Ett statligt överfallslarm till mobiltelefoner

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Fredrik j »

Det absolut vanligaste scenariot är väl att den som blir överfallen inte hinner göra någonting alls med sin telefon. Den statistik du skulle behöva är ju över hur många överfallna som hann få upp sin telefon och ringa 112. Dom flesta 112 samtal som bryts är ju sannolikt fickringningar.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Som i inlägget oven. funktionen finns nästan i mobilen redan ion att 112 larmas. Om man tänker vidare att gps skickas till 112. (och kanske även några andra insatser gör som man kan lägga till i operativsystemet)
Den i sin tur kan larma frivilliga ingripare i närheten. (som i systemet med livräddare). Då har man ett "hinder" för ficklarmare.
Det behövs, annars blir det för många "vargen kommer".
man skall vara väldigt försiktig med "om man räddar ett liv så är det värt det" argumentation då det kan göra en blind vad det verkligen innebär.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Det absolut vanligaste scenariot är väl att den som blir överfallen inte hinner göra någonting alls med sin telefon. Den statistik du skulle behöva är ju över hur många överfallna som hann få upp sin telefon och ringa 112. Dom flesta 112 samtal som bryts är ju sannolikt fickringningar.
Det system jag föreslår finns inte idag. Så jag förstår inte riktigt vad det vi vet idag (det du efterfrågar ovan) skulle kunna säga om en framtid där det system jag föreslår är operativt...

Som jag nämnt tidigare skulle man kunna ha sin telefon i handen och kanske dubbel- eller trippeltrycka på en knapp för att larma. Alternativt så talar man i telefon och istället för att ha telefonsamtals-'appen' aktiv på på skärmen så har man larm-appen aktiv, och kan på så sätt mycket snabbt larma om det skulle behövas.

...Och i många fall skulle det säkerligen finnas en eller flera inom en radie på kanske 500 meter som då tämligen omedelbart skulle vara på väg för att komma till undsättning.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Mickep skrev:
Som i inlägget oven. funktionen finns nästan i mobilen redan ion att 112 larmas. Om man tänker vidare att gps skickas till 112. (och kanske även några andra insatser gör som man kan lägga till i operativsystemet)
Den i sin tur kan larma frivilliga ingripare i närheten. (som i systemet med livräddare). Då har man ett "hinder" för ficklarmare.
Det behövs, annars blir det för många "vargen kommer".
man skall vara väldigt försiktig med "om man räddar ett liv så är det värt det" argumentation då det kan göra en blind vad det verkligen innebär.
Som jag nämnt innan i den här tråden så är min förhoppning att några av den här planetens bästa gränssnittsutvecklare förhoppningsvis ska kunna ta fram ett sätt att larma som utesluter falsklarm av misstag (eller i alla fall gör falsklarm av misstag extremt ovanliga). Då återstår andra slags falsklarm. Och för resonemang kring dessa så hänvisar jag tillbaka till mitt ursprungliga inlägg i den här tråden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ideen med att samhället hjälper till är i grunden bra, dock är detaljerna något som behövs jobbas på.
Om man vill lagstadga att alla skall ha funktionen kan man kika på hur det gick till att 112 larmas både på iphone och android om man gör vissa saker.
En utmärkt startpunkt till en larmknapp.
Då gäller bara finna stöd där andra appar kan ta vid. (112 appen skulle nog gärna vara med och skicka gps och andra uppgfiter till larmcentralen om knappfiunktiuonen aktiverades)

att systemet kommer missbrukas kan vi anta. 112 skickas väldigt många som tappat nyckel, behöver skjuts hem. m.m.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

SwedishAdvocate skrev:
PoloPrinsen skrev:
Innan man ev. inför ytterligare en metod/rutin/möjlighet via mobilen så skulle jag vilja påpeka att det visserligen alltid är bra om man kan minska antalet brott i dagens samhälle, men vill vi på allvar få bukt med brottsligheten så är det hela rättssystemet som måste förändras.

Vad gör TS förslag för nytta eg om buset sen inte döms till nått straff?
Straffet är löjjeväckande milt/kort?
Buset blir utsläppt i förtid?
Buset ges chans att rymma vid permission etc?
Buset enkelt fritas av kumpaner?
Fängelserna redan är fulla?
Osv osv orsaker till att buset inte sitter inne bakom lås och bom utan är ute i det fria och begår brott istället....

Nej skall det bli ordning på detta måste HELA rättsväsendekedjan vara stark. Annars brister det nånstans och oavsett vad eller var det brister så blir följden att buset är ute i samhället och begår nya brott.

Mvh PP.
Som du ju också skriver så behöver ju det ena inte utesluta det andra...
Menade nog mera nått i stil med att visserligen är det kanske en bra/utmärkt ide, MEN att det ändå intemhjälper så mycket i det stora hela då buset iallafall inte straffas (eller för den delen hindras från att begå nya brott).

Liknelse; det är bättre att vi lagar iaf ett eller flera av våra hål i vår båt, än att vi inskaffar ytterligare en länspump. Pump som kanske inte ens fungerar även om deñ verkar göra det.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Det system jag föreslår finns inte idag. Så jag förstår inte riktigt vad det vi vet idag (det du efterfrågar ovan) skulle kunna säga om en framtid där det system jag föreslår är operativt...

Som jag nämnt tidigare skulle man kunna ha sin telefon i handen och kanske dubbel- eller trippeltrycka på en knapp för att larma. Alternativt så talar man i telefon och istället för att ha telefonsamtals-'appen' aktiv på på skärmen så har man larm-appen aktiv, och kan på så sätt mycket snabbt larma om det skulle behövas.

...Och i många fall skulle det säkerligen finnas en eller flera inom en radie på kanske 500 meter som då tämligen omedelbart skulle vara på väg för att komma till undsättning.
Eftersom det är en mycket hög anmälningsbenägenhet på överfallsvåldtäkt så finns det ju en hel del info om händelseförloppet vid händelserna. Hade varit intressant att veta hur många offer som fick upp telefonen och hann ringa 112. Det är ju dessa som skulle hjälpas av ditt medborgargarde.
SwedishAdvocate

PoloPrinsen skrev:
SwedishAdvocate skrev:
PoloPrinsen skrev:
Innan man ev. inför ytterligare en metod/rutin/möjlighet via mobilen så skulle jag vilja påpeka att det visserligen alltid är bra om man kan minska antalet brott i dagens samhälle, men vill vi på allvar få bukt med brottsligheten så är det hela rättssystemet som måste förändras.

Vad gör TS förslag för nytta eg om buset sen inte döms till nått straff?
Straffet är löjjeväckande milt/kort?
Buset blir utsläppt i förtid?
Buset ges chans att rymma vid permission etc?
Buset enkelt fritas av kumpaner?
Fängelserna redan är fulla?
Osv osv orsaker till att buset inte sitter inne bakom lås och bom utan är ute i det fria och begår brott istället....

Nej skall det bli ordning på detta måste HELA rättsväsendekedjan vara stark. Annars brister det nånstans och oavsett vad eller var det brister så blir följden att buset är ute i samhället och begår nya brott.

Mvh PP.
Som du ju också skriver så behöver ju det ena inte utesluta det andra...
Menade nog mera nått i stil med att visserligen är det kanske en bra/utmärkt ide, MEN att det ändå intemhjälper så mycket i det stora hela då buset iallafall inte straffas (eller för den delen hindras från att begå nya brott).

Liknelse; det är bättre att vi lagar iaf ett eller flera av våra hål i vår båt, än att vi inskaffar ytterligare en länspump. Pump som kanske inte ens fungerar även om deñ verkar göra det.

Mvh PP.
Är på väg hemifrån så svarar lite snabbt på en del av det här...

Som jag förstått det nu så finns det enighet mellan S och M om att förlänga brotten för unga brottslingar som begår allvarliga brott -- dvs att ta bort den så kallade ungdomsrabatten. Så som jag förstår det är det på gång.

Vidare har Polisen som jag förstår det sen någon gång i våras tillgång till militär signalspaningsteknik som de kan använda mot krypterad datatrafik -- Typ Whatsapp och den där andra grejen som jag har glömt vad den heter...

Det som jag tror återstår är att det måste bli möjligt att vittna anonymt i vissa fall. Precis som det är i våra nordiska grannländer samt i Storbritannien.

Eventuellt kanske det även kommer krävas anonyma domare och nämndemän i vissa fall...

Polisers identitet behöver sannolikt också skyddas mycket bättre. Samt ytterligare fler poliser...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:

Eftersom det är en mycket hög anmälningsbenägenhet på överfallsvåldtäkt så finns det ju en hel del info om händelseförloppet vid händelserna. Hade varit intressant att veta hur många offer som fick upp telefonen och hann ringa 112. Det är ju dessa som skulle hjälpas av ditt medborgargarde.
Tyvärr tror jag den informationen är mycket tidskrävande att få fram. Om det överhuvudtaget är möjligt...
SwedishAdvocate

Mickep skrev:
Ideen med att samhället hjälper till är i grunden bra, dock är detaljerna något som behövs jobbas på.
Om man vill lagstadga att alla skall ha funktionen kan man kika på hur det gick till att 112 larmas både på iphone och android om man gör vissa saker.
En utmärkt startpunkt till en larmknapp.
Då gäller bara finna stöd där andra appar kan ta vid. (112 appen skulle nog gärna vara med och skicka gps och andra uppgfiter till larmcentralen om knappfiunktiuonen aktiverades)

att systemet kommer missbrukas kan vi anta. 112 skickas väldigt många som tappat nyckel, behöver skjuts hem. m.m.
Jag inser naturligtvis också att ett system som jag förslår kommer innebära ett flertal stora utmaningar. Jag har resonerat kring en del av dessa i det ursprungliga inlägget (samt även vidare i den här tråden).

Det jag vill och det jag är ute efter är att vi får till en ordentlig offentlig debatt om ett sådant här system, så fler kan vara med och tycka till om detta är något som vi som samhälle skulle vilja ha eller inte.

Om vi kommer fram till att vi vill ha ett sånt här system så får man därefter försöka lösa de problem som finns. Och förhoppningsvis kan vi även lyckas med det om vi kommer så långt.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Hur stor andel av överfallsvåldtäkterna tror du ditt system skulle avskräcka från? Alltså hur många våldtäktsmän som avstår för att offret eventuellt har en app.
Jag vet inte. Men det torde handla om tusentals årligen bara i Sverige. Då kan du ju tänka dig hur många det skulle kunna handla om årligen i hela den demokratiska världen...
Ca 10% av anmälda våldtäkter är överfallsvåldtäkt där gärningsmannen är okänd för offret. I Sverige.
Brottet har ett lågt mörkertal.
Vill eg inte märka ord eller mening. Men just ordet mörkertal blev för svårt att avstå ifrån för mig denna gång. Så bli inte sur eller arg eller...

Vad är ett lågt resp högt mörkertal? Just det att det är ett okänt tal gör ju det lite tokigt att påstå att det ändå inte är så många ( i detta fallet) man ju ändå inte vet viklet tal det rör sig om. Det är ju ett mörkertal....

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
SwedishAdvocate

PoloPrinsen skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Hur stor andel av överfallsvåldtäkterna tror du ditt system skulle avskräcka från? Alltså hur många våldtäktsmän som avstår för att offret eventuellt har en app.
Jag vet inte. Men det torde handla om tusentals årligen bara i Sverige. Då kan du ju tänka dig hur många det skulle kunna handla om årligen i hela den demokratiska världen...
Ca 10% av anmälda våldtäkter är överfallsvåldtäkt där gärningsmannen är okänd för offret. I Sverige.
Brottet har ett lågt mörkertal.
Vill eg inte märka ord eller mening. Men just ordet mörkertal blev för svårt att avstå ifrån för mig denna gång. Så bli inte sur eller arg eller...

Vad är ett lågt resp högt mörkertal? Just det att det är ett okänt tal gör ju det lite tokigt att påstå att det ändå inte är så många ( i detta fallet) man ju ändå inte vet vilket tal det rör sig om. Det är ju ett mörkertal....

Mvh PP.
Det här är ju riktat till Fredrik...

För egen del så har jag inte orkat kolla upp det här. Jag har försökt googla fram något bra lite snabbt, men tycker att jag misslyckats med det... Den källa som Fredrik hade är ju från 2005. Det är kanske en jättebra källa, men jag har inte orkat sätta mig in i det just nu...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det finns en rad brott med mycket lågt mörkertal, dvs att i stort sett alla anmäls.
Motsatsen är ju mängdbrotten där man inte tycker det är lönt. Ofredande t.ex.
Att ett brott har lågt mörkertal gör statistik baserat på polisanmälan säkrare.
EdwardMurphy

Inlägg av EdwardMurphy »

Jag köpte en skärmanordning på 2G+GPS, och sedan misslyckades GPS -positioneringen verkligen
SwedishAdvocate skrev:
tor-ake skrev:
Här har du en jammer som påstås nå 10m, med 0,5W output https://www.jammerssl.com/product/pocke ... ng-jammer/ Så för 100m radie skulle behövas 500W output, då är apparaten inte så bärbar längre. Men 50m är en rimlig radie för en bärbar enhet skulle jag gissa (65W). Går säkert att göra effektivare med rätt antenndesign, men som referens, säg 50m radie. Perfekt när man skall begå olika brott där man vill att automatisk eller manuell utrustning inte skall kunna larma.
...] Types of jammers

Portable jammers are phone-sized and low-powered devices. They can block data delivery at a distance up to 15 meters without barriers. [...
Wikipedia påstår 15 meter...

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_jamming
Skriv svar