Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av McFace »

Jag står i startgropen för att beställa en M3 som jag tänkt ladda hemma i radhuset.

Till ändamålet har jag läst mig till vad jag tror är lite förstånd, men blev idag nedskjuten av min elektriker.

Min plan är att montera ett rött CEE-uttag med en egen elmätare och jordfel typ B, i god tid före köpet. Sedan skruva upp en WC enligt numera internationellt känd Bjelke-metod vilket kopplas till CEE-uttaget på halv-permanent basis (dvs om någon bråkar kan den plockas ner utan att beställa in elektriker igen).

Elektriker börjar direkt protestera att så får man minsann inte göra, för CEE är inte testade för mer än en timmes belastning på 16A och det kommer bränna ner mitt hus.

Har jag tänkt helt fel i mitt upplägg här, eller ska jag leta annan elektriker?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av fth »

Byt elektriker.

Om CEE inte tålde mer än en timmes belastning så skulle varenda byggarbetsplats i Sverige ha brunnit.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

McFace skrev:
Jag står i startgropen för att beställa en M3 som jag tänkt ladda hemma i radhuset.

Till ändamålet har jag läst mig till vad jag tror är lite förstånd, men blev idag nedskjuten av min elektriker.

Min plan är att montera ett rött CEE-uttag med en egen elmätare och jordfel typ B, i god tid före köpet. Sedan skruva upp en WC enligt numera internationellt känd Bjelke-metod vilket kopplas till CEE-uttaget på halv-permanent basis (dvs om någon bråkar kan den plockas ner utan att beställa in elektriker igen).

Elektriker börjar direkt protestera att så får man minsann inte göra, för CEE är inte testade för mer än en timmes belastning på 16A och det kommer bränna ner mitt hus.

Leta annan elektriker; han har helt fel. Det är Schuko som inte är testat att tåla mer än nån timme maxbelastning.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

McFace skrev:

Han har fel, dock är CEE enbart testad för maxbelastning i 6 timmar.
Så rent teoretiskt så är detta inte en "laglig" installation om du laddar med 16A och planerar att ladda en M3 LR eller MS eller MX från 0-100 i maxfart.
Dock kan du ju be han ställa ner laddningen till 15A så är du "safe" :)

Hadde en CEE liggandes på kontoret
Bild

EDIT fel av mig 6h verkar stå för en position, CEE är safe över 6 timmar.
Dumt av mig att fara med osanningar men 6h har jag hört innan betyder just att de bara är godkända för 6 timmar men detta är alltså fel.
Senast redigerad av LasseTM, redigerad totalt 5 gång.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Det vore ju extremt jobbigt om inte det uttag som är avsett just för att ta ut mycket effekt kontinuerligt inte klarade det? Man testar i sex timmar för att det rimligen skall räcka att testa i så många timmar. Har det inte blivit varmt efter sex timmar blir det sannolikt inte varmt efter 60 eller 600 timmar heller.

Min elektriker hade inte heller något som helst problem med att sätta upp ett trefasuttag för elbilsladdning, avsäkra det 16A och skriva "ELBILSLADDNING" vid säkringarna i centralen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

Toppen, tack för svaren! Då letar jag vidare.

Med min förbrukning kommer det räcka gott och väl att ladda i 5-6kw över natten så jag har svårt att se att det ska vara ett problem även om det skulle dras direkt från uttaget, men det är ju lite svårt att hävda det med eftertryck om man har dålig koll!
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare

Inlägg av gasgaraget »

6h refererar till var jordstiftet sitter finns en massa varianter beroende på vilka spänningar man skall använda.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Finns även ett krav att det ska vara hel oskarvad fast ansluten gruppledning från elcentral till laddbox.

Med Bjelkemetoden uppfylls inte det kravet då det räknas som skarvpunkter.

Egentligen blir det tre extra punkter:

-Ledningsanslutningen matarkabelns anslutning i uttaget
-Kontakthylsa mot stickpropp
-Ledningsanslutning stickproppen mot laddboxkabeln.
Glapp.jpg
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har visat min Bjelke-anslutna laddbox för en elektriker en gång för att höra vad han tyckte om den. Och eftersom jag ändå aldrig plockar bort laddboxen från väggen så flaggade jag till och med för att jag är beredd att göra om det hela till en "riktig" fast installation.
Men elektrikern ville inte. Han tyckte att detta var helt i sin ordning och inget man ska behöva göra om i onödan. - Spika bara fast kabeln lite bättre så att det ser snyggt ut, sa han. :lol:
Man får väl fråga rätt person så att man får svaret man vill ha. Byt elektriker säger jag också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
- Spika bara fast kabeln lite bättre så att det ser snyggt ut, sa han. :lol:
Så då gjorde du som han sa och satte i några tvåtumsspik i kabeln... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag är med i en FB-grupp som heter "Vi som vill koppla el säkert hemma, eller bara lära oss mer om el". I den får man ställa dumma frågor om el och det finns många yrkesaktiva behöriga elektriker där som kan svara på frågorna. Det är rätt intressant att se hur olika uppfattningar olika behöriga elektriker kan ha om samma sak. Det borde ju vara en rätt enkel sak att svara på vissa frågor eftersom det är en fråga om typgodkända material eller installationsreglemente, men ändå kan de nästan slå ihjäl varandra för att de inte är överens. Så det går nog att hitta en elektriker som godkänner det man vill få godkänt.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Kan du inte be han göra en fast "riktig" installation annars och sedan fixa CEE kontakt själv?
Inte speciellt svårt att bryta strömmen koppla 5st kablar i en hane och en hona så får du bidraget osv men du får en lös box?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LasseTM skrev:
Kan du inte be han göra en fast "riktig" installation annars och sedan fixa CEE kontakt själv?
Inte speciellt svårt att bryta strömmen koppla 5st kablar i en hane och en hona så får du bidraget osv men du får en lös box?
Ja, det är ju ingen hjärnkirurgi, direkt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
LasseTM skrev:
Jag är mycket "kan själv" och har inga problem med att mecka med det mesta, bara en liten brasklapp: med hög effekt över lång tid som det vi talar om här så är det extra viktigt att man följer instruktioner om åtdragningsmoment etc.

Fortfarande inte hjärnkirugi, men lite mer än "friskt kopplat hälften brunnet" ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Jerker skrev:
LasseTM skrev:
Jag är mycket "kan själv" och har inga problem med att mecka med det mesta, bara en liten brasklapp: med hög effekt över lång tid som det vi talar om här så är det extra viktigt att man följer instruktioner om åtdragningsmoment etc.

Fortfarande inte hjärnkirugi, men lite mer än "friskt kopplat hälften brunnet" ;)

/fth
Självklart, men att ta reda på hur man bäst kopplar i en CEE-handske är ju inte nåt avancerat. Visst, jag vet sådana som är så hjälplöst tafatta när det kommer till praktiska saker att det är ett under att de öht klarar sig i vardagen, men en normalpraktisk och normalbegåvad person borde fatta sånt av sig självt.

Vi lever i ett samhälle som tycks gå mot en allt högre professionalisering, dvs att allt ska göras av människor som har en formell examen och lång yrkeserfarenhet. Många som växer upp idag vet ingenting om praktiska saker, sånt som var man och kvinna gjorde själva utan att blinka förr. Jag antar att det är en kombination av intensiv lobbyverksamhet från yrkesgrupper, den svenska trygghetsnarkomanin samt den tilltagande urbaniseringen som gjort svenskarna till en tjänsteköpande nation där ingen vågar göra nåt praktiskt själva. Parallellt med detta så rullar alla gör-det-självprogram i TV. Det verkar vara ungefär samma paradox som att i samma takt som lyxrenoveringarna av kök har ökat lavinartat så lagar folk allt mindre mat själva.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

fth skrev:
Jerker skrev:
LasseTM skrev:

/fth
Nej, precis. Det är ju klart att jag kan skruva själv, men om det bli tjafs med föreningen eller faktiskt börjar brinna är det ju lite tråkigt att behöva räcka upp handen när det ifrågasätts vem som gjort kopplingsjobbet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag har visat min Bjelke-anslutna laddbox för en elektriker en gång för att höra vad han tyckte om den. Och eftersom jag ändå aldrig plockar bort laddboxen från väggen så flaggade jag till och med för att jag är beredd att göra om det hela till en "riktig" fast installation.
Men elektrikern ville inte. Han tyckte att detta var helt i sin ordning och inget man ska behöva göra om i onödan. - Spika bara fast kabeln lite bättre så att det ser snyggt ut, sa han. :lol:
Man får väl fråga rätt person så att man får svaret man vill ha. Byt elektriker säger jag också.
En mycket bra elektriker tycker jag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag är med i en FB-grupp som heter "Vi som vill koppla el säkert hemma, eller bara lära oss mer om el". I den får man ställa dumma frågor om el och det finns många yrkesaktiva behöriga elektriker där som kan svara på frågorna. Det är rätt intressant att se hur olika uppfattningar olika behöriga elektriker kan ha om samma sak. Det borde ju vara en rätt enkel sak att svara på vissa frågor eftersom det är en fråga om typgodkända material eller installationsreglemente, men ändå kan de nästan slå ihjäl varandra för att de inte är överens. Så det går nog att hitta en elektriker som godkänner det man vill få godkänt.
Det där är ju inget fenomen som är exklusivt för elektriker. Jag behöver bara titta i min egen bransch, dvs systemutveckling och programmering. I det området finns ganska många situationer där man inte ens kan säga vad som är "rätt" eller "fel" egentligen, mycket handlar om personliga preferenser, eller historiska beslut som har tagits, osv osv. Ändå så blir det ibland nästan slagsmål eftersom det alltid finns någon besserwisser som tycker att den enga lösningen är den enda rätta och alla andra har fel och är dumma i huvudet. Det blir extra spännande när en sådan snille precis har gått med i projektet, eller ännu bättre, kommer utifrån och bara råkar se vad andra gör, dvs inte har en jävla aning om nånting. Och så ska de tala om för alla hur man gör. Det brukar alltid finnas minst en såndan person nånstans i företaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

McFace skrev:
fth skrev:
Jerker skrev:
LasseTM skrev:

/fth
Nej, precis. Det är ju klart att jag kan skruva själv, men om det bli tjafs med föreningen eller faktiskt börjar brinna är det ju lite tråkigt att behöva räcka upp handen när det ifrågasätts vem som gjort kopplingsjobbet.
Det är ju elektrikern som kopplat, du har bara gjort ett mindre ingrepp :D
Ingen kommer att ifrågasätta en sådan lösning om det skulle brinna så länge du gjort rätt dvs skalat alla ledningar 13mm, gärna satt på en ändhylsa även om det inte är nödvändigt.
Minst 2,5mm2 om du ska sätta på en 16A handske, ska du sätta på en 32A får du köra 6mm2.
Kopplat L1 till brun L2 till Svart och L3 till grå, Blå är noll och jord är gul/grön.

Skulle en sådan installation brinna är det pga laddboxen och en kvalitetsbrist inte själv kopplingen.

Jag är starkt emot att man inte får göra ett skit längre själv i Sverige när man många gånger gör ett bättre jobb själv än en så kallad "expert" som tar 600:-/h
En sådan lösning skulle heller aldrig brinna
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
Finns även ett krav att det ska vara hel oskarvad fast ansluten gruppledning från elcentral till laddbox.
Hur löser de då om man sätter upp två eller fler laddboxar på samma anslutning? Det jag sett så går ledaren först in i masterboxen, för Tesla WallBox, och sedan vidare till nästa box. Master begränsar laddströmen så att du inte överbelastar ledningen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Problemet kan vara att skapa en riktigt bra anslutning för hög belastning.

Ofta är anslutsningsplintarna avsedda för installationskabel med en enda grov enkelledare, när mångledare ansluts blir det lätt glappkontakt.

Det är få som har tillgång till ändhylsa och krimpvertyg för att stifta fast alla kardeler i en anslutningskabel.

Då blir det ingen bra varaktigt anslutning.
Elanslutning.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

McFace skrev:
Huset börjar som sagt inte brinna om du har en korrekt kopplad CEE handske, vilket jag antar att elektrikern klarar av att göra. CEE körs ju i industrin på maskiner som har oändlig duty cycle, alltså går hela tiden.

Däremot kan du inte få bidrag om du inte gör en fast installation. Hur vida en fastskruvad laddbox med CEE kontakt är en fast installation eller inte kan de lärde diskutera till döddagar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
Problemet kan vara att skapa en riktigt bra anslutning för hög belastning.

Ofta är anslutsningsplintarna avsedda för installationskabel med en enda grov enkelledare, när mångledare ansluts blir det lätt glappkontakt.

Det är få som har tillgång till ändhylsa och krimpvertyg för att stifta fast alla kardeler i en anslutningskabel.

Då blir det ingen bra varaktigt anslutning.
Nä, på det sättet får du bara ledning genom så lite som kanske 50% av arean. Om det då är en 2,5 kvmm så är vi nere på 1,25 kvmm istället och det kan vara halvdåligt. (Kanske lite överdrivet då många trådar får kontakt med höljet, men helt klart en issue).
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Det där är en bra poäng, sätter man gummikabel från kontakten till laddboxen är det oftast många fina trådar, kardeler.

Är det okej att förtenna, månntro, eller måste man krimpa en ändhylsa?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

tor-ake skrev:
Det där är en bra poäng, sätter man gummikabel från kontakten till laddboxen är det oftast många fina trådar, kardeler.

Är det okej att förtenna, månntro, eller måste man krimpa en ändhylsa?
Förtenning är inte bra. Den kan smälta vid dålig kontakt och överhettning, vilket inte leder till något trevligt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar