Farthållaren
Moderator: Redaktion
Re: Farthållaren
”Varför titta i backspegeln eller följa vägskyltarnas rekommenderade hastighet, det är ju min resa som är prio ett och jag har ju inget bråttom just idag och så spar det ju en massa pengar som jag kan lägga på hög om jag kör i snigelfart”. Åk tåg är mitt tips, privatbilism är inget för er.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Farthållaren
Håller med. Är alltid lite försiktig med farthållare och autopilot vid dåliga väglag.holden skrev:Vid dåliga förhållanden kanske man inte väljer farthållare alls utan är lite flexibel med gas/broms.OlleBack skrev:Kanske är regn eller is på vägbanan eller dålig sikt eller vad som helst. Finns ju hundratals anledningar till att köra långsammare än hastighetsbegränsningen och noll anledningar att köra fortare.holden skrev:Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..SkipperO skrev:Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Känns då ofta säkrare att köra "manuellt" och snabbt kunna lyfta på pedalen direkt när man tror att det behövs.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Farthållaren
Vad innebär det att köra "överdrivet långsamt" då?bylund skrev:Några kommentarer:
- Ingen är tvingad att köra om någon som kör långsammare än högsta tillåtna hastigheten på vägen. Det går utmärkt att ligga kvar bakom.
- Det är inte tillåtet att köra överdrivet långsamt utan giltigt skäl. Att vilja retas är inte ett exempel på giltigt skäl.
Och ja, jag stör mig också på folk som utan rimlig anledning ligger och fiskör i vänster filen, typ kör om en långtradare i 90 km/h.
Re: Farthållaren
Kan väl förtydliga mitt tidigare inlägg, tycker inte att det är fel att köra med lägre fart än hastighetsbegränsningen, reagerar mot att vissa använder det som ett sätt att retas, barnsligt.....
Re: Farthållaren
Korrekt. Du får glatt dö i ett brinnande vrak utan att det rör mig i ryggen. Jag kanske släpper på pedalen för att titta.holden skrev:”Varför titta i backspegeln eller följa vägskyltarnas rekommenderade hastighet, det är ju min resa som är prio ett och jag har ju inget bråttom just idag och så spar det ju en massa pengar som jag kan lägga på hög om jag kör i snigelfart”. Åk tåg är mitt tips, privatbilism är inget för er.
Jag behåller bilen, men tack för tipset!
Re: Farthållaren
Du hade ju inte foten på pedalen från början utan satt och räknade sparade korvören medan köbildningen och irritationen växte bakom dig.McFace skrev:Korrekt. Du får glatt dö i ett brinnande vrak utan att det rör mig i ryggen. Jag kanske släpper på pedalen för att titta.holden skrev:”Varför titta i backspegeln eller följa vägskyltarnas rekommenderade hastighet, det är ju min resa som är prio ett och jag har ju inget bråttom just idag och så spar det ju en massa pengar som jag kan lägga på hög om jag kör i snigelfart”. Åk tåg är mitt tips, privatbilism är inget för er.
Jag behåller bilen, men tack för tipset!
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Farthållaren
Nej, de kör förbi i vänsterfilen. Eftersom jag inte ligger och såsar i 105 kan även de som ligger i 115 köra förbi utan problem. Det låter som att du inte tänker igenom så mycket, alternativt bor ute på vischan med enfiligt. I så fall beklagar jag. Det måste vara skitjobbigt.holden skrev:Du hade ju inte foten på pedalen från början utan satt och räknade sparade korvören medan köbildningen och irritationen växte bakom dig.McFace skrev:Korrekt. Du får glatt dö i ett brinnande vrak utan att det rör mig i ryggen. Jag kanske släpper på pedalen för att titta.holden skrev:”Varför titta i backspegeln eller följa vägskyltarnas rekommenderade hastighet, det är ju min resa som är prio ett och jag har ju inget bråttom just idag och så spar det ju en massa pengar som jag kan lägga på hög om jag kör i snigelfart”. Åk tåg är mitt tips, privatbilism är inget för er.
Jag behåller bilen, men tack för tipset!
När jag är ute på landet kör jag givetvis efter trafikrytmen eftersom det inte finns något att vinna på att ligga i lägre hastighet. Men likförbannat ska alltid någon BMW-förare förbi helt oavsett vilken hastighet man ligger i. Att vissa BMW-förare bytt till Tesla ändrar inte så mycket. Man kan ta föraren ur BMWn men man kan inte ta BMWn ur föraren.
Re: Farthållaren
Så hur motiverar du då att ligga 10 km under hastighetsbegränsningen på motorväg? Härskarteknik; dåligt med uppmärksamhet på andra plan? Eller ren snålhet? Vadan denna besatthet av BMW? Nu blir jag faktiskt väldigt nyfiken.McFace skrev:Nej, de kör förbi i vänsterfilen. Eftersom jag inte ligger och såsar i 105 kan även de som ligger i 115 köra förbi utan problem. Det låter som att du inte tänker igenom så mycket, alternativt bor ute på vischan med enfiligt. I så fall beklagar jag. Det måste vara skitjobbigt.holden skrev:Du hade ju inte foten på pedalen från början utan satt och räknade sparade korvören medan köbildningen och irritationen växte bakom dig.McFace skrev:Korrekt. Du får glatt dö i ett brinnande vrak utan att det rör mig i ryggen. Jag kanske släpper på pedalen för att titta.holden skrev:”Varför titta i backspegeln eller följa vägskyltarnas rekommenderade hastighet, det är ju min resa som är prio ett och jag har ju inget bråttom just idag och så spar det ju en massa pengar som jag kan lägga på hög om jag kör i snigelfart”. Åk tåg är mitt tips, privatbilism är inget för er.
Jag behåller bilen, men tack för tipset!
När jag är ute på landet kör jag givetvis efter trafikrytmen eftersom det inte finns något att vinna på att ligga i lägre hastighet. Men likförbannat ska alltid någon BMW-förare förbi helt oavsett vilken hastighet man ligger i. Att vissa BMW-förare bytt till Tesla ändrar inte så mycket. Man kan ta föraren ur BMWn men man kan inte ta BMWn ur föraren.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Farthållaren
Det tror jag inte på, du låter mest kränkt.holden skrev:Så hur motiverar du då att ligga 10 km under hastighetsbegränsningen på motorväg? Härskarteknik; dåligt med uppmärksamhet på andra plan? Eller ren snålhet? Vadan denna besatthet av BMW? Nu blir jag faktiskt väldigt nyfiken.McFace skrev:Nej, de kör förbi i vänsterfilen. Eftersom jag inte ligger och såsar i 105 kan även de som ligger i 115 köra förbi utan problem. Det låter som att du inte tänker igenom så mycket, alternativt bor ute på vischan med enfiligt. I så fall beklagar jag. Det måste vara skitjobbigt.holden skrev:Du hade ju inte foten på pedalen från början utan satt och räknade sparade korvören medan köbildningen och irritationen växte bakom dig.McFace skrev:Korrekt. Du får glatt dö i ett brinnande vrak utan att det rör mig i ryggen. Jag kanske släpper på pedalen för att titta.holden skrev:”Varför titta i backspegeln eller följa vägskyltarnas rekommenderade hastighet, det är ju min resa som är prio ett och jag har ju inget bråttom just idag och så spar det ju en massa pengar som jag kan lägga på hög om jag kör i snigelfart”. Åk tåg är mitt tips, privatbilism är inget för er.
Jag behåller bilen, men tack för tipset!
När jag är ute på landet kör jag givetvis efter trafikrytmen eftersom det inte finns något att vinna på att ligga i lägre hastighet. Men likförbannat ska alltid någon BMW-förare förbi helt oavsett vilken hastighet man ligger i. Att vissa BMW-förare bytt till Tesla ändrar inte så mycket. Man kan ta föraren ur BMWn men man kan inte ta BMWn ur föraren.
Jag förklarade ju ganska bra tyckte jag. Man slipper båda typer av mongon; de som envisas med att ligga en halv billängd bakom och de som envisas med att ligga i 110 i vänsterfilen.
Hjärtat mår bra av att slappna av lite.
Re: Farthållaren
Jag försöker bara förstå logiken bakom att följa trafikrytmen på landsväg men förstöra den på motorväg.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Farthållaren
5 km/h på 40-väg verkar vara ett exempel.McFace skrev:Vad innebär det att köra "överdrivet långsamt" då?bylund skrev:Några kommentarer:
- Ingen är tvingad att köra om någon som kör långsammare än högsta tillåtna hastigheten på vägen. Det går utmärkt att ligga kvar bakom.
- Det är inte tillåtet att köra överdrivet långsamt utan giltigt skäl. Att vilja retas är inte ett exempel på giltigt skäl.
Och ja, jag stör mig också på folk som utan rimlig anledning ligger och fiskör i vänster filen, typ kör om en långtradare i 90 km/h.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6861533
Tydligen var att "ragga" inte är giltigt skäl.
Annars är väl huvudregeln att man ska köra i den hastighet som trafiksituationen kräver, men inte snabbare än tillåten hastighet. Jag har svårt att tro att man får böter så länge man ligger i minst 80 km/h på motorväg, då det finns många fordon som inte ens får köras snabbare än så.
Är det bara en fil i körriktningen är det ju bara drygt att att inte köra så fort som det är tillåtet, om det inte finns skäl som skymd sikt eller dåligt väder som gör att man bör köra långsammare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Farthållaren
Haha, ett svar på frågan och en drös åsikter om hur fort man bör köra... Just igår var det ganska tät dimma så folk höll ganska olika hastighet och 110 tyckte jag passade bäst utefter trafikrytm och sikt.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Farthållaren
För många år sedan hade jag en Opel Astra med värsta glädjemätaren. Om den visade 120 km/h så körde jag i själva verket ca 107 km/h (enligt GPS). Så även de som ”kör skyltad hastighet” kan i själva verket köra väldigt mycket långsammare än en bil som visar mer rätt på hastighetsmätaren.
En annan situation när man vill sätta farthållaren på en lägre hastighet än vad vägen säger är t.ex. ett vägbygge på 120-väg. Jag bromsar in och lägger mig i 70 så som skyltarna säger (men som Teslan inte vet om). Sedan lägger jag i farthållaren för att kunna koncentrera mig på uppsikt och styrning istället för att titta på hastighetsmätaren. Då vill jag ju inte att bilen ska axxa upp till 120 km/h.
En annan situation när man vill sätta farthållaren på en lägre hastighet än vad vägen säger är t.ex. ett vägbygge på 120-väg. Jag bromsar in och lägger mig i 70 så som skyltarna säger (men som Teslan inte vet om). Sedan lägger jag i farthållaren för att kunna koncentrera mig på uppsikt och styrning istället för att titta på hastighetsmätaren. Då vill jag ju inte att bilen ska axxa upp till 120 km/h.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Farthållaren
Jo, det ligger i farans riktningSkipperO skrev:Haha, ett svar på frågan och en drös åsikter om hur fort man bör köra... Just igår var det ganska tät dimma så folk höll ganska olika hastighet och 110 tyckte jag passade bäst utefter trafikrytm och sikt.

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Farthållaren
Nä det vore ju ett korkat svar. Undrar vad du fick den idén ifrån.holden skrev:Jo, det ligger i farans riktningOm du skrivit ett teoriprov för körkort och frågan kommit upp om hur man bäst agerar vid tät dimma tror jag inte att ”slå på farthållaren något under gällande fartbegränsning” ens hade funnits som ett alternativ.
Men du har förstått nu att det kan finnas otaliga giltiga situationer då det är rimligt att köra i en jämn, lägre fart än vad bilen tycker är gällande hastighetsbegränsning?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Farthållaren
På landsväg är det lämpligt att visa hänsyn till bakomvarande trafik genom att hålla farten uppe. På motorväg har bakomvarande trafik fritt val att passera och jag kan välja min fart efter vad jag känner mig bekväm med.holden skrev:Jag försöker bara förstå logiken bakom att följa trafikrytmen på landsväg men förstöra den på motorväg.
Jag förstår inte vad av detta som är så svårt att greppa? Om min hastighet gör att knallkorkar som du retas är det grädde på moset, inte syftet.
Re: Farthållaren
Ja, om du väljer att visa hänsyn till dina medtrafikanter när det passar dig är det ju bättre än att du aldrig gör det - det är bara inte särskilt konsekvent.McFace skrev:På landsväg är det lämpligt att visa hänsyn till bakomvarande trafik genom att hålla farten uppe. På motorväg har bakomvarande trafik fritt val att passera och jag kan välja min fart efter vad jag känner mig bekväm med.holden skrev:Jag försöker bara förstå logiken bakom att följa trafikrytmen på landsväg men förstöra den på motorväg.
Jag förstår inte vad av detta som är så svårt att greppa? Om min hastighet gör att knallkorkar som du retas är det grädde på moset, inte syftet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Farthållaren
Mitt spontana svar på den frågan är nej, är förhållandena så dåliga att man inte kan köra enligt gällande fartbegränsning bör man undvika att använda farthållare och ägna all sin uppmärksamhet åt att köra bilen själv.Johlei skrev:Nä det vore ju ett korkat svar. Undrar vad du fick den idén ifrån.holden skrev:Jo, det ligger i farans riktningOm du skrivit ett teoriprov för körkort och frågan kommit upp om hur man bäst agerar vid tät dimma tror jag inte att ”slå på farthållaren något under gällande fartbegränsning” ens hade funnits som ett alternativ.
Men du har förstått nu att det kan finnas otaliga giltiga situationer då det är rimligt att köra i en jämn, lägre fart än vad bilen tycker är gällande hastighetsbegränsning?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Farthållaren
Så på frågan om du har förstått ”att det kan finnas otaliga giltiga situationer då det är rimligt att köra i en jämn, lägre fart än vad bilen tycker är gällande hastighetsbegränsning” svarar du spontant ”nej”.holden skrev:Mitt spontana svar på den frågan är nej, är förhållandena så dåliga att man inte kan köra enligt gällande fartbegränsning bör man undvika att använda farthållare och ägna all sin uppmärksamhet åt att köra bilen själv.Johlei skrev:Nä det vore ju ett korkat svar. Undrar vad du fick den idén ifrån.holden skrev:Jo, det ligger i farans riktningOm du skrivit ett teoriprov för körkort och frågan kommit upp om hur man bäst agerar vid tät dimma tror jag inte att ”slå på farthållaren något under gällande fartbegränsning” ens hade funnits som ett alternativ.
Men du har förstått nu att det kan finnas otaliga giltiga situationer då det är rimligt att köra i en jämn, lägre fart än vad bilen tycker är gällande hastighetsbegränsning?
Då vet vi vad problemet är!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Farthållaren
Om du läser frågan finner du passusen ”Men du har förstått nu att..”. Jag har inte förstått det och svarar nej. Ska vi räkna syftningsfel i det här forumet får vi räkna till fan avlöser oss.Johlei skrev:Så på frågan om du har förstått ”att det kan finnas otaliga giltiga situationer då det är rimligt att köra i en jämn, lägre fart än vad bilen tycker är gällande hastighetsbegränsning” svarar du spontant ”nej”.holden skrev:Mitt spontana svar på den frågan är nej, är förhållandena så dåliga att man inte kan köra enligt gällande fartbegränsning bör man undvika att använda farthållare och ägna all sin uppmärksamhet åt att köra bilen själv.Johlei skrev:Nä det vore ju ett korkat svar. Undrar vad du fick den idén ifrån.holden skrev:Jo, det ligger i farans riktningOm du skrivit ett teoriprov för körkort och frågan kommit upp om hur man bäst agerar vid tät dimma tror jag inte att ”slå på farthållaren något under gällande fartbegränsning” ens hade funnits som ett alternativ.
Men du har förstått nu att det kan finnas otaliga giltiga situationer då det är rimligt att köra i en jämn, lägre fart än vad bilen tycker är gällande hastighetsbegränsning?
Då vet vi vad problemet är!
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Farthållaren
En mycket bra poäng!Johlei skrev:För många år sedan hade jag en Opel Astra med värsta glädjemätaren. Om den visade 120 km/h så körde jag i själva verket ca 107 km/h (enligt GPS). Så även de som ”kör skyltad hastighet” kan i själva verket köra väldigt mycket långsammare än en bil som visar mer rätt på hastighetsmätaren.
Sedan blir det än värre när det är "nervösa" och osäkra förare som, förutom hastighetsmätarens fel, ligger ytterligare 10-15 km/h lägre. Blir enorma köer på enfiliga vägar efter sådana "slamkrypare".


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Farthållaren
https://ntf.se/konsumentupplysning/laga ... .%E2%80%9DDen hastighet som anges på ett vägmärke innebär inte alltid att man kan köra så fort. Märket anger bara att man inte får köra fortare.
Tillräckligt låg hastighet
”Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
inom tättbebyggt område,
när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
där korsande fordonstrafik kan förekomma,
i skarpa kurvor,
vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
vid risk för bländning,
vid möte med andra fordon på smala vägar,
vid halt väglag,
när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som
stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
där vägarbete pågår,
förbi en olycksplats, samt
vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.”
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.