Avvakta eller köra?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Senox
Teslaägare

Avvakta eller köra?

Inlägg av Senox »

Hej,

Står och överväger om jag ska ska beställa en model S eller vänta några månader. Är förstås en omöjlig fråga att svara på men det hade varit intressant att höra hur ni hade resonerat om ni ännu inte hade köpt en!

Supermiljöbilspremien är slut. Även fast det är en liten summa i jämförelse med vad bilen kostar är det likväl mycket pengar. Åt ena sidan kan man resonera att man ska vänta tills efter valet och en ny premie har fastställts. Å andra så är det ju ca 4 månaders leveranstid och då bör ju en ny premie vara i kraft.

Sedan så har vi ju punkten med nya funktioner. Det är ju också en ständig fråga och man kan ju alltid vänta hur länge som helst. Fast nog borde det vara nära att Tesla kommer med lite nyheter? Dels för att det var länge sedan som de gjorde det och dela för att de ligger långt efter på många punkter som alla andra tillverkare erbjuder. Det är ju klart surast att beställa en bil precis i skarven...

De funktioner jag helst skulle vilja se är;
1. Drag
2. AWD
3. Adaptiv farthållare
4. Omgivningskameror
5. Mer skålade och bekvämare säten.
6. En mindre mide-age-face-lift (kanske lite snyggare grill) -döda mig inte nu ;)

Ett bilföretag gör ju ofta små uppgraderingar allt eftersom att brister upptäcks. Finns det någon stanna man kan läsa om Tesla har gjort det?
Andrewas

Re: Avvakta eller köra?

Inlägg av Andrewas »

Drag: kommer aldri på model S
Awd: opsjon fra våren 2015 eller etter lansering av X
Adaptiv fartsholder: kommer, kanskje allerede i høst. Tesla sier det ikke kan ettermonteres.
Kameraer: ukjent. Mange har selv montert dashcam, feks blackvue.
Seter: har vært spekulert i en stund, men ingenting virker konkret.
Grill/facelift: ukjent. Se også flere tredjeparter som leverer diverse "forbedringer"

André
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Det är en fråga du tyvärr nog kommer att ställa dig om ett halvår, ett år och två år också. Alltid finns det något gott att vänta på.

Det stora som sker efter nyår är väl Model X. Men när väl den kommer till sverige nästa höst så står väl autopilot och knackar på dörren. Och väntar du in den är Model E på gång och sedan kanske en pick up, en cab och så vidare.

Politiken i sverige skulle jag inte hoppas för mycket på, och det är ju en gamble. Kan bli allt från riktigt bra till inget alls både om du väntar eller slår till nu.

Take the plunge säger jag :)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Hela bilen är en revolution. Beställ!!
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Vad gäller Supermiljöbilspremien så bör den betalas ut till alla som inte fått den under 2014 först. Så att vänta ökar inte ens odds att få den, likaväl som att beställa nu inte gör att man riskerar att bli utan.
(men visst, svensk politik har ju skummare saker och beslut gällande miljö än att välja att ignorera ett halvår av supermiljöbils-beställningar...)
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Jag skulle välja att beställa den så jag får den runt 1 april med vårsolen. Roligare än att få den mitt i värst skitiga snöslasket. Då kan du vänta med att köpa vinterdäck också.
Basunen

Inlägg av Basunen »

Beställ i november så får du den till våren!
Finns superpremien då, kommer du får den.
Sen kan du alltid beställa en ny, om det kommer en ny version som du vill ha.
Du kommer ha värdens bästa begbil för omgående leverans till salu. Bör vara såld på några minuter.
I värsta fall får du stå ut med den något år till. Tror du kan leva med det. :D

Så beställ om du har möjligheten!
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Köööööööööööööp!!!!
nuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Strand
Teslaägare

Inlägg av Strand »

Jag håller med de andra om att det kommer alltid något nytt om ett tag så då lär du nog få vänta. Min devis är att den som väntar på något gott väntar alltid för länge. Slå till nu. Du kommer garanterat gilla det du får. Har aldrig ägt eller kört något bättre i bilväg.
Användarvisningsbild
Senox
Teslaägare

Inlägg av Senox »

Hej,

Tack för synpunkterna! Jag har bestämt mig för att slå till! Har nu fått en leasing offert från DNB via Tesla och väntar nu på att Handelsbanken skall svara på om de vill matcha den eller inte.

Jag har hört att det är ca 4 månaders leveranstid vilket skulle innebära att jag borde få den i slutet på december. Då kanske det är vettigare att speca att man vill ha den i Januari så att det står regdatum 2015. -Det brukar ju alltid ha betydelse när man senare ska sälja en bil!

:)
Basunen

Inlägg av Basunen »

Senox skrev:
Hej,

Tack för synpunkterna! Jag har bestämt mig för att slå till! Har nu fått en leasing offert från DNB via Tesla och väntar nu på att Handelsbanken skall svara på om de vill matcha den eller inte.

Jag har hört att det är ca 4 månaders leveranstid vilket skulle innebära att jag borde få den i slutet på december. Då kanske det är vettigare att speca att man vill ha den i Januari så att det står regdatum 2015. -Det brukar ju alltid ha betydelse när man senare ska sälja en bil!

:)
DnB via Tesla? Har de startat något samarbete?
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Senox
Teslaägare

Inlägg av Senox »

Ja det verkar så! Teslas kundtjänst har ordnat med handlingar och allt!
Användarvisningsbild
Senox
Teslaägare

Inlägg av Senox »

Härligt! Nu är beställningen gjord! Blev överlycklig när jag gick in för att göra den och såg att de precis lagt till svart alcantaratak som alternativ till den ljusa! :)
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Och man måsta ta alcantara på instrumentbrädan om man har tak i alcantara. Tror inte det var en smart idé. Det är nog många som inte gillar att ha det på instrumentbrädan...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Ojdå. Nä det låter inte som en bra idé. Förut kunde man välja att få standardinstrumentbräda och alcantratak.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Skriv svar