M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av Zalman3 »

Tesla modell 3 spöar Porsche Taycan i älgtest.

Porsche Taycan, 78km/h.
https://www.km77.com/coches/porsche/tay ... utm_source



Tesla modell 3, 83km/h.

The Model 3 actually ended up setting a record among the numerous vehicles that have been tested by Km77.com, achieving an entrance speed record of 83 km/h (51.5 mph). 

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... oose-test/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4506
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Tesla modell 3 spöar Porsche Taycan i älgtest.

Porsche Taycan, 78km/h.
https://www.km77.com/coches/porsche/tay ... utm_source



Tesla modell 3, 83km/h.

The Model 3 actually ended up setting a record among the numerous vehicles that have been tested by Km77.com, achieving an entrance speed record of 83 km/h (51.5 mph). 

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... oose-test/
Kan det ha med vikten att göra?
Porsche Taycan/Tjänstevikt
2 215 till 2 380 kg
TESLA MODEL 3/Tjänstevikt
1 611 till 1 847 kg
SwedishAdvocate
Inlägg: 7517
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det är klart att det är imponerande...

Men det känns som det här testet gynnar mindre bilar allt annat lika. En mindre bil har ju relativt sett mer utrymme att manövrera på i förhållande till sin storlek. Eller?

Porschen ser ju helt klart ut att klara testet alldeles utmärkt. Vad spelar det egentligen för konkret roll om den 'skvätter iväg' några koner vid 'vägrenen' när den svängt tillbaka till det körfält som den började i?... Det är ju inte många centimeter det handlar om...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2126
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av BrooklynS »

SwedishAdvocate skrev:
Det är klart att det är imponerande...

Men det känns som det här testet gynnar mindre bilar allt annat lika. En mindre bil har ju relativt sett mer utrymme att manövrera på i förhållande till sin storlek. Eller?

Porschen ser ju helt klart ut att klara testet alldeles utmärkt. Vad spelar det egentligen för konkret roll om den 'skvätter iväg' några koner vid 'vägrenen' när den svängt tillbaka till det körfält som den började i?... Det är ju inte många centimeter det handlar om...
Testet gynnar bilar med god balans och bra grepp. Små bilar brukar ha betydligt sämre tider... Porsche 911 brukar ha bra tider.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av carl-pedal »

M3 är en grym bil helt enkelt! Jag tycker det är det härligaste jag kört på kurviga vägar så jag är inget förvånad.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av Bjelke »

BrooklynS skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Det är klart att det är imponerande...

Men det känns som det här testet gynnar mindre bilar allt annat lika. En mindre bil har ju relativt sett mer utrymme att manövrera på i förhållande till sin storlek. Eller?

Porschen ser ju helt klart ut att klara testet alldeles utmärkt. Vad spelar det egentligen för konkret roll om den 'skvätter iväg' några koner vid 'vägrenen' när den svängt tillbaka till det körfält som den började i?... Det är ju inte många centimeter det handlar om...
Testet gynnar bilar med god balans och bra grepp. Små bilar brukar ha betydligt sämre tider... Porsche 911 brukar ha bra tider.
Låg tyngdpunkt är en stor del också (förutom däck och ”balans”)...
Där är säkert dessa båda bilar ungefär likvärdiga antar jag (även om Porschen borde ha bättre fjädring än 3:an).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2126
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av BrooklynS »

Ja, låg tyngdpunkt är viktigt, i balans ingår också "center of mass", dvs koncentrera vikten nära mitten och förstås hur fjädring och hjulupphängningar arbetar.

En bil som tidigare hade rekordet under många år är Citroën Xantia Activa, med aktiva krängningshämmare...
Tesla Y LR -22 EAP
kontakten2

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av kontakten2 »

Volvo-Racer-82.jpg
:D
Verdi

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av Verdi »

Det är fortfarande Xantia som leder. :roll:

Originalet: https://teknikensvarld.se/algtest/

Jag ger inte ett ruttet lingon för det där testet... Qashqai? Xantia? Temperatur, asfaltskvalitet, förarens skicklighet... Finns hur många felkällor som helst.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2126
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av BrooklynS »

Verdi skrev:
Det är fortfarande Xantia som leder. :roll:

Originalet: https://teknikensvarld.se/algtest/

Jag ger inte ett ruttet lingon för det där testet... Qashqai? Xantia? Temperatur, asfaltskvalitet, förarens skicklighet... Finns hur många felkällor som helst.
Det är ett standardiserat test som körs på samma flygfält under liknande/torra förhållanden. Originaldäck.

Att Xantia Activa är snabbast förstår alla som vet vad det är för en bil.
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
Verdi skrev:
Det är fortfarande Xantia som leder. :roll:

Originalet: https://teknikensvarld.se/algtest/

Jag ger inte ett ruttet lingon för det där testet... Qashqai? Xantia? Temperatur, asfaltskvalitet, förarens skicklighet... Finns hur många felkällor som helst.
Det är ett standardiserat test som körs på samma flygfält under liknande/torra förhållanden. Originaldäck.

Att Xantia Activa är snabbast förstår alla som vet vad det är för en bil.

Nu är det inte bara Xantia som är lite märkligt placerad där.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2126
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av BrooklynS »

Jag har följt dessa tester under åren och det är inte ett dugg märkligt hur de placerar sig. Det har tex ingenting med prestanda att göra.

Däremot måste bilarna klara av sin maxlast och det är extremt utslagsgivande. Exempelvis faller många BMW igenom helt då de inte verkar ha provat på fabriken att köra dem med last...

Citroën som har gashydraulisk fjädring brukar klara det väldigt bra, särskilt GS på sin tid.

Tänkte du på någon särskild bil som verkar felplacerad? Det är uppmätta tider på precis likadan bana nämligen.
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
Jag har följt dessa tester under åren och det är inte ett dugg märkligt hur de placerar sig. Det har tex ingenting med prestanda att göra.

Däremot måste bilarna klara av sin maxlast och det är extremt utslagsgivande. Exempelvis faller många BMW igenom helt då de inte verkar ha provat på fabriken att köra dem med last...

Citroën som har gashydraulisk fjädring brukar klara det väldigt bra, särskilt GS på sin tid.

Tänkte du på någon särskild bil som verkar felplacerad? Det är uppmätta tider på precis likadan bana nämligen.
Ok, ja det där med maxlast ställer ju till det för många bilar. Kan förklara mycket, men samtidigt blir det ett mindre intressant test. Iaf för mig som ytterst sällan åker runt med maxlast.

Men bland det jag tycker ser märkligt ut är: Opel Omega, Nissan Qashqai, Skillnaden mellan framhjulsdrivna Superb Combi (78 km/h) och fyrhjulsdrivna Super Combi (74 km/h), dåliga resultatet för Nissan GT-R osv. Det ger ett till synes slumpmässigt intryck även om det är Porsche-tätt i toppen.

Lite förvånande att BMW i3 klarade en högre hastighet än Jaguar I-Pace också förresten. Tycker själv min i3 känns så vinglig. :)

Förarens roll är ganska stor men de kanske använder proffsförare och inte journalister bakom ratten?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2126
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av BrooklynS »

Det brukar vara snabbaste tid och hela testlaget kör. Upprepade gånger och inte enstaka löp.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2126
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av BrooklynS »

Har du kört Opel Omega? Mycket trevlig bil med bra balans. Dessutom med sportchassi och troligen då också bra däck osv.

Qashqai kanske har ett bra kalibrerat ESP-system som hjälper till? OBS att detta inte har någonting med prestanda att göra...


Skillnaden mellan Skodorna är troligen vikten eller att den fyrhjulsdrivna har "SUV-däck"...
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
Har du kört Opel Omega? Mycket trevlig bil med bra balans. Dessutom med sportchassi och troligen då också bra däck osv.

Qashqai kanske har ett bra kalibrerat ESP-system som hjälper till? OBS att detta inte har någonting med prestanda att göra...


Skillnaden mellan Skodorna är troligen vikten eller att den fyrhjulsdrivna har "SUV-däck"...

Hur trevlig och bra en 20 år gammal Opel Omega än är så tycker jag det är svårt att svälja att den ligger där den ligger.

Superb vs Superb. Det är alltså 4 km/h skillnad. Det låter lite men å andra sidan är det väldigt många bilmodeller däremellan. Vilket föranleder mig att tro att det är galet små marginaler också.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2126
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av BrooklynS »

Jo det är det verkligen, det är alltså hur hög hastighet man kan hålla genom banan utan att konerna ryker all världens väg.

Vissa bilmodeller har så pass vevig styrning att man inte hinner med av den anledningen...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4506
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av nek0 »

BrooklynS skrev:
Har du kört Opel Omega? Mycket trevlig bil med bra balans. Dessutom med sportchassi och troligen då också bra däck osv.

Qashqai kanske har ett bra kalibrerat ESP-system som hjälper till? OBS att detta inte har någonting med prestanda att göra...


Skillnaden mellan Skodorna är troligen vikten eller att den fyrhjulsdrivna har "SUV-däck"...
Nej inga "SUV-däck"på Superben :)
Undrar vad är det för däck på Land Rover Discovery Sport 2,0 TD4 180 hk Automat 2017 Nej 76km/h
Kan inte tänka mig att den är bättre någonstans än Tesla Model S P85D 2016 Nej 71km/h
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4506
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av nek0 »

BrooklynS skrev:
Jo det är det verkligen, det är alltså hur hög hastighet man kan hålla genom banan utan att konerna ryker all världens väg.

Vissa bilmodeller har så pass vevig styrning att man inte hinner med av den anledningen...
Ja men om jag såg rätt flög konerna redan innan första svängen. Tycker inte att det är bilens fel att de gör det :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 spöar Porsche Taycan i älgtest

Inlägg av taliz »

Gamla bilar väger inte sällan en hel del mindre än nya. Det gör ju ganska stor skillnad i sånna här tester.
På nya bilar försöker man ju kompensera med allt bredare däck, men det finns ju ändå gränser...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar