anuba skrev:Det är väldigt intressant hur olika man uppfattar autopiloten, jag undrar ibland om det är fel på vissa bilar. Jag älskar autopiloten, både på motorvägar och på vanliga landsvägar(med linjer målade). Jag klockade hur länge jag körde själv sist jag åkte från Linköping till Borås, en sträcka på 200km. Totalt påverkade jag körningen i 2min och 15s, resten av sträckan skötte autopiloten körningen. Det enda jag stör mig på är att den fortfarande spökbromsar vid vissa avfarter på motorvägen samt att jag ibland skulle vilja att den håller längre avstånd till framförvarande bil.
Kul att du är nöjd men om man har ägt en bil med förarassistans i fyra år så har man vissa förväntningar på att få en avslappnad resa. Man skall inte behöva banka på en spak bara för att byta fil eller köra genom en rondell.
Att den sedan agerar polis och följer skyltarna helt slumpmässigt på vissa vägsträckor är rent värdelöst.
Om jag vill köra för fort är det mitt ansvar.
Min Passat har sämre filhållning men den berättar inte det för mig hela tiden genom pip.
Jag gillar att bilen tar över men inte att den sliter i ratten och man ändå måste hålla krampaktigt i den.
Tesla håller inte måttet.
Men de har ju målet att bli helt självkörande. Då måste bilen visa mer auktoritet. Passar inte mig.[/quote]
Banka på spaken och slita i ratten, hålla krampaktigt.... du måste ha fel på din bil!
Jag har inte kört så många bilar med AP (eller File Assist), mest olika Volvo och Leaf, men Tesla är den som funkar allra bäst för mej. De andra vågar jag inte lita på, men det gör jag med Teslan. Visst är spökbromsningarna ett skit, men den håller i alla fall styrningen (det har inte de andra gjort).