Model 3 vs Polestar 2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av pefreli »

helix skrev:
MartinEmil skrev:
helix skrev:
För några dagar sedan var jag ute och provkörde Polestar 2 som jag verkligen sett fram mot. Då jag gärna byter bil ofta börjar det klia i fingrarna så tanken har inte alls varit främmande att byta min Model 3 mot en Polestar 2. Gillar designen på bilen och kul att det är just Volvos avknoppning som lanserar den första elbilen som kan jämföras med Model 3 på många punkter.
Fantastisk genomgång. Tack! Bör kunna säljas till vilken vaken biltidning som helst. :D

Du belyser en sak som jag tycker missas ofta; att Tesla, liksom Apple, står för både mjukvara och hårdvara och att allt hänger ihop. Det är något som i alla fall jag sätter väldigt stort värde på efter 25 år med Appleprodukter.
Tack, det var kul att höra! :)

Jo, det här med vertikal integration är underskattat i mångt och mycket. De flesta traditionella biltestare fokuserar generellt inte så mycket på tekniken i bilen och troligtvis är det inte många kunder som bryr sig heller. Däremot att saker och ting är simpelt och bara fungerar är sådant som de flesta uppskattar, men som man oftast inte märker förrän man använt en produkt en längre tid.

Teslas Superchargers är ett bra exempel på vertikalintegration... Parkera, ryck tag i laddsladden som har perfekt längd, öppna laddport automatiskt, koppla in sladden och lämna bilen som låser sig själv. I alla andra elbilar ska man genomgå någon form av procedur vid laddning, se till att kabeln räcker fram till laddporten, trycka på en skärm, plocka fram en bricka eller app, vänta på långsam handskakning, osv. Det är de små detaljerna som gör skillnaden :)
Ja Helix, din beskrivning var något av det bästa jag läst på länge när det kommer till bilrecensioner!!

Ett stort tack för det!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Alla har en smartphone idag. In på Abetterrouteplanner och planera istället. Strunta i bilens egen planering.
Precis, jag skulle aldrig komma på tanken att plåga mig själv med att köra ABRP på min AP1/MCU1-Tesla.

Jag planerar på PC eller telefon, i bilen matar jag in nästa SuC enligt ABRP, kör dit, planerar om på telefonen, upprepar tills jag är framme.

Det har funkat felfritt för mig i >11k mil över hela Europa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

På grund av att det i praktiken är Kinesiska staten som äger Polestar skulle jag personligen inte kunna köpa en Polestar (eller Volvo*). Tyvärr. Hela situationen känns helt surrealistisk…

Källor:
I industriklenodens innersta maktrum | SvD
Halva Geelys vinst kommer från bidrag | SvD

Och det är synd. Jag har kört M3 LR AWD. Jag har inte kört eller suttit i en PS2. Men personligen gillar jag Volvos nya interiörer. Jag tycker även PS2 ser bra ut exteriört. Jag gillar M3s exteriör också, men föredrar att ha hastighetsmätare, varningslampor och annan viktig info rakt framför mig. Halvkombiluckan är också ett plus. Och personligen retar jag mig på att det inte går att välja svart innertak till Teslan, eller något annat är brunt trä… Och att man måste köpa en M3P för att få kunna få aluminiumpedaler. Och att man inte kan få privacytoning bakom B-stolpen från fabrik.

Edit: *Med "Volvo" ovan menas en produkt från Volvo Cars. Volvo Trucks är ett annat bolag.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

taliz skrev:
Vilka elbilar kan överhuvudtaget planera rutter via IONITY idag? Etron? EQC?
PS2 har ju inte med dom tex, trots att det är en helt ny bil.
Hmm sant, Ionity delar kanske inte sin data över stationerna till andra än till ägarna.
Men det var bara ett exempel. I Sverige tror jag snarare att någon av elleverantörerna, typ Eon kommer bli ett alternativ.

Edit
Lite konstigt att Ionity inte syns i Polestars navigering när Google Maps visar hur många stall som är tillgängliga live.
Elektrifierad

Inlägg av Elektrifierad »

SwedishAdvocate skrev:
På grund av att det i praktiken är Kinesiska staten som äger Polestar skulle jag personligen inte kunna köpa en Polestar (eller Volvo). Tyvärr. Hela situationen känns helt surrealistisk…

Källor:
I industriklenodens innersta maktrum | SvD
Halva Geelys vinst kommer från bidrag | SvD

Och det är synd. Jag har kört M3 LR AWD. Jag har inte kört eller suttit i en PS2. Men personligen gillar jag Volvos nya interiörer. Jag tycker även PS2 ser bra ut exteriört. Jag gillar M3s exteriör också, men föredrar att ha hastighetsmätare, varningslampor och annan viktig info rakt framför mig. Halvkombiluckan är också ett plus. Och personligen retar jag mig på att det inte går att välja svart innertak till Teslan, eller något annat är brunt trä… Och att man måste köpa en M3P för att få kunna få aluminiumpedaler. Och att man inte kan få privacytoning bakom B-stolpen från fabrik.
https://hamphi.com/model-3/model-3-y-sp ... ler-rodbla
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Men vad skulle hända om Ionity släpper ett abonnemang som alla kan teckna?
Hela syftet med Ionity är ju att skapa "vi och dom".
De som är med i samarbetet ska kunna få lite rabatt, dom utanför ska betala rejält för att de inte är med.
Känns också som man vill skrämma förstagångs elbilsköpare att teckna ett abonnemang, för man har skapat
marknadens rörigaste system. Dessutom kan man ju ge rabatt hos Ionity i 36 månader, sen "måste" man köpa en ny bil för att få en bra rabatt.
Om Ionity skapar ett abonnemang som alla kan teckna, varför krångla till det, gör som Tesla, ta ett fast kWh pris för alla.
vw-we-charge-tarife-888x444.jpg
Rent principiellt är jag allergisk mot ekonomer som tror de är smarta genom att ha dyra överarbetade lösningar.
Elon tänker som en ingenjör och jobbar efter "First Principles Method" och frågar sig, vart går gränsen hur enkelt/billigt det kan bli?

The First Principles Method Explained by Elon Musk
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Anderzzon skrev:
Men vad skulle hända om Ionity släpper ett abonnemang som alla kan teckna? Jag skulle då vara lite irriterad över att bilen inte vill planera rutten via dem.
Vilka elbilar kan överhuvudtaget planera rutter via IONITY idag? Etron? EQC?
PS2 har ju inte med dom tex, trots att det är en helt ny bil.
När jag satt i PS2 kunde jag planera via Ionity, det gick ju tyvärr inte att ställa in att bara planera via dem men de fanns med i förslagen och visade hur många stolpar det fanns och hur många som var lediga.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Är väl inte helt orimligt att ABRP kan läggas till. (Kanske som webapp)
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

Zalman3 skrev:
Elon tänker som en ingenjör och jobbar efter "First Principles Method" och frågar sig, vart går gränsen hur enkelt/billigt det kan bli?
Någon kanske behöver påminna bilindustrin om vad som hände med musikindustrin när ingenjörer och entreprenören började lägga sig i den och jobba efter dessa regler. Tänker främst på Jobs och iTunes med 99C/låt och sedan Daniel Ek med Spotify och 99kr/månaden för all värdens musik. Det var ju knappast komplexa betalningsmodeller och exklusiva kundsegment med "vi och dom" som gjorde att de ställde om hela musikindustrin.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Rubiks skrev:
Zalman3 skrev:
Någon kanske behöver påminna bilindustrin om vad som hände med musikindustrin när ingenjörer och entreprenören började lägga sig i den och jobba efter dessa regler. Tänker främst på Jobs och iTunes med 99C/låt och sedan Daniel Ek med Spotify och 99kr/månaden för all värdens musik. Det var ju knappast komplexa betalningsmodeller och exklusiva kundsegment med "vi och dom" som gjorde att de ställde om hela musikindustrin.
Vad använde du iTunes med? Jo en iPod, som var långt ifrån gratis jämfört med CD-spelare.
Det tog ytterligare något decennium innan Spotify tog fart, i samband med att smartphones blev var mans egendom.
Fordonsbranschen har decennier(ett? två? tre?) av utveckling framför sig innan de är i närheten av att kunna liknas med Spotify.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Rubiks skrev:
Zalman3 skrev:
Nej, spotify går väl ut på att profitera på andras konstnärliga skapande. Så ägarna till spotify kan bli mångmiljardärer på andras bekostnad.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Rubiks skrev:
Zalman3 skrev:
Nej, spotify går väl ut på att profitera på andras konstnärliga skapande. Så ägarna till spotify kan bli mångmiljardärer på andras bekostnad.
Spotify går väl inte ens med vinst? Ägarna till Spotify tjänar pengar på hajpen och stigande aktiekurs. Lite som Teslas aktieägare. ;)

Jag ska väl inte skriva så mycket om musik då jag är gravt ointresserad. Men det verkar ju inte gå nån nöd på artisterna ändå? Spotify gör det även lättare att nå ut och få lyssnare så att det så småningom räcker till inkomster att leva på. Förr krävdes det ett stort skivbolag i ryggen med nån som bestämde över vilka som skulle få chansen och vilka som inte skulle få chansen.

Sen får artisterna kanske jobba lite mer med turnéer, merchendise, ha många följare på sociala medier och annat. Visst får de jobba lite hårdare än förr då det räckte med att släppa en skiva lite då och då.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

taliz skrev:
Rubiks skrev:
Zalman3 skrev:
Vad använde du iTunes med? Jo en iPod, som var långt ifrån gratis jämfört med CD-spelare.
Det tog ytterligare något decennium innan Spotify tog fart, i samband med att smartphones blev var mans egendom.
Fordonsbranschen har decennier(ett? två? tre?) av utveckling framför sig innan de är i närheten av att kunna liknas med Spotify.
Jag tänkte mest att liknelsen låg i skiftet i betalningsmodellerna. Iom iTunes och iPod så slutade folk att köpa album och istället började köpa enstaka låtar. Det var själva prismodellen med 0.99$/låt som musikindustrin var emot. Med nya tekniken (iPod) kom en extremt enkel betalningsmodell som folk helt enkelt tyckte var okej. Det var visserligen extrem pressat pga piratkopiering som säkert också var en del av slutet för skivförsäljningen just då också men likväl blev iTunes en av de överlevande säljplatserna för musik och det borde kunna tillskrivas just prismodellen som Jobs jobbade hårt för och det var hans enkla ingenjörstänk som åstadkom det. Inte "ekonomer som tror de är smarta genom att ha dyra överarbetade lösningar."
Spotify hade också en väldigt aggressiv och bestämt åsikt om betalningsmodellen för Spotify och drösvis med artister klagade på den (99kr/månaden för tillgång till all musik när du vill, vart du vill). Den var dock tillräckligt bra och enkel för att folk skulle börja betala för tjänsten och sluta piratkopiera musik.
Jag tror att en nyckel i ett generationsskifte är prismodellen och vilken "klarhet" den ger användaren. Oavsett hur snabbt Ionity kan ladda min model 3 finns det idag ingen som helst anledning för mig att använda en av deras snabbladdare när SuC finns som är helt glasklart både vad det kostar och hur jag gör för att ladda. (Stoppa i sladden i bilen, klart!). Att bilden Zalman3 visar i sin post ens finns tycker jag är ett tecken på att Ionity är på fel spår med en "dyr överarbetat lösning".
Eftersom tråden handlar om Model 3 vs Polestar 2 kan jag lägga till att jag tycker att Polestar är ännu mer ute och gör det svårt för sina tänkta kunder genom att enbart erbjuda en tagg från pluggsurfing. Det innehåller ytterligare en dimension av osäkerhet i just kostnaden för laddning som jag förstår det.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Fredrik j skrev:
kenjon skrev:
MartinGBG skrev:
kenjon skrev:
Pilot Assist på Volvo (XC90) är skitkass! Vi har det på alla våra bilar och den suger fett! Helt plötsligt slår den bara av utan att säga något, inget pling, inget blinkande ljus, bara den gröna ratten som blir grå. Och inte sitter man och tittar på den hela tiden, man håller ju ögonen på vägen. Det kan gå bra flera km men helt plötsligt (utan att man vet varför) är den avslagen och styr ut mot diket eller mot andra vägbanan. Och speciellt i högerkurvor kan halva bilen gå över på vänster körfält.
Jag ser det som en betaprodukt som inte skulle få säljas! Men den kanske är bättre på PS2....
(kommentar Tellus?)
Från 2019 och framåt (du kan nog lämna in din till Volvo för uppdatering också) så vibrerar ratten när den stängs av, så det går inte att missa :)
Har man Lane assist påslaget vibrerar den när man går över linjen, det är inte det du menar?
Nej, Volvo uppdaterade funktionen i samband med service fr.o.m. sommaren 2019.
Efter uppdateringen vibrerar ratten när pilot assist ramlar ur.
När servade ni alla era xc90 senast?
De servas två ggr/år, men de har en specialfirmware (ambulanser).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

HelectriC skrev:
Man kan diskutera egenskaperna hos bilarna i evighet, men om man bryr sig om hur bilen ser ut och inte gillar frog face med polotröja, så är det inget alternativ att välja M3, så enkelt är det :D
Jag har aldrig någonsin köpt en bil pga dess utseende (eller vägrat köpa en pga det heller).
För mej är det andra kriterier som gäller.
Tur vi är olika :-) Annars skulle det bli fattigt på bilmarknaden.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

Lite spelar väl utseendet in men när man väger Polestar mot M3 så skulle jag i alla fall inte välja en PS för utseendets skull. Även för mig finns mycket viktigare kriterier när jag ska välja bil, en PS är jag inte alls sugen på.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

När det gäller dragvikt får PS2 dra 1500kg men eftersom den har en totalvikt på ofantliga 2600 kg så får man bara dra 900 kg på vanligt B-körkort...

Med en Model 3 får man väl numera dra 1000 kg på vanligt B-körkort?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

2600kg hur har de lyckats bygga en så tung bil? Bara lite mer räckvidd än min SR+ och ändå 600 kg tyngre. 900 kg i körkortsvikt så får man ju inte hyra vanlig släpkärra, inte ens olastad.
Med Model 3 SR+ får man dra ett släp som har totalvikt på 1440 kg, men den faktiska vikten är begränsad till 1000 kg. (910kg för mig :( )
backe

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
2600kg hur har de lyckats bygga en så tung bil? Bara lite mer räckvidd än min SR+ och ändå 600 kg tyngre. 900 kg i körkortsvikt så får man ju inte hyra vanlig släpkärra, inte ens olastad.
Med Model 3 SR+ får man dra ett släp som har totalvikt på 1440 kg, men den faktiska vikten är begränsad till 1000 kg. (910kg för mig :( )
Verkar dock inte skilja mer än 295 kg i totalvikt mellan en Long range Dual Motor och en PS2, så skillnad mellan max släpvagnsvikt med B-kort är 10 kg till Teslans fördel och 590 kg till PS2 fördel om du har ett BE-körkort.
Anteckning 2020-08-13 135822.jpg
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det var ju ett tag sedan man kunde dra ett släp på 1500kg med en vanlig mellanklassbil med bara B.
Jag fick ta BE -09 eftersom det fanns få familjebilar på marknaden som fick dra husvagnen.
Lösningen heter ju b96.
backe

Inlägg av backe »

Fredrik j skrev:
Det var ju ett tag sedan man kunde dra ett släp på 1500kg med en vanlig mellanklassbil med bara B.
Jag fick ta BE -09 eftersom det fanns få familjebilar på marknaden som fick dra husvagnen.
Lösningen heter ju b96.

Helt rätt, betydligt smidigare än BE då man bara behöver ett körprov för B96 :)

Står mer om det här.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... personbil/

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev:
Fredrik j skrev:
Lösningen heter ju b96.

Helt rätt, betydligt smidigare än BE då man bara behöver ett körprov för B96 :)

Står mer om det här.

Många är ju hysteriskt rädda för teoriprovet för BE.
Är man normalbegåvad är det ju inget problem.
Men det är ju också lite dyrare.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare

Inlägg av Viper »

kenjon skrev:
HelectriC skrev:
Man kan diskutera egenskaperna hos bilarna i evighet, men om man bryr sig om hur bilen ser ut och inte gillar frog face med polotröja, så är det inget alternativ att välja M3, så enkelt är det :D
Jag har aldrig någonsin köpt en bil pga dess utseende (eller vägrat köpa en pga det heller).
För mej är det andra kriterier som gäller.
Tur vi är olika :-) Annars skulle det bli fattigt på bilmarknaden.
Finns en på gatan hemma som har en sådan:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fiat_Multipla

Som sagt ... vissa tycker väldigt "olika" :D
Model S 75D 2016 Midnight silver
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Zalman3 skrev:
Anderzzon skrev:
Idag har Tesla en stor fördel med sitt egna laddnätverk men de får se upp så de inte hamnar på efterkälken.
När elbilsmarknaden mognar och de externa nätverken blir bättre ser jag en risk med att man kommer känna sig begränsad om Teslan bara räknar på sina egna laddare.
Ser inte att Tesla skulle kunna hamna på efterkälken vad gäller snabbladdning.
Min Tesla S75D kan ladda på Teslas SuC, men även på Chademo och CCS.
Med andra ord på ALLA snabbladdare.
Finns ingen annan elbil som ens är i närheten av denna lösning.

Dessutom, om det kostar ca 2,50kr per kWh att ladda hos Tesla och 8,70kr per kWh hos Ionity, blir faktisk en stor skillnad eftersom jag kör mycket och nästan bara laddar på snabbladdare eftersom jag inte kan ladda hemma.
Allt detta gör att det blir i princip omöjligt för mig som resande i Norrland, köra nåt annat än en Tesla.
För det finns idag EN CCS laddare, över 50kW norr om Sundsvall!
Lite OT men:
Fortfarande Zalman3 så ligger Luleå norr om Sundsvall och 175>50 så heeeelt öken är det inte:)

//benke
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

backe skrev:
LarsL skrev:
Verkar dock inte skilja mer än 295 kg i totalvikt mellan en Long range Dual Motor och en PS2, så skillnad mellan max släpvagnsvikt med B-kort är 10 kg till Teslans fördel och 590 kg till PS2 fördel om du har ett BE-körkort.
Man undrar ju hur PS2 kan vara 300 kg tyngre?
Är det arvet från fossildrift som gör sig påmint?

Tesla har väl också lite mer aluminium i stommen?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Skriv svar