Strypta supercharger 30okt

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Wenstrom

Strypta supercharger 30okt

Inlägg av Wenstrom »

Normalt får jag in 100kW vid 20%. I går bara 45kW i Borlänge och Arboga. Ensam vid stolparna. Någon som har samma erfarenhet?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Strypta supercharger 30okt

Inlägg av Tars »

Chargegate
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Normal hastighet i Borlänge idag. Långt ifrån ensam vid stolparna.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Normalt i Ajaur, fick 111 kW vid 50%
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Wenstrom skrev:
Normalt får jag in 100kW vid 20%. I går bara 45kW i Borlänge och Arboga. Ensam vid stolparna. Någon som har samma erfarenhet?
Det börjar bli kallt. Hur långt hade du kört innan? Kan krävas flera timmar motorväg för att batteriet skall få upp tempen.
Navigerar du till SUC så förvärmningen drar igång går det lite snabbare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Wenstrom

Inlägg av Wenstrom »

taliz skrev:
Wenstrom skrev:
Det börjar bli kallt. Hur långt hade du kört innan? Kan krävas flera timmar motorväg för att batteriet skall få upp tempen.
Temperaturen i både Borlänge och Arboga var just under +10gr. Från hotellet till suc i Borlänge, 1km, med navigatorn. Den användes också från Lindesberg till suc i Arboga. I båda fallen fick jag meddelande att förvärmning pågick. Borlänges låga hastighet gjorde att jag laddade snålt för att komma till en förhoppningsvis snabbare i Arboga. Lite svängar på vägen dit gjorde att jag måste fylla på i Lindesbergs snabbladdare för att säkert nå Arboga. Det gick tack vare en "Renault" som dels gick över till AC dels flyttade sin bil så att CCE-kabeln nådde min bil. Hoppas jag kan vara lika artig!
Alla tre laddarna gav lite mer än 40kW. Tydligen någon slump som gjort den låga hastigheten i suc eftersom ingen annan råkat ut för samma sak som jag.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

1 km = kallt batteri...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare

Inlägg av wector »

Jupp, du behöver köra typ en timme i 100km/h för att få upp värmen i dessa temperaturer.
Tips, ladda direkt efter körning istället för direkt när du ska åka. Batteriet hinner bli rejält kallt under natten.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

wector skrev:
Jupp, du behöver köra typ en timme i 100km/h för att få upp värmen i dessa temperaturer.
Tips, ladda direkt efter körning istället för direkt när du ska åka. Batteriet hinner bli rejält kallt under natten.
ladda direkt efter körning istället för direkt när du ska åka
Jag som bor i Norrland och inte kan ladda hemma, har lärt mig att man måste ladda batteriet medans det är varmt.

Jag åker ofta från Umeå till Sundsvall. Ser alltid till att jag laddat så mycket att jag tar mig 11 mil till Örnsköldsvik innan jag behöver ladda, så jag vet att batteriet är varmt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare

Inlägg av fodogen »

Wenstrom skrev:
taliz skrev:
Wenstrom skrev:
Temperaturen i både Borlänge och Arboga var just under +10gr. Från hotellet till suc i Borlänge, 1km, med navigatorn. Den användes också från Lindesberg till suc i Arboga. I båda fallen fick jag meddelande att förvärmning pågick. Borlänges låga hastighet gjorde att jag laddade snålt för att komma till en förhoppningsvis snabbare i Arboga. Lite svängar på vägen dit gjorde att jag måste fylla på i Lindesbergs snabbladdare för att säkert nå Arboga. Det gick tack vare en "Renault" som dels gick över till AC dels flyttade sin bil så att CCE-kabeln nådde min bil. Hoppas jag kan vara lika artig!
Alla tre laddarna gav lite mer än 40kW. Tydligen någon slump som gjort den låga hastigheten i suc eftersom ingen annan råkat ut för samma sak som jag.
Är du i Borlänge igen så kan jag tipsa om att vi har rätt gott om laddstolpar i centrum inom ~500m från de flesta hotell. De i centrum kostar 12 kr/timme och ger 11 kW till en Model 3 dvs ~1 kr/kWh. Betydligt billigare än supercharger.
Skriv svar