Ett statligt överfallslarm till mobiltelefoner

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Ett statligt överfallslarm till mobiltelefoner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det här skulle jag vilja få till en offentlig diskussion om. Det handlar om ett statligt administrerat och finansierat överfallslarm till mobiltelefoner – tänk SOS Alarm. Den stora grejen är att det förutom polisen ska larma X antal personer som befinner sig geografiskt närmast den som larmar (X ungefär lika med 100 stycken eller något annat ännu lämpligare antal). På så sätt kan den som larmar snabbast få hjälp, eftersom de inte behöver vänta på någon polispatrull som kan ha långt till den plats där den larmande befinner sig.

Jag kan faktiskt inte se varför det inte skulle vara en bra idé. Tänker t.ex. på alla överfallsvåldtäkter

Jag har tyvärr inte Facebook så jag kan inte sprida det den vägen. Jag har försökt med media, politiska partier, myndigheter och div. intresseorganisationer mm., men det har inte lyckats hittills…

Sprid gärna så mycket det går — gärna globalt.

Ett offentligt finansierat och administrerat överfallslarm till mobiltelefoner

Det här överfallslarmet använder mobiltelefoners positioneringsfunktion på exakt samma sätt som SOS ALARM gör.

ALLA* – inte ’bara’ polisen – ska kunna springa/cykla/köra bil och på så sätt kunna komma till undsättning. Den som larmar kommer således kunna få undsättning mycket snabbare. I väldigt många fall kommer hjälp kunna vara framme på mycket kort tid.

Ett sådant här överfallslarm kan förhoppningsvis t.ex. markant reducera risken för överfallsvåldtäkter. Men det kan även hjälpa vid alla andra överfall och våldsbrott – även inomhus.

Larmar användaren går det ut larm till ett tillräckligt stort antal medmänniskor inom en viss geografisk radie som vill och ska ha möjlighet att springa på larm. Dessa kan sedan se en karta över närområdet som omedelbart finns i deras telefoner. Denna karta visar var personen som larmar befinner sig. Förslagsvis ges även en kort skriftlig beskrivning – typ: ”Sök i västra stadsparken i Lund”. Eventuellt kan det även framgå namn, kön, och ålder på personen som larmar.

En inspirationskälla – Statens Institutionsstyrelse

Jag känner till att personalen vid de särskilda ungdomshem som drivs av Statens Institutionsstyrelse är utrustade med överfallslarm. Vid dessa särskilda ungdomshem förekommer tyvärr hot och våldssituationer relativt ofta. Inom den här verksamheten verkar överfallslarm fungera mycket bra.

Vilka medmänniskor ska springa på larm?

Larm ska alltid gå till polisen. Därmed kommer polisen (förhoppningsvis) alltid att åka på de här larmen. Förhoppningsvis kommer även samtliga vaktbolag att anmäla sig frivilligt. Antagligen är det även en bra idé att övrig blåljuspersonal som inte befinner sig under utryckning också åker på larm.

Det finns några olika sätt att se till att även andra medmänniskor kan komma till undsättning.

Alternativ 1: Endast de som anmäler sig frivilligt får överfallslarm till sina telefoner. Även här gäller ovanstående om inloggnings- och identifieringsfunktion som samkörs med brottsregistret där Mobilt Bank-id används för identifikation.

Alternativ 2: I princip alla människor med smart telefon ansluts obligatoriskt. Eventuellt görs vissa undantag för dömda brottslingar. Det är t.ex. kanske inte lämpligt att dömda sexualförbrytare är anslutna och har möjlighet att springa på larm. För att administrera detta kan det finnas någon slags inloggnings- och identifieringsfunktion som samkörs med brottsregistret. Mobilt Bank-id kan kanske vara en sådan inloggnings- och identifieringsfunktion. Är någon dömd för t.ex. våldtäkt kommer den personen således inte få några överfallslarm i sin telefon.

Alternativ 3: En kombination av alternativen 1 och 2. Alla ansluts obligatoriskt enligt alternativ 2. Utöver det kan man även frivilligt anmäla att man faktiskt har för avsikt att agera ifall man får ett överfallslarm i sin telefon.

I alternativ 2 och 3 ovan skulle en användare vid varje given tidpunkt även kunna se hur många personer inom en viss geografisk radie som anmält att de faktiskt kommer springa ifall de får ett larm. Eventuellt skulle de även kunna se hur många medmänniskor som ’endast’ är obligatoriskt anslutna. Detta skulle t.ex. kunna underlätta för de som skulle vilja ha en ungefärlig uppfattning om hur ’säkra’ de är när de befinner sig på en viss plats.

Olika typer av larm

Det går t.ex. att tänka sig tre olika typer av larmfunktioner för den som larmar:

Larmfunktion 1: Ett skarpt larm med ljud och ljussignaler. Telefonen eller den ovan nämnda separata knappen sätter igång och ger ifrån sig ett tydligt högt larmljud som signalerar till brottslingen att larmet har blivit aktiverat och att hjälp är på väg. Gärna i kombination med någon slags blinkande ljussignaler.

Larmfunktion 2: Ett tyst skarpt larm som inte ger ifrån sig ljudsignaler eller blinkade ljussignaler.

Larmfunktion 3: Ett tyst larm i förebyggande syfte. Ett larm som inte ger ifrån sig ljudsignaler eller blinkande ljussignaler. Det här larmet skall signalera att personen som larmar vid tidpunkten inte är utsatt för ett pågående brott, men att hen känner sig utsatt för en otrygg situation och snarast önskar få sällskap av andra människor. Det här kan t.ex. bli aktuellt om någon känner sig förföljd på en plats där det inte finns några andra synliga medmänniskor.

Falsklarm

Det kommer sannolikt ske falsklarm. Personligen är det min (om än snabba) analys att fördelarna kommer överväga nackdelarna.

Dessa falsklarm kan grovt delas in i följande kategorier:

Falsklarm 1: Någon larmar av misstag. Genom att lägga ner designarbete på själva larmaktiveringsfunktionen kan dessa falsklarm förhoppningsvis minimeras.

Falsklarm 2: Någon falsklarmar med flit. Det går att tänka sig att t.ex. kriminella kan komma att göra detta för att sabotera och störa. För att minimera den här typen av falsklarm skulle man kunna tänka sig att endast kvinnor i ett inledande skede får tillgång till larmfunktionerna. Män ansluts därefter successivt beroende på om de är dömda för vissa brott eller inte. [Se resonemanget ovan om personlig inloggning med Mobilt Bank-ID och samkörning med nationella brottsregister.] Det går också även att tänka sig att personer som falsklarmat X antal gånger stängs av tillfälligt eller permanent från möjligheten att larma.

Falsklarm 3: Människor som lider av någon slags psykisk ohälsa eller sjukdom falsklarmar en eller flera gånger. Eventuellt kan vissa människor tillfälligt eller under en längre tidsperiod behöva fråntas ’rätten’ att använda den här larmfunktionen ifall de ligger bakom flera olika falsklarm.

Falsklarm 4: Någon eller några falsklarmar med flit med avsikt att använda funktionen för att begå ett terrorbrott. Avsikten vid ett sådant här falsklarm är således sannolikt att döda och skada maximalt med människor. Personligen (efter ett kortare funderande om det här) känns det som att det här är den stora risken med det här systemet. Det kanske kan tänkas att en eller flera terrorister kan utnyttja det här. Å andra sidan har ett sådant terrorbrott aldrig skett. Och ett sådant terrorbrott skulle ju faktiskt vara exceptionellt. Kanske tycker till och med terrorister att ett sådant här terrorbrott är för oetiskt, men jag kan för lite för sådan här problematik för att kunna avgöra det.

Om det här överfallslarmet skulle utnyttjas av terrorister finns det några sätt att minimera skadorna av en sådan handling.

1. Människor som befinner sig i stora folksamlingar behöver vara medvetna om att detta kan ske samt vara vaksamma, och även tänka på den här möjligheten ifall ett överfallslarm går på en plats där många människor befinner sig.

2. Det skulle kunna finnas en funktion i det här systemet där människor som springer på larm kan swipa eller interagera på något annat slags sätt för att på så sätt varna alla andra som kommer springande. En ljudsignal kommer då ljuda i de telefoner som tillhör de som kommer springande och de kommer kunna se hur många som larmat för ett pågående terrorattentat.

Om t.ex. tre, fyra eller sex människor aktiverat den här larmfunktionen om ett pågående terrorattentat har alla andra en möjlighet att iaktta mycket större försiktighet tills det står klart för alla vad det är som egentligen händer – dvs. om det är ett pågående terrorattentat eller inte.

Om vi bortser från risken för att den här tekniken kan användas vid ett terrorattentat kanske några kommer invända mot att det kommer bli en väldig massa falsklarm. Och ja, det kommer sannolikt att ske många falsklarm. Men är det egentligen så farligt? Många människor kommer få lite mer vardagsmotion. Många människor kommer även få träffa sina grannar för kanske första gången. Människor som annars aldrig träffas och pratar med varandra kommer kanske byta några ord. Mycket värre än så kommer det inte bli.

Finns det något liknande idag?

Ja, men eftersom det de inte är offentligt finansierade går de inte att jämföra med det som föreslås ovan. Här är en:

http://www.mynewsdesk.com/se/allone-ab/ ... ne-1194926

Ett nationellt överfallslarm – Bara för Sverige?

Naturligtvis inte. Så varsågoda. Sätt igång och sprid det till andra människor som kan få saker gjorda på andra ställen i världen.

EDIT 250209:
*En kritik är att det uppfattas som att det skulle vara obligatoriskt för alla som kan att springa (tänk försvarsplikt). Det måste det väl inte vara. Kan väl lika gärna vara frivilligt. Har ju ändå inte hänt ett skit med det här sen jag postade det för ~4,5 år sedan… Tror inte att det skulle bli ngt problem att få frivilliga att anmäla sig. Ytterst krävs det ju beslut av folkvalda för att implementera en sån här grej, så dom får bestämma.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 8 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner

Inlägg av Curik »

Obligatoriska appar? :o Då rootar jag min telefon igen..

Jag tror falsklarmen är ett större problem än så. Först måste du som tjänstleverantör kunna avgöra om något är ett falsklarm eller inte. Jag vet inte hur jag skulle göra det i varje fall. Motivationen för folk att agera sjunker fort med bara ett par falsklarm.
kallekula

Inlägg av kallekula »

Har inte Facebook? Det kan du registrera på ett par minuter. Be en datorkunnig person hjälpa dig om det strular.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

kallekula skrev:
Har inte Facebook? Det kan du registrera på ett par minuter. Be en datorkunnig person hjälpa dig om det strular.
Finns många väldigt bra anledningar att hålla sig undan otyget Facebook.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Teslaspolen skrev:
kallekula skrev:
Finns många väldigt bra anledningar att hålla sig undan otyget Facebook.
+1
SwedishAdvocate

Curik skrev:
Obligatoriska appar? :o Då rootar jag min telefon igen.. /...
Då får det väl vara frivilligt då. Jag tror de flesta män mellan 18-50 med normal kroppsbyggnad skulle anmäla sig för att springa på larm.
Curik skrev:
.../ Jag tror falsklarmen är ett större problem än så. Först måste du som tjänstleverantör kunna avgöra om något är ett falsklarm eller inte. Jag vet inte hur jag skulle göra det i varje fall. Motivationen för folk att agera sjunker fort med bara ett par falsklarm.
Det kommer inte att gå att avgöra om det är falsklarm eller inte förrän alla som springer kommer till platsen där larmet utlöstes.

Om vi funderar lite på hur ofta ett sånt här larm kommer utlösas för var och en av oss som anmäler sig för att springa på larm...

Jag hoppas att det inte kommer gå oftare än en gång i månaden.

Bara att en sådan här larmfunktion finns skulle förhoppningsvis verka väldigt avskräckande för många olika sorters kriminalitet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Och som alltid får man väga fördelar mot nackdelar...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bara så jag är med här, du vill ha obligatorisk app i alla mobiltelefoner (som är obligatoriska att bära då?) men du vill inte ha facebook (som ju är en app) i din telefon?
SwedishAdvocate

Fredrik j skrev:
Bara så jag är med här, du vill ha obligatorisk app i alla mobiltelefoner (som är obligatoriska att bära då?) men du vill inte ha facebook (som ju är en app) i din telefon?
Jag tycker det övergripande konceptet är en bra idé.

Helt ärligt är jag lite förvånad över att ingen annan kommit på det här redan.

Jämför med allt annat i din mobiltelefon. Jag tycker det här är bättre än rätt mycket annat.

Om du läser en gång till står det:
.../ Vilka medmänniskor ska springa på larm?

/.../

Alternativ 2: Endast de som anmäler sig frivilligt får överfallslarm till sina telefoner. Även här gäller ovanstående om inloggnings- och identifieringsfunktion som samkörs med brottsregistret där Mobilt Bank-id används för identifikation. /...
Frivilligt att ansluta sig med andra ord.

Om detta införs kommer det vara SOS Alarm eller liknande som utvecklar det här.

Exakt hur det kommer se ut kommer inte jag bestämma.

Re: Facebook: Som jag skriver vill jag få till en offentligt debatt om det här. Min förhoppning är att det här är tillräckligt bra för att kunna spridas så att denna debatt uppstår utan att jag skaffar Facebook.

Om jag personligen vill ha Facebook eller inte tycker jag är relativt irrelevant i sammanhanget (milt uttryckt).
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Har du någon statistik över hur många förövare av överfallsvåldtäkt som är tidigare ostraffade? Det verkar ju vara nålsögat för att avgöra lämpligheten.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tycker det viktigaste saknas: VAD ska dessa människor som springer på larm göra?

För mig låter det tyvärr som en "lynchmob on demand". Medborgargarde. :?

För situationer där varje sekund är liv och död finns redan idag särskilda appar som folk som kan ge första hjälpen och som har hjärtstartare har. SOS Alarm kan använda dem till att snabbt larma folk som befinner sig i närheten av någon som har fått hjärtinfarkt. Tex https://www.smslivraddare.se/

För övriga situationer är det nog bäst att polis, ambulans och brandkår tar hand om situationen. Känner de behov av allmänhetens hjälp kan de ta fram liknande appar eller utöka funktionaliteten av 112 appen, som redan idag kan larma om olyckor, bänder och händelser i din närhet.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ser flera problem med denna idé, men det största är problematiken kring hur mycket våld man får använda i nödvärn. En dåre med kniv kan vara mycket farlig att försöka gripa utan att använda tillhygge av ett eller annat slag, och utan utbildning.
Det andra uppenbara problemet är att telefon/datakommunikation är mkt enkel att störa ut. Det finns instruktioner på Youtube hur man bygger en 4g jammer för några tior.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det finns appar som larmar de som kan hjärt lungräddning. Det är frivilligt och så skall förbi.
Väldigt svårt (eller olämpligt) att larma någon som inte har kunskap, möjlighet eller vilja att hjälpa någon.
Att göra något obligatorisk är att göra en barmhärtighetssamarit lag, där man bli straffad om man inte ingriper. (sådant är fel).
Nu är det tänkt som ett överfallslarm.(ex om man blir antastad på krogen av någon full med klibbiga fingrar som inte någon skulle vara bekväm med). Vad förväntas de som kommer till platsen göra? När det gäller den första appen som beskrev ovan är syftet och vad man skall göra klart, det är första hjälpen. (tror det är sos som larmar).
Risken för att man får de som är för förtjusta i att slåss larmas. Men det kan också vara judokunniga som kan brotta ned någon på platsen tills polisen kommer. Alt är att det tillkallas vittnen som med mobilkameran kan shame-a den som gör något att sluta.Rån idag kan tyvärr ha dödlig utgång och därför rek man att lämna ifrån sig det man har och hoppas att de inte skadar någon på ren djävulskap.
Jag säger inte att iden är dålig, men det behövs putsas på.
Kan tänka mig att när man blir rånad på sin mobiltelefon, finns det en sak på hemskärmen som man trycker på (kanske 3 ggr) och sedan spelas ljud in som larmar sos och övriga. Vill man aktivera den gör man det med bankid. (samma om man svarar på larm)
SwedishAdvocate

TiborBlomhall skrev:
Jag tycker det viktigaste saknas: VAD ska dessa människor som springer på larm göra? /...
Jag tänker att jag svarar lite kort på det här nu så kan jag återkomma med ett utförligare svar imorgon.

Som jag ser det så finns det två alternativ.

1. Avvärja
Säg att systemet är inställt på att larma det 100 närmaste (frivilliga) till den som larmar. Systemet kommer då först ta de 100 närmaste. Det kommer se vilka av dessa som börjar röra sig mot larmet. Är det inte 100 som rör sig mot larmet kommer det fortsätta att larma ytterligare personer tills 100 personer har börjat röra på sig. Nu skriver jag 100. Det kanske inte behövs. Det kanske räcker med 60 eller något annat antal. Det får någon som är mer kompetent än mig avgöra.

När dessa kommer fram så kan de t.ex. avvärja ett våldtäktsförsök eller stoppa en pågående våldtäkt. Det är naturligtvis upp till var och en i situationen att bedöma vad som är möjligt att göra.

2. Envarsgripande
Om var och en bedömer det som möjligt, kan en eller flera som kommer till platsen göra ett envarsgripande. Som framgår av mitt första inlägg så kommer polisen också alltid larmas av det här systemet. Om ett envarsgripande genomförs så kvarhålls en eller flera misstänkta på platsen tills polisen kommer dit och tar över. Det finns redan idag exempel på när medmänniskor har avstyrt överfallsvåldtäkter och genomfört envarsgripanden. Jag kan återkomma med länkar till info om detta imorgon.

Om du vill läsa mer: https://sv.wikipedia.org/wiki/Envarsgripande
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag tycker det viktigaste saknas: VAD ska dessa människor som springer på larm göra? /...
Jag tänker att jag svarar lite kort på det här nu så kan jag återkomma med ett utförligare svar imorgon.

Som jag ser det så finns det två alternativ.

1. Avvärja
Säg att systemet är inställt på att larma det 100 närmaste (frivilliga) till den som larmar. Systemet kommer då först ta de 100 närmaste. Det kommer se vilka av dessa som börjar röra sig mot larmet. Är det inte 100 som rör sig mot larmet kommer det fortsätta att larma ytterligare personer tills 100 personer har börjat röra på sig. Nu skriver jag 100. Det kanske inte behövs. Det kanske räcker med 60 eller något annat antal. Det får någon som är mer kompetent än mig avgöra.

När dessa kommer fram så kan de t.ex. avvärja ett våldtäktsförsök eller stoppa en pågående våldtäkt. Det är naturligtvis upp till var och en i situationen att bedöma vad som är möjligt att göra.

2. Envarsgripande
Om var och en bedömer det som möjligt, kan en eller flera som kommer till platsen göra ett envarsgripande. Som framgår av mitt första inlägg så kommer polisen också alltid larmas av det här systemet. Om ett envarsgripande genomförs så kvarhålls en eller flera misstänkta på platsen tills polisen kommer dit och tar över. Det finns redan idag exempel på när medmänniskor har avstyrt överfallsvåldtäkter och genomfört envarsgripanden. Jag kan återkomma med länkar till info om detta imorgon.

Om du vill läsa mer: https://sv.wikipedia.org/wiki/Envarsgripande
Medborgargarde med tracking av samtliga andra som har appen som skall installeras på allas mobiler... Nej tack!

Tar med citat som jag har i min signatur också:

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
SwedishAdvocate

TiborBlomhall skrev:
.../ För mig låter det tyvärr som en "lynchmob on demand". Medborgargarde. :? /...
RE: Lynchmob on demand

I Sverige i modern tid känner jag till en lynchmobssituation. Jag får återkomma om det fallet imorgon.

RE: Medborgargarde

På sätt och vis är det ju ett slags temporärt medborgargarde det handlar om.

Så å ena sidan ett slags temporärt medborgargarde.

Å andra sidan X antal avvärjda överfallsvåldtäkter.

Jag tycker brottspreventionen väger tyngre.
SwedishAdvocate

Svenssons skrev:
Medborgargarde med tracking av samtliga andra som har appen som skall installeras på allas mobiler... Nej tack!

Jag har idag 112 SOS Alarms app installerad på min telefon. Som jag förstår det så utför den redan idag "tracking" av mig. Det är helt OK för min del.

Om systemet är frivilligt att installera så kommer det inte installeras på allas mobiler.

Du har naturligtvis rätt till din åsikt – och ett sådant här system kommer som jag nu nämnt några gånger i den här tråden som sagt vara frivilligt att installera.

Och... du och jag får väl helt enkelt enas om att vara oense...
SwedishAdvocate

tor-ake skrev:
Ser flera problem med denna idé, men det största är problematiken kring hur mycket våld man får använda i nödvärn. En dåre med kniv kan vara mycket farlig att försöka gripa utan att använda tillhygge av ett eller annat slag, och utan utbildning.
Det andra uppenbara problemet är att telefon/datakommunikation är mkt enkel att störa ut. Det finns instruktioner på Youtube hur man bygger en 4g jammer för några tior.
Tycker jag har resonerat kring nödvärn och envarsgripande i mina svar till Tibor ovan.

4g jammer kände jag faktiskt inte till. Vet du vad en sådan apparat har för effektiv räckvidd?

Skulle en mobiltelefon kunna 'känna igen' att den utsätts för 'jamming' och då genast kunna varna sin ägare för detta?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:

Jag har idag 112 SOS Alarms app installerad på min telefon. Som jag förstår det så utför den redan idag "tracking" av mig. Det är helt OK för min del.

Om systemet är frivilligt att installera så kommer det inte installeras på allas mobiler.

Du har naturligtvis rätt till din åsikt – och ett sådant här system kommer som jag nu nämnt några gånger i den här tråden som sagt vara frivilligt att installera.

Och... du och jag får väl helt enkelt enas om att vara oense...
Trådens titel är ändå "Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner" (min fetstil) och sedan måste allas positioner konstant trackas av någon statlig server. Vad händer om man befinner sig i närheten och inte reagerar? Kommer man då dömas eller sättas på virtuell skampåle? När väl systemet finns uppe är vi bara ett beslut ifrån att kräva att appen är installerad.

112 SOS Alarms app skickar väl inte konstant din exakta position till central server för övervakning utan endast när appen används?
112.png
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

SwedishAdvocate skrev:
Skulle en mobiltelefon kunna 'känna igen' att den utsätts för 'jamming' och då genast kunna varna sin ägare för detta?
Nä, inte en vanlig smartphone i varje fall. Det finns appar som påstår sig göra detta men det dom egentligen gör är att kolla ifall nätet går ned.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Curik skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Nä, inte en vanlig smartphone i varje fall. Det finns appar som påstår sig göra detta men det dom egentligen gör är att kolla ifall nätet går ned.
Man behöver inte bryta nätet för att appen ska sluta fungera. Räcker med att telefon inte har GPS-position vilket också går att störa ut.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

De här 60-100 personerna, inom vilken radie skall systemet leta efter dessa? Och skall det vara personer som ligger och sover, och som skall klä på sig och kliva upp? Det lär de ju inte göra efter några falsklarm.

Det korrekta sättet att göra detta på, är inte det att se till att det finns patrullerande poliser? Och att de kan få larm snabbt och med korrekt position när ett brott pågår? Nu verkar det ju tyvärr vara väldigt svårt att få fram poliser, av politiska och ekonomiska skäl. Så kanske det näst bästa är väktare? Typ som ett hemlarmsabbonemang fast med en app i mobilen istället för en fast installation? Och kanske inte ett månadsabbonemang med bindningstid utan mera timme för timme, typ X personer i ett område betalar Y kr var, då åker en väktare ut och är beredd i området. Lite som "Über möter Securitas".

Fördelen är då att systemet blir mer robust mot falsklarm (väktaren åker alltid, för det är hens jobb), och väktaren är utbildad och erfaren. Jag kan tänka mig att det blir lite mindre kaos på platsen om 112 också larmats, och de enda som finns på platsen om/när polisen kommer är offret, uniformerad väktare och eventuellt en förövare, snarare än ett löst organiserat medborgargarde som anländer lite hipp som happ.
SwedishAdvocate

Svenssons skrev:
... /Trådens titel är ändå "Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner" (min fetstil) och sedan måste allas positioner konstant trackas av någon statlig server. Vad händer om man befinner sig i närheten och inte reagerar? Kommer man då dömas eller sättas på virtuell skampåle? När väl systemet finns uppe är vi bara ett beslut ifrån att kräva att appen är installerad.

112 SOS Alarms app skickar väl inte konstant din exakta position till central server för övervakning utan endast när appen används? /...
1. Jag är inte expert på det tekniska. Jag kan tycka att vi hamnar i hårklyverier. Som jag redan skrivit får du och jag nog helt enkelt enas om att vara oense.

2. Tycker jag har skrivit nu några gånger att det bör vara frivilligt att springa på larm. Jag tror inte det kommer råda brist på folk som anmäler sig som frivilliga.

3. Självklart kommer ingen "dömas" eller "sättas på virtuell skampåle"! Jag kan tänka mig flera helt fullgoda skäl att inte anmäla sig som frivillig att springa på larm.
SwedishAdvocate

Svenssons skrev:
Man behöver inte bryta nätet för att appen ska sluta fungera. Räcker med att telefon inte har GPS-position vilket också går att störa ut.
Hur då?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

SwedishAdvocate skrev:
4g jammer kände jag faktiskt inte till. Vet du vad en sådan apparat har för effektiv räckvidd?

Räckvidden är helt avhängig sändarens styrka. Behövs inte mycket effekt eller antenn för att störa ut all kommunikation på 4G-frekvenserna inom några tiotal meter, eller GPS-signalen som någon nämnde. En jammer bara skickar ut brus i frekvensbandet så att den dränker antingen mastens (satellitens) eller telefonens signal. En vanlig telefon kan inte skilja en jammer från allmänt dålig signal, man måste ha en mottagare som speciellt lyssnar efter störsändare för att detektera att störning pågår.

En väktare skulle kunna ha en sådan manick, med riktningspejl, om det skulle visa sig bli ett problem, att kriminella element standardmässigt utnyttjar störsändare. Idag har de ju inte så stor nytta av det, annat än när de skall göra inbrott i ett larmat hus. (Det är lättare att gå till ett olarmat hus)
Skriv svar