FSD?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ioannis
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 aug 2020 10:40
Ort: Stockholm

FSD?

Inlägg av Ioannis »

Hej!

Jag väntar på min M3 som ska levereras den 7 september och går lite i tankarna kring om FSD. Och jag undrar, hur går det till egentligen för att beställa funktionen efter inköpet av bilen? Är det någonting man beställer via appen och aktiveras bara i bilen, eller måste man göra det via Teslas SC? Är det några här som har uppgraderat efter inköpet till FSD? Tankar? Är det värt det? Jag känner mig mest att det blir så himla roligt och spännande att kunna följa och uppleva utvecklingen av systemet, men vad tycker ni som har det?

Ha en bra helg!
M3 Long Range 2020 - Midnight Silver - Helsvart interiör - 18" Aero-fälgar
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: FSD?

Inlägg av OlleBack »

Ioannis skrev:
Hej!

Jag väntar på min M3 som ska levereras den 7 september och går lite i tankarna kring om FSD. Och jag undrar, hur går det till egentligen för att beställa funktionen efter inköpet av bilen? Är det någonting man beställer via appen och aktiveras bara i bilen, eller måste man göra det via Teslas SC? Är det några här som har uppgraderat efter inköpet till FSD? Tankar? Är det värt det? Jag känner mig mest att det blir så himla roligt och spännande att kunna följa och uppleva utvecklingen av systemet, men vad tycker ni som har det?

Ha en bra helg!
Du kan uppgradera från appen iaf. Personligen skulle jag inte lägga 5 öre på fsd innan det är klart. Har lovats funktioner i 5-6 år och lockat folk med "det är billigare nu innan det är klart" lika länge utan att nån direkt har fått nått. Hela upplägget är en scam imo. Att betala för något som kanske inte ens kommer, finns det något exempel från en annan produkt eller företag där man gör så? Om du tycker funktionerna som man får nu är värt priset så för all del.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: FSD?

Inlägg av Pontus »

Går att göra via appen utan besök hos SC. Det är som många säger inte säkert att du får allt som lovas och framför allt så kan det ta lång tid, väldigt mycket längre än vad som antyds av Elon speciellt utanför USA då man ofta fokuserar på att få det lagligt där och sedan lite grann släpper det vad det gäller att få funktionerna lagliga här i Europa.
Är det en leasingbil som du har en begränsad tid skulle jag inte köpa det, är det en privat bil som du tänker ha kvar länge och du gillar teknikutvecklingen så kan det kanske vara värt det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD?

Inlägg av Zalman3 »

OlleBack skrev:
Ioannis skrev:
Hej!

Jag väntar på min M3 som ska levereras den 7 september och går lite i tankarna kring om FSD. Och jag undrar, hur går det till egentligen för att beställa funktionen efter inköpet av bilen? Är det någonting man beställer via appen och aktiveras bara i bilen, eller måste man göra det via Teslas SC? Är det några här som har uppgraderat efter inköpet till FSD? Tankar? Är det värt det? Jag känner mig mest att det blir så himla roligt och spännande att kunna följa och uppleva utvecklingen av systemet, men vad tycker ni som har det?

Ha en bra helg!
Du kan uppgradera från appen iaf. Personligen skulle jag inte lägga 5 öre på fsd innan det är klart. Har lovats funktioner i 5-6 år och lockat folk med "det är billigare nu innan det är klart" lika länge utan att nån direkt har fått nått. Hela upplägget är en scam imo. Att betala för något som kanske inte ens kommer, finns det något exempel från en annan produkt eller företag där man gör så? Om du tycker funktionerna som man får nu är värt priset så för all del.
Jag tycker att man kan beställa FSD.
Sen när den kommer får man en gratis prova på månad.
SEN betalar man!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: FSD?

Inlägg av ducce916 »

Ursäkta en okunnig ganska ny Teslaägare, vad är FSD?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD?

Inlägg av BrooklynS »

ducce916 skrev:
Ursäkta en okunnig ganska ny Teslaägare, vad är FSD?

Fully Self Driving capacity
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: FSD?

Inlägg av LasseTM »

Räkna med minst 3 år innan det är någon större nytta, förmodligen har du redan bytt bil vid det laget eller går i köptankar på andra bilar.
Är du en person som behåller en bil 10år kanske man kan fundera på det.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Ioannis
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 aug 2020 10:40
Ort: Stockholm

Re: FSD?

Inlägg av Ioannis »

Tack för synpunkter! I dagsläget är FSD som jag förstår det lite mer som en "gimmick". Det är väl roligt att ha en bil som parkerar sig själv, men i princip helt onödigt. Det är en privat bil, och jag är ingen som byter bil var 3:e år, så jag får nog fundera på det.
M3 Long Range 2020 - Midnight Silver - Helsvart interiör - 18" Aero-fälgar
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD?

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
Jag tycker att man kan beställa FSD.
Sen när den kommer får man en gratis prova på månad.
SEN betalar man!
Är det så? Jag har aldrig sett erbjudande om att prova på FSD gratis.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: FSD?

Inlägg av NEO »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tycker att man kan beställa FSD.
Sen när den kommer får man en gratis prova på månad.
SEN betalar man!
Är det så? Jag har aldrig sett erbjudande om att prova på FSD gratis.
Zalman är ute och svävar en sväng, landar väl snart.

Nej finns ingen prov på FSD i dagsläget. Det kostar 77700kr och ger NoA (navigate on autopilot) som är värdelös. Har haft två bilar med FSD en 2019 och en 2017 HW3 respektive AP2, det funkar -inte- tillräckligt bra. Auto-park och summon är ju bara show off saker om man nu inte lyckas parkera så att man inte kommer in i bilen, har hänt mig en gång sedan 2013. Annars är summon en funktion för att förlöjligas för den man vill visa funktionen för, för den fungerar aldrig när man ska visa.

Det enda FSD är värt att betala för är auto lane change, men 77700kr för det? Nä skippar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD?

Inlägg av Zalman3 »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tycker att man kan beställa FSD.
Sen när den kommer får man en gratis prova på månad.
SEN betalar man!
Är det så? Jag har aldrig sett erbjudande om att prova på FSD gratis.
Det jag menar att man borde få prova FSD en månad gratis innan man betalar nåt.
I alla andra normala fall betalar man ju EFTER man fått leverans av en produkt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: FSD?

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
renes skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tycker att man kan beställa FSD.
Sen när den kommer får man en gratis prova på månad.
SEN betalar man!
Är det så? Jag har aldrig sett erbjudande om att prova på FSD gratis.
Det jag menar att man borde få prova FSD en månad gratis innan man betalar nåt.
I alla andra normala fall betalar man ju EFTER man fått leverans av en produkt.
Ja, det kan jag hålla med om.

Själv har jag FSD sen köpet men tycker inte det har gett mycket (dagens underdrift). Eftersom jag avser att behålla bilen i familjen i många år, kanske det förr eller senare visar sig ha varit en bra investering. Eller kanske inte. Man kan ju alltid hoppas.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Re: FSD?

Inlägg av Guldis »

Kommer hårdvaran att vara ”upp to date” när det är dags om ett antal år?
Kameraupplösning osv.
Eller finns det garanti att man byter ut, uppgraderar, så tjänsten verkligen kommer att fungera den dag det är dags?
Man vill ju inte i detta läge få höra att du kastat 77000 pga av fel hårdvara.
Är väldigt nöjd med AP1 i min bil, men man är ju 65+, så man kanske ska satsa på FSD till nästa Tesla, så man klara trafiken ett tag till efter att man borde lämnat in kortet 8-)
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: FSD?

Inlägg av Anonymous FTW »

Spara de där 77000:- tills det är dags för nästa bil, se det som en miljöbonus :). När och om de får till detta lär den hårdvara som sitter i din bil vara passé för länge sedan. Leta upp sidor som behandlar ämnet och följ dem istället.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: FSD?

Inlägg av VoltAmpere »

FSD kommer att bli Teslas största misstag. Man borde satsat på bättre kvalité, service och nya modeller istället.
Det är en återvändsgränd att tro att man ska nå nivå5 med enbart kameror och med befintlig väginfrastrukur världen om.
Hur ska det ens bli tillförlitligt i regn, dimma, snö etc.? För att nå högre nivåer skulle vägnätet behöva byggas om, det skulle behövas mycket mer hjälp från vägen och enhetlighet (skyltar, markeringar mm).
Att man nu säljer hårdvaran utan fungerande mjukvara är ett högt spel från Tesla.
Verdi

Re: FSD?

Inlägg av Verdi »

VoltAmpere skrev:
FSD kommer att bli Teslas största misstag. Man borde satsat på bättre kvalité, service och nya modeller istället.
Det är en återvändsgränd att tro att man ska nå nivå5 med enbart kameror och med befintlig väginfrastrukur världen om.
Hur ska det ens bli tillförlitligt i regn, dimma, snö etc.? För att nå högre nivåer skulle vägnätet behöva byggas om, det skulle behövas mycket mer hjälp från vägen och enhetlighet (skyltar, markeringar mm).
Att man nu säljer hårdvaran utan fungerande mjukvara är ett högt spel från Tesla.
Exakt. De som köper aktien nu spelar på att Tesla lyckas med ALLT. Inklusive Robotaxi. Jag tror det är ett jättestort misstag.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD?

Inlägg av Jordad »

VoltAmpere skrev:
FSD kommer att bli Teslas största misstag. Man borde satsat på bättre kvalité, service och nya modeller istället.
Det är en återvändsgränd att tro att man ska nå nivå5 med enbart kameror och med befintlig väginfrastrukur världen om.
Hur ska det ens bli tillförlitligt i regn, dimma, snö etc.? För att nå högre nivåer skulle vägnätet behöva byggas om, det skulle behövas mycket mer hjälp från vägen och enhetlighet (skyltar, markeringar mm).
Att man nu säljer hårdvaran utan fungerande mjukvara är ett högt spel från Tesla.
Det är inga problem att nå full autonomi givet tillräckligt med data för inlärning. Om vi människor klarar av att köra i regn och snö så kommer en dator förr eller senare klara samma sak med mycket högre säkerhet än vad vi människor någonsin kan nå.

Det är lätt att avfärda utvecklingen av autonom teknik efter att ha suttit i en Tesla men man måste också samtidigt vara medveten om att autopiloten i dagens teslor fortfarande kör gamla neurala nätverk som ännu inte optimerats för senaste FSD Computer. Att kunna göra en rättvis bedömning av bilarnas egentliga förmåga är omöjligt idag. Först efter att Tesla har börjat släppa neurala nätverk som fullt ut utnyttjar FSD Computer kan vi börja få någon som helst uppfattning om hur nära Tesla är att nå full autonomi.

Man måste också vara medveten om att utvecklingskurvan för neurala nätverk inte är linjär utan exponentiell. Det tar lång tid att nå de första framstegen men efter det så kommer utvecklingen gå snabbare och snabbare.

Autonomi är en av de riktigt stora händelserna i vår historia. Att kunna få följa den utvecklingen så nära som man tillåts göra i en Tesla är en ynnest. Bästa liknelsen är hur det gick till när vi människor byggde det första motoriserade flygplanet. Mängder av människor sa under lång tid att de minsann visste bättre och att det där definitivt var omöjligt. Ingen visste egentligen hur svårt det var och hur lång tid det skulle ta. Ändå flög plötsligt ett flygplan en dag. Trots att det ansågs vara omöjligt.
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD?

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
VoltAmpere skrev:
FSD kommer att bli Teslas största misstag. Man borde satsat på bättre kvalité, service och nya modeller istället.
Det är en återvändsgränd att tro att man ska nå nivå5 med enbart kameror och med befintlig väginfrastrukur världen om.
Hur ska det ens bli tillförlitligt i regn, dimma, snö etc.? För att nå högre nivåer skulle vägnätet behöva byggas om, det skulle behövas mycket mer hjälp från vägen och enhetlighet (skyltar, markeringar mm).
Att man nu säljer hårdvaran utan fungerande mjukvara är ett högt spel från Tesla.
Det är inga problem att nå full autonomi givet tillräckligt med data för inlärning. Om vi människor klarar av att köra i regn och snö så kommer en dator förr eller senare klara samma sak med mycket högre säkerhet än vad vi människor någonsin kan nå.

Det är lätt att avfärda utvecklingen av autonom teknik efter att ha suttit i en Tesla men man måste också samtidigt vara medveten om att autopiloten i dagens teslor fortfarande kör gamla neurala nätverk som ännu inte optimerats för senaste FSD Computer. Att kunna göra en rättvis bedömning av bilarnas egentliga förmåga är omöjligt idag. Först efter att Tesla har börjat släppa neurala nätverk som fullt ut utnyttjar FSD Computer kan vi börja få någon som helst uppfattning om hur nära Tesla är att nå full autonomi.

Man måste också vara medveten om att utvecklingskurvan för neurala nätverk inte är linjär utan exponentiell. Det tar lång tid att nå de första framstegen men efter det så kommer utvecklingen gå snabbare och snabbare.

Autonomi är en av de riktigt stora händelserna i vår historia. Att kunna få följa den utvecklingen så nära som man tillåts göra i en Tesla är en ynnest. Bästa liknelsen är hur det gick till när vi människor byggde det första motoriserade flygplanet. Mängder av människor sa under lång tid att de minsann visste bättre och att det där definitivt var omöjligt. Ingen visste egentligen hur svårt det var och hur lång tid det skulle ta. Ändå flög plötsligt ett flygplan en dag. Trots att det ansågs vara omöjligt.
Det är inga problem att nå full autonomi givet tillräckligt med data för inlärning. Om vi människor klarar av att köra i regn och snö så kommer en dator förr eller senare klara samma sak med mycket högre säkerhet än vad vi människor någonsin kan nå.
Det är väl samma sak med alla problem, det är lätt när man kan men nu kan ingen så då får vi förutsätta att det är ett problem, och många menar att det kanske aldrig kommer gå, bl.a. ledarna i industrin.

https://macdailynews.com/2019/01/07/way ... ver-exist/

Problemet är väl egentligen inte heller problemen med FSD/level 5, problemet är att man säljer något man inte har som att man har det, eller åtminstone är väldigt nära, vilket man varit ganska länge nu.

Optimerats för senaste FSD computer? Du menar alltså att Elon medvetet ljugit de senaste 3-4 åren när han sagt att den då befintliga hårdvaran varit tillräcklig? HW3 skulle definitivt vara tillräcklig, men nu är den inte nog? HW4, Inte nog? Bara vi kommer till HW99 och har lyckats optimera så sitter det. Förr eller senare som du nämner som tidsram låter rimligt men dock väldigt luddigt, 10 år, 1000 år?

Alla stora som utvecklar självkörande (utom Tesla) har gått ut med att det ser betydligt svårare ut att lösa än vad man trott, självklart kan 9 av 10 företag ha fel? Men givet det jag vet och troligen du också så har jag svårt att förstå hur du med så stor säkerhet kan uttala dig om att det inte är något problem? Har Elon lovat att det är inga problem?

Jag kan bara säga att jag är ödmjuk inför detta, så länge Elon inte visat mer än några tweets under ett antal år där han skriver att det är nära nu så väljer jag att tro på de andra som är betydligt mer öppna med sina resultat och faktiskt har stora publika tester igång, sen kan det visa sig att idag har fel men då kommer jag gärna erkänna det.
Bästa liknelsen är hur det gick till när vi människor byggde det första motoriserade flygplanet. Mängder av människor sa under lång tid att de minsann visste bättre och att det där definitivt var omöjligt. Ingen visste egentligen hur svårt det var och hur lång tid det skulle ta. Ändå flög plötsligt ett flygplan en dag. Trots att det ansågs vara omöjligt.
Varför är det här bästa liknelsen? Låter som alla problem som uppstått för mänskligheten genom tiderna? Bättre liknelse hade kanske varit om någon sålt flygplanen till hundratusentals och sa vecka in och vecka ut att det minsann kommer flyga bara jag får optimera vingspannet och justera rodren trots att ingen annan trodde att det skulle flyga inom rimlig tid fast dessa kommit längre i sina försök.

Nu tror jag iofs att den som gjort så då hade hamnat på gatan iklädd endast tjära och fjädrar.
Verdi

Re: FSD?

Inlägg av Verdi »

Jordad skrev:
VoltAmpere skrev:
FSD kommer att bli Teslas största misstag. Man borde satsat på bättre kvalité, service och nya modeller istället.
Det är en återvändsgränd att tro att man ska nå nivå5 med enbart kameror och med befintlig väginfrastrukur världen om.
Hur ska det ens bli tillförlitligt i regn, dimma, snö etc.? För att nå högre nivåer skulle vägnätet behöva byggas om, det skulle behövas mycket mer hjälp från vägen och enhetlighet (skyltar, markeringar mm).
Att man nu säljer hårdvaran utan fungerande mjukvara är ett högt spel från Tesla.
Det är inga problem att nå full autonomi givet tillräckligt med data för inlärning. Om vi människor klarar av att köra i regn och snö så kommer en dator förr eller senare klara samma sak med mycket högre säkerhet än vad vi människor någonsin kan nå.

Det är lätt att avfärda utvecklingen av autonom teknik efter att ha suttit i en Tesla men man måste också samtidigt vara medveten om att autopiloten i dagens teslor fortfarande kör gamla neurala nätverk som ännu inte optimerats för senaste FSD Computer. Att kunna göra en rättvis bedömning av bilarnas egentliga förmåga är omöjligt idag. Först efter att Tesla har börjat släppa neurala nätverk som fullt ut utnyttjar FSD Computer kan vi börja få någon som helst uppfattning om hur nära Tesla är att nå full autonomi.

Man måste också vara medveten om att utvecklingskurvan för neurala nätverk inte är linjär utan exponentiell. Det tar lång tid att nå de första framstegen men efter det så kommer utvecklingen gå snabbare och snabbare.

Autonomi är en av de riktigt stora händelserna i vår historia. Att kunna få följa den utvecklingen så nära som man tillåts göra i en Tesla är en ynnest. Bästa liknelsen är hur det gick till när vi människor byggde det första motoriserade flygplanet. Mängder av människor sa under lång tid att de minsann visste bättre och att det där definitivt var omöjligt. Ingen visste egentligen hur svårt det var och hur lång tid det skulle ta. Ändå flög plötsligt ett flygplan en dag. Trots att det ansågs vara omöjligt.

Ja jag vet. Är mycket snack om "exponentiell utveckling". Är ett väldigt bekvämt sätt att förklara bort bristen på framsteg om inte annat. "Om ni bara väntar lite till och tror tillräckligt mycket så ska ni se..."
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD?

Inlägg av BrooklynS »

Glöm nu inte att "ledarna inom industrin" så sent som för två år sedan helt dömde ut elbilar...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD?

Inlägg av Gustafsson »

Tror också att FSD är bortkastade pengar än så länge. Tror det är tekniskt omöjligt med den uppsättning sensorer o teknik Tesla har. För min del kom ett erbjudande om FSD för drygt 20´, motsvarande ca 6000:- i lön (firmapengar). Så jag slog till. Kanske det avspeglar sig i andrahandsvärdet, men hittills har man ju ingen nytta alls av FSD funktionerna. Bara frustration över när evt uppgradering till HW3 ska erbjudas och när det ska komma någon funktion som faktiskt tillför något. AP däremot kan vara bra att ha.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: FSD?

Inlägg av dd88 »

Nu är väl detta ”FUD”, men sett till denna undersökning så tror jag att man ska vara ödmjuk inför de problem som andra aktörer säger att man står inför.
413163F0-BE61-4DEF-981C-BC112836D391.jpeg
”Scoring is based on an assessment of each company. Details examined include the level of established and comprehensive current deployment of advanced driver assistance systems (ADAS), public announcements made regarding the next generation of self-driving features, and commitment to the longer-term goals of AVs.”

https://www.autonomousvehicletech.com/a ... ng-systems
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: FSD?

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
Glöm nu inte att "ledarna inom industrin" så sent som för två år sedan helt dömde ut elbilar...

Och det är ett bevis för att Tesla kommer lyckas med FSD?

OT: Jag tror inte på "elbilsrevolutionen" längre heller. Jag tror andelen elbilar kommer växa linjärt och inte exponentiellt. Vilket nog är en fördel. Tänk vilket kaos på laddstationerna vi skulle kunna se om andelen elbilar exploderar på kort tid... :shock:
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: FSD?

Inlägg av NEO »

Gustafsson skrev:
Tror också att FSD är bortkastade pengar än så länge. Tror det är tekniskt omöjligt med den uppsättning sensorer o teknik Tesla har. För min del kom ett erbjudande om FSD för drygt 20´, motsvarande ca 6000:- i lön (firmapengar). Så jag slog till. Kanske det avspeglar sig i andrahandsvärdet, men hittills har man ju ingen nytta alls av FSD funktionerna. Bara frustration över när evt uppgradering till HW3 ska erbjudas och när det ska komma någon funktion som faktiskt tillför något. AP däremot kan vara bra att ha.
Enig, men lane change borde finnas i AP eller som enkel uppgradering och inte i FSD. Personligen finner jag autopilotkörning enerverande med manuella filbyten. AP1 skötte detta galant förr och nu även AP2-AP3.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD?

Inlägg av BrooklynS »

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Glöm nu inte att "ledarna inom industrin" så sent som för två år sedan helt dömde ut elbilar...

Och det är ett bevis för att Tesla kommer lyckas med FSD?

OT: Jag tror inte på "elbilsrevolutionen" längre heller. Jag tror andelen elbilar kommer växa linjärt och inte exponentiellt. Vilket nog är en fördel. Tänk vilket kaos på laddstationerna vi skulle kunna se om andelen elbilar exploderar på kort tid... :shock:
Nej, men det falsifierar påståendet att "ledarna inom industrin" är några tillförlitliga prognosmakare...

Tvärtom så har "Black swan theory" mer fog för sig i dessa avseenden. https://en.wikipedia.org/wiki/Black_swan_theory

Men jag sätter inga pengar på när FSD är färdigt - jag tror att det är ganska nära i vissa tillrättalagda miljöer, typ förortspendling till/från storstad på motorvägssystem medan det är långt kvar om vi pratar glesbygd i vintermiljö... TROR jag. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar