M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Moderator: Redaktion
M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Tesla modell 3 spöar Porsche Taycan i älgtest.
Porsche Taycan, 78km/h.
https://www.km77.com/coches/porsche/tay ... utm_source
Tesla modell 3, 83km/h.
The Model 3 actually ended up setting a record among the numerous vehicles that have been tested by Km77.com, achieving an entrance speed record of 83 km/h (51.5 mph).
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... oose-test/
Porsche Taycan, 78km/h.
Tesla modell 3, 83km/h.
The Model 3 actually ended up setting a record among the numerous vehicles that have been tested by Km77.com, achieving an entrance speed record of 83 km/h (51.5 mph).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest
Kan det ha med vikten att göra?Zalman3 skrev:Tesla modell 3 spöar Porsche Taycan i älgtest.
Porsche Taycan, 78km/h.
Tesla modell 3, 83km/h.
Porsche Taycan/Tjänstevikt
2 215 till 2 380 kg
TESLA MODEL 3/Tjänstevikt
1 611 till 1 847 kg
-
Det är klart att det är imponerande...
Men det känns som det här testet gynnar mindre bilar allt annat lika. En mindre bil har ju relativt sett mer utrymme att manövrera på i förhållande till sin storlek. Eller?
Porschen ser ju helt klart ut att klara testet alldeles utmärkt. Vad spelar det egentligen för konkret roll om den 'skvätter iväg' några koner vid 'vägrenen' när den svängt tillbaka till det körfält som den började i?... Det är ju inte många centimeter det handlar om...
Men det känns som det här testet gynnar mindre bilar allt annat lika. En mindre bil har ju relativt sett mer utrymme att manövrera på i förhållande till sin storlek. Eller?
Porschen ser ju helt klart ut att klara testet alldeles utmärkt. Vad spelar det egentligen för konkret roll om den 'skvätter iväg' några koner vid 'vägrenen' när den svängt tillbaka till det körfält som den började i?... Det är ju inte många centimeter det handlar om...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Testet gynnar bilar med god balans och bra grepp. Små bilar brukar ha betydligt sämre tider... Porsche 911 brukar ha bra tider.SwedishAdvocate skrev:Det är klart att det är imponerande...
Tesla Y LR -22 EAP
- carl-pedal
- Teslaägare
M3 är en grym bil helt enkelt! Jag tycker det är det härligaste jag kört på kurviga vägar så jag är inget förvånad.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Låg tyngdpunkt är en stor del också (förutom däck och ”balans”)...BrooklynS skrev:Testet gynnar bilar med god balans och bra grepp. Små bilar brukar ha betydligt sämre tider... Porsche 911 brukar ha bra tider.SwedishAdvocate skrev:Det är klart att det är imponerande...
Där är säkert dessa båda bilar ungefär likvärdiga antar jag (även om Porschen borde ha bättre fjädring än 3:an).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja, låg tyngdpunkt är viktigt, i balans ingår också "center of mass", dvs koncentrera vikten nära mitten och förstås hur fjädring och hjulupphängningar arbetar.
En bil som tidigare hade rekordet under många år är Citroën Xantia Activa, med aktiva krängningshämmare...
En bil som tidigare hade rekordet under många år är Citroën Xantia Activa, med aktiva krängningshämmare...
Tesla Y LR -22 EAP
Det är fortfarande Xantia som leder.
Originalet: https://teknikensvarld.se/algtest/
Jag ger inte ett ruttet lingon för det där testet... Qashqai? Xantia? Temperatur, asfaltskvalitet, förarens skicklighet... Finns hur många felkällor som helst.

Jag ger inte ett ruttet lingon för det där testet... Qashqai? Xantia? Temperatur, asfaltskvalitet, förarens skicklighet... Finns hur många felkällor som helst.
Det är ett standardiserat test som körs på samma flygfält under liknande/torra förhållanden. Originaldäck.Verdi skrev:Det är fortfarande Xantia som leder.![]()
Att Xantia Activa är snabbast förstår alla som vet vad det är för en bil.
Tesla Y LR -22 EAP
BrooklynS skrev:Det är ett standardiserat test som körs på samma flygfält under liknande/torra förhållanden. Originaldäck.Verdi skrev:Det är fortfarande Xantia som leder.![]()
Att Xantia Activa är snabbast förstår alla som vet vad det är för en bil.
Nu är det inte bara Xantia som är lite märkligt placerad där.
Jag har följt dessa tester under åren och det är inte ett dugg märkligt hur de placerar sig. Det har tex ingenting med prestanda att göra.
Däremot måste bilarna klara av sin maxlast och det är extremt utslagsgivande. Exempelvis faller många BMW igenom helt då de inte verkar ha provat på fabriken att köra dem med last...
Citroën som har gashydraulisk fjädring brukar klara det väldigt bra, särskilt GS på sin tid.
Tänkte du på någon särskild bil som verkar felplacerad? Det är uppmätta tider på precis likadan bana nämligen.
Däremot måste bilarna klara av sin maxlast och det är extremt utslagsgivande. Exempelvis faller många BMW igenom helt då de inte verkar ha provat på fabriken att köra dem med last...
Citroën som har gashydraulisk fjädring brukar klara det väldigt bra, särskilt GS på sin tid.
Tänkte du på någon särskild bil som verkar felplacerad? Det är uppmätta tider på precis likadan bana nämligen.
Tesla Y LR -22 EAP
Ok, ja det där med maxlast ställer ju till det för många bilar. Kan förklara mycket, men samtidigt blir det ett mindre intressant test. Iaf för mig som ytterst sällan åker runt med maxlast.BrooklynS skrev:Jag har följt dessa tester under åren och det är inte ett dugg märkligt hur de placerar sig. Det har tex ingenting med prestanda att göra.
Men bland det jag tycker ser märkligt ut är: Opel Omega, Nissan Qashqai, Skillnaden mellan framhjulsdrivna Superb Combi (78 km/h) och fyrhjulsdrivna Super Combi (74 km/h), dåliga resultatet för Nissan GT-R osv. Det ger ett till synes slumpmässigt intryck även om det är Porsche-tätt i toppen.
Lite förvånande att BMW i3 klarade en högre hastighet än Jaguar I-Pace också förresten. Tycker själv min i3 känns så vinglig.

Förarens roll är ganska stor men de kanske använder proffsförare och inte journalister bakom ratten?
Det brukar vara snabbaste tid och hela testlaget kör. Upprepade gånger och inte enstaka löp.
Tesla Y LR -22 EAP
Har du kört Opel Omega? Mycket trevlig bil med bra balans. Dessutom med sportchassi och troligen då också bra däck osv.
Qashqai kanske har ett bra kalibrerat ESP-system som hjälper till? OBS att detta inte har någonting med prestanda att göra...
Skillnaden mellan Skodorna är troligen vikten eller att den fyrhjulsdrivna har "SUV-däck"...
Qashqai kanske har ett bra kalibrerat ESP-system som hjälper till? OBS att detta inte har någonting med prestanda att göra...
Skillnaden mellan Skodorna är troligen vikten eller att den fyrhjulsdrivna har "SUV-däck"...
Tesla Y LR -22 EAP
BrooklynS skrev:Har du kört Opel Omega? Mycket trevlig bil med bra balans. Dessutom med sportchassi och troligen då också bra däck osv.
Hur trevlig och bra en 20 år gammal Opel Omega än är så tycker jag det är svårt att svälja att den ligger där den ligger.
Superb vs Superb. Det är alltså 4 km/h skillnad. Det låter lite men å andra sidan är det väldigt många bilmodeller däremellan. Vilket föranleder mig att tro att det är galet små marginaler också.
Jo det är det verkligen, det är alltså hur hög hastighet man kan hålla genom banan utan att konerna ryker all världens väg.
Vissa bilmodeller har så pass vevig styrning att man inte hinner med av den anledningen...
Vissa bilmodeller har så pass vevig styrning att man inte hinner med av den anledningen...
Tesla Y LR -22 EAP
Nej inga "SUV-däck"på SuperbenBrooklynS skrev:Har du kört Opel Omega? Mycket trevlig bil med bra balans. Dessutom med sportchassi och troligen då också bra däck osv.

Undrar vad är det för däck på Land Rover Discovery Sport 2,0 TD4 180 hk Automat 2017 Nej 76km/h
Kan inte tänka mig att den är bättre någonstans än Tesla Model S P85D 2016 Nej 71km/h
Ja men om jag såg rätt flög konerna redan innan första svängen. Tycker inte att det är bilens fel att de gör detBrooklynS skrev:Jo det är det verkligen, det är alltså hur hög hastighet man kan hålla genom banan utan att konerna ryker all världens väg.

Gamla bilar väger inte sällan en hel del mindre än nya. Det gör ju ganska stor skillnad i sånna här tester.
På nya bilar försöker man ju kompensera med allt bredare däck, men det finns ju ändå gränser...
På nya bilar försöker man ju kompensera med allt bredare däck, men det finns ju ändå gränser...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.