Är det nån som vet anledningen till att anvisningarna säger att det ska vara en fast anslutning? Det kan ju knappast ha med elsäkerhet att göra eftersom man lika gärna kan ladda med en portabel laddsladd som per definition inte är fast ansluten.
Troligtvis för att uppfylla Europa standarden att det ska vara hel oskarvad fast ansluten gruppledning från elcentral till laddbox.
Med en CEE koppning före laddboxen uppfylls inte det kravet då det räknas som skarvpunkter.
Egentligen blir det tre extra punkter:
-Ledningsanslutningen matarkabelns anslutning i CEE uttaget
-Kontakthylsa mot stickpropp
-Ledningsanslutning CEE stickproppen mot laddboxkabeln
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Är det nån som vet anledningen till att anvisningarna säger att det ska vara en fast anslutning? Det kan ju knappast ha med elsäkerhet att göra eftersom man lika gärna kan ladda med en portabel laddsladd som per definition inte är fast ansluten.
Troligtvis för att uppfylla Europa standarden att det ska vara hel oskarvad fast ansluten gruppledning från elcentral till laddbox.
Med en CEE koppning före laddboxen uppfylls inte det kravet då det räknas som skarvpunkter.
Det där med ”oskarvad” köper jag inte riktigt eftersom de flesta installationer av flera laddboxar jag sett är skarvade. Ingen har dragit två ledningar från centralen till två laddboxar utan alltid skarvat mellan boxarna.
Denna variant går under produktdirektivet. Finns en del säkerhetskrav där, som max längd till CEE handsken, temperaturmätning och inbyggd jordfelsbrytare.
Då den är tänkt som tillfällig reseladdare är det andra krav.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Det där med ”oskarvad” köper jag inte riktigt eftersom de flesta installationer av flera laddboxar jag sett är skarvade. Ingen har dragit två ledningar från centralen till två laddboxar utan alltid skarvat mellan boxarna.
Många väljer att inte utföra installationen helt enligt gällande standard. Elstandarder är oftast ingen tvingade lagtext.
Den auktoriserade behöriga elinstallatören kan ta fram en egen teknisk lösning, göra en dokumenterad riskbedömning, arbeta bort alla risker och sedan utföra sin installation.
Tar då på sig ett större ansvar förstås.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Där satte du huvudet på spiken tror jag - "arbeta bort alla risker" - men det verkar som att vissa elektriker hellre säger nej än att göra detta. Och ett nej blir till påföljd att man gör det själv eller ringer en annan elektriker, vilket ju är kontraproduktivt för elsäkerhet i det första fallet och för den egna möjligheten att få affärer i framtiden i det andra fallet.
Konstigt att man kan fortsätta som elektriker om man är en sådan nejsägare? Eller det kanske alltid finns tillräckligt med "enkla" jobb om man håller sig undan störiga privatkunder, och bara jobbar med nybyggen?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Men det är väl rätt självklart att man säger nej om det kräver extra arbete och ansvar om du kan åka till ett annat jobb och bara få betalt för timmar utan extra ansvar.
Där satte du huvudet på spiken tror jag - "arbeta bort alla risker" - men det verkar som att vissa elektriker hellre säger nej än att göra detta. Och ett nej blir till påföljd att man gör det själv eller ringer en annan elektriker, vilket ju är kontraproduktivt för elsäkerhet i det första fallet och för den egna möjligheten att få affärer i framtiden i det andra fallet.
Konstigt att man kan fortsätta som elektriker om man är en sådan nejsägare? Eller det kanske alltid finns tillräckligt med "enkla" jobb om man håller sig undan störiga privatkunder, och bara jobbar med nybyggen?
Elektrikeryrket är speciellt då de har ensamrätt att utföra det mesta inom elinstallation så det lär alltid finnas "enkla" jobb att utföra.
Har haft så många elektrikerfirmor på mina fastigheter så att jag knappt kommer ihåg hälften utav dem. Jag har hittills haft 1 elektriker som jag tycker gjorde ett kanonjobb så jag tror inte tänket kring att man ska göra kunden nöjd för att få fler affärer ligger i elektrikeryrket.
Enligt min erfarenhet har flesta elektriker ingen yrkesstolthet utan jobbar enbart för att få mat på bordet.
Spiken i kistan för min teori är förmodligen när en firma skulle byta elcentral på en mindre hyresfastighet jag äger och på något sätt lyckades bränna merparten av elektroniken som var ansluten till elnätet.
Beklagar alla elektriker som tar illa upp.
Det är för hårt att säga "de flesta" tror jag. Ostkustens elektriska har alltid levererat väldigt bra, samtliga deras tre elektriker som varit på mitt hus har varit lyhörda och lösningsinriktade. Aldrig "nej" från dem. Åkersberga elektriska, innan de blev uppköpta var också väldigt bra, alla utom möjligen en levererade över förväntan på mina små utbyggnadsjobb.
Jag har också jobbat med extremt bra och flexibla elektriker vid ett mindre datahallsbygge söder om stan. Tyvärr råkade vi genom gemensamma beslut släcka McDonalds och Lindex kortbetalningar i nästan en timme på en fredagkväll, men vi hade ansvarsförsäkringar som tur är.
Nejsägande elektriker verkar faktiskt mest ha drabbat andra (anekdotisk evidens, fast påfallande mycket sådan). De och skribenterna i "elinstallatören" är det som gett mig en negativ bild av yrkesutövarna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Min fru har jobbat som elektriker i cirka 8 år i början av sin karriär då hon utbildade sig för det. Jobbade med sin far och sina två bröder i familjeföretag. Hennes far var av den (gamla) skolan att allt skulle vara snyggt och klamrar skulle sitta på exakta avstånd och framför allt rätt i övrigt. Var det inte det så rev han ner det och sa "gör om". Man måste skilja på elektriker och elektriker. Vi hade en elektriker hemma som gjorde kabeldragningen och installation och vår luft-vatten värme pump. Han drog kablarna som man trodde det var någon från lekskolan hade hjälp honom.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Min fru har jobbat som elektriker i cirka 8 år i början av sin karriär då hon utbildade sig för det. Jobbade med sin far och sina två bröder i familjeföretag. Hennes far var av den (gamla) skolan att allt skulle vara snyggt och klamrar skulle sitta på exakta avstånd och framför allt rätt i övrigt. Var det inte det så rev han ner det och sa "gör om". Man måste skilja på elektriker och elektriker. Vi hade en elektriker hemma som gjorde kabeldragningen och installation och vår luft-vatten värme pump. Han drog kablarna som man trodde det var någon från lekskolan hade hjälp honom.
Helt sant att man måste skilja på elektriker och elektriker. De flesta idag är av den nyare slarviga skolan för den äldre har gått i pension.
Det handlar inte om att man måste bryta mot reglerna för att göra ett bra jobb utan att man ska göra det korrekt och noggrant enligt mig.
Arbetar man som elektriker varje dag, även om själva skruvandet inte är 40h i veckan, tycker jag att det är fullt rimligt att begära att de gör ett bättre jobb än jag som enbart skruvar på mitt egna hus några enstaka gånger om året. Att själv behöva lägga en dag på att åtgärda något som en elektriker slarvade fram känns tröttsamt i längden.
Jag står i startgropen för att beställa en M3 som jag tänkt ladda hemma i radhuset.
Till ändamålet har jag läst mig till vad jag tror är lite förstånd, men blev idag nedskjuten av min elektriker.
Min plan är att montera ett rött CEE-uttag med en egen elmätare och jordfel typ B, i god tid före köpet. Sedan skruva upp en WC enligt numera internationellt känd Bjelke-metod vilket kopplas till CEE-uttaget på halv-permanent basis (dvs om någon bråkar kan den plockas ner utan att beställa in elektriker igen).
Elektriker börjar direkt protestera att så får man minsann inte göra, för CEE är inte testade för mer än en timmes belastning på 16A och det kommer bränna ner mitt hus.
Har jag tänkt helt fel i mitt upplägg här, eller ska jag leta annan elektriker?
Beställ ett CEE-uttag och säg att du skall ha det som en extra laddmöjlighet, men även för att koppla in annan 3-fasutrustning. Ingen elektriker kan väl vägra att installera ett vanligt CEE-uttag tänker jag mig.
När han gjort sitt jobb så köper du en färdig laddkabel/box med färdigmonterad CEE-anslutning. Klart!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
"Snygg och prisvärd mode 3 laddare (laddbox) för hemmabruk. Ökar användarvänligheten då fordonet laddas hemma. Kan även sättas upp utan elektriker då den levereras med anslutningskabel och CEE kontakt enligt bild.
OBS! För att ta del av ladda hemma stödet behöver en behörig elektriker kolla elsäkerheten, även om du har ett befintligt uttag. Behöriga elektriker finns på elsäkerhetsverkets.se lista över installationsfirmor."
Det står faktiskt ingenting om fast installation numera. Däremot måste laddpunkten installeras av elektriker fortfarande. Kan ju vara bra då om kvittot på boxen är daterat tidigare än elekrikerns kvitto för cee uttaget. Vem som stoppat i kontakten är ju svårt att kontrollera.
"Snygg och prisvärd mode 3 laddare (laddbox) för hemmabruk. Ökar användarvänligheten då fordonet laddas hemma. Kan även sättas upp utan elektriker då den levereras med anslutningskabel och CEE kontakt enligt bild.
OBS! För att ta del av ladda hemma stödet behöver en behörig elektriker kolla elsäkerheten, även om du har ett befintligt uttag. Behöriga elektriker finns på elsäkerhetsverkets.se lista över installationsfirmor."
Och sen icke att förglömma.
Fördelen att kunna dra ur kontakten vid åska (som jag nämnt tidigare).