Vill inte vara den, men var och när har Elon sagt level 5 innan årsskiftet? Dock feature complete, inte riktigt samma sakVoltAmpere skrev:Tesla kanske löser det först av alla, vem vet.
Dock är det hutlöst av Elon att locka med Level5 innan årsskiftet samtidigt som han pressar på med "köp nu innan det är försent", det kommer att vara värt $100.000.
Det är ju på gränsen till bedrägligt, tyvärr blir det nog en del sura efterspel kring detta.
FSD?
Moderator: Redaktion
Re: FSD?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
-
https://www.forbes.com/sites/johnkoetsi ... 8db1462d1dfrippan skrev:Vill inte vara den, men var och när har Elon sagt level 5 innan årsskiftet? Dock feature complete, inte riktigt samma sakVoltAmpere skrev:Tesla kanske löser det först av alla, vem vet.
Dock är det hutlöst av Elon att locka med Level5 innan årsskiftet samtidigt som han pressar på med "köp nu innan det är försent", det kommer att vara värt $100.000.
Det är ju på gränsen till bedrägligt, tyvärr blir det nog en del sura efterspel kring detta.
"basic functionality for level five autonomy complete this year"
"small problems"
"very close"
"no fundamental challenges remaining for level five autonomy.”
"the value of FSD is prob. somewhere in excess of $100.000"
Allt är på plats, bara att paketera ihop. Köp nu för sen kommer det att bli dyrt.
- Gustafsson
- Teslaägare
Kanske ska överväga att sälja bilen då, dagens värde + 100000$ vore väldigt frestande...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vet jag inget om. Jag konstaterade bara att länken till deras sida enbart pratar om HD-kartor och att det är mindre mängd data per bil.backe skrev:Har dom uttalat sagt att dom inte ska använda data dom samlar till deep learning? Möjligt att dom gått ut med detta men jag har inte sett det och försökte kolla nu men hittar inget?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Elon talade till professionella på en kongress om AI. Vad Elon sa på kongressen är att bilarna kommer ha de första versionerna av alla funktioner som krävs för att bilarna ska bli självkörande i år och att han inte ser att det framöver ska finnas några hinder för att Tesla ska lyckas göra dem helt självkörande någon gång i framtiden. Det betyder inte att de kommer vara självkörande redan i år.VoltAmpere skrev:https://www.forbes.com/sites/johnkoetsi ... 8db1462d1dfrippan skrev:Vill inte vara den, men var och när har Elon sagt level 5 innan årsskiftet? Dock feature complete, inte riktigt samma sakVoltAmpere skrev:Tesla kanske löser det först av alla, vem vet.
"small problems"
"very close"
Allt är på plats, bara att paketera ihop. Köp nu för sen kommer det att bli dyrt.
Första versionen av funktionen skyltavläsning som Tesla hoppas släppa i år kommer tex inte vara mogen nog att lita på i alla lägen.
Här är ett par intressanta och sammanfattande klipp kring självkörande bilar, bl.a. Tesla och MobilEyes lösningar om någon vill slippa läsa runt själv.
Den första är pro MobilEye och den andra pro Tesla men man pratar även om bl.a. Waymo och comma.ai
https://www.youtube.com/watch?v=1Ew5OtibrXE
https://www.youtube.com/watch?v=9JRnuhT09IE
Den första är pro MobilEye och den andra pro Tesla men man pratar även om bl.a. Waymo och comma.ai
https://www.youtube.com/watch?v=1Ew5OtibrXE
https://www.youtube.com/watch?v=9JRnuhT09IE
Ja, Feature complete för FSD skulle vara 2019, Robottaxi ska finnas 2020 enligt Elon på AI-dagen. Vi får väl se...Jordad skrev:Elon talade till professionella på en kongress om AI. Vad Elon sa på kongressen är att bilarna kommer ha de första versionerna av alla funktioner som krävs för att bilarna ska bli självkörande i år och att han inte ser att det framöver ska finnas några hinder för att Tesla ska lyckas göra dem helt självkörande någon gång i framtiden. Det betyder inte att de kommer vara självkörande redan i år.VoltAmpere skrev:https://www.forbes.com/sites/johnkoetsi ... 8db1462d1dfrippan skrev:Vill inte vara den, men var och när har Elon sagt level 5 innan årsskiftet? Dock feature complete, inte riktigt samma sakVoltAmpere skrev:Tesla kanske löser det först av alla, vem vet.
"small problems"
"very close"
Första versionen av funktionen skyltavläsning som Tesla hoppas släppa i år kommer tex inte vara mogen nog att lita på i alla lägen.
Kolla exempelvis 3:05:08, 3:31:44
/M
Ja det är ett år försenat. Men Elon har sagt att de kommer släppa funktionerna i år istället. Förhoppningsvis blir det så.Maxerl skrev:Ja, Feature complete för FSD skulle vara 2019, Robottaxi ska finnas 2020 enligt Elon på AI-dagen. Vi får väl se...
/M
Det är bra att man är skeptisk och tar upp förseningar men man måste samtidigt förstå problemet och hur svårt det är att lösa. Vi människor köra bil i ett trafiksystemet som är anpassat efter oss och de färdigheter vi använder är inget vi lär oss utan våra färdigheter som tex avståndsbedömning är frammanade under 4 miljarder av evolution. Det Tesla och andra utvecklare försöker göra är att accelerera 4 miljarder år av evolution till bara några år.
Att hålla på att gnälla över små förseningar hit och dit som inte spelar någon roll i det stora hela är i det här fallet meningslöst. Det är bättre att ta ett steg tillbaka och lära sig om problemet och njuta av att man får vara med och följa utvecklingen

Jordad skrev:Ja det är ett år försenat. Men Elon har sagt att de kommer släppa funktionerna i år istället. Förhoppningsvis blir det så.Maxerl skrev:Ja, Feature complete för FSD skulle vara 2019, Robottaxi ska finnas 2020 enligt Elon på AI-dagen. Vi får väl se...
/M
Det är bra att man är skeptisk och tar upp förseningar men man måste samtidigt förstå problemet och hur svårt det är att lösa. Vi människor köra bil i ett trafiksystemet som är anpassat efter oss och de färdigheter vi använder är inget vi lär oss utan våra färdigheter som tex avståndsbedömning är frammanade under 4 miljarder av evolution. Det Tesla och andra utvecklare försöker göra är att accelerera 4 miljarder år av evolution till bara några år.
Att hålla på att gnälla över små förseningar hit och dit som inte spelar någon roll i det stora hela är i det här fallet meningslöst. Det är bättre att ta ett steg tillbaka och lära sig om problemet och njuta av att man får vara med och följa utvecklingen
Ska man vara riktigt krass så vet vi inte om det är "små förseningar" eller om de kört fast helt och hållet.
- twinor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael80503
Lex Friedman (MIT researcher inom AI) har en trevlig kanal där han intervjuar ledande personer inom AI, Deep learning och autonom bilkörning.
Här är ett par intressanta intervjuer med
Elon: och
George Hotz (Comma ai)
Tim Keller(Designade Teslas AI hårdvara):
Här är ett par intressanta intervjuer med
Elon: och
George Hotz (Comma ai)
Tim Keller(Designade Teslas AI hårdvara):
Model 3 Performance -24
Model Y LR AWD -21
Model 3 Performance -19, Såld
Model Y LR AWD -21
Model 3 Performance -19, Såld
Lite trådkapning men FSD stämde åtminstone 
En sak som jag undrar över och ni som kör Tesla kanske kan svara på.
Jag har för mig att Elon sa för flera år sedan att man skrivit in i köpvillkor att man inte kan "köra" sin robotaxi(när det kommer) via en annan operatör än Tesla?
Och Tesla(Elon) har sagt i intervjuer för inte så länge sedan att man ska ta 25-30% av inkomsterna?
Stämmer detta? Står det något alls om det i köpvillkor? Jag har kollat på hemsidan men jag hittar inte direkt något där som jag kan läsa.

En sak som jag undrar över och ni som kör Tesla kanske kan svara på.
Jag har för mig att Elon sa för flera år sedan att man skrivit in i köpvillkor att man inte kan "köra" sin robotaxi(när det kommer) via en annan operatör än Tesla?
Och Tesla(Elon) har sagt i intervjuer för inte så länge sedan att man ska ta 25-30% av inkomsterna?
Stämmer detta? Står det något alls om det i köpvillkor? Jag har kollat på hemsidan men jag hittar inte direkt något där som jag kan läsa.
Vore lite lustigt med villkor i köpeavtal för en tjänst som inte finns, eller hur?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mycket som är (o)lustigt, t.ex. att sälja FSD(Full Self Driving) utan att det finns.taliz skrev:Vore lite lustigt med villkor i köpeavtal för en tjänst som inte finns, eller hur?
Men nu var det inte frågan, så vet du om det inte står med eller tycker du bara att det vore lustigt om det stod med?
FSD fanns som koncept för bilen med en del funktioner som visserligen inte var unika för FSD utan delades med AP. Robottaxi finns inte idag som tjänst vid sidan av bilen och bilen blir inte en Robottaxi per automatik även när tjänsten kommer.
Jag har aldrig sett eller hört att det ska finnas något om det i några avtal eller ens info på hemsidan. Det lär ju vara en tjänst som man tecknar sig för när den väl kommer. Innan dessa lär det inte finnas några avtal kring den.
Jag har aldrig sett eller hört att det ska finnas något om det i några avtal eller ens info på hemsidan. Det lär ju vara en tjänst som man tecknar sig för när den väl kommer. Innan dessa lär det inte finnas några avtal kring den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Står väl rätt tydligt vad som ingår och vad som komma skall med FSD.backe skrev:Mycket som är (o)lustigt, t.ex. att sälja FSD(Full Self Driving) utan att det finns.taliz skrev:Vore lite lustigt med villkor i köpeavtal för en tjänst som inte finns, eller hur?
Men nu var det inte frågan, så vet du om det inte står med eller tycker du bara att det vore lustigt om det stod med?
Majoriteten av funktionaliteten finns ju faktiskt nu.
Nej det står självklart inget om det. Tjänsten finns inte.
Svenssons skrev:FSD fanns som koncept för bilen med en del funktioner som visserligen inte var unika för FSD utan delades med AP. Robottaxi finns inte idag som tjänst vid sidan av bilen och bilen blir inte en Robottaxi per automatik även när tjänsten kommer.
Jag menade inte att den skulle bli en robotaxi automatiskt, isåfall skrev jag otydligt. Det jag menade var att man inte kommer få tillhöra en annan service än Teslas egna den dagen tjänsten väl finns.
Det låter såklart logiskt att man inte skriver in en sån klausul, men samtidigt om man är så pass offensiva så man tänker sig ta 25-30% av intäkter som "min" bil drar in så känns det ändå som att det kommer kräva någon form av inlåsning?
Finns det något komplett ägaravtal för bilen inklusive det som gäller för FSD? Gärna om det finns online så jag kan kolla på det, för det är ändå lite intressant att veta tycker jag.
taliz skrev:Står väl rätt tydligt vad som ingår och vad som komma skall med FSD.backe skrev:Mycket som är (o)lustigt, t.ex. att sälja FSD(Full Self Driving) utan att det finns.taliz skrev:Vore lite lustigt med villkor i köpeavtal för en tjänst som inte finns, eller hur?
Nej det står självklart inget om det. Tjänsten finns inte.
Japp, det står tydligt vad som ingår och det är då inte FSD, och det är det jag menar, man säljer något som inte finns.Står väl rätt tydligt vad som ingår och vad som komma skall med FSD.
För att robotaxi ska kunna finnas måste (fungerande)FSD också finnas, så rimligen borde man även kunna skriva något om vissa villkor kring robotaxi på samma sätt som det finns en massa skrivet kring FSD. Nu kanske man inte gör det men jag ville bara kolla efter om det var någon som visste vilket du uppenbarligen inte gjorde.
Det är ett produktnamn. Man säljer det som ett koncept där majoriteten av funktionaliteten finns idag, resten kommer via uppdateringar.backe skrev:taliz skrev:Står väl rätt tydligt vad som ingår och vad som komma skall med FSD.backe skrev:Mycket som är (o)lustigt, t.ex. att sälja FSD(Full Self Driving) utan att det finns.taliz skrev:Vore lite lustigt med villkor i köpeavtal för en tjänst som inte finns, eller hur?
Nej det står självklart inget om det. Tjänsten finns inte.Japp, det står tydligt vad som ingår och det är då inte FSD, och det är det jag menar, man säljer något som inte finns.Står väl rätt tydligt vad som ingår och vad som komma skall med FSD.
För att robotaxi ska kunna finnas måste (fungerande)FSD också finnas, så rimligen borde man även kunna skriva något om vissa villkor kring robotaxi på samma sätt som det finns en massa skrivet kring FSD. Nu kanske man inte gör det men jag ville bara kolla efter om det var någon som visste vilket du uppenbarligen inte gjorde.
FSD måste vara färdigt ja. Därmed väntar man rimligen med villkor för robotaxi till dess.
Det är ett produktnamn. Man säljer det som ett koncept där majoriteten av funktionaliteten finns idag, resten kommer via uppdateringar.
FSD måste vara färdigt ja. Därmed väntar man rimligen med villkor för robotaxi till dess.
Den här diskussionen har inget slut

Men fortfarande tycker jag att frågan som jag ställer är intressant. Vad tror du, kommer det bli en inlåsning i Teslas tjänst eller kommer det vara fritt fram att skapa en egen tjänst för RoboTaxi där man använder sig av bilar från Tesla (inte ägda av Tesla).
Det är troligen en tjänst som man tänker sig tjäna väldigt mycket pengar på enligt de modeller jag sett, och det borde inte vara jättesvårt att göra en billigare tjänst än att skicka 25-30% till någon annan då man står för den stora delen av kostnaderna själv.
Det är väl självklart att man kommer vara tvungen att använda Teslas tjänst.backe skrev:Det är ett produktnamn. Man säljer det som ett koncept där majoriteten av funktionaliteten finns idag, resten kommer via uppdateringar.
Den här diskussionen har inget slut :)
Men fortfarande tycker jag att frågan som jag ställer är intressant. Vad tror du, kommer det bli en inlåsning i Teslas tjänst eller kommer det vara fritt fram att skapa en egen tjänst för RoboTaxi där man använder sig av bilar från Tesla (inte ägda av Tesla).
Det är troligen en tjänst som man tänker sig tjäna väldigt mycket pengar på enligt de modeller jag sett, och det borde inte vara jättesvårt att göra en billigare tjänst än att skicka 25-30% till någon annan då man står för den stora delen av kostnaderna själv.
Du kan inte använda Googles playstore på en iPhone eller vice versa.
Givetvis. Varför tror du Apple kräver 30% i appstore? För att man kan.
Dock inte samma sak? RoboTaxi är väl inte en app Store? Så länge man inte betalar via Apples betaltjänst så tar dom inte något ens om du använder app Store.taliz skrev:Det är väl självklart att man kommer vara tvungen att använda Teslas tjänst.backe skrev:Det är ett produktnamn. Man säljer det som ett koncept där majoriteten av funktionaliteten finns idag, resten kommer via uppdateringar.
Den här diskussionen har inget slut
Du kan inte använda Googles playstore på en iPhone eller vice versa.
Givetvis. Varför tror du Apple kräver 30% i appstore? För att man kan.
Du kan köra office 365 eller Spotify på en iPhone, så tjänster är fritt fram att välja vad man vill.
Du kan använda din iPhone och driva ett callcenter via den utan att Apple tar ett öre av intäkterna.
RoboTaxi lär sannolikt vara knuten till app, hur har du annars tänkt fixa bokningar? Du kan inte beställa en TaxiKurir via Uber-appen. Varför skulle det gå att beställa en RoboTaxi via Teslas nätverk om man inte har ett avtal med Tesla om att ens bil kan användas för RoboTaxi? Ingen bil idag är knuten till RoboTaxi eftersom tjänsten inte finns. Din bil kommer inte bli en RoboTaxi-bil automatiskt när tjänsten kommer. Finns inget om RoboTaxi i avtal idag är jag rätt säker på, då hade man hört det.backe skrev:
Dock inte samma sak? RoboTaxi är väl inte en app Store? Så länge man inte betalar via Apples betaltjänst så tar dom inte något ens om du använder app Store.
Du kan köra office 365 eller Spotify på en iPhone, så tjänster är fritt fram att välja vad man vill.
Du kan använda din iPhone och driva ett callcenter via den utan att Apple tar ett öre av intäkterna.
Det står ju rätt tydligt att du inte får använda RoboTaxi i annan verksamhet utan att betala Tesla. Frågan är hur väl Tesla kommer ha koll på om andra än du och din familj använder bilen. Kanske kommer vi få betala ”skatt” till Tesla så fort bilen åker utan förare, alltså i tomme eller när vi skjutsar barnen?backe skrev:Den här diskussionen har inget slut
Den behöver inte vara via Teslas tjänst för min del. Kan jag "hyra" ut min bil via t.ex. Waze och få 90% själv så gör jag hellre det.Svenssons skrev:RoboTaxi lär sannolikt vara knuten till app, hur har du annars tänkt fixa bokningar? Du kan inte beställa en TaxiKurir via Uber-appen. Varför skulle det gå att beställa en RoboTaxi via Teslas nätverk om man inte har ett avtal med Tesla om att ens bil kan användas för RoboTaxi? Ingen bil idag är knuten till RoboTaxi eftersom tjänsten inte finns. Din bil kommer inte bli en RoboTaxi-bil automatiskt när tjänsten kommer. Finns inget om RoboTaxi i avtal idag är jag rätt säker på, då hade man hört det.backe skrev:
Dock inte samma sak? RoboTaxi är väl inte en app Store? Så länge man inte betalar via Apples betaltjänst så tar dom inte något ens om du använder app Store.
Frågan är alltså om man tror att jag får göra vad jag vill med min bil eller om det begränsas på något sätt?
Vart står det?LarsL skrev:Det står ju rätt tydligt att du inte får använda RoboTaxi i annan verksamhet utan att betala Tesla. Frågan är hur väl Tesla kommer ha koll på om andra än du och din familj använder bilen. Kanske kommer vi få betala ”skatt” till Tesla så fort bilen åker utan förare, alltså i tomme eller när vi skjutsar barnen?backe skrev:Den här diskussionen har inget slut
Det var det här jag undrade och hade för mig att jag sett någonstans.