1:-/kWh påslag känns inte särskilt sannolikt annat än på väldigt lång sikt.
Ionity som alla älskar att hacka på tar 3,30:-/kWh om man är medlem. Vad är påslaget på det? Beror på nätavgiften och volymerna men det är väl i snitt mindre än 2:-/kWh åtminstone?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
En transformatorstation (som behövs för varje laddstation) kostar ca 1-2 MSEK. En 150kW laddare kostar ca 250kSEK, en 250kW laddare kostar ca ca 500kSEK.Niklas Z skrev:Kostar verkligen en Superchargerstation 20 MSEK?
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger
ligger kostnaden mellan USD 100000 och USD 175000:
Men även om det bara är en tiondel av 20 MSEK så är det helt uppenbart att någon krona över spotpris för elen är väldigt långt från verkligheten.The average number of Tesla cars per Supercharger stall was 34 in 2016.[40][41] Cost estimates per station range from US$100,000 in 2013[42] to US$270,000 in 2015, depending on the number of stalls and other circumstances.[43] Tesla estimates that station equipment lasts 12 years.[44]
Självklart varierar siffrorna lite beroende på var man installerar och hur många laddare man installerar.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Off Grid Byggaren gjorde ett intressant inlägg för ett tag sedan där han hade fått ett pris på 2 miljoner för 6 st 150 kW laddare och ett inköpspris på ca 2 kr/kWh för elen.
viewtopic.php?f=29&t=21425&p=434429#p434429
Med en avskrivningstid på 10 år skulle stationen alltså behöva leverera ca 280 kWh per dag i snitt för att bara gå runt om man sålde elen för 5 kr/kWh ink moms.
viewtopic.php?f=29&t=21425&p=434429#p434429
Med en avskrivningstid på 10 år skulle stationen alltså behöva leverera ca 280 kWh per dag i snitt för att bara gå runt om man sålde elen för 5 kr/kWh ink moms.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Olika operatörer kommer förstås att ha olika krav på ROI, 10 år kanske kan vara en rimlig nivå?Banane skrev:Sant. Men en återbetalningstid på 167 år känns inte helt ok heller. Dessutom tillkommer service och reparationskostnader.
Vad är en rimlig återbetalningstid då? 5 år? 10 år? Du hamnar ändå på astronomiska kWh-priser.
I Teslas fall så har ju inte SuC något eget vinstkrav, tvärtom utgör det "bara" en USP för bilarna, så dom har förstås möjlighet att lägga sig lägre än "konkurrenterna", men deras prisnivå bör å andra sidan kunna utgöra en "benchmark" på en rimlig lägstanivå.
Att som i den här tråden försöka räkna hem investeringen på ett år med dagens intäkter är förstås helt orimligt.
Kostnaderna kommer garanterat att falla med "economy of scale", och intäkterna kommer att öka i takt med att elbilarna blir vanligare.
Jag övertygad om att man kan räkna hem detta med ett påslag på 2-3:-/kWh om man är beredd på att ha en ROI på 10-15 år, har man dessutom övrig intjäning från café- och restaurangverksamhet, försäljning av glass, godis och snacks, spolarvätska, torkarblad, etc så bör det inte vara svårare att driva en laddstation än att driva en fossilmack, och ändå ha ett minimalt påslag på elpriset.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Medlemsskapet kostar då typ 2400:-/år, det måste förstås läggas på priset per kWh om det skall vara jämförbart.Banane skrev:Ionity som alla älskar att hacka på tar 3,30:-/kWh om man är medlem.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options