har en Model S 2017-11, och undrar hur jag uppgraderar så att den klarar nya SC V3-laddaren?
Har läst någonstans att en mjukvaruuppdatering görs hos Tesla - är denna kostnadsfri eller vad kostar detta? Plus en adapter som jag gissar att man måste lägga till.
Tacksam för lite info om någon kan räta ut mina frågetecken...
Vad jag förstått så krävs även någon form av hårdvarufix på din årgång. Ska kosta ca 3500kr hos Tesla inkl en adapter.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
CCS-uppgradering kan man ju göra, men V3 SUC-laddning? Det hänger ju på bil/batteri?
Beror ju på hur man vill klyva hår. V3 är CCS only så uppgraderar man bilen med CCS kan man ladda där. Frågan är vilken effekt man får då. Troligen inte 250kW
Jag gjorde detta på min S90D - 16 för en dryg vecka sedan och det såg ut som man var in bakom klädseln vid laddluckan och bytt något.
Fick en adapter med vid bytet. Skall testa att det fungerar på tisdag på Bredden.
Betalade runt 3.300 för det jobbet men hade även ”typ” 8000 milaservice som tillkom samt byte av MCU:n på garantin.
CCS-uppgradering kan man ju göra, men V3 SUC-laddning? Det hänger ju på bil/batteri?
Beror ju på hur man vill klyva hår. V3 är CCS only så uppgraderar man bilen med CCS kan man ladda där. Frågan är vilken effekt man får då. Troligen inte 250kW
Som jag ser det gör man inte ccs uppgraderingen för att ladda snabbare utan att kunna ladda på fler ställen. (på V3 och andra ccs laddare). Jag tycker att det är inte en överdriven hutlös summa utan en rimlig prislapp som man bör överväga.
Som jag ser det gör man inte ccs uppgraderingen för att ladda snabbare utan att kunna ladda på fler ställen. (på V3 och andra ccs laddare). Jag tycker att det är inte en överdriven hutlös summa utan en rimlig prislapp som man bör överväga.
Detta är ju poängen- det är en uppgradering till CCS- inte till V3. CCS-adaptern är betydligt smidigare än Chademo-adaptern dessutom, vilken inta klarar > 50kW.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Dagens lösning/lucka är liten och elegant. Porsche har en snygg lösning på en större lucka, model 3 har ju en jätte-flärp som inte ser så kul ut. Kanske det som är problemet, det finns ingen naturlig och enkel lösning?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Dagens lösning/lucka är liten och elegant. Porsche har en snygg lösning på en större lucka, model 3 har ju en jätte-flärp som inte ser så kul ut. Kanske det som är problemet, det finns ingen naturlig och enkel lösning?
Hmm. Du ser ju inte luckan på en M3. Syns ju bara normalt när man laddar.
Då är ju en extra adapter som stoppas in mellan uttag och CSS-handtag, som med nuvarande CSS-lösning för MS/MX, en bra mycket klumpigare och fulare lösning än en lucka som är utfälld (har inte ens tänkt på det som något problem?).
Känns för mig enbart som en dålig ursäkt för att Tesla inte fixat detta ens på nya versionerna av de modellerna.
Den trevliga teknikern från det mobila serviceteamet kör P85D. Uppgradering av teknik och mjukvara för att ladda på CCS inklusive adapter för 3400 kr tog en timma idag.
Har nyligen uppgraderat bilen och fått en CCS-adapter.
Skulle testa idag för första gången med CCS. En Fortum-laddare här i Örebro. Gick inte. AC funkade med samma laddare.
Vart kan man annars testa att CCS-adaptern funkar? Kan man testa på en V2-laddare med CCS-kabeln? Eller måste det vara V3?
Tänkte jag skulle testa på Ionity också om jag får igång det där men orkade inte idag ...
Ska in med bilen igen snart till Tesla norrköping så måste testa att det funkar innan så det inte är något som är paj ...
Någon som har en ny bil med en ny CCS adapter som testat v3? Teslas sida hävdar ju att CCS adaptern stödjer 250 kW nu för tiden, undrar om det är något galet eller om de faktiskt löst det.
Hur är det efter uppgraderingen? Går det fortfarande att använda sladden med den gamla ”Typ-2” kontakten på SuC, eller måste man använda CCS-sladden + adapter även på SuC?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Hur är det efter uppgraderingen? Går det fortfarande att använda sladden med den gamla ”Typ-2” kontakten på SuC, eller måste man använda CCS-sladden + adapter även på SuC?
Bägge går att använda, den ena kräver adaptern naturligtvis.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Avser du V3 så har den bara en kabel med CCS.
Om det funkar med högre effekter op Ionity vet jag inte.
Edit: Missuppfattade nog frågan
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bägge går att använda, den ena kräver adaptern naturligtvis.
Tack.
Bra att slippa adaptern när man är på SuC.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015