Har alla fossilbilar infotainment som fungerar som du beskriver menar du?
När Model S släpptes var det definitivt så. Jämför vad som fanns på marknaden då vad gäller telefoner, i-Pad och dåtidens bilar och vad Model S erbjöd då den kom. Provkör sedan de elbilar som finns att köpa nu och jämför med Model S från 2012. Hur många är i närheten ? Och hur många har infotainment system som har ett eller alla problem jag nämnde ? Har svårt att tänka mig att fossilbilarna från samma tillverkare ska vara mycket bättre.
Jag tänker nu idag. Infotainmentsystemets funktion har ju ingenting med drivmedlet att göra.
Personligen tycker jag stor skärm som styr alla funktioner är kass. HMI går att förbättra om man får låta det kosta och inte behöva lägga alla pengar på drivlinan. Det är ju av kostnadsskäl interiören på en model3 ser ut som den gör. Tyvärr har det ju blivit den nya trenden.
Har alla fossilbilar infotainment som fungerar som du beskriver menar du?
När Model S släpptes var det definitivt så. Jämför vad som fanns på marknaden då vad gäller telefoner, i-Pad och dåtidens bilar och vad Model S erbjöd då den kom. Provkör sedan de elbilar som finns att köpa nu och jämför med Model S från 2012. Hur många är i närheten ? Och hur många har infotainment system som har ett eller alla problem jag nämnde ? Har svårt att tänka mig att fossilbilarna från samma tillverkare ska vara mycket bättre.
Jag tänker nu idag. Infotainmentsystemets funktion har ju ingenting med drivmedlet att göra.
Personligen tycker jag stor skärm som styr alla funktioner är kass. HMI går att förbättra om man får låta det kosta och inte behöva lägga alla pengar på drivlinan. Det är ju av kostnadsskäl interiören på en model3 ser ut som den gör. Tyvärr har det ju blivit den nya trenden.
Ja min poäng var också just att infotainment har inget med drivmedel att göra..
Jag håller också med dig om att trenden att allt ska styras med touch inte är så bra, man måste ta ögonen av vägen för mycket då man inte kan känna sig fram.
Sen är de självklart en fördel att man kan hålla nere antal knappar, de finns många saker man lämpligen gör med en display men tex slå på vindrutetorkare tycker jag känns helt fel att ha på en display har detta mycket hellre på en fysisk knapp/spak.
Jag håller också med dig om att trenden att allt ska styras med touch inte är så bra, man måste ta ögonen av vägen för mycket då man inte kan känna sig fram.
Sen är de självklart en fördel att man kan hålla nere antal knappar, de finns många saker man lämpligen gör med en display men tex slå på vindrutetorkare tycker jag känns helt fel att ha på en display har detta mycket hellre på en fysisk knapp/spak.
Jag har inget problem med touch, "nästan allt styrs via skärmen". Håller dock med om vindrutetorkarna. Nu finns det iofs en fysisk knapp men där tycker jag att de borde göra så att när man trycker på den knappen så kan man styra inställningarna via förslagsvis högra hjulet på ratten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Att mjukvaran skulle vara buggig hade man kanske räknat med. Men de märkliga detaljerna interiört, knappar i dörren, ratten, touch på skärmen som verkar fungera sisådär är lite mer förvånansvärt. Det klagades på det i AMS testet och även av Autogefühl. Och ID.4 kommer vad jag kan se få samma hårdvara interiörsmässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
ID3 är bättre på kvalitetskänsla.
Resten är Tesla lika bra eller bättre på.
Har Model 3 bättre pris än ID.3!?
Vem skulle isåfall köpa en ID.3?
Ja, kanske ingen på detta forum iallafall.
Finns säkert kundgrupper till båda bilarna. Värdesätter man inte fördelarna som en Model 3 besitter så tycker man kanske att ID3 har ett bättre pris.
Ett bättre pris betyder inte per automatik ett lägre pris.
ID3 är bättre på kvalitetskänsla.
Resten är Tesla lika bra eller bättre på.
Har Model 3 bättre pris än ID.3!?
Vem skulle isåfall köpa en ID.3?
Ja, kanske ingen på detta forum iallafall.
Finns säkert kundgrupper till båda bilarna. Värdesätter man inte fördelarna som en Model 3 besitter så tycker man kanske att ID3 har ett bättre pris.
Ett bättre pris betyder inte per automatik ett lägre pris.
Helt korrekt det är olika kundgrupper. Alla vill inte ha en sedan med amerikansk kvalite, låg sittställning och kanske tycker att det är värt att spara i runda slängar 150’ papp (man betalar inte en bil med TCO utan pengar). Diskussionen med TCO dyker ofta upp när man ska försvara det dyrare priset på Teslas bilar. Men toppen att det kommer flera alternativ för olika smaker.
ID3 är bättre på kvalitetskänsla.
Resten är Tesla lika bra eller bättre på.
Har Model 3 bättre pris än ID.3!?
Vem skulle isåfall köpa en ID.3?
Ja, kanske ingen på detta forum iallafall.
Finns säkert kundgrupper till båda bilarna. Värdesätter man inte fördelarna som en Model 3 besitter så tycker man kanske att ID3 har ett bättre pris.
Ett bättre pris betyder inte per automatik ett lägre pris.
Jo, fast då vill man se vilka kriterier som beaktas.
Bugatti Chiron Super Sport 300+ har ju ett klart bättre pris än Model 3 om man främst värdesätter att kunna köra över 480km/h.
ID3 är bättre på kvalitetskänsla.
Resten är Tesla lika bra eller bättre på.
Har Model 3 bättre pris än ID.3!?
Vem skulle isåfall köpa en ID.3?
Ja, kanske ingen på detta forum iallafall.
Finns säkert kundgrupper till båda bilarna. Värdesätter man inte fördelarna som en Model 3 besitter så tycker man kanske att ID3 har ett bättre pris.
Ett bättre pris betyder inte per automatik ett lägre pris.
Jo, fast då vill man se vilka kriterier som beaktas.
Bugatti Chiron Super Sport 300+ har ju ett klart bättre pris än Model 3 om man främst värdesätter att kunna köra över 480km/h.
De kriterier som beaktas står i artikeln du svarade på och som jag förstår det är det prestandan och räckvidden som gör den mer prisvärd med ett steg eftersom kvalitén drar ner prisvärdheten. Sedan kan man ha åsikter kring detta för det har jag. En Bugatti kostar ~36,5 milj mer än både ID3 och Model 3 så tycker det var en märklig jämförelse.
thnis skrev:
Helt korrekt det är olika kundgrupper. Alla vill inte ha en sedan med amerikansk kvalite, låg sittställning och kanske tycker att det är värt att spara i runda slängar 150’ papp (man betalar inte en bil med TCO utan pengar). Diskussionen med TCO dyker ofta upp när man ska försvara det dyrare priset på Teslas bilar. Men toppen att det kommer flera alternativ för olika smaker.
Det var enbart du som påbörjat en diskussion om något TCO, jag hänvisade till artikeln sen kan man tycka vad man vill om den. Om vi ska fortsätta på TCO-spåret borde väl Renault Zoe leda TCO ligan? Har inte riktigt orken att hålla igång någon menlös TCO diskussion här så om det var det du ville så får någon annan gärna ta över i så fall.
Herbert Diess
Herbert Diess är en Influencer på LinkedIn
Författare
Chairman of the Board of Management of Volkswagen Group
5 tim
Thanks for the visit, Elon! Hope you like the video. It was great driving the ID.3 with you! You were just quite critical with the available torque at higher speed.
I told you: "Yes, we are on the runway - but no need for take off - its not a sports car.” For this you should try our Porsche Taycan. Looking forward to our next meeting!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
De missar att det är 4 fabriker som Tesla bygger eller bygger ut och 500k per år är nog i lägsta laget, särskilt när det kommer till Giga (eller Terra?) Austin. Två av dessa producerar redan idag bilar och de andra två kommer att producera bilar i början av* 2021. 2023 lär Tesla kunna producera minst 1500k bilar per år. Lite roligt att VW dock sätter upp denna målsättning. De kan ju börja komma ikapp VW då.
Tesla-definitionen av "i början av" är första halvan men jag tror att bägge kommer att producera bilar under Q1 redan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
??? Tesla bygger mycket riktigt 3 fabriker men de har redan en fabrik som kan producera runt 500k. Det är alltid förbluffande hur dåligt insatta sådana här människor är. Det är inte jättesvårt att räkna till 4
VWs mål för i år är 450k. Vi får se hur nära de kommer det. Min gissning med tanke på corona och hur dåligt ID3 och E-Tron säljer jämfört med deras mål är att de når 300k.
The automaker confirmed that the electric SUV is going to have a towing capacity of up to 1,900 kg (4,200 lbs), which is reasonable for an SUV of this size.
The automaker confirmed that the electric SUV is going to have a towing capacity of up to 1,900 kg (4,200 lbs), which is reasonable for an SUV of this size.
Egentligen känns det inte så konstigt på en elbilar, OM ett par saker "uppfylls", nämligen
bra kylning (av batteri och motor) och bra styrning av drivlinan (FÖR högt moment kan skada, tex begränsat i branta backar och fullt moment vid start osv)...
Men annars är det egentligen ganska rimligt...
Det här är ju lite samma fråga som kombi, dom vill inte göra elbilar för bra för tidigt... nu börjar flera att släppa på bromsen när det gäller dragkrok åtminstone
Konkurrensen ökar => bra för oss
Ja, tekniskt har du säkert rätt. Men varför har Enyaq då så låg dragvikt? Det är ju för f*n samma bil! Det måste ju ha andra orsaker än tekniska. Antagandet att de inte vill att bilen blir för bra ligger ju nära till hands.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14