En Tesla blev påkörd av en Volvo och nu står de och tjafsar om vems felet var.
Det låter som en skräck-framtidsvision från 50-talet.. Två självkörande bilar krockar och kommunicerar med varandra på morse via tutan för att reda ut vems felet var.. De kommer inte överens och det från början diskreta signalerandet, eskalerar till ett inferno av tutande och blinkande...
Eller historisk som det var i Herbie-filmerna... minns ni dom?
Ursäkta "on-topic" men jag intresserar mig för hur Teslan såg ut efter påkörningen. Vad var det för bil som körde på och hur såg den ut efter händelsen? Hur hård smäll var det? Vad blir kostnaden för reparation? Nuförtiden är man ju van vid att en mindre p-skada kostar 40000 kr att fixa... Hur blir det den dagen en lite större skada drabbar någon. Kommer kostnaderna för reparation att skena iväg så långt att försäkringsbolagen väljer att skrota bilen?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Ursäkta "on-topic" men jag intresserar mig för hur Teslan såg ut efter påkörningen. Vad var det för bil som körde på och hur såg den ut efter händelsen? Hur hård smäll var det? Vad blir kostnaden för reparation? Nuförtiden är man ju van vid att en mindre p-skada kostar 40000 kr att fixa... Hur blir det den dagen en lite större skada drabbar någon. Kommer kostnaderna för reparation att skena iväg så långt att försäkringsbolagen väljer att skrota bilen?
På bilden ser ni att Teslan inte är så skadad och mest lite skrapmärke och längre ner på den kromade delen är det lite mer skador men kan leva med det och lite värre såg det ut på bilen som körde på MB 180 tror jag.
Den påkörande bilen kanske höll 30-40 km enligt hennes (byter från hen pga tidigare disk.) uppskattning men inget obehagligt i Teslan.
Kostnaden ber jag att få återkomma med när och om jag får reda på det och har Protector Forsäkring både vagnskada och försäkring och ganska smidig online registrering iallafall.
Här i Norge landade en liknande skada på ca 25' för byte av bakre kofångare och parkeringssensor. Tog 3 dagar... Ångest o va med bensinbil i 4 dagar...
Här i Norge landade en liknande skada på ca 25' för byte av bakre kofångare och parkeringssensor. Tog 3 dagar... Ångest o va med bensinbil i 4 dagar...
Som jag skrev innan hemska tanke och behöva få denna lukt på mina händer och hoppas Tesla fixar detta även med lånebil under tiden.
Som jag skrev innan hemska tanke och behöva få denna lukt på mina händer och hoppas Tesla fixar detta även med lånebil under tiden.
Det är nog snarare Mölnlycke Lackering och Karosservice eller RM Bilservice som fixar den typen av skada, och inte Tesla, så tyvärr kan du nog inte räkna med lånebil från Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Framför allt så bromsar den rätt sent och då
blir det rätt hårt. Jag brukar sitta och undra när den ska bromsa, speciellt när man kommer ifatt någon. Det kanske är sensorer som har lite kort räckvidd eller så är det bara en dålig algoritm, vad vet jag, men grymt bekvämt. Som att åka tåg med egen kupé.
Det finns väl en inställning hur sen/tidigt man vill ha "varning". Har ni provat att ändra denna för att se om den "agerar" annorlunda också utifrån hur man vill ha det?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.