Farthållaren

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Spooky
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 okt 2019 14:50

Farthållaren

Inlägg av Spooky »

Finns det ngt sätt att påverka att bilen kraftig bromsar in under färd på motorväg. Jag upplever det nästan dagligen att om man kör i omkörningsfilen och skall passera ngn i en vänsterkurva så så bromsar bilen in kraftigt o plötsligt. Väldigt otrevligt och överraskande även för bakomvarande. Verkar som att kamerorna inte kompenserar för att vägen svänger utan tänker att jag fortsatt färdas framåt liksom. Speciellt känsligt är det om man skall passera lastbilar i en vänsterkurva.
Går det att justera eller på ngt vis kompensera för detta eller är det ngt knas med min bil?
Har avstånd till framförvarande bil inställt på 4-5.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Farthållaren

Inlägg av Svenssons »

Spooky skrev:
Finns det ngt sätt att påverka att bilen kraftig bromsar in under färd på motorväg. Jag upplever det nästan dagligen att om man kör i omkörningsfilen och skall passera ngn i en vänsterkurva så så bromsar bilen in kraftigt o plötsligt. Väldigt otrevligt och överraskande även för bakomvarande. Verkar som att kamerorna inte kompenserar för att vägen svänger utan tänker att jag fortsatt färdas framåt liksom. Speciellt känsligt är det om man skall passera lastbilar i en vänsterkurva.
Går det att justera eller på ngt vis kompensera för detta eller är det ngt knas med min bil?
Har avstånd till framförvarande bil inställt på 4-5.
Minska hastighetsskillnaden mellan framförvarande bil och dig själv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Farthållaren

Inlägg av LasseTM »

Jag upplever även att farthållaren funkar bättre när jag har chill aktiverat, ingen aning om det faktiskt gör något men jag upplever det som lugnare körning även med farthållare.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 322
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Farthållaren

Inlägg av SkipperO »

Lite farthållarfunderingar på min nya M3 med vanliga autopilot, utan FSD.
-Tycker avståndet till framförvarande bil är lite kort. Har det inställt på max, tror det är 7, och då är jag knappt 3 sekunder bakom framförvarande bil. Utanför storstäder ligger jag gärna 4-5 sekunder bakom för att se bättre och minimera stenskott. Är det lika på andra M3?
-Är det någon skillnad på att trycka växelspaken lite ner och hela vägen ner när man startar farthållaren?
- Kan jag enkelt ställa farthållaren på 30km/h när bilen felaktigt tror att det är 50 på vägen? Typ på gammalt hederligt vis. Åker dagligen i ett 30-område och inte lätt att hålla farten utan farthållare.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1967
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Farthållaren

Inlägg av BrooklynS »

Du ställer farten genom att rulla på höger ratthjul.

Avstånd verkar anpassat till kökörning i LA...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 322
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Farthållaren

Inlägg av SkipperO »

Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Farthållaren

Inlägg av LarsL »

SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Bilen håller en lägre hastighet så länge du håller still gaspedalen. Sedan kan du sätta den hastigheten genom att klicka på hastigheten på skärmen så sätts AP till den hastigheten.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Farthållaren

Inlägg av holden »

SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Farthållaren

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Laddningsnivån i batteriet kanske nätt och jämnt räcker till nästa Supercharger?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Farthållaren

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev:
holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Laddningsnivån i batteriet kanske nätt och jämnt räcker till nästa Supercharger?
Så då ska alla som vill åka lagstadgad hastighet tvingas köra om pga dålig laddplanering?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Farthållaren

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev:
Niklas Z skrev:
holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Laddningsnivån i batteriet kanske nätt och jämnt räcker till nästa Supercharger?
Så då ska alla som vill åka lagstadgad hastighet tvingas köra om pga dålig laddplanering?
Jag hör inte till dem som kör under lagstadgad hastighet, snarare tvärtom. Det var bara en tanke om vad som skulle kunna vara förklaringen. Man kan ju ha överraskats av kraftig motvind till exempel, eller tvingats planera om rutten på grund av något vägarbete. Det finns många tänkbara orsaker.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Farthållaren

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev:
holden skrev:
Niklas Z skrev:
holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Laddningsnivån i batteriet kanske nätt och jämnt räcker till nästa Supercharger?
Så då ska alla som vill åka lagstadgad hastighet tvingas köra om pga dålig laddplanering?
Jag hör inte till dem som kör under lagstadgad hastighet, snarare tvärtom. Det var bara en tanke om vad som skulle kunna vara förklaringen. Man kan ju ha överraskats av kraftig motvind till exempel, eller tvingats planera om rutten på grund av något vägarbete. Det finns många tänkbara orsaker.
Jag läser mellan raderna att han alltid kör 10 km under, oerhört störande om ni frågar mig. Vänsterfilen är ju till för oss som ofta kör lite för fort, pga långsamkörare tvingas de som vill köra lagligt ut i vänsterfilen och det leder till köer och farliga inbromsningar/filbyten/omkörningar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Farthållaren

Inlägg av LarsL »

holden skrev:
Jag läser mellan raderna att han alltid kör 10 km under, oerhört störande om ni frågar mig. Vänsterfilen är ju till för oss som ofta kör lite för fort, pga långsamkörare tvingas de som vill köra lagligt ut i vänsterfilen och det leder till köer och farliga inbromsningar/filbyten/omkörningar.
I helvete heller! Den tillhör inte någon och framför allt inte de som kör för fort! Men med det här tanke sättet så förstår jag de kränkta BMW förarna som blir upprörda så fort någon annan vågar sig ut i deras fil.

Vet du vad MAX hastighet betyder?!?!
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Farthållaren

Inlägg av holden »

LarsL skrev:
holden skrev:
Jag läser mellan raderna att han alltid kör 10 km under, oerhört störande om ni frågar mig. Vänsterfilen är ju till för oss som ofta kör lite för fort, pga långsamkörare tvingas de som vill köra lagligt ut i vänsterfilen och det leder till köer och farliga inbromsningar/filbyten/omkörningar.
I helvete heller! Den tillhör inte någon och framför allt inte de som kör för fort! Men med det här tanke sättet så förstår jag de kränkta BMW förarna som blir upprörda så fort någon annan vågar sig ut i deras fil.

Vet du vad MAX hastighet betyder?!?!
Vilket är farligast, att köra 20 km för fort och ligga konstant i vänsterfilen eller ligga 10 km för sakta i högerfilen och tvinga ut alla i vänsterfilen?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Farthållaren

Inlägg av OlleBack »

holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Kanske är regn eller is på vägbanan eller dålig sikt eller vad som helst. Finns ju hundratals anledningar till att köra långsammare än hastighetsbegränsningen och noll anledningar att köra fortare.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Farthållaren

Inlägg av holden »

OlleBack skrev:
holden skrev:
SkipperO skrev:
Finns det något enkelt sätt att sätta farthållaren på en hastighet under fartgränsen? På vanliga bilar har man ju typ set och resume. Att slå igång farthållaren och sedan skrolla ner till den hastighet man vill ha blir rätt fipplat och ryckigt. Körde t ex 8 mil 120-väg igår och ville hålla 110, och ibland slå av farthållaren en stund när det blir mycket bilar och lastbilar som skall köras om, och sen vill jag ju slå på den på 110 igen när vägen är fri.
Varför hålla 110 på en 120 väg? Är det något som stör trafikrytmen och skapar farliga situationer är det just den typen av beteenden..
Kanske är regn eller is på vägbanan eller dålig sikt eller vad som helst. Finns ju hundratals anledningar till att köra långsammare än hastighetsbegränsningen och noll anledningar att köra fortare.
Vid dåliga förhållanden kanske man inte väljer farthållare alls utan är lite flexibel med gas/broms.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Farthållaren

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Ligger alltid i 90 på vår hundraväg. Superskönt att slippa byta fil hela tiden. Finns ju en omkörningsfil för de som kör snabbare. Åker iof tidigt så det är lite trafik. På 80 väg ligger jag alltid i 78 för att retas:). Om någon sedan kaxar drar jag ifrån för att retas ytterligare. Finns inget roligare än att reta 60+-gubbar som borde förpassas till ättestupan. Om alla åkte i tid utan stress så behöver man inte bli stressad av bilar som kör långsammare. Tror däremot på att hålla lite tempo när det är krokigt med dålig sikt så folk kör slipper köra om. Synd att det är amerikans väghållning i bilen bara. Blir H&r sänkfjädrar till våren.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Farthållaren

Inlägg av holden »

Joakimgabrielsson skrev:
Ligger alltid i 90 på vår hundraväg. Superskönt att slippa byta fil hela tiden. Finns ju en omkörningsfil för de som kör snabbare. Åker iof tidigt så det är lite trafik. På 80 väg ligger jag alltid i 78 för att retas:). Om någon sedan kaxar drar jag ifrån för att retas ytterligare. Finns inget roligare än att reta 60+-gubbar som borde förpassas till ättestupan. Om alla åkte i tid utan stress så behöver man inte bli stressad av bilar som kör långsammare. Tror däremot på att hålla lite tempo när det är krokigt med dålig sikt så folk kör slipper köra om. Synd att det är amerikans väghållning i bilen bara. Blir H&r sänkfjädrar till våren.
Perfekt, jag tycker alla ska låtsas som om de är ensamma på vägen. Not.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Farthållaren

Inlägg av ducce916 »

Joakimgabrielsson skrev:
Ligger alltid i 90 på vår hundraväg. Superskönt att slippa byta fil hela tiden. Finns ju en omkörningsfil för de som kör snabbare. Åker iof tidigt så det är lite trafik. På 80 väg ligger jag alltid i 78 för att retas:). Om någon sedan kaxar drar jag ifrån för att retas ytterligare. Finns inget roligare än att reta 60+-gubbar som borde förpassas till ättestupan. Om alla åkte i tid utan stress så behöver man inte bli stressad av bilar som kör långsammare. Tror däremot på att hålla lite tempo när det är krokigt med dålig sikt så folk kör slipper köra om. Synd att det är amerikans väghållning i bilen bara. Blir H&r sänkfjädrar till våren.
Vad är det för barnslig inställning att retas i trafiken genom att köra saktare än begränsningen? Skulle det reta någon att man kör fortare är det en annan sak, då skapar man i alla fall inte kö och potentiellt farliga omkörningssituationer mm. Och du, lilla killen, blir kanske så småningom 60+ du med......om du överlever ditt beteende i trafiken.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Farthållaren

Inlägg av McFace »

Har man inte bråttom är 90 en perfekt hastighet på 110-väg, inte minst eftersom det minskar förbrukningen.

Ligger man i 110 så ligger det alltid någon i 105 framför och då får man antingen gasa på för att köra om eller sakta ner. Sedan kan man garanterat räkna med att något miffo ska på vägen och kör in mellan en själv och framförvarande i 80 och då får man bromsa in ytterligare. Slöseri med soppa. Är det inte det, så är det någon som lägger sig en halv billängd bakom för att de tycker att 115 är en perfekt hastighet och du är ett svin som ligger på hastighetsgränsen. Köra om har de uppenbarligen inte lust att göra.

Nej, i 90 går det alldeles för långsamt för grabbarna grus som absolut måste om före nästa avfart, och man hinner i princip aldrig ikapp någon så det är bara att ligga och glida. Vid påfarterna är det gott om plats så till och med den mest inbitne idioten kan tryggt köra på utan att rubba din framfart.

Ska man upp i 110 slutar det oundvikligen att man ligger i 130 ändå och retar sig på idioter som kör om i 115.

90 är bättre för blodtrycket.

Retar det något pucko som tror att det "ökar trafikrisken" är det en ren bonus.

Om ni upplever att förare som ligger i 90 på vägen skapar risker så är det kanske dags att ni analyserar era trafikmönster lite.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Farthållaren

Inlägg av bylund »

Några kommentarer:
- Ingen är tvingad att köra om någon som kör långsammare än högsta tillåtna hastigheten på vägen. Det går utmärkt att ligga kvar bakom.
- Det är inte tillåtet att köra överdrivet långsamt utan giltigt skäl. Att vilja retas är inte ett exempel på giltigt skäl.

Och ja, jag stör mig också på folk som utan rimlig anledning ligger och fiskör i vänster filen, typ kör om en långtradare i 90 km/h.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Farthållaren

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Det är ju farligare att köra fort än långsamt. Ni blir mer upprörda på folk som ligger i 90 än i 110 på 100-väg istället för tvärt om. Väldigt skevt tycker jag. Ofta är det dessutom dom som är mest stressade och tycker de är bäst på att köra bil som kör fortast också. Farlig kombination. Jag utmanar alla om snabbast tid i en 940 gr h på en rallysträcka som tycker jag är farligare i trafiken än dem. Omoget tänk det där och kanske en generationsfråga. Mina föräldrar kör alltid för fort även fast de ej har bråttom. Har kört bil i snart 20 år inklusive yrkestrafik och har aldrig orsakat en repa på mina eller andras bilar. Sedan är det ju en hastighetsbegränsning som inte ska överstigas inte understigas. Man tänker olika. Men självklart anpassar jag mig efter hur mycket trafik det är på vägarna. Får ju hänga med rytmen där det är svårt att köra om.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Farthållaren

Inlägg av Banane »

Ni som kör saktare än skyltad hastighet skämmer ut elbilar och bidrar till fördomar.

Att accelerera när någon påbörjat en omkörning borde innebära indraget körkort.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Farthållaren

Inlägg av martinot »

Joakimgabrielsson skrev:
Ligger alltid i 90 på vår hundraväg. Superskönt att slippa byta fil hela tiden. Finns ju en omkörningsfil för de som kör snabbare. Åker iof tidigt så det är lite trafik. På 80 väg ligger jag alltid i 78 för att retas:). Om någon sedan kaxar drar jag ifrån för att retas ytterligare. Finns inget roligare än att reta 60+-gubbar som borde förpassas till ättestupan. Om alla åkte i tid utan stress så behöver man inte bli stressad av bilar som kör långsammare. Tror däremot på att hålla lite tempo när det är krokigt med dålig sikt så folk kör slipper köra om. Synd att det är amerikans väghållning i bilen bara. Blir H&r sänkfjädrar till våren.
Brukar ligga på 30+ om jag har lite mer bråttom, eller bara vill hem lite snabbare. Normalt "cruisar" jag alltid 20+ som standard (så länge det inte är fartkameror, då är det 5+ som gäller).

Bråkar folk med mig så djävlas jag tillbaka (om jag har tid). :mrgreen:
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Farthållaren

Inlägg av martinot »

bylund skrev:
Några kommentarer:
- Ingen är tvingad att köra om någon som kör långsammare än högsta tillåtna hastigheten på vägen. Det går utmärkt att ligga kvar bakom.
- Det är inte tillåtet att köra överdrivet långsamt utan giltigt skäl. Att vilja retas är inte ett exempel på giltigt skäl.

Och ja, jag stör mig också på folk som utan rimlig anledning ligger och fiskör i vänster filen, typ kör om en långtradare i 90 km/h.
Håller med i allt du skriver ovan.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar