VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Har alla fossilbilar infotainment som fungerar som du beskriver menar du?
När Model S släpptes var det definitivt så. Jämför vad som fanns på marknaden då vad gäller telefoner, i-Pad och dåtidens bilar och vad Model S erbjöd då den kom. Provkör sedan de elbilar som finns att köpa nu och jämför med Model S från 2012. Hur många är i närheten ? Och hur många har infotainment system som har ett eller alla problem jag nämnde ? Har svårt att tänka mig att fossilbilarna från samma tillverkare ska vara mycket bättre.
Jag tänker nu idag. Infotainmentsystemets funktion har ju ingenting med drivmedlet att göra.
Personligen tycker jag stor skärm som styr alla funktioner är kass. HMI går att förbättra om man får låta det kosta och inte behöva lägga alla pengar på drivlinan. Det är ju av kostnadsskäl interiören på en model3 ser ut som den gör. Tyvärr har det ju blivit den nya trenden.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Har alla fossilbilar infotainment som fungerar som du beskriver menar du?
När Model S släpptes var det definitivt så. Jämför vad som fanns på marknaden då vad gäller telefoner, i-Pad och dåtidens bilar och vad Model S erbjöd då den kom. Provkör sedan de elbilar som finns att köpa nu och jämför med Model S från 2012. Hur många är i närheten ? Och hur många har infotainment system som har ett eller alla problem jag nämnde ? Har svårt att tänka mig att fossilbilarna från samma tillverkare ska vara mycket bättre.
Jag tänker nu idag. Infotainmentsystemets funktion har ju ingenting med drivmedlet att göra.
Personligen tycker jag stor skärm som styr alla funktioner är kass. HMI går att förbättra om man får låta det kosta och inte behöva lägga alla pengar på drivlinan. Det är ju av kostnadsskäl interiören på en model3 ser ut som den gör. Tyvärr har det ju blivit den nya trenden.
Ja min poäng var också just att infotainment har inget med drivmedel att göra..
Jag håller också med dig om att trenden att allt ska styras med touch inte är så bra, man måste ta ögonen av vägen för mycket då man inte kan känna sig fram.
Sen är de självklart en fördel att man kan hålla nere antal knappar, de finns många saker man lämpligen gör med en display men tex slå på vindrutetorkare tycker jag känns helt fel att ha på en display har detta mycket hellre på en fysisk knapp/spak.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Jag håller också med dig om att trenden att allt ska styras med touch inte är så bra, man måste ta ögonen av vägen för mycket då man inte kan känna sig fram.
Sen är de självklart en fördel att man kan hålla nere antal knappar, de finns många saker man lämpligen gör med en display men tex slå på vindrutetorkare tycker jag känns helt fel att ha på en display har detta mycket hellre på en fysisk knapp/spak.
Jag har inget problem med touch, "nästan allt styrs via skärmen". Håller dock med om vindrutetorkarna. Nu finns det iofs en fysisk knapp men där tycker jag att de borde göra så att när man trycker på den knappen så kan man styra inställningarna via förslagsvis högra hjulet på ratten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Mera ID3 test.

EDIT:
Lite buggig programvara i filmen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Zalman3 skrev:
Mera ID3 test.

EDIT:
Lite buggig programvara i filmen.

Inte så myket test med AMS: Peder & Alrik.
Mest provkörning och personliga åsikter, Deär typ en skojig v-blogg med touch av TopGear
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Att mjukvaran skulle vara buggig hade man kanske räknat med. Men de märkliga detaljerna interiört, knappar i dörren, ratten, touch på skärmen som verkar fungera sisådär är lite mer förvånansvärt. Det klagades på det i AMS testet och även av Autogefühl. Och ID.4 kommer vad jag kan se få samma hårdvara interiörsmässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2ODA3NzM7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImQ5YjkxMGIyYzE4Y2U4ZWVkYWFjOWQ5MjhhZTNjOWQwNWYzMGM3OWQiO30=.jpeg.jpg
ID3 är bättre på kvalitetskänsla.
Resten är Tesla lika bra eller bättre på.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Zalman3 skrev:
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2ODA3NzM7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImQ5YjkxMGIyYzE4Y2U4ZWVkYWFjOWQ5MjhhZTNjOWQwNWYzMGM3OWQiO30=.jpeg.jpg
Har Model 3 bättre pris än ID.3!?
Vem skulle isåfall köpa en ID.3?
Ja, kanske ingen på detta forum iallafall. ;)
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Finns säkert kundgrupper till båda bilarna. Värdesätter man inte fördelarna som en Model 3 besitter så tycker man kanske att ID3 har ett bättre pris.
Ett bättre pris betyder inte per automatik ett lägre pris.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

kikat skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Finns säkert kundgrupper till båda bilarna. Värdesätter man inte fördelarna som en Model 3 besitter så tycker man kanske att ID3 har ett bättre pris.
Helt korrekt det är olika kundgrupper. Alla vill inte ha en sedan med amerikansk kvalite, låg sittställning och kanske tycker att det är värt att spara i runda slängar 150’ papp (man betalar inte en bil med TCO utan pengar). Diskussionen med TCO dyker ofta upp när man ska försvara det dyrare priset på Teslas bilar. Men toppen att det kommer flera alternativ för olika smaker.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

kikat skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Jo, fast då vill man se vilka kriterier som beaktas.
Bugatti Chiron Super Sport 300+ har ju ett klart bättre pris än Model 3 om man främst värdesätter att kunna köra över 480km/h.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

BEV[e-Rage] skrev:
kikat skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Jo, fast då vill man se vilka kriterier som beaktas.
Bugatti Chiron Super Sport 300+ har ju ett klart bättre pris än Model 3 om man främst värdesätter att kunna köra över 480km/h.
De kriterier som beaktas står i artikeln du svarade på och som jag förstår det är det prestandan och räckvidden som gör den mer prisvärd med ett steg eftersom kvalitén drar ner prisvärdheten. Sedan kan man ha åsikter kring detta för det har jag. En Bugatti kostar ~36,5 milj mer än både ID3 och Model 3 så tycker det var en märklig jämförelse.

thnis skrev:
Helt korrekt det är olika kundgrupper. Alla vill inte ha en sedan med amerikansk kvalite, låg sittställning och kanske tycker att det är värt att spara i runda slängar 150’ papp (man betalar inte en bil med TCO utan pengar). Diskussionen med TCO dyker ofta upp när man ska försvara det dyrare priset på Teslas bilar. Men toppen att det kommer flera alternativ för olika smaker.
Det var enbart du som påbörjat en diskussion om något TCO, jag hänvisade till artikeln sen kan man tycka vad man vill om den. Om vi ska fortsätta på TCO-spåret borde väl Renault Zoe leda TCO ligan? Har inte riktigt orken att hålla igång någon menlös TCO diskussion här så om det var det du ville så får någon annan gärna ta över i så fall.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

thnis skrev:
man betalar inte en bil med TCO utan pengar
Uhm va? TCO = pengar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Elon "testar" id3.

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Elon "testar" id3.

Körde Elon ID4 också?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Elon "testar" id3.

Lite märklig känsla att se Elon provköra VW-bilar i min fördelsestad. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

VW poised to overtake Tesla in EV production and tech, labor chief says
https://europe.autonews.com/automakers/ ... chief-says
VW kommer ifatt Tesla.jpg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Elon "testar" id3.

Herbert Diess
Herbert Diess är en Influencer på LinkedIn
Författare
Chairman of the Board of Management of Volkswagen Group
5 tim

Thanks for the visit, Elon! Hope you like the video. It was great driving the ID.3 with you! You were just quite critical with the available torque at higher speed.
I told you: "Yes, we are on the runway - but no need for take off - its not a sports car.” For this you should try our Porsche Taycan. Looking forward to our next meeting!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
De missar att det är 4 fabriker som Tesla bygger eller bygger ut och 500k per år är nog i lägsta laget, särskilt när det kommer till Giga (eller Terra?) Austin. Två av dessa producerar redan idag bilar och de andra två kommer att producera bilar i början av* 2021. 2023 lär Tesla kunna producera minst 1500k bilar per år. Lite roligt att VW dock sätter upp denna målsättning. De kan ju börja komma ikapp VW då.

Tesla-definitionen av "i början av" är första halvan men jag tror att bägge kommer att producera bilar under Q1 redan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
??? Tesla bygger mycket riktigt 3 fabriker men de har redan en fabrik som kan producera runt 500k. Det är alltid förbluffande hur dåligt insatta sådana här människor är. Det är inte jättesvårt att räkna till 4 :)

VWs mål för i år är 450k. Vi får se hur nära de kommer det. Min gissning med tanke på corona och hur dåligt ID3 och E-Tron säljer jämfört med deras mål är att de når 300k.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

The automaker confirmed that the electric SUV is going to have a towing capacity of up to 1,900 kg (4,200 lbs), which is reasonable for an SUV of this size.
(ID.4)
https://electrek.co/2020/09/07/vw-id4-t ... nce-video/

Betydligt mer än Enyaqs 1000/1200 kg.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Surfaren skrev:
The automaker confirmed that the electric SUV is going to have a towing capacity of up to 1,900 kg (4,200 lbs), which is reasonable for an SUV of this size.
(ID.4)
https://electrek.co/2020/09/07/vw-id4-t ... nce-video/

Betydligt mer än Enyaqs 1000/1200 kg.
Helt otroligt. Kan det verkligen stämma?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Egentligen känns det inte så konstigt på en elbilar, OM ett par saker "uppfylls", nämligen
bra kylning (av batteri och motor) och bra styrning av drivlinan (FÖR högt moment kan skada, tex begränsat i branta backar och fullt moment vid start osv)...
Men annars är det egentligen ganska rimligt...
Det här är ju lite samma fråga som kombi, dom vill inte göra elbilar för bra för tidigt... nu börjar flera att släppa på bromsen när det gäller dragkrok åtminstone :)
Konkurrensen ökar => bra för oss :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, tekniskt har du säkert rätt. Men varför har Enyaq då så låg dragvikt? Det är ju för f*n samma bil! Det måste ju ha andra orsaker än tekniska. Antagandet att de inte vill att bilen blir för bra ligger ju nära till hands.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Japp troligen mest politik (och i kombination med för lågt IQ högre upp i organisationen kanske :lol:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar