Fortkörningsböter för bilägare?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Fortkörningsböter för bilägare?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
heldiggrisen skrev:
bjornnilsson skrev:
Sträck-ATK - att seriekoppla fartkamerorna - njaa.. Nej tack på den, säger nog jag.
Varför inte?
Testat i årsvis i Norge, och där halveras antalet döda och skadade på ATK-sträckor; man får nämligen ner hastigheten på hela den utsatta sträckan, inte enbart sista 200m innan, med farliga situationer som följd.
https://www.toi.no/forskningsomrader/tr ... 2-220.html
Jag kan inte heller se något problem med detta, iaf inte om integritetsproblemen löses genom endast tillfällig lagring av regnr (dvs när kamera 2 passerats efter laglig tidsrymd så raderas informationen från kamera 1).

Idag är ju kamerorna bara löjliga, alla blåser på som vanligt, sen tvärbromsar dom före kameran, gärna till 10-20km/h under begränsningen av någon anledning, sen är det fullt blås igen till nästa kamera.

/fth
Norrmännen använder den här metoden på helt rätt vägsträckor. Relativt små, högt belastade vägar på landsbygden. Finns några som leder till skidorterna där hastigheterna drivs upp.

När förslaget diskuterades i sverige lyftes problem med att lagra uppgifter om förare i väntan på ett eventuellt lagbrott. Skillnaden är ju egentligen inte så stor mot att identifiera alla personer som rör sig inom ett område. En stadskärna t.ex.
Kineserna har ju kommit långt med den typen av övervakning.

Man kan ju tänka sig app-lösningar som håller ordning på var du ligger i förhållande till "idealhastigheten" på en sträcka: Kanske finns det i norge?
Har man för långa mätsträckor kommer ju hastighetsövervakningen inte omfatta dom som bor längs med sträckan utan bara genomresanden. Det blir ju även missvisande om många stannar och rastar längs med sträckan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Idag är ju kamerorna bara löjliga, alla blåser på som vanligt, sen tvärbromsar dom före kameran, gärna till 10-20km/h under begränsningen av någon anledning, sen är det fullt blås igen till nästa kamera.

/fth
Det där är irriterande för mig som försöker ligga på hastighetsbegränsningen på landsväg. Någon ser fartkameran och har ingen aning om vilken hastighetsbegränsning det är och sänker farten med 20 km/h lägre hastighet än vad som behövs. Tala om att var ofokuserad på körningen. :roll:

Med farthållare och numera AP så är det ju riktigt bekvämt och avslappnande att bara följa hastighetsbegränsningen och slippa bry sig om kameror. Jag skulle alltså gärna se genomsnittshastighetskameror på våra landsvägar. På motorvägen tycker jag inte vi har samma problem... men kanske i nästa steg? Då skulle jag samtidigt vilja se en höjning av fartgränserna så att de samtidigt motsvarar hur det faktiskt ser ut idag. Alltså fler 120 sträckor men med bevakning så att hastigheten hålls.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:

Det där är irriterande för mig som försöker ligga på hastighetsbegränsningen på landsväg. Någon ser fartkameran och har ingen aning om vilken hastighetsbegränsning det är och sänker farten med 20 km/h lägre hastighet än vad som behövs. Tala om
Även förare som håller hastigheten sänker ofta inför en kamera. För att vara på säkra sidan...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:

Det där är irriterande för mig som försöker ligga på hastighetsbegränsningen på landsväg. Någon ser fartkameran och har ingen aning om vilken hastighetsbegränsning det är och sänker farten med 20 km/h lägre hastighet än vad som behövs. Tala om
Även förare som håller hastigheten sänker ofta inför en kamera. För att vara på säkra sidan...
Ja, och på väg ut ur Nyköping är det en kamera där det är 60 men alla verkar tro att det är 50 för de kör 40... :?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

taliz skrev:

Alla är vi olika, men med kameror hamnar all min fokus just på hastighetsgränsen istället för på själva körningen.
Jag har i alla fall farthållare i min bil och har inte fastnat på en enda bild, trots >4500 mil per år. Du får se till att aktivera din du också ;-)
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

themax skrev:
taliz skrev:

Alla är vi olika, men med kameror hamnar all min fokus just på hastighetsgränsen istället för på själva körningen.
Jag har i alla fall farthållare i min bil och har inte fastnat på en enda bild, trots >4500 mil per år. Du får se till att aktivera din du också ;-)
Då somnar jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
themax skrev:
Sen kan vi ju, vilket ingen ovan tagit upp, se till att följa hastighetsgränserna. Då behöver vi inte oroa oss för kameror vare sig om de står enskilt eller är kopplade i serie, om vi lånat ut bilen eller kör själv ...
......

Ogillar förövrigt massövervakning i allmänhet samt alla former av insamling av persondata.
Håller helt med där, obehagligt helt enkelt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

taliz skrev:

Då somnar jag.
Om du inte kan följa Sveriges lag i trafiken utan tycker dig stå över den tycker jag att du ska ta dig en allvarlig funderare på om du är lämplig som förare.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

themax skrev:
taliz skrev:

Då somnar jag.
Om du inte kan följa Sveriges lag i trafiken utan tycker dig stå över den tycker jag att du ska ta dig en allvarlig funderare på om du är lämplig som förare.
Som sagt, alla är vi olika och gör olika bedömningar om vad som är rätt och rimligt.
Det finns många som lever hela livet inom "boxen" och vill ha en lugn resa, utan risker - till en trygg och säker död.
Andra tänker utanför boxen, gillar att tänja gränser och avskyr det alldagliga.

Just hastighetsgränser är ju ett väldigt fyrkantigt styrmedel. Ett försök till en "one size fits all" som går på tvärs med det mesta i dagens samhälle. I mångt och mycket har man idag insett att folk har olika kapacitet och förmågor, och anpassat samhället efter det. Men på vägarna så skall tant Agda med dålig syn, hörsel, reaktionsförmåga och en risig gammal bil med ruttna däck och utan säkerhetssystem få köra precis lika snabbt som valfri fullt frisk 25-30 åring med ny modern bil med bra däck och alla säkerhetssystem...

Hursomhelst, kan man inte acceptera att folk är olika och förstå att livet är fullt av faror och oväntade händelser bör man nog inte öppna ytterdörren överhuvudtaget. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Just hastighetsöverträdelser är ju lite speciella. Utan några direkta belägg hävdar jag att det finns en stor grupp människor som är helt laglydiga medborgare bortsett från hastighetsöverträdelse.
Finns det något annat brott som kombineras med i övrigt helt laglydigt leverne?
Min poäng är att lagar behöver ha en förankring i samhället för att respekteras.
Väldigt många respekterar hastighetsgränserna bara för att undvika böter.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Förr kunde man smuggla alkohol men det är alldeles för jobbigt numera även innan Corona.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Förr kunde man smuggla alkohol men det är alldeles för jobbigt numera även innan Corona.
Sen införsel för eget bruk blev fritt för 15år sedan är det väl få som smugglar till Sverige?

Men jag erkänner att jag brukar smuggla alkohol till Norge när jag åker dit på skidsemester.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Nog är det en och annan som säkert laddat ner eller fulstreamat rättighetsskyddat material olagligt, utan att knappt reflekterat över att det är olagligt...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

M3apan skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Nog är det en och annan som säkert laddat ner eller fulstreamat rättighetsskyddat material olagligt, utan att knappt reflekterat över att det är olagligt...
Förekommer det fortfarande i någon större utsträckning? Själv hade jag en massa nedladdade MP3 som jag fick av en kompis men det är ju ganska länge sedan. Jag konsumerar inte vad jag vet någon olagligt idag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Just hastighetsöverträdelser är ju lite speciella. Utan några direkta belägg hävdar jag att det finns en stor grupp människor som är helt laglydiga medborgare bortsett från hastighetsöverträdelse.
Min poäng är att lagar behöver ha en förankring i samhället för att respekteras.
Köpa på systemet (eller av annan tredje part) innan rätt ålder.

Inte ta upp precis alla saker 100% i deklaration.

Tex. betala svart till barn eller hundvakt.

Gå emot rött ljus.

Inte förtulla alla varor man köpt utomlands när man passerar tullen (både alkohol, kläder, handväskor och elektronikprodukter).

Tagit med pennor och anteckningsblock från jobbet för att användas i privat syfte.

Gått lite tidigare från jobb någon gång, eller längre lunch, utan att korrekt ange i tidsredovisning.

Ägnat tid på jobbet till privata samtal eller privat surf på datorn.

Inte följt gällande miljöregler tex. gällande tomgångskörning, biltvätt hemma, grillat i trädgård under grillförbud, använt industriell bottenfärg till att måla privatbåt.

Brutit (iaf. i sin ungdom) emot regel att inte bullra för högt sent på kvällar efter 23 (musik, fest, etc.).

Kört medvetet mot enkelriktat någon gång.

Parkerat emot gällande föreskrifter.

Inte betalt för hela sin parkeringstid.

Smällt av fyrverkerier utan korrekt tillstånd.

Någon gång cyklat utan lagriktig belysning.

Etc.

Inget av detta har givetvis aldrig någon av oss här på TCS gjort, men jag har hört talas om onda psykopater där ute i samhället som gjort något av ovanstående! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Gå emot rött ljus.

Inte förtulla alla varor man köpt utomlands när man passerar tullen (både alkohol, kläder, handväskor och elektronikprodukter).

Tagit med pennor och anteckningsblock från jobbet för att användas i privat syfte.

Gått lite tidigare från jobb någon gång, eller längre lunch, utan att korrekt ange i tidsredovisning.

Ägnat tid på jobbet till privata samtal eller surf på datorn.

Inte följt gällande miljöregler tex. gällande tomgångskörning, biltvätt hemma, grillat i trädgård under grillförbud, använt industriell bottenfärg till att måla privatbåt.

Brutit (iaf. i sin ungdom) emot regel att inte bullra för högt sent på kvällar efter 23 (musik, fest, etc.).

Etc.

Inget av detta har givetvis aldrig någon av oss här på TCS gjort, men jag har hört talas om onda psykopater där ute i samhället som gjort något av ovanstående! :D
Kan mycket väl tänka mig att exempelvis en kommunanställd i nollvisionens tecken bara får "köra" en bil med FSD funktionalitet.

Det blir som att åka buss fast man kan ingripa om en olycka är på väg att hända.

Kanske inte så kul men väldigt säkert.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Gå emot rött ljus.

Etc.

Flera av dina exempel är brott "utan offer"
Fart dödar och skadar allvarligt hundratals svenskar varje år.
Kan man inte köra enligt vägtrafiklagen utan "att somna", så ska man pronto lämna in sitt körkort till trafikverket.
Skärpning
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

taliz skrev:

Just hastighetsgränser är ju ett väldigt fyrkantigt styrmedel. Ett försök till en "one size fits all" som går på tvärs med det mesta i dagens samhälle. I mångt och mycket har man idag insett att folk har olika kapacitet och förmågor, och anpassat samhället efter det. Men på vägarna så skall tant Agda med dålig syn, hörsel, reaktionsförmåga och en risig gammal bil med ruttna däck och utan säkerhetssystem få köra precis lika snabbt som valfri fullt frisk 25-30 åring med ny modern bil med bra däck och alla säkerhetssystem...

Hursomhelst, kan man inte acceptera att folk är olika och förstå att livet är fullt av faror och oväntade händelser bör man nog inte öppna ytterdörren överhuvudtaget. :D
Ah, så tant Agda ska kanske inte få köra bil, och barnfamiljen intill som håller hastigheten får spott och spe av dig som precis blåste förbi dem i 150? Bra, då vet jag att du aldrig kommer bry dig om dina medmänniskor på vägen. Och tidigare i annan tråd har du sagt att du aldrig kör norr om Gävle, så jag är nog rätt säker.

Hastighetsgränser finns av en anledning, om du inte visste det. Om de är rimliga eller inte är inte får du ta upp med din närmaste folkvalda. Eller varför inte bli politiker själv och propagera för fri fart? Jag lovar det är snabbaste sättet att få till en ändring.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Gå emot rött ljus.

Etc.

Kreativ lista. Visst var man lite annorlunda när man var yngre. Snattat nån gång. Snodde bensin till moppen.
Men inget på din lista tror jag är aktuellt för mig faktiskt. Ska väl vara gå mot rött då. Om det inte kommer någon bil.

Överlast på släpkärran. Det brukar jag ha när jag hämtar ved. Och husvagnen har säkert varit för tung någon gång. Kört mot enkelriktat? Det är ju galet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

themax skrev:

Ah, så tant Agda ska kanske inte få köra bil, och barnfamiljen intill som håller hastigheten får spott och spe av dig som precis blåste förbi dem i 150? Bra, då vet jag att du aldrig kommer bry dig om dina medmänniskor på vägen. Och tidigare i annan tråd har du sagt att du aldrig kör norr om Gävle, så jag är nog rätt säker.

Hastighetsgränser finns av en anledning, om du inte visste det. Om de är rimliga eller inte är inte får du ta upp med din närmaste folkvalda. Eller varför inte bli politiker själv och propagera för fri fart? Jag lovar det är snabbaste sättet att få till en ändring.
Taliz beskrev ju just varför hastighetsgränserna finns och är på den nivån de är idag, det är en medelväg där man försökt hitta en nivå där allt från gamlingar, folk med kassa bilar, folk med låg mental kapacitet osv kan framföra fordon. Själv tycker jag inte vi skall bygga ett samhälle som hålls tillbaka på det sättet utan nivån bör sättas högre och de som inte håller måttet får ta bussen helt enkelt.

Jag är inte en person som följer hastighetsgränserna bara för att utan jag gör ett avvägt beslut baserat på alla parametrar, ibland landar det över och ibland under gränsen. Oftast kör jag på tider och vägar där det blir över dock, tar polisen mig så klagar jag inte då böter såklart är en risk med att köra för fort.

Att övervaka bilar med genomsnittshastighet eller som tråden handlar om ägaransvar tycker jag självklart är galet. Förstnämnda för att jag är emot all massövervakning och att myndigheter har visat att de suger på att behandla vår känsliga data säkert, det sistnämnda för att det såklart är den som begår brottet som skall straffas.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

themax skrev:
taliz skrev:

I flera trådar har han visat att han skiter i sina medmänniskor, så varför är ni förvånade?
Skriv svar