Rejält höjda priser?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag tycker att alla borde köpa en Tesla och om de inte gör det så borde de ha en bra förklaring till varför.
Vilken förklaring tycker du är rimlig?
Egentligen vilken som helst, men det behövs en.

Exempel på ursäkter finns säkert fler:
- Långt till en verkstad (vad är långt?)
- Behov av dragkrok eller utrymme (funkar kanske inte längre, men Ebbe har säkert några på lur).
- Pengar (naturligtvis måste man ha råd att köpa en Tesla och många av de andra bilarna är billigare).
Och kanske den vanligaste:
- Att man inte lockas av Teslas paketering av deras oslagbara och marknadsledande drivlina.
Användarvisningsbild
anuba
Teslaägare

Inlägg av anuba »

Personligen var jag lite lättad. Då jag är en ny M3 ägare är jag rätt besviken på långfärdsegenskaperna. Vår andrabil Passat GTE är betydligt tystare, har fungerande vindrutetorkare och helljusstyrning. Jag gillar också den mer avslappnade självkörning i GTEn. M3an är lite för bryskt för min smak.
Men GTE:n går mest på bensin.

Med ett nytt pris på 4.55 kr/kW och offensiv Tesla-körning, läs 2.1kW/mil, blir det 9.55kr/milen. Det nästa tangerar bränslekostnad för GTEn med offensiv körning, 0.75l/mil, ca 10kr/milen.
Nu skulle jag slippa få dåligt samvete att köra GTEn för att M3an är billigare att köra. ;)

Men M3an är naturligtvis bästa sportbilen. :twisted:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

anuba skrev:
Nu skulle jag slippa få dåligt samvete att köra GTEn för att M3an är billigare att köra. ;)
Det finns ju iofs andra orsaker än priset att ha dåligt samvete för att köra bensin istf el... ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
- Att man inte lockas av Teslas paketering av deras oslagbara och marknadsledande drivlina.
Nej, då får man säga ”Jag gillar att lida och därför väljer jag inte den bästa produkten.” Men det är intern giltig ursäkt då får du nog tänka en vända till. Jag gissar att man vill försöka vara lite udda och gå lite emot strömmen eller något sånt. Det var lite som när jag vägrade Apple produkter.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Nej, då får man säga ”Jag gillar att lida och därför väljer jag inte den bästa produkten.” Men det är intern giltig ursäkt då får du nog tänka en vända till. Jag gissar att man vill försöka vara lite udda och gå lite emot strömmen eller något sånt. Det var lite som när jag vägrade Apple produkter.
Du menar att man är lite udda och går mot strömmen om man inte gillar Teslas något kontroversiella design?

Varför vägrade du Apples produkter? Minns att ett vanlig argument var att man kände sig tvingad att gå all in och byta till Apple helt och hållet. Själv minns jag att jag tyckte dom var lite klumpiga som telefoner men nu när dom ju mer eller mindre har ersatt datorn är det ju en annan sak.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

martinot skrev:
Banane skrev:

Ja, jag säger då det. Har ni helt tappat hågen?

Är det inte i elbilskretsar som denna som man gör sig lustig över människor som klagar på bränsleprishöjningar? På vilket sätt skiljer ni er från Bensinupproret? Inte fullt lika roligt när prishöjningarna drabbar en själv?

Aha!

Undrade just vad du ville komma till... Det var där gaspedalen klämde! :mrgreen:
Detta tror jag är nyckeln till mycket postningar här från Banane.

Att Taliz är 100% pro-Tesla, oavsett vad de än gör, är inte heller nytt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Du menar att man är lite udda och går mot strömmen om man inte gillar Teslas något kontroversiella design?

Varför vägrade du Apples produkter? Minns att ett vanlig argument var att man kände sig tvingad att gå all in och byta till Apple helt och hållet. Själv minns jag att jag tyckte dom var lite klumpiga som telefoner men nu när dom ju mer eller mindre har ersatt datorn är det ju en annan sak.
Om man inte gör ”som alla andra” så tror man att man är speciell och lite smartare. Ofta är det tvärtom och att man behöver lite längre tid på sig att fatta.

Motståndet mot Apple var att man inte kunde styra så mycket själv utan Apple tog hand om allt. Jobbigt när man var van vid att behöva fixa och trixa för att något skulle funka. Sen märkte man ju att med IPhone och IPad så funkar allt utan trassel och man behöver inte trixa och fixa.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Om man inte gör ”som alla andra” så tror man att man är speciell och lite smartare. Ofta är det tvärtom och att man behöver lite längre tid på sig att fatta.

Motståndet mot Apple var att man inte kunde styra så mycket själv utan Apple tog hand om allt. Jobbigt när man var van vid att behöva fixa och trixa för att något skulle funka. Sen märkte man ju att med IPhone och IPad så funkar allt utan trassel och man behöver inte trixa och fixa.
Att "göra som alla andra" är ju rimligen att i dagens läge köpa en ICE-bil till.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

anuba skrev:
Personligen var jag lite lättad. Då jag är en ny M3 ägare är jag rätt besviken på långfärdsegenskaperna. Vår andrabil Passat GTE är betydligt tystare, har fungerande vindrutetorkare och helljusstyrning. Jag gillar också den mer avslappnade självkörning i GTEn. M3an är lite för bryskt för min smak.
Men GTE:n går mest på bensin.

Med ett nytt pris på 4.55 kr/kW och offensiv Tesla-körning, läs 2.1kW/mil, blir det 9.55kr/milen. Det nästa tangerar bränslekostnad för GTEn med offensiv körning, 0.75l/mil, ca 10kr/milen.

Men M3an är naturligtvis bästa sportbilen. :twisted:

Verkar ju sjukt jobbigt att stå i Ödeshög och invänta söndagens rusningstid för att ladda - varje gång!

Om du gör som i verkligheten, dvs laddar mest hemma och kör som folk, dvs ligger kring 150-170 Wh/km och betalar någon krona per kWh så blir det nog mer realistiska siffror skall du se. Och skippar du Ödeshög förra söndagen en viss tid så laddar du för 2:85/kWh på alla SuC...
Tesla Y LR -22 EAP
Banane

Inlägg av Banane »

martinot skrev:
martinot skrev:
Banane skrev:

Ja, jag säger då det. Har ni helt tappat hågen?

Är det inte i elbilskretsar som denna som man gör sig lustig över människor som klagar på bränsleprishöjningar? På vilket sätt skiljer ni er från Bensinupproret? Inte fullt lika roligt när prishöjningarna drabbar en själv?

Aha!

Undrade just vad du ville komma till... Det var där gaspedalen klämde! :mrgreen:
Detta tror jag är nyckeln till mycket postningar här från Banane.

Att Taliz är 100% pro-Tesla, oavsett vad de än gör, är inte heller nytt.

Intressant tanke. Hur menar du?
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Vad är det vanliga priset i Lagan, Ödeshög, Norrköping, Markaryd och Ulricehamn?

Tesla kanske skulle testa att ha ett väldigt lågt pris i Lagan, så att färre kör direkt från Ödeshög till Markaryd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Att "göra som alla andra" är ju rimligen att i dagens läge köpa en ICE-bil till.
För mig finns inte avgasbilar. Det blir lite som att fråga om jag väljer Android eller IPhone 2008 och någon kommer och säger att jag ska dra ny kopparledning till huset, för det har de flesta.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
För mig finns inte avgasbilar. Det blir lite som att fråga om jag väljer Android eller IPhone 2008 och någon kommer och säger att jag ska dra ny kopparledning till huset, för det har de flesta.

Enig. Fascinerande att så många överväger/står ut med det år 2020.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
anuba
Teslaägare

Inlägg av anuba »

Verkar ju sjukt jobbigt att stå i Ödeshög och invänta söndagens rusningstid för att ladda - varje gång!

Om du gör som i verkligheten, dvs laddar mest hemma och kör som folk, dvs ligger kring 150-170 Wh/km och betalar någon krona per kWh så blir det nog mer realistiska siffror skall du se. Och skippar du Ödeshög förra söndagen en viss tid så laddar du för 2:85/kWh på alla SuC...[/quote]

Du fattar nog inte vad jag menar. Jag har inga problem med att ladda på SuC. Jag gillar att pausa varannan timme. Framförallt efter lång körning med min M3a med sin värdelösa självkörning och nervösa styrning.

Men det känns ju inte fel att behålla hybriden några år till så man har fler alternativ om villkoren för BEVs skulle försämras.
Banane

Inlägg av Banane »

anuba skrev:

Om du gör som i verkligheten, dvs laddar mest hemma och kör som folk, dvs ligger kring 150-170 Wh/km och betalar någon krona per kWh så blir det nog mer realistiska siffror skall du se. Och skippar du Ödeshög förra söndagen en viss tid så laddar du för 2:85/kWh på alla SuC...
Du fattar nog inte vad jag menar. Jag har inga problem med att ladda på SuC. Jag gillar att pausa varannan timme. Framförallt efter lång körning med min M3a med sin värdelösa självkörning och nervösa styrning.

Men det känns ju inte fel att behålla hybriden några år till så man har fler alternativ om villkoren för BEVs skulle försämras.[/quote]

Det är nog mer troligt att bensinpriset går upp.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Visst. Men dom flesta väljer ju fortfarande avgasbil.
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare

Inlägg av Henrik_O »

anuba skrev:

Men det känns ju inte fel att behålla hybriden några år till så man har fler alternativ om villkoren för BEVs skulle försämras.[/quote]

Det är väldigt intressant hur olika man uppfattar autopiloten, jag undrar ibland om det är fel på vissa bilar. Jag älskar autopiloten, både på motorvägar och på vanliga landsvägar(med linjer målade). Jag klockade hur länge jag körde själv sist jag åkte från Linköping till Borås, en sträcka på 200km. Totalt påverkade jag körningen i 2min och 15s, resten av sträckan skötte autopiloten körningen. Det enda jag stör mig på är att den fortfarande spökbromsar vid vissa avfarter på motorvägen samt att jag ibland skulle vilja att den håller längre avstånd till framförvarande bil.
Användarvisningsbild
anuba
Teslaägare

Inlägg av anuba »

Det är väldigt intressant hur olika man uppfattar autopiloten, jag undrar ibland om det är fel på vissa bilar. Jag älskar autopiloten, både på motorvägar och på vanliga landsvägar(med linjer målade). Jag klockade hur länge jag körde själv sist jag åkte från Linköping till Borås, en sträcka på 200km. Totalt påverkade jag körningen i 2min och 15s, resten av sträckan skötte autopiloten körningen. Det enda jag stör mig på är att den fortfarande spökbromsar vid vissa avfarter på motorvägen samt att jag ibland skulle vilja att den håller längre avstånd till framförvarande bil.[/quote]

Kul att du är nöjd men om man har ägt en bil med förarassistans i fyra år så har man vissa förväntningar på att få en avslappnad resa. Man skall inte behöva banka på en spak bara för att byta fil eller köra genom en rondell.
Att den sedan agerar polis och följer skyltarna helt slumpmässigt på vissa vägsträckor är rent värdelöst.
Om jag vill köra för fort är det mitt ansvar.
Min Passat har sämre filhållning men den berättar inte det för mig hela tiden genom pip.
Jag gillar att bilen tar över men inte att den sliter i ratten och man ändå måste hålla krampaktigt i den.
Tesla håller inte måttet.
Men de har ju målet att bli helt självkörande. Då måste bilen visa mer auktoritet. Passar inte mig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

anuba skrev:
Min Passat har sämre filhållning men den berättar inte det för mig hela tiden genom pip.
Jag gillar att bilen tar över men inte att den sliter i ratten och man ändå måste hålla krampaktigt i den.
Men de har ju målet att bli helt självkörande. Då måste bilen visa mer auktoritet. Passar inte mig.
Det målet har i stort sätt alla biltillverkare (bara att de kommit lite olika långt).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Banane

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Jag skyller det på okunskap.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Jag skyller det på okunskap.
Ja så är det säkert i många fall.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

anuba skrev:
Det är väldigt intressant hur olika man uppfattar autopiloten, jag undrar ibland om det är fel på vissa bilar. Jag älskar autopiloten, både på motorvägar och på vanliga landsvägar(med linjer målade). Jag klockade hur länge jag körde själv sist jag åkte från Linköping till Borås, en sträcka på 200km. Totalt påverkade jag körningen i 2min och 15s, resten av sträckan skötte autopiloten körningen. Det enda jag stör mig på är att den fortfarande spökbromsar vid vissa avfarter på motorvägen samt att jag ibland skulle vilja att den håller längre avstånd till framförvarande bil.
Kul att du är nöjd men om man har ägt en bil med förarassistans i fyra år så har man vissa förväntningar på att få en avslappnad resa. Man skall inte behöva banka på en spak bara för att byta fil eller köra genom en rondell.
Att den sedan agerar polis och följer skyltarna helt slumpmässigt på vissa vägsträckor är rent värdelöst.
Men de har ju målet att bli helt självkörande. Då måste bilen visa mer auktoritet. Passar inte mig.[/quote]

Banka på spaken och slita i ratten, hålla krampaktigt.... du måste ha fel på din bil!
Jag har inte kört så många bilar med AP (eller File Assist), mest olika Volvo och Leaf, men Tesla är den som funkar allra bäst för mej. De andra vågar jag inte lita på, men det gör jag med Teslan. Visst är spökbromsningarna ett skit, men den håller i alla fall styrningen (det har inte de andra gjort).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Hur var det nu egentligen med de här "rejält höjda priserna"?

Det känns som om vi skulle kunna stänga tråden alternativt ändra rubrik till något som inte är direkt vilseledande.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

BrooklynS skrev:

Det känns som om vi skulle kunna stänga tråden alternativt ändra rubrik till något som inte är direkt vilseledande.
Vänta bara, det här är knappast över än, Tesla har bara börjat...
Mina 5 cent på priser på 5kr eller mer inom kort och då inte på bara en station...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Banane

Inlägg av Banane »

Bjelke skrev:
BrooklynS skrev:

Vänta bara, det här är knappast över än, Tesla har bara börjat...
Mina 5 cent på priser på 5kr eller mer inom kort och då inte på bara en station...
Ingen idé att hetsa upp sig för sånt som kanske sker. Ta sorgen när den kommer.

Jag tror inte de kommer göra så. Teslas mål är trots allt att sälja bilar och superchargers är deras reklamtavlor.
Skriv svar