Norrmännen använder den här metoden på helt rätt vägsträckor. Relativt små, högt belastade vägar på landsbygden. Finns några som leder till skidorterna där hastigheterna drivs upp.fth skrev:Jag kan inte heller se något problem med detta, iaf inte om integritetsproblemen löses genom endast tillfällig lagring av regnr (dvs när kamera 2 passerats efter laglig tidsrymd så raderas informationen från kamera 1).heldiggrisen skrev:Varför inte?bjornnilsson skrev:Sträck-ATK - att seriekoppla fartkamerorna - njaa.. Nej tack på den, säger nog jag.
Testat i årsvis i Norge, och där halveras antalet döda och skadade på ATK-sträckor; man får nämligen ner hastigheten på hela den utsatta sträckan, inte enbart sista 200m innan, med farliga situationer som följd.
https://www.toi.no/forskningsomrader/tr ... 2-220.html
Idag är ju kamerorna bara löjliga, alla blåser på som vanligt, sen tvärbromsar dom före kameran, gärna till 10-20km/h under begränsningen av någon anledning, sen är det fullt blås igen till nästa kamera.
/fth
När förslaget diskuterades i sverige lyftes problem med att lagra uppgifter om förare i väntan på ett eventuellt lagbrott. Skillnaden är ju egentligen inte så stor mot att identifiera alla personer som rör sig inom ett område. En stadskärna t.ex.
Kineserna har ju kommit långt med den typen av övervakning.
Man kan ju tänka sig app-lösningar som håller ordning på var du ligger i förhållande till "idealhastigheten" på en sträcka: Kanske finns det i norge?
Har man för långa mätsträckor kommer ju hastighetsövervakningen inte omfatta dom som bor längs med sträckan utan bara genomresanden. Det blir ju även missvisande om många stannar och rastar längs med sträckan.