Vem ska betala infrastrukturen och elabonnemanget då?NiklasTesla skrev:Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Detta är rätt pris och betalmodell enl mig.
Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Infrastrukturen täcks upp av plus 1sek över spot, ,spotpris, ägartillskott kapital, elcertifikat samt bidrag (EU/SE) mm.EnTraktor skrev:Vem ska betala infrastrukturen och elabonnemanget då?NiklasTesla skrev:Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Varför gör inte Bee och andra stora vinster då eftersom de tar mycket mer än en krona över spot?NiklasTesla skrev:Infrastrukturen täcks upp av plus 1sek över spot samt spot samt bidrag (EU/SE).EnTraktor skrev:Vem ska betala infrastrukturen och elabonnemanget då?NiklasTesla skrev:Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Jag tror inte att det ens är ett nollsummespel vid +1:- över spot utan utbyggnad av infrastrukturen. Det är ju inte enbart elen som skall betalas utan även markarrende, service, underhåll, kapitalkostnad för laddaren och möjlighet till inköp av ny laddare efter ca 10 år. Att bygga ut infrastrukturen med den marginalen är nog bara att glömma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag föreslår att du tar in en offert från ditt elbolag för att kolla hur mycket det skulle kosta dig att säkra upp ditt hus till några tusen ampere, investeringsmässigt och i löpande kostnader. Sen kan du ju fundera på hur många kWh du skulle behöva sälja varje månad för att täcka upp det, med ett påslag på en krona per kilowattimme.NiklasTesla skrev:Infrastrukturen täcks upp av plus 1sek över spot, ,spotpris, ägartillskott kapital, elcertifikat samt bidrag (EU/SE) mm.EnTraktor skrev:Vem ska betala infrastrukturen och elabonnemanget då?NiklasTesla skrev:Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- NiklasTesla
- Teslaägare
Laddning megapack till elfordon kommer helt kasta om denna gamla sanning då du inte kommer behöva säkra upp för flera tusen amp.iAkita skrev:Jag föreslår att du tar in en offert från ditt elbolag för att kolla hur mycket det skulle kosta dig att säkra upp ditt hus till några tusen ampere, investeringsmässigt och i löpande kostnader. Sen kan du ju fundera på hur många kWh du skulle behöva sälja varje månad för att täcka upp det, med ett påslag på en krona per kilowattimme.NiklasTesla skrev:Infrastrukturen täcks upp av plus 1sek över spot, ,spotpris, ägartillskott kapital, elcertifikat samt bidrag (EU/SE) mm.EnTraktor skrev:Vem ska betala infrastrukturen och elabonnemanget då?NiklasTesla skrev:Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Man kan tom tänka sig att någon smart framsynt människa/organisation med kapital köper mark på lämplig plats mellan två storstäder där det går mycket elfordon emellan och där det är både bra vind/solläge.
Sedan sätter man upp vinkraftsverk och solceller samt överdimensionerar batteri rejält och skippar elnätet helt (allt säljer el från batterierna peaktid) och ställer ut snabbladdare likt Lidl har idag fast med kreditkortsläsare och säljer el för snabbladdning för typ spot plus en sek.
Skall kolla min Eurojackpott rad nu. Har jag vunnit maxvinst lovar jag er att jag startar detta bolag.
- EnTraktor
- Teslaägare
Infrastruktur för 5 miljoner och elabonnemang på 1000 kr per dag och laddare, som täcks med 1kr/kwh?! Sorry, men du lever i en drömvärld. Som sagt, du köper inte el, du köper en tjänst där elkostnaden är bara en liten del av kostnaden.NiklasTesla skrev:Infrastrukturen täcks upp av plus 1sek över spot, ,spotpris, ägartillskott kapital, elcertifikat samt bidrag (EU/SE) mm.EnTraktor skrev:Vem ska betala infrastrukturen och elabonnemanget då?NiklasTesla skrev:Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Finns inget land i Europa som erbjuder snabbladdning för under ca 4,50 kr/kWh. Inte ens låglönelandet Polen ligger många öre under 5 kr/kWh. Finns en anledning till det... Som sagt, elen är en mycket liten del av totalkostnaden.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 3 gång.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Marknaden kommer så klart bestämma priset på snabbladdning men det är uppenbart att Teslas priser är för låga. Hur många nyemissioner har de gjort nu igen?
- NiklasTesla
- Teslaägare
Konstigt att jag då lyckades snabbladda i just Polen för några dagar sedan till ett pris av ca 3sek per kwh.EnTraktor skrev:Infrastruktur för 5 miljoner och elabonnemang på 1000 kr per dag och laddare, som täcks med 1kr/kwh?! Sorry, men du lever i en drömvärld. Som sagt, du köper inte el, du köper en tjänst där elkostnaden är bara en liten del av kostnaden.NiklasTesla skrev:Infrastrukturen täcks upp av plus 1sek över spot, ,spotpris, ägartillskott kapital, elcertifikat samt bidrag (EU/SE) mm.EnTraktor skrev:Vem ska betala infrastrukturen och elabonnemanget då?NiklasTesla skrev:Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Finns inget land i Europa som erbjuder snabbladdning för under ca 4,50 kr/kWh. Inte ens låglönelandet Polen ligger många öre under 5 kr/kWh. Finns en anledning till det... Som sagt, elen är en mycket liten del av totalkostnaden.
Lidl har på flera platser satt upp snabbladdare 50kw där dom bjuder på elen (självklart är tanken att man då skall gå in och handla medans laddning pågår).
Bara två exempel på att det absolut går!
- NiklasTesla
- Teslaägare
Teslas pris är ok inte för lågt. Höjer dom igen utan att elspotpriserna går upp tar dom för mycket betalt i min verkliga värld.d3marcus skrev:Marknaden kommer så klart bestämma priset på snabbladdning men det är uppenbart att Teslas priser är för låga. Hur många nyemissioner har de gjort nu igen?
I Norge kostar det
kr. 1.70 per kWh=1,63SEK.
Att ladda på SuC.
https://www.tesla.com/no_NO/support/sup ... edirect=no
Att ladda på SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- EnTraktor
- Teslaägare
Vilken laddare var det? Dom nätverk som finns i Polen ärNiklasTesla skrev:Konstigt att jag då lyckades snabbladda i just Polen för några dagar sedan till ett pris av ca 3sek per kwh.
Lidl har på flera platser satt upp snabbladdare 50kw där dom bjuder på elen (självklart är tanken att man då skall gå in och handla medans laddning pågår).
Greenway tar 2,19-2,59 PLN/kWh
Orlen tar 2,39 PLN/kWh
Lotos tar 24 PLN per laddning (intropris som Inonity)
Revnet tar 1,85 PLN/kWh för 50kW, men inga snabbladdare finns idag trots löften under 1,5 år att dom kommer "snart".
Ja det finns enskilda gratisladdare här och där i alla länder. Men allt som är gratis missbrukas och är inte hållbart i längden. Det är bara att inse att snabbladdning kostar.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Tesla tarZalman3 skrev:I Norge kostar det
Att ladda på SuC.
€ 0.22 per kWh=2,25SEK
I Nederländerna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
Tror inte att det skulle bli speciellt dyrt för t ex Vattenfall eller Skellefteå kraft att sätta upp snabbladdare vid deras kraftverk. Dom äger redan marken och nätet. Och borde rimligen ha tillgång till hur många ampere som helst.
Spotpris plus 1kr låter rimligt tycker jag.
För j*vligt att man måste förlita sig på en dyr 50kW-laddare på väg upp till fjällen när man passerar ett tiotal kraftverk på vägen.
Spotpris plus 1kr låter rimligt tycker jag.
För j*vligt att man måste förlita sig på en dyr 50kW-laddare på väg upp till fjällen när man passerar ett tiotal kraftverk på vägen.
Med tanke på aktiepriset, alldeles för få.d3marcus skrev:Marknaden kommer så klart bestämma priset på snabbladdning men det är uppenbart att Teslas priser är för låga. Hur många nyemissioner har de gjort nu igen?

Dom har verkligen en drömsits nu. Hur mkt gratispengar som helst. De har råd att expandera stort och snabbt och dessutom testa nya revolutionerande lösningar.
De gamla avgasbilstillverkarna har inga möjligheter att kontra. De har ingen tillgång till kapital och deras vinster sjunker som en sten. De tänkte finansiera omställningen med planerade vinster, nu är de rökta. Omställningen går snabbare än dom trott.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
Du är tillbaka i gammal vanlig form ser jag...taliz skrev:Med tanke på aktiepriset, alldeles för få.d3marcus skrev:Marknaden kommer så klart bestämma priset på snabbladdning men det är uppenbart att Teslas priser är för låga. Hur många nyemissioner har de gjort nu igen?![]()
Dom har verkligen en drömsits nu. Hur mkt gratispengar som helst. De har råd att expandera stort och snabbt och dessutom testa nya revolutionerande lösningar.
De gamla avgasbilstillverkarna har inga möjligheter att kontra. De har ingen tillgång till kapital och deras vinster sjunker som en sten. De tänkte finansiera omställningen med planerade vinster, nu är de rökta. Omställningen går snabbare än dom trott.
Att säga att du blivit mer objektiv gav tydligen vatten på kvarn.

Och hur lätt är det att dra slutsatser mellan Teslas resultat för företaget och lönsamheten i superchargersnätverket? Skulle säga omöjligt då det bara är en liten av en stor mängd kostnader som Tesla har. Sen så påverkar nyemissioner resultatet och de har gjort vinst de senaste fem kvartalen nu.d3marcus skrev:Marknaden kommer så klart bestämma priset på snabbladdning men det är uppenbart att Teslas priser är för låga. Hur många nyemissioner har de gjort nu igen?
- NiklasTesla
- Teslaägare
Teslas Superchargers kostar 1,4PLN per kwh alltså ca 3SEK med denna veckas växlingskurs.EnTraktor skrev:Vilken laddare var det? Dom nätverk som finns i Polen ärNiklasTesla skrev:Konstigt att jag då lyckades snabbladda i just Polen för några dagar sedan till ett pris av ca 3sek per kwh.
Greenway tar 2,19-2,59 PLN/kWh
Orlen tar 2,39 PLN/kWh
Lotos tar 24 PLN per laddning (intropris som Inonity)
Revnet tar 1,85 PLN/kWh för 50kW, men inga snabbladdare finns idag trots löften under 1,5 år att dom kommer "snart".
Ja det finns enskilda gratisladdare här och där i alla länder. Men allt som är gratis missbrukas och är inte hållbart i längden. Det är bara att inse att snabbladdning kostar.
MVH
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
I dagsläget finns det ungefär 50000 elbilar i Sverige. I genomsnitt körs en bil 1200 mil/år, men eftersom elbilarna rent generellt är nyare och kanske oftare köps av de som kör mer så kan vi anta att elbilen i snitt rullar det dubbla. I så fall körs 120 miljoner elbilsmil per år i Sverige. Om bilarna drar 2 kWh/mil betyder det att 240 miljoner kWh förbrukas av elbilarna. Det brukar sägas att 90 % av all laddning sker hemma, eller på andra långsamladdare. Det skulle i så fall betyda att 24 miljoner kWh kan debiteras av snabbladdstationer. Jag har svårt att se att 1 krona per kWh (någon ovan tyckte att 1 kr + spotpris var en lagom nivå), skulle räcka till kapitalkostnader, utbyggnad, effektabonnemang, underhåll, support, m m, eftersom det skulle innebära att alla snabbladdstationer i Sverige fick dela på 24 MSEK.
För närvarande är det svårt att se att det skulle gå att driva ett omfattande snabbladdningssystem utan subventioner, antingen i form av skattepengar eller att intäkter förs över från annan försäljning, som Tesla säkerligen gjort med SuC-nätverket.
Bensinstationer skulle hamna i samma dilemma om folk kunde tanka bensin eller diesel hemma och därmed "kringgå" Shell, OKQ8, mfl.
För närvarande är det svårt att se att det skulle gå att driva ett omfattande snabbladdningssystem utan subventioner, antingen i form av skattepengar eller att intäkter förs över från annan försäljning, som Tesla säkerligen gjort med SuC-nätverket.
Bensinstationer skulle hamna i samma dilemma om folk kunde tanka bensin eller diesel hemma och därmed "kringgå" Shell, OKQ8, mfl.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jo, håller med. Kostnaden för infrastrukturen är nog i många fall en betydligt större kostnadskomponent än spotpriset för el på Nordpol skulle jag starkt misstänka.Niklas Z skrev:I dagsläget finns det ungefär 50000 elbilar i Sverige. I genomsnitt körs en bil 1200 mil/år, men eftersom elbilarna rent generellt är nyare och kanske oftare köps av de som kör mer så kan vi anta att elbilen i snitt rullar det dubbla. I så fall körs 120 miljoner elbilsmil per år i Sverige. Om bilarna drar 2 kWh/mil betyder det att 240 miljoner kWh förbrukas av elbilarna. Det brukar sägas att 90 % av all laddning sker hemma, eller på andra långsamladdare. Det skulle i så fall betyda att 24 miljoner kWh kan debiteras av snabbladdstationer. Jag har svårt att se att 1 krona per kWh (någon ovan tyckte att 1 kr + spotpris var en lagom nivå), skulle räcka till kapitalkostnader, utbyggnad, effektabonnemang, underhåll, support, m m, eftersom det skulle innebära att alla snabbladdstationer i Sverige fick dela på 24 MSEK.
Detta dilemmat kommer ju komma för OKQ8, Shell, CK, mflr. i och med elektrifieringen av fordonsparken.Niklas Z skrev:Bensinstationer skulle hamna i samma dilemma om folk kunde tanka bensin eller diesel hemma och därmed "kringgå" Shell, OKQ8, mfl.
Så detta är något som de måste börja fundera på redan idag hur de skall lägga upp sina affärsstrategier för att kunna överleva och tjäna pengar i framtiden (som nog inte är så allt för långt borta).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NiklasTesla
- Teslaägare
Det var jag som skrev och självklart går det om man är kreativ.Niklas Z skrev:I dagsläget finns det ungefär 50000 elbilar i Sverige. I genomsnitt körs en bil 1200 mil/år, men eftersom elbilarna rent generellt är nyare och kanske oftare köps av de som kör mer så kan vi anta att elbilen i snitt rullar det dubbla. I så fall körs 120 miljoner elbilsmil per år i Sverige. Om bilarna drar 2 kWh/mil betyder det att 240 miljoner kWh förbrukas av elbilarna. Det brukar sägas att 90 % av all laddning sker hemma, eller på andra långsamladdare. Det skulle i så fall betyda att 24 miljoner kWh kan debiteras av snabbladdstationer. Jag har svårt att se att 1 krona per kWh (någon ovan tyckte att 1 kr + spotpris var en lagom nivå), skulle räcka till kapitalkostnader, utbyggnad, effektabonnemang, underhåll, support, m m, eftersom det skulle innebära att alla snabbladdstationer i Sverige fick dela på 24 MSEK.
Är helt ok med att man för över intäkter från annan försäljning till laddnätverket. Ett exempel till (förutom Teslas SuC (eventuellt???) och Lidl är programmet med destinationsladdning. Du bor över på hotellet och betalar inget för destinationsladdningen men betalar för logi.
Ett till exempel skulle kunna vara en restaurang/butikskedja som sätter upp snabbladdare med bra pris/kwh för man fattar att gäster kommer komma in och handla medans man laddar.
Bra beteende skall premieras!
Intressant resonemang. Om alla bilar i Sverige var elbilar och priset låg på 3,5 kr/kWh så skulle Sverigemarknaden inte ens vara värd 3 miljarder årligen. Ingen guldgruva direkt.Niklas Z skrev:I dagsläget finns det ungefär 50000 elbilar i Sverige. I genomsnitt körs en bil 1200 mil/år, men eftersom elbilarna rent generellt är nyare och kanske oftare köps av de som kör mer så kan vi anta att elbilen i snitt rullar det dubbla. I så fall körs 120 miljoner elbilsmil per år i Sverige. Om bilarna drar 2 kWh/mil betyder det att 240 miljoner kWh förbrukas av elbilarna. Det brukar sägas att 90 % av all laddning sker hemma, eller på andra långsamladdare. Det skulle i så fall betyda att 24 miljoner kWh kan debiteras av snabbladdstationer. Jag har svårt att se att 1 krona per kWh (någon ovan tyckte att 1 kr + spotpris var en lagom nivå), skulle räcka till kapitalkostnader, utbyggnad, effektabonnemang, underhåll, support, m m, eftersom det skulle innebära att alla snabbladdstationer i Sverige fick dela på 24 MSEK.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Exakt!Anderzzon skrev:Intressant resonemang. Om alla bilar i Sverige var elbilar och priset låg på 3,5 kr/kWh så skulle Sverigemarknaden inte ens vara värd 3 miljarder årligen. Ingen guldgruva direkt.Niklas Z skrev:I dagsläget finns det ungefär 50000 elbilar i Sverige. I genomsnitt körs en bil 1200 mil/år, men eftersom elbilarna rent generellt är nyare och kanske oftare köps av de som kör mer så kan vi anta att elbilen i snitt rullar det dubbla. I så fall körs 120 miljoner elbilsmil per år i Sverige. Om bilarna drar 2 kWh/mil betyder det att 240 miljoner kWh förbrukas av elbilarna. Det brukar sägas att 90 % av all laddning sker hemma, eller på andra långsamladdare. Det skulle i så fall betyda att 24 miljoner kWh kan debiteras av snabbladdstationer. Jag har svårt att se att 1 krona per kWh (någon ovan tyckte att 1 kr + spotpris var en lagom nivå), skulle räcka till kapitalkostnader, utbyggnad, effektabonnemang, underhåll, support, m m, eftersom det skulle innebära att alla snabbladdstationer i Sverige fick dela på 24 MSEK.
I och med att det är så billigt och smidigt att ladda hemma blir volymen laddning på snabbladdstationer låg, vilket driver upp de fasta kostnadernas andel av de totala omkostnaderna, i alla fall om man vill ha god yttäckning och hög tillgänglighet vid toppbelastning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det påstås ju att bensinstationer inte heller tjänar nångra pengar på bensin utan snarare på korv och bullar. Jag vet inte om det är en skröna, men marginalerna de har på drivmedel är säkert inte stora.
Varför skulle inte samma sak fungera för snabbladdning? Man stannar ju dessutom mycket längre än en fossilbilist som bara ska tanka lite snabbt. Om man inte går med vinst genom att ta 5kr/kWh så kan man ju sälja nåt annat som den uttråkade elbilisten kan tänka sig betala extra för. Fast inte inbakat i laddpriset utan vid sidan av. Det finns massor med grejer man kan göra eller äta på 30-45 minuter.
Men många laddststioner idag lider tyvärr av stor tristess.
Varför skulle inte samma sak fungera för snabbladdning? Man stannar ju dessutom mycket längre än en fossilbilist som bara ska tanka lite snabbt. Om man inte går med vinst genom att ta 5kr/kWh så kan man ju sälja nåt annat som den uttråkade elbilisten kan tänka sig betala extra för. Fast inte inbakat i laddpriset utan vid sidan av. Det finns massor med grejer man kan göra eller äta på 30-45 minuter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Känns som CK börjat att fundera i dina banor lite. Har så smått startat upp ett par provstationer med 150 kW-laddare, och planerar för fler. De kan vara något på spåren här, och verkar ligga steget före både Shell och OKQ8 gällande framtiden.mati skrev:Det påstås ju att bensinstationer inte heller tjänar nångra pengar på bensin utan snarare på korv och bullar. Jag vet inte om det är en skröna, men marginalerna de har på drivmedel är säkert inte stora.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det här håller jag med om. Dessutom, de gånger jag stannade och tankade längs med vägen var det inte ofta jag gick in och köpte något på macken. Nu blir det alltid iallfall en kaffe och kanske något mer (innan jag skaffade elbil skulle jag inte haft en tanke på att spendera pengar på Cirkel K's bake-off produkter eller matutbud...). Frågan är bara om det är tillräckligt stor genomströmning på elbilar för att det ska räcka till? Om det finns 10 laddare och folk laddar i snitt en halvtimme blir det som mest 20 kunder i timmen. Å andra sidan lär inte 10 laddare räcka långt när hela bilflottan är eldriven, men samtidigt kommer kostnaden för effekten öka massivt om det ska byggas ut till tiotals laddplatser med hög effekt. Kanske blir batterilager så småningom en lösning som gör att kostnaden för effekten kan hållas nere, samtidigt som det finns nog med energi de stunder när trycket är högt.mati skrev:Det påstås ju att bensinstationer inte heller tjänar nångra pengar på bensin utan snarare på korv och bullar. Jag vet inte om det är en skröna, men marginalerna de har på drivmedel är säkert inte stora.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)