FSD?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Re: FSD?

Inlägg av pefreli »

Skillnaden sitter inte i kompetensen hos ingenjörerna/mjukvaruutvecklarna.

Vertikal integration, OTA, innovationshastighet, neurala nätverk etc.

Det är där Tesla skiljer sig från traditionalisterna.

Vi kommer knappast vakna upp en dag och plötsligt ha självkörande bilar. Funktionerna kommer utvecklas successivt och vi ägare av Teslafordon agerar gladeligen betatestare för fortsatta förbättringar.

När det handlar om successiva förbättringar (och ibland även försämringar...) finns det ju ingen biltillverkare som är i närheten av Tesla.

Det är fortfarande ny modell vart 6:e år med en facelift efter 3 år. Däremellan händer väldigt lite...

Att vara mjukvaruutvecklare hos en traditionell biltillverkare måste kännas hopplöst bakbundet. Om man inte nöjer sig med att jobba med att optimera hur kupebelysningen ska dimmas i 800 olika färger...
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Förstår inte varför bilar har så kass GPS.
Traktorer GPS har en noggrannhet på 2cm.
Screenshot_20200823-220134_Samsung Internet.jpg
Om man till exempel har tillgång till ett RTK-nätverk med typiskt avstånd på 60‑70 kilometer mellan referensstationerna - och använder en GNSS-konstellation med GPS och Glonass - kan man förvänta en mätosäkerhet i storleksordningen 1‑2 centimeter i plan respektive 2‑3 centimeter i höjd i hela täckningsområdet.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Nätverks-RTK* 15000 kr/abonnemang/år**
Tror inte <Lantmäteri_valfritt annat land> ockrar lika hårt som vårt kära svenska men säkert inte samma teknik standard i hela världen

https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-o ... ngsformer/

Helvete vad jag ogillar dom, är fan ionity och vätgas satsnings nivå idioti på detta, ursäkta flashback språket
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

RTK-tekniken är snarlik världen över. Kostar förstås en slant att drifta ett nationellt nätverk av referensstationer, och eftersom riksdagen bestämt att Lantmäteriets liknande verksamhet ska avgiftsfinansieras har vi avgiften som varit på samma nivå länge. Det är ju en hanterbar utgift för den som behöver och använder tekniken yrkesmässigt. Men tekniken har ju gått framåt, och mottagare med fasdetekterande antenner blivit billigare, så det skulle ju så klart gå att montera en sådan GPS på en bil, eller varför inte på en robotgräsklippare och slippa begränsningstråden? 1500 kr/år skulle väl vara OK för bilen, 150 kr/år för gräsklipparen. Marginalkostnaden för Lantmäteriet är för produkten förstås försumbar. Jag tycker det vore spännande om de sänkte priset rejält (eller gjorde det gratis) för att gynna teknikutveckling, men intäkterna från bönder, anläggningsmaskiner med maskinstyrning och mätutrustning minskar förstås...

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

pefreli skrev:

Inget av det du nämner är speciellt för Tesla, hur många Youtube-klipp och bloggar du än konsumerar. Neurala närverk, exempelvis, var med i min utbildning på Chalmers för trettio år sedan. Vertikal integration är en hygienfaktor för alla som arbetar med komplicerad supply chain. Av någon anledning verkar du också tro att alla konkurrenter står still och vägrar utvecklas.

Det som räknas är vad som kommer ut ur verksamheten - inte vilka tröttsamma mgmt-ord självutnämnda experter pratar om på Youtube.

Tycker Tesla skall integrera mer vertikalt med sina leverantörer av regnsensor och vindrutetorkare så de kommer ikapp konkurrenterna. Det samma gäller mjukvaran för navigation, musikuppspelning, FSD, batteridegradering etc.

Ang. innovation så är Teslas största bidrag rent marknadsföringsrelaterad - nämligen att sälja dyra kapitalvaror online direkt mot konsument.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
pefreli skrev:

Inget av det du nämner är speciellt för Tesla, hur många Youtube-klipp och bloggar du än konsumerar. Neurala närverk, exempelvis, var med i min utbildning på Chalmers för trettio år sedan. Vertikal integration är en hygienfaktor för alla som arbetar med komplicerad supply chain. Av någon anledning verkar du också tro att alla konkurrenter står still och vägrar utvecklas.
Hur mycket av Nordins utbildning har Volvo eller andra biltillverkare plockat upp då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

d3marcus skrev:
pefreli skrev:

Det som räknas är vad som kommer ut ur verksamheten - inte vilka tröttsamma mgmt-ord självutnämnda experter pratar om på Youtube.

Tycker Tesla skall integrera mer vertikalt med sina leverantörer av regnsensor och vindrutetorkare så de kommer ikapp konkurrenterna. Det samma gäller mjukvaran för navigation, musikuppspelning, FSD, batteridegradering etc.

Ang. innovation så är Teslas största bidrag rent marknadsföringsrelaterad - nämligen att sälja dyra kapitalvaror online direkt mot konsument.
Att neurala nätverk var med i din utbildning för 30 år sen har såklart inget med saken att göra...

Genom åren har många pratat om att de traditionella tillverkarna kommer att ”komma ifatt”.

Än så länge finns det inget som tyder på det.

Snarare tvärtom.

Nu när det börjar dyka upp elektriska alternativ har det snarare blivit ännu tydligare att Teslas affärsmodell är svårare att kopiera än vad många trott.

Det betyder inte att Tesla är bäst på allt och lockar alla.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
backe

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
pefreli skrev:

Hur mycket av Nordins utbildning har Volvo eller andra biltillverkare plockat upp då?
Jag gissar att det p.g.a. att stora(gamla) företag har svårt att fortfarande klara sitt gamla uppdrag samtidigt som man är snabb och nytänkande i en delvis ny inriktning. Traditioner är inte alltid så lätta att bryta vilket jag själv ser i mitt jobb inom mjukvara för energibranchen, lätt att alla vill "skydda" det man själv varit med och tagit fram trots att man kanske sitter på stora tekniska skulder som snabbt blir dyrare att köra vidare på än att göra nytt/göra om.

Det är troligen därför som Volvo och Geely sjösatte Polestar och Hyundai ska köra en egen elbilsdivision, jag skulle kunna tänka mig att det är fler biltilverkare som kommer sätta hårdare avgränsningar mellan sina gamla ICE-divisioner och deras nya BEV.
backe

Inlägg av backe »

pefreli skrev:
d3marcus skrev:
pefreli skrev:

Att neurala nätverk var med i din utbildning för 30 år sen har såklart inget med saken att göra...

Genom åren har många pratat om att de traditionella tillverkarna kommer att ”komma ifatt”.

Snarare tvärtom.

Nu när det börjar dyka upp elektriska alternativ har det snarare blivit ännu tydligare att Teslas affärsmodell är svårare att kopiera än vad många trott.

Det betyder inte att Tesla är bäst på allt och lockar alla.

Snarare tvärtom.
Det här ser man ofta, vad är det man ska komma ifatt?
Vad är det som blir större avstånd mellan Tesla och de andra biltillverkarna?

Uppenbarligen så finns det väldigt många som inte vill ha en Tesla då dom köper elbilar av andra märken, fram till nyligen har det inte funnits många alternativ men nu verkar det mer eller mindre explodera under de kommande åren. Själv är jag lite mer traditionalist och gillar en lite mer solid känsla i mina bilar än vad jag tycker Model 3 erbjuder, så jag kommer troligen köpa min bil från ett annat märke när det snart är dags för bilbyte. Men jag har inget emot Model 3 och är glad att de flesta är nöjda med sina.

Tesla ligger väldigt bra till nu med sina batterier och drivlinor, men jag tror att man ska vara försiktig med att tro att man är "untouchable", rätt vad det är så kanske någon annan får fram något som är lika bra eller kanske t.om. bättre?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:
Jag gissar att det p.g.a. att stora(gamla) företag har svårt att fortfarande klara sitt gamla uppdrag samtidigt som man är snabb och nytänkande i en delvis ny inriktning. Traditioner är inte alltid så lätta att bryta vilket jag själv ser i mitt jobb inom mjukvara för energibranchen, lätt att alla vill "skydda" det man själv varit med och tagit fram trots att man kanske sitter på stora tekniska skulder som snabbt blir dyrare att köra vidare på än att göra nytt/göra om.

Det är troligen därför som Volvo och Geely sjösatte Polestar och Hyundai ska köra en egen elbilsdivision, jag skulle kunna tänka mig att det är fler biltilverkare som kommer sätta hårdare avgränsningar mellan sina gamla ICE-divisioner och deras nya BEV.
Om det krävs ett nystartat företag med nya personer för att de stora (gamla) företagen ska kunna utveckla bilar på nytt sätt och företagen börjar göra detta nu 2019/2020, ligger de då inte typ 8-10 år efter Tesla?

För neurala nätverk krävs en otrolig mängd data insamlad under flera år på alla kontinenter som man har tänkt köra systemet. Vilka företag samlar in denna data idag? Vilka har samlat in datan under flera år?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
backe

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
backe skrev:

Om det krävs ett nystartat företag med nya personer för att de stora (gamla) företagen ska kunna utveckla bilar på nytt sätt och företagen börjar göra detta nu 2019/2020, ligger de då inte typ 8-10 år efter Tesla?

För neurala nätverk krävs en otrolig mängd data insamlad under flera år på alla kontinenter som man har tänkt köra systemet. Vilka företag samlar in denna data idag? Vilka har samlat in datan under flera år?
Du gillar verkligen att missförstå. Om du läser igenom det jag skrev några gånger till så kan du säkert förstå vad det är jag skrivit. Samma problematik skulle uppstå hos Tesla om man skulle byta riktning om 50-100 år, sen kan vissa lösa det men jag tror att det går snabbare att bryta ut en division och flytta över den rätta kompetensen dit och komplettera vid behov.

Tesla kommer alltså för evigt ligga 30-100 år efter de andra tillverkarna i hur man bygger bilar då med din logik?

Räcker med att någon av de stora biltillverkarna rullar ut ett system som samlar in data från alla sina nya bilar så är man troligen ikapp Tesla ganska fort då man har en helt annan mängd bilar i trafiken.
Tror att jag läst att t.ex. mobileye har ett avtal med ett antal biltillverkare om att samla in data från dom, BMW kanske det var?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:
Svenssons skrev:
backe skrev:

Du gillar verkligen att missförstå. Om du läser igenom det jag skrev några gånger till så kan du säkert förstå vad det är jag skrivit. Samma problematik skulle uppstå hos Tesla om man skulle byta riktning om 50-100 år, sen kan vissa lösa det men jag tror att det går snabbare att bryta ut en division och flytta över den rätta kompetensen dit och komplettera vid behov.

Tesla kommer alltså för evigt ligga 30-100 år efter de andra tillverkarna i hur man bygger bilar då med din logik?

Räcker med att någon av de stora biltillverkarna rullar ut ett system som samlar in data från alla sina nya bilar så är man troligen ikapp Tesla ganska fort då man har en helt annan mängd bilar i trafiken.
Tror att jag läst att t.ex. mobileye har ett avtal med ett antal biltillverkare om att samla in data från dom, BMW kanske det var?
Jag tror inte att Tesla ligger 8-10 år före konkurrenterna. Vi står dock vid ett teknikskifte och det är klart att Tesla ligger före på flera områden men såklart efter på en del också. Tesla starta upp i början av 2000-talet och de startade inte upp med teknik som var 10-80 år gammal om du tror det.

Det tar oavsett år med insamlande av data för att kunna lära upp neurala nätverk. Frågar igen:

Vilka företag samlar in denna data idag? Vilka har samlat in datan under flera år?

Samlar MobileEye in data som skickas från bilarna? Inte hört att Volvo och andra biltillverkare regelbundet skickar bilddata från bilarna och inte sett något om att bilägarna godkänner sådan dataöverföring.
backe

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
backe skrev:
Svenssons skrev:
backe skrev:

Jag tror inte att Tesla ligger 8-10 år före konkurrenterna. Vi står dock vid ett teknikskifte och det är klart att Tesla ligger före på flera områden men såklart efter på en del också. Tesla starta upp i början av 2000-talet och de startade inte upp med teknik som var 10-80 år gammal om du tror det.

Det tar oavsett år med insamlande av data för att kunna lära upp neurala nätverk. Frågar igen:

Vilka företag samlar in denna data idag? Vilka har samlat in datan under flera år?

Samlar MobileEye in data som skickas från bilarna? Inte hört att Volvo och andra biltillverkare regelbundet skickar bilddata från bilarna och inte sett något om att bilägarna godkänner sådan dataöverföring.

Jag uppfattade detta som att du skriver att de andra ligger 8-10 år efter? Men menar du något annat så var det jag som missuppfattade. För i övrigt så tror jag inte att de andra runt Tesla inte väljer att använda gammal teknik nu i sina satsningar på samma sätt som jag inte tror att Tesla använder teknik som är gammal.
Waymo vet jag samlar in data, tror dom har flest loggade mil med självkörande(med assistansförare) bilar idag och även ofantliga mängder simulerat data. Är rätt säker på att Alphabet/Waymo/Google kan lite kring det här med AI/Neurala Nätverk och kartor. Kanske inte sitter på din kompetens men dom är nog ganska duktiga och försöker skaffa sig de förutsättningar som dom anser krävs. T.ex. så har dom startat ett samarbete med Volvo, Renault, Nissan, Mitsubishi, Jaguar, Land Rover.

Det tar oavsett år med insamlande av data för att kunna lära upp neurala nätverk.
Varför måste man samla in den under många år? Är det inte mängden data som är det viktiga?

Blir ganska dumt när man tror att alla utom Tesla gör fel? Tanken på självkörande bilar är inget som Tesla kom på eller var först med, hur kan dom vara ikapp och förbi de andra om dom inte var först?

Kod: Markera allt

Research into self-driving technology existed already at the end of the 1930s. For more than 40 years, autonomous vehicles have been used, for example, in airports – in closed systems where they do need to interact with other vehicles or objects.
Är inte säker på vad de andra gör, men jag är ganska säker på att de har bra planer på detta och de företag, t.ex. MobilEye och Intel som är väldigt beroende av att lyckas måste såklart jobba på en lösning för sitt system.
"BMW Group and Mobileye have signed an agreement introducing Mobileye’s Road Experience Management data generation technology in newly developed BMW Group models entering the market in 2018. This agreement to crowd-source real-time data using vehicles equipped with camera-based Advanced Driver Assist System (ADAS) technology should become an enabler for autonomous driving."
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Mobileye samlar in data från konsumenters bilar redan idag precis som Tesla. Men som jag förstår det är det en stor skillnad i strategi jämfört med Tesla. Mobileye använder framförallt sin data för att hela tiden uppdatera högupplösta kartor. Tesla använder sin data för att träna sin ai så den inte behöver högupplösta kartor.

Tesla är rätt ensamma om sin strategi. Det blir spännande att se närmaste åren hur det utvecklar sig. Bara nästa uppdatering från Tesla är väldigt spännande.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

backe skrev:
pefreli skrev:
d3marcus skrev:
pefreli skrev:

Uppenbarligen så finns det väldigt många som inte vill ha en Tesla då dom köper elbilar av andra märken, fram till nyligen har det inte funnits många alternativ men nu verkar det mer eller mindre explodera under de kommande åren. Själv är jag lite mer traditionalist och gillar en lite mer solid känsla i mina bilar än vad jag tycker Model 3 erbjuder, så jag kommer troligen köpa min bil från ett annat märke när det snart är dags för bilbyte. Men jag har inget emot Model 3 och är glad att de flesta är nöjda med sina.
Många av mina arbetskompisar har fått prova min Model 3, en del har elbil eller hybrid, de flesta ICE men funderar på att byta.
Endast en som har sagt att Tesla inte passar (pga stor husvagn). Alla de andra skulle vilja ha en. Om den var billigare.... så att folk köper andra elbilar beror nog mycket på priset, inte på att de inte vill ha en Tesla.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Jordad skrev:
Mobileye samlar in data från konsumenters bilar redan idag precis som Tesla. Men som jag förstår det är det en stor skillnad i strategi jämfört med Tesla. Mobileye använder framförallt sin data för att hela tiden uppdatera högupplösta kartor. Tesla använder sin data för att träna sin ai så den inte behöver högupplösta kartor.

Tesla är rätt ensamma om sin strategi. Det blir spännande att se närmaste åren hur det utvecklar sig. Bara nästa uppdatering från Tesla är väldigt spännande.
comma.ai kör samma race som Tesla. Följer de också rätt bra. Gillar George Hotz också, han säger vad han tycker och bryr sig inte så mycket om andra, lite som Elon är.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
backe

Inlägg av backe »

kenjon skrev:
backe skrev:
pefreli skrev:
d3marcus skrev:
pefreli skrev:

Många av mina arbetskompisar har fått prova min Model 3, en del har elbil eller hybrid, de flesta ICE men funderar på att byta.
Endast en som har sagt att Tesla inte passar (pga stor husvagn). Alla de andra skulle vilja ha en. Om den var billigare.... så att folk köper andra elbilar beror nog mycket på priset, inte på att de inte vill ha en Tesla.

De här argumenten har jag hört i hela mitt billiv, många BMW-ägare som sagt att folk som har Volvo kör det för att dom inte har råd med en BMW? Eller dom som kör Toyota är bara pensionärer. Jag tror helt enkelt inte att alla människor är likadana med samma behov och smak, det talar för att det även i framtiden kommer finnas mer än ett bilmärke.

Jag skulle vilja påstå att det är tragiskt när man tror att bara för att man själv har en Tesla Model 3 och är nöjd så tror man att alla egentligen vill ha en sån?
Jag vill inte ha den, jag har provkört och gillar vissa delar med den men vissa inte. Visste jag att det inte skulle komma alternativ så skulle jag troligen köpt en Model 3 då jag gärna vill byta till en elbil från min hybrid(inte billigare än en Model 3). Däremot kanske jag kan tänka mig en Model Y den dagen som den kommer, vi får se helt enkelt. Jag är inte så inrutad på att jag måste ha ett visst märke utan jag vill ha en bil som passar mina behov.
Jag träffade en ägare till en Polestar 2 igår vid laddstationen, han ville inte ha en Tesla Modell 3 trots samma prisläge och dessutom hade hans som en Model 3 som han åkt mycket i.
så att folk köper andra elbilar beror nog mycket på priset, inte på att de inte vill ha en Tesla.
Och dom som köpt en Porsche Taycan måste känna sig lurade när dom egentligen trodde att dom köpt en billigare bil än en Tesla? För att dom ville ha sin Porsche kan man bara inte föreställa sig?
backe

Inlägg av backe »

frippan skrev:
Jordad skrev:

comma.ai kör samma race som Tesla. Följer de också rätt bra. Gillar George Hotz också, han säger vad han tycker och bryr sig inte så mycket om andra, lite som Elon är.
Har för mig att han dessutom tackade nej till jobb hos Tesla för några år sedan?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

backe skrev:
frippan skrev:
Jordad skrev:

Har för mig att han dessutom tackade nej till jobb hos Tesla för några år sedan?
Ja, Lex Fridman gjorde en intressant intervju med honom för något år sedan.
En kul kommentar han droppar är att han vanligtvis kommer undan med tankevurpor, för det är för avancerat för att de flesta skall förstå. Men med Elon gick det inte. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Enligt legenden så skulle Hotz få $10 miljoner när han levererade koden för att bilen skulle vara självkörande. Men för varje månad det gick skulle de dra av $1 miljon. Men de kom inte överens om hur slutprodukten skulle se ut och hur avtalet skulle utföras.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:
Waymo vet jag samlar in data, tror dom har flest loggade mil med självkörande(med assistansförare) bilar idag och även ofantliga mängder simulerat data. Är rätt säker på att Alphabet/Waymo/Google kan lite kring det här med AI/Neurala Nätverk och kartor. Kanske inte sitter på din kompetens men dom är nog ganska duktiga och försöker skaffa sig de förutsättningar som dom anser krävs. T.ex. så har dom startat ett samarbete med Volvo, Renault, Nissan, Mitsubishi, Jaguar, Land Rover.

Det tar oavsett år med insamlande av data för att kunna lära upp neurala nätverk.
Varför måste man samla in den under många år? Är det inte mängden data som är det viktiga?

Blir ganska dumt när man tror att alla utom Tesla gör fel? Tanken på självkörande bilar är inget som Tesla kom på eller var först med, hur kan dom vara ikapp och förbi de andra om dom inte var först?
Vad har din eller min kompetens överhuvudtaget att göra med denna diskussion? Håller gärna prat om oss borta från diskussionen.

Är planen för de andra bilföretagen då att bli kunder till Waymo/Alphabet?

Det finns olika sätt att lösa självkörning på. Tex kan man göra det inom ett begränsat, avgränsat område med så lite variation och variabler som möjligt eller kan man lösa det mer generellt med tex AI. Det är två helt olika lösningar.
backe

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
backe skrev:

Vad har din eller min kompetens överhuvudtaget att göra med denna diskussion? Håller gärna prat om oss borta från diskussionen.

Det finns olika sätt att lösa självkörning på. Tex kan man göra det inom ett begränsat, avgränsat område med så lite variation och variabler som möjligt eller kan man lösa det mer generellt med tex AI. Det är två helt olika lösningar.
Jag håller med om att det var dumt att dra in dig i det här och ber om ursäkt, men du pratar ofta om autonomi som att det endast är du och Tesla som har förstått och därför så uttryckte jag mig klumpigt, ska inte upprepas :)

Vi är ganska många andra som har ganska bra koll också på AI och neurala nätverk och följer utvecklingen med stor nyfikenhet men ändå kanske inte är på samma linje att det bara är ett företag som vet hur det egentligen ska gå till. Jag är mer så att jag försöker kolla på vad alla har för lösningar och vilka framsteg som görs, försöker att inte utse någon klar "vinnare" utan den dagen när/om någon har löst det så tror jag det kommer till gagn för alla.
Jag förutsätter det, det är även det man har gått ut med i pressmeddelanden.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-oc ... ns-6997821
Från SPA 2 ska man utrusta Volvo/Polestar med Lidar i framrutan, så det kan vara ett steg på vägen kanske?
Ska man få till L5(troligen L4 också) så finns nog inget alternativ till att lösa det mer generellt då det kan blir tufft att utföra avgränsade tester/upplärning över hela världen i alla väderlekar och förutsättningar. L3 är väl mer troligt att många kanske löser i ett första steg så som Cadillac gör t.ex.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Om bilen ska behållas i minst 3 år köp FSD! Om 3 år kommer FSD att kosta minst 200.000kr beroende hur långt utvecklad den är.

De som säger att de väntar med att köpa FSD till den dagen det fungerar kan glömma att FSD då är billigare än bilen.

Priset för FSD kommer att öka allteftersom systemet blir mer komplett. Enligt Elon Musk kan FSD vara värt över miljonen när den är färdigutvecklad.

En begagnad Tesla Model 3 med FSD kommer under detta årtionde med stor sannolikhet inte att säljas för under 400.000kr, oavsett antal mil körda. Förutsatt att bilen i övrigt är i gott skick.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

d3marcus skrev:
Jag jobbar själv som mjukvarutvecklare och har svårt att se att Teslas utvecklare skulle vara bättre än andra. Som Teslaägare upplever jag tvärtom flera medelmåttiga lösningar som buggig Spotifyklient som saknar funktioner, dum AP vid rondeller, cyklister, hinder på vägen, krön, trafikomläggningar etc, regnsensor som funkar sämre än på min fd 10 år gamla fossilare, trafikdata som inte går att lita på, navigator utan waypoints och möjlighet att välja bland rutter, iPhone-app som tappar kontakten, predikterad förbrukning som alltid är för hög, helljusautomatik som inte går att lita på et al.

Finns massa saker att ta tag i men kompetens och/eller vilja saknas.
Varför säljer du inte din Tesla?
hooked

Inlägg av hooked »

TeslaM3 skrev:
d3marcus skrev:
Jag jobbar själv som mjukvarutvecklare och har svårt att se att Teslas utvecklare skulle vara bättre än andra. Som Teslaägare upplever jag tvärtom flera medelmåttiga lösningar som buggig Spotifyklient som saknar funktioner, dum AP vid rondeller, cyklister, hinder på vägen, krön, trafikomläggningar etc, regnsensor som funkar sämre än på min fd 10 år gamla fossilare, trafikdata som inte går att lita på, navigator utan waypoints och möjlighet att välja bland rutter, iPhone-app som tappar kontakten, predikterad förbrukning som alltid är för hög, helljusautomatik som inte går att lita på et al.

Finns massa saker att ta tag i men kompetens och/eller vilja saknas.
Varför säljer du inte din Tesla?
Tycker mer det verkar vara ett troll. Samma person har ältat ungefär detta budskap eller något annat negativt om Tesla i alla sina inlägg.
Skriv svar