Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av PhR34k »

Jag brukar värdera min tid a 500kr Tim. Ska jag göra något så bör det vara billigare än om jag anlitar någon, även om jag skulle kunna göra det själv så måste jag fråga mig om det inte är bättre att jag gör det jag är bra på tex mitt jobb och på det sättet betala någon som är bra på det han gör. Den elinstallation du gör kanske tar dig 4 timmar men en elektriker gör det på 2 timmar då är det väl bättre att du jobbar på ditt jobb i 4 timmar så du har råd med elektrikern och med lite tur något över dessutom.
Hantverkare har förhållansvis lågt timpris. Pratade med en bilmeck igår som tog 800kr i Tim och då sitter han och pular själv i em verkstad han hyr. Min barberare hinner med minst 2 kunder på en timme så han landar på runt 750kr i Tim.
Dessutom pratar vi inte om att dra om elen i hela huset utan en installation som för det mesta görs på mellan 4-16 timmar berodde på förutsättningar så alltså ett arbete för runt 2500kr-10000kr inkl moms, exkl bidrag och mtrl. Det är inte så mycket pengar att tjäna in för att få garantier och att försäkringen täcker om något händer speciellt inte när man köpt en bil för en miljon.

/elektrikern
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nu är jag ju en löneslav så jag kan inte bara klippa en extra kund eller så för att få ihop extra pengar. Jag har alltså egentligen inte alternativet tjäna mer pengar utan bara att spara pengar. Så jag kan liksom inte välja att köpa in en snickare och sedan jobba några timmar extra, då kan jag lika gärna snickra själv (om det inte är för stort).

Med bilar så försöker jag fundera på hur lång tid det tar för mig att fixa något och sedan värdera därifrån. 200kr för att byta vinterdäck är tex okej medan 10000kr för att fixa bromsarna inte är det. För mig tar det nästan lika lång tid men det är ju en stor besparing.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

LarsL skrev:
Nu är jag ju en löneslav så jag kan inte bara klippa en extra kund eller så för att få ihop extra pengar. Jag har alltså egentligen inte alternativet tjäna mer pengar utan bara att spara pengar. Så jag kan liksom inte välja att köpa in en snickare och sedan jobba några timmar extra, då kan jag lika gärna snickra själv (om det inte är för stort).

Med bilar så försöker jag fundera på hur lång tid det tar för mig att fixa något och sedan värdera därifrån. 200kr för att byta vinterdäck är tex okej medan 10000kr för att fixa bromsarna inte är det. För mig tar det nästan lika lång tid men det är ju en stor besparing.
Liknande situation för mig, jag får min lön oavsett om jag jobbar 20 timmar veckan eller 60.
Jag kan trycka in ett par utlandsresor för att få upp min lön temporärt men annars är den fast.
Jag tycker dock att det är ganska trevligt att jobba med händerna eftersom jag är en musklickare till vardags men har alltid gillat praktiskt arbete.
Inte så att jag inte gillar mitt jobb men tar gärna lite av båda.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag räknar så att jag måste jobba ungefär 2 timmar för att med privata pengar kunna betala en hantverkare som jobbar 1 timma. Det kan vara värt det eller inte, det beror på vad det är för jobb som ska göras. I fallet med snickeriarbeten, renovera halva huset osv, är det definitivt inte värt det att anlita en hantverkare. Jag kan alltså vara nästan hälften så snabb, ändå så lönar det sig för mig att göra jobbet själv. Gör jag det dessutom på min lediga tid, helt eller delvis, så blir det ännu bättre. Handlar det däremot om att installera ett trefasuttag och en jordfelsbrytare är det inget snack om saken att jag anlitar en elektriker, även om den har samma eller rentav högre timtaxa än jag själv. Det är det värt i det fallet.
Jag håller förresten inte riktigt med om att hantverkare har lågt timpris. Lågt jämfört med vad eller vem?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag är också löneslav. Dessutom inte särskilt välavlönad, så att göra saker själv blir i princip alltid en stor vinst för mig. Jag har ett hus där jag gör det allra mesta själv. Jag kan ta några exempel.

För några år sedan dränerade jag runt huset. Där gjorde bedömningen att det var klokast att hyra in grävtjänsten eftersom det är något som kräver stor vana och erfarenhet och dessutom funkar det inte med en mindre grävare som man kan hyra själv. Annars gjorde jag allt annat själv. Slutnotan stannade på 45000 inkl allt material. Jag tog in några offerter på hela jobbet innan och de låg på 120000-140000. Skulle jag ha jobbat in mellanskillnaden och betalat med skattade pengar så är det åtskilliga månaders arbete.

Sen byggde jag en ny veranda. En god vän som är snickare och har byggt många verandor i sin dag uppskattade att han skulle ha tagit runt 200000 för den, och jag betalade material för 35000. Sen glasade jag in den. Eftersom jag inte gillar stora fönster med aluminiumprofiler så byggde jag själv fönster och fönsterdörrar i trä med spröjs. Dessa kostade mig 15000 i material men skulle ha kostat 150000-200000 att låta nån annan tillverka.

Därefter fortsatte jag med pool och pooldäck och verandadäck runt uterummet. Det enda jag har tagit hjälp till av ett par kompisar var att resa poolsargen, för det gör man inte ensam. Sparandet på att göra arbetet själv är här också att räkna i hundratusentals kronor. När jag skulle bygga verandaräcke så tittade jag först på att köpa färdiga moduler av ett räcke som Jabo tillverkar, men dels så tyckte jag att det var för lågt (90 cm) och jag ville ha 110, dels var det fel längd för att passa in i mitt modulsystem. Men jag räknade ändå på vad det skulle ha kostat och kom fram till c:a 20000. Det jag sen byggde själv, med samma utformning, kostade mig 3500 i material.

Jag skulle kunna hålla på så rätt länge. Nu ska jag renovera kök och badrum på samma sätt och jag kommer att spara ytterligare några hundra tusen kronor på att göra jobbet själv. Hela köksinredningen har jag handlat på mig genom att åka runt till olika IKEA-varuhus och köpt i fyndhörnan. Allt har kostat mig c:a 35% av ordinariepriser inkl. resekostnaderna. (Att ha en elbil med krok och en egen släpkärra ett måste om man ska kunna göra klipp! 8-) )

Om jag skulle ha jobbat ihop kostnaderna för allt detta (om jag hade haft möjlighet att jobba extra) så hade jag ju aldrig varit hemma och kunnat umgås med min familj. Alternativet att låna upp till allt detta skulle ju innebära en väldigt mycket högre månadskostnad för boendet.

Jag är både teoretiker och praktiker. Eftersom mitt arbete är som kontorsnisse så är det roligt att få utlopp för den praktiska ådran på fritiden.
Fönster.jpg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

LasseTM skrev:

Liknande situation för mig, jag får min lön oavsett om jag jobbar 20 timmar veckan eller 60.
Jag kan trycka in ett par utlandsresor för att få upp min lön temporärt men annars är den fast.
Jag tycker dock att det är ganska trevligt att jobba med händerna eftersom jag är en musklickare till vardags men har alltid gillat praktiskt arbete.
Inte så att jag inte gillar mitt jobb men tar gärna lite av båda.
Fast du har ju ändå ett värde på din tid, annars hade du ju kunnat ta ett jobb som betalade mer men krävde mer arbetstid (alternativt ha 2 jobb).

Jag tjänar väl hyfsat per timme eftersom jag mer eller mindre bestämmer själv när, var och hur mycket jag vill arbeta. Jag kan dock gå till någon konkurrent (alternativt driva eget) och tjäna bra mycket mer men det skulle också innebära mer arbete och det vill jag inte, alltså värderar jag min fritid till något. Jag brukar ha ett värde kring 6-700 kr/h på min tid när jag räknar iaf så hantverkare brukar vara väl värda pengarna, speciellt eftersom det tar längre tid när jag gör det och vi har ROT-avdrag.

Om man gillar praktiskt arbete är det ju inte fel att göra det som en hobby men om man bara tänker rent ekonomiskt så har de flesta ändå ett värde de kan sätta på sin fritid, det värdet kommer ju dock variera kraftigt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Jag är också löneslav. Dessutom inte särskilt välavlönad, så att göra saker själv blir i princip alltid en stor vinst för mig. Jag har ett hus där jag gör det allra mesta själv. Jag kan ta några exempel.
[...]
Ett ytterligare sätt att få ned kostnaderna är att inte handla i stort sett något material i Sverige, att inte vi har gjort revolution mot ockerpriserna i byggbranchen är för mig ett mysterium.

Jag har byggt vårt lantstäle i princip helt själv, och en stor del av materialet har jag också importerat själv, med enorma besparingar, exakt samma produkter är ofta 3-10 ggr dyrare i Sverige än om man gör sig omaket att forska lite och importera själv.

Som exempel kan jag nämna mitt senaste "vansinnesprojekt" på landet är att bygga en tennisbana med konstgräs. Offerterna från Sverige på konstgräset hamnar runt 250-300000:-, importerar jag direkt från Kina eller Indien hamnar jag på c:a 30-50000:-, inklusive frakt, tull och moms. Andra exempel där jag har sparat enorma pengar är stora isolerglas (c:a 7ggr billigare), räcken i härdat och laminerat glas med tillhörande infästningar (c:a 10ggr), rostfria bultar och muttrar (c:a 5ggr), gråvattenfilter (c:a 3ggr), etc etc.

Bara ett litet tips, hyfsat OT som vanligt ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Jag byggde solcellsanläggningen (28kwp) själv 2012 och kopplade allt utom själva invertern, 2012 var innan alla reglementen för solceller kom. Nu monterade jag ju mina på ett ställe som inte riskerar att brinna på.
Då fick jag offert på runt 400 000 kr innan bidrag, den kostade mig 139000
Den har betalat sig själv redan.

för 15 år sedan renoverade jag huset, då anställde jag en snickare och blev arbetsgivare, det blev väldigt förmånligt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag har både en löneslavstjänst och eget företag. Grovt räknat har jag 75 - 80 % av inkomsterna från tjänsten och resten från företaget. Det varierar en del hur mycket jag fakturerar per timme i företaget, men i allmänhet kan jag säga att det vore mer ekonomiskt att jobba lite mer i företaget och anlita hantverkare, än att göra det själv. Men det beror på mycket annat vad jag väljer: har jag gott om/ont om tid för tillfället, tycker jag det är ett kul jobb, kanske rent av en liten utmaning, vill jag ha det fixat snabbt, eller kan det vänta, osv.
Nu senast renoverades mitt badrum i lägenheten. Att hålla på och bila bort gammalt klinker och kakel, slipa väggar och golv, m m är inte roligt tycker jag, så det var lika bra att leja ut hela jobbet, utom det som hade med elen att göra.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Jerker skrev:
[...]
Ett ytterligare sätt att få ned kostnaderna är att inte handla i stort sett något material i Sverige, att inte vi har gjort revolution mot ockerpriserna i byggbranchen är för mig ett mysterium.

Jag har byggt vårt lantstäle i princip helt själv, och en stor del av materialet har jag också importerat själv, med enorma besparingar, exakt samma produkter är ofta 3-10 ggr dyrare i Sverige än om man gör sig omaket att forska lite och importera själv.

Som exempel kan jag nämna mitt senaste "vansinnesprojekt" på landet är att bygga en tennisbana med konstgräs. Offerterna från Sverige på konstgräset hamnar runt 250-300000:-, importerar jag direkt från Kina eller Indien hamnar jag på c:a 30-50000:-, inklusive frakt, tull och moms. Andra exempel där jag har sparat enorma pengar är stora isolerglas (c:a 7ggr billigare), räcken i härdat och laminerat glas med tillhörande infästningar (c:a 10ggr), rostfria bultar och muttrar (c:a 5ggr), gråvattenfilter (c:a 3ggr), etc etc.

/fth
Sant! Jag har inte handlat så mycket på det viset än. Har däremot köpt mycket överblivet eller begagnat på blocket. Men det finns en specifik vara som jag kommer att behöva köpa snart som jag ska titta på vad det kostar att köpa från utlandet: Plywood. Det är snordyr i Sverige men jag har indikationer på att det inte alls är så dyrt utomlands.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har en granne som bondsågar virke. Bättre kvalitet finns inte någonstans och billigt är det dessutom. Han hjälpte mig för några år sedan att lägga om taket på ladugården och då fick jag vänta på mina nya vindskivor i ett år eftersom han var tvungen att fälla "rätt" gran först. Det skulle nämligen inte finnas några skarvar någonstans. Allting skulle vara i ett stycke (tyckte han). Det hade varit omöjligt att ställa sådana krav hos Byggmax eller liknande. Så det går att få billigt om man har rätt kontakter.

F ö håller jag med om att byggmaterial är bara snordyrt i Sverige. Och färg. Det är helt fantatiskt vilka fantasipriser de tar för en vanlig färgburk på en liter. Lite koriosa i det sammanhanget: Jag hade för några år sedan en dansk familj som grannar, dvs de hade sitt sommarhus här. En dag så målade de nåting med lite vit färg som de hade med sig från Danmark. Det bar en stor burk fönsterfärg på 4 liter tror jag. De använde en deciliter eller nåt. Sen kom de till mig och frågade om jag ville ha resten av färgen, för jag höll ändå på och målade huset. Jag fick nästan hjärtslag. En sådan hink med färg hade kostat hur mycket som helst i Sverige. Men tydligen inte i Danmark. Dessutom verkar färgen vara av bättre kvalitet. Det är numera 10 år sedan jag målade mina fönster med den, men de ser fortfarande ganska fräscha ut. De andra fönstren som jag målade samtidigt med svindyr svensk färg ser ut som skit och måste målas om nu.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
En sådan hink med färg hade kostat hur mycket som helst i Sverige. Men tydligen inte i Danmark. Dessutom verkar färgen vara av bättre kvalitet. Det är numera 10 år sedan jag målade mina fönster med den, men de ser fortfarande ganska fräscha ut. De andra fönstren som jag målade samtidigt med svindyr svensk färg ser ut som skit och måste målas om nu.
Den är väl tok giftig eller något sånt som inte är tillåtet i Sverige.
Niklas Z skrev:
Nu senast renoverades mitt badrum i lägenheten. Att hålla på och bila bort gammalt klinker och kakel, slipa väggar och golv, m m är inte roligt tycker jag, så det var lika bra att leja ut hela jobbet, utom det som hade med elen att göra.
Arbetet måste ju vara roligt annars blir det svårt att räkna hem det. Man vill ju inte slita med något som är urtråkigt eller meningslöst.
Jag gillar att slipa trägolv! Det är något av det roligaste jag kan göra faktiskt. Men det är tungt och jobbigt när man gör det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

fth skrev:

/fth
Gott jobbat! Vi behöver mer internationell konkurrens inom många sektorer (speciellt det lite mer "skyddade" som bygg)! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Gott jobbat! Vi behöver mer internationell konkurrens inom många sektorer (speciellt det lite mer "skyddade" som bygg)! :)
Här kommer vi ju tillbaka till pudeln. Hantverkare har sina leverantörer och jag kan bli riktigt irriterad när jag vet att jag kan köpa en kran på rinkabyrör för 1/4 av priset. Nu lägger jag som sagt bara ut större grejer och då tar jagen fast pris så att jag slipper bry mig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
En sådan hink med färg hade kostat hur mycket som helst i Sverige. Men tydligen inte i Danmark. Dessutom verkar färgen vara av bättre kvalitet. Det är numera 10 år sedan jag målade mina fönster med den, men de ser fortfarande ganska fräscha ut. De andra fönstren som jag målade samtidigt med svindyr svensk färg ser ut som skit och måste målas om nu.
Den är väl tok giftig eller något sånt som inte är tillåtet i Sverige.
Troligen. Förmodligen finns krav på att färgämnet i svensk färg är gjort av älvastoft och lösningsmedlet är framställt av handfiltrerade tårar från norrländska enhörningar. Ändå så håller den danska färgen bättre, och ingen har dött av mina fönster vad jag vet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Här kommer vi ju tillbaka till pudeln. Hantverkare har sina leverantörer och jag kan bli riktigt irriterad när jag vet att jag kan köpa en kran på rinkabyrör för 1/4 av priset. Nu lägger jag som sagt bara ut större grejer och då tar jagen fast pris så att jag slipper bry mig.
För många hantverkare är väl kickback på material en stor del av intjäningen, utan den skulle väl timpriserna vara betydligt högre?

Jag tycker iofs det vore mycket mer transparent, det är ju ändå totalkostnaden som är intressant, inte hur bra avtal olika byggare har lyckats förhandla fram med Ahlsell et al.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

fth skrev:
LarsL skrev:
martinot skrev:
För många hantverkare är väl kickback på material en stor del av intjäningen, utan den skulle väl timpriserna vara betydligt högre?

Jag tycker iofs det vore mycket mer transparent, det är ju ändå totalkostnaden som är intressant, inte hur bra avtal olika byggare har lyckats förhandla fram med Ahlsell et al.

/fth
Timpriserna behöver knappast vara högre, när rot avdraget kom så fick alla hantverkare 30% mer i plånboken och innan klarade dem sig bra.
Min kompis som har egen byggfirma med 4 anställda har inga som helst problem att köra Porsche som firmabil vilket jag tycker är lite underligt för en hantverkare när jag som ingenjör knappt har råd att göra det :p
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

LasseTM skrev:
Timpriserna behöver knappast vara högre, när rot avdraget kom så fick alla hantverkare 30% mer i plånboken och innan klarade dem sig bra.
Min kompis som har egen byggfirma med 4 anställda har inga som helst problem att köra Porsche som firmabil vilket jag tycker är lite underligt för en hantverkare när jag som ingenjör knappt har råd att göra det :p
Jo ROT gick ju rätt ner i fickorna på hantverkarna, men skatten kom väl in igen då det inte jobbade lika mycket svart längre.

Jo, det sticker så klart i ögonen att hantverkare kan köra med svindyra bilar trots att de bara klarat 3 årigt praktiskt gymnasium. Påminner lite om Henrik Schyfferts kommentar om ICA handlaren som körde tok dyr Audi R8 medan han, som ju ändå var hyggligt känd, med i tv och så, inte hade en chans att ha råd med den. Bra illustration av hur snedvriden världen kan bli om det saknas konkurrens och ifrågasättande av i detta fall ICAs marginaler.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
LasseTM skrev:
Jo ROT gick ju rätt ner i fickorna på hantverkarna, men skatten kom väl in igen då det inte jobbade lika mycket svart längre.

Jo, det sticker så klart i ögonen att hantverkare kan köra med svindyra bilar trots att de bara klarat 3 årigt praktiskt gymnasium. Påminner lite om Henrik Schyfferts kommentar om ICA handlaren som körde tok dyr Audi R8 medan han, som ju ändå var hyggligt känd, med i tv och så, inte hade en chans att ha råd med den. Bra illustration av hur snedvriden världen kan bli om det saknas konkurrens och ifrågasättande av i detta fall ICAs marginaler.
Sen hade det nog hjälpt på Henrik Schyfferts plånbok om han faktisk hade varit rolig.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

LasseTM skrev:

Fast driver man egen konsultfirma (blir väl ingenjörens motsvarighet till byggfirma) med 4 anställda som har uppdrag så skall man ju verkligen försöka misslyckas för att inte ha råd att köra Porsche. Det är mer en fråga om att driver man eget så tar man mer risk men kan oftast också få högre avkastning.

Jag hade nog haft en Taycan Turbo S som firmabil om jag drev egen konsultfirma även utan anställda iaf...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LasseTM skrev:
Det är det jag menar. Det är inte "låg" timtaxa för hantverkare när jag som civilingenjör har samma eller rentav lägre timtaxa. Om inget annat så var min utbildning dubbelt så lång och kanske också något svårare. Men bara en smula. ;)
Men det är säkert min tyska bakgrund som gör att det känns så konstigt för mig. Jag har alltid förvånats över de höga timpriserna (och lönerna) för hantverkare och andra liknande yrksgrupper i Sverige. Det var nåt helt nytt för mig när jag kom hit. Som många kanske vet finns i Tyskland en mycket tydlig koppling mellan skolgång, efterföljande utbildning och lön. Har du suttit 5 år på ett universitet och fått din examen med bra betyg (annars inte) så kan du räkna med att du får tillhöra den mest välbetalda delen av befolkningen. En akademisk titel är värd massor. Högskola är bra också, men helt klart sämre. Man går inte till en vanlig högskola om man har behörighet att gå till universitetet. Men man måste ha gått ut gymnasiet och fått godkända betyg i första försöket, dvs som skolungdom. Det går inte att läsa till sig universitetsbehörighet senare via Komvux. Då får man bara högskolebehörighet med lägre lön som följd.
Yrkesskola, som hantverkare och andra icke-akademiska yrksgrupper går till, är liksom den vanliga standarden. Man går i vanliga fall inte ens på gymnasiet om man vill gå en vanlig lärlings-/yrkesutbildning. Folkskola eller realskola räcker. Lite så som det var i Sverige förr i tiden. Men lönerna och timtaxan är inte alls på samma nivå som i Sverige.
Vilket system som är bättre vågar jag inte uttala mig om.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Har en kompis vars son kör truck på ett stort svenskt industriföretag. Han jobbar några nätter i veckan (inte fem) och kvitterar ut i runda slängar 40000/månad. Hans enda utbildning är en internutbildning till truckförare.

Nåt galet är det.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Det är det jag menar. Det är inte "låg" timtaxa för hantverkare när jag som civilingenjör har samma eller rentav lägre timtaxa. Om inget annat så var min utbildning dubbelt så lång och kanske också något svårare. Men bara en smula. ;)
Men det är säkert min tyska bakgrund som gör att det känns så konstigt för mig. Jag har alltid förvånats över de höga timpriserna (och lönerna) för hantverkare och andra liknande yrksgrupper i Sverige. Det var nåt helt nytt för mig när jag kom hit. Som många kanske vet finns i Tyskland en mycket tydlig koppling mellan skolgång, efterföljande utbildning och lön. Har du suttit 5 år på ett universitet och fått din examen med bra betyg (annars inte) så kan du räkna med att du får tillhöra den mest välbetalda delen av befolkningen. En akademisk titel är värd massor. Högskola är bra också, men helt klart sämre. Man går inte till en vanlig högskola om man har behörighet att gå till universitetet. Men man måste ha gått ut gymnasiet och fått godkända betyg i första försöket, dvs som skolungdom. Det går inte att läsa till sig universitetsbehörighet senare via Komvux. Då får man bara högskolebehörighet med lägre lön som följd.
Yrkesskola, som hantverkare och andra icke-akademiska yrksgrupper går till, är liksom den vanliga standarden. Man går i vanliga fall inte ens på gymnasiet om man vill gå en vanlig lärlings-/yrkesutbildning. Folkskola eller realskola räcker. Lite så som det var i Sverige förr i tiden. Men lönerna och timtaxan är inte alls på samma nivå som i Sverige.
Vilket system som är bättre vågar jag inte uttala mig om.
Fast i Sverige handlar det ju inte om att man inte kan tjäna bra med utbildning men utbildning är ingen garant för det. Man måste helt enkelt vara kunnig nog och tillföra något av värde som motsvarar lönen. Har själv aldrig förstått varför fika på universitet i några år skulle på något vis vara en garant för att få hög lön, det är ju faktiskt resultatet av vad man bidrar med som är det viktiga.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Vi har i Sverige gjort en hel del speciella beslut vad gäller bostadsbyggen, som gjort att vi hamnat i den situation vi har. Först var det bostadssubventioner, och sedan har man kunnat låna pengar billigt, och t.o.m. fått dra av en del av räntan på skatten. Sedan, ovanpå det, skatteavdrag för att hyra in hantverkare. Det är en spiral som drivit upp timpriserna.

Men det behöver ju inte vara dåligt, mycket pengar som cirkulerar smörjer upp ekonomin. Hantverkarna spenderar sina pengar och hjulen snurrar på fint.

Finns inget egenvärde i att ha lågavlönade jobbare i ett samhälle. Har man inte råd att betala så får man antingen avstå eller försöka göra det själv. Bara bättre, att man gör något produktivt på sin fritid istället för att hänga framför teven.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Har en kompis vars son kör truck på ett stort svenskt industriföretag. Han jobbar några nätter i veckan (inte fem) och kvitterar ut i runda slängar 40000/månad. Hans enda utbildning är en internutbildning till truckförare.

Nåt galet är det.
Hehe, ja, vi har ju ett stort åkeriföretag här i Götene. För ett tag sedan läste jag nån statistik nånstans där det framgick att just det företaget betalar högst snittlön till sina anställda av samtliga företag i kommunen. Låter ju rimligt liksom. Inget ont om lastbilschaffisar, det är trevliga människor, men vad fan? Och så kan man läsa att de klagar över att det saknas "välutbildat" folk (dvs lastbilschafförer) och att de har svårt att anställa folk. Samtidigt har jag själv mer än en gång fått höra att min utbildning (dvs civilingenjör inom datavetenskap) inte duger om jag vill hitta jobb i Sverige. Det var visserligen ett tag sedan, men ändå. Ja, det är liiiite skevt ibland.
Skriv svar