Ett statligt överfallslarm till mobiltelefoner
Moderator: Redaktion
Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner
En liten grej att fundera över:
Det är extremt enkelt att ringa 112 på mobilen. Fem klick ungefär. Görs det vid alla överfallsbrott som begås? Om inte, varför inte?
Och skulle en app i telefonen, även om den bara kräver två klick (aktivera appen, klicka på larmknappen) ha en högre användningsfrekvens?
Kan det verkligen vara så att folk struntar i att ringa 112 när de blir överfallna för att de tror att det inte är någon idé? Eller är det så att förövaren skapar en situation där det inte finns någon möjlighet att få fram mobilen över huvud taget?
Det är extremt enkelt att ringa 112 på mobilen. Fem klick ungefär. Görs det vid alla överfallsbrott som begås? Om inte, varför inte?
Och skulle en app i telefonen, även om den bara kräver två klick (aktivera appen, klicka på larmknappen) ha en högre användningsfrekvens?
Kan det verkligen vara så att folk struntar i att ringa 112 när de blir överfallna för att de tror att det inte är någon idé? Eller är det så att förövaren skapar en situation där det inte finns någon möjlighet att få fram mobilen över huvud taget?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Det här har ju som jag uppfattat samhällsdebatten länge varit ett argument även mot övervakningskameror. Men min bild är att man nästan inte hör den invändningen alls längre. Idag är det min bild att folk mestadels accepterar kameror. Om något så vill man väl snarare ha fler kameror…Svenssons skrev:För mig väger den personliga integriteten störst. /...
Jag önskar så klart också att allt det här inte skulle behövas. Men tyvärr anser jag att verkligheten är en annan…
2019 anmäldes t.ex. 8 350 våldtäkter bara i Sverige. Och som jag förstår det var ca. 65% av dessa överfallsvåldtäkter (Det verkar inte som det framgår exakt av den tillgängliga statistiken.)...
Och jag tänker ju mig att ett sådant här system skulle kunna vara aktuellt för åtminstone alla demokratiska länder…
Källa: https://www.bra.se/om-bra/nytt-fran-bra ... istik.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Om du har telefonen i handen när du går hem så skulle det t.ex. kanske kunna vara så pass enkelt att användaren bara dubbelklickar på knappen för att höja volymen för att aktivera det skarpa larmet.tor-ake skrev:En liten grej att fundera över:
/.../
skulle en app i telefonen, även om den bara kräver två klick (aktivera appen, klicka på larmknappen) ha en högre användningsfrekvens?
/...
Jag skriver ju även om det jag kallar "mjuklarm". Om någon vill sända ett mjuklarm tänker jag att man lite längre tid på sig, så då kan man ju kanske göra det från appen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ser inte riktigt att man skulle ha tid att ta upp telefonen, leta reda på appen och starta och dubbelklicka på knappen om man blir rånad. Många har telefonen igång oh pratar med någon när de går hem.
112 har en app, men vet inte om tidsvinsten är det primära utan att de kan skicka mer uppgifter (skulle vilja att man skulle kunna videofilma för operatören (integritetskränkande javisst). Men i regel är nog telefonsamtal lika snabbt.
Möjligt att man kan lägga till något på skärmlåset ung som kameran och ficklampen. Eller watch-app.(som man har på armleden som andra överfallslarm. vissa telefoner kan detektera om användaren faller. möjligt att ha larm om gamla faller i sin lägenhet tex.
112 har en app, men vet inte om tidsvinsten är det primära utan att de kan skicka mer uppgifter (skulle vilja att man skulle kunna videofilma för operatören (integritetskränkande javisst). Men i regel är nog telefonsamtal lika snabbt.
Möjligt att man kan lägga till något på skärmlåset ung som kameran och ficklampen. Eller watch-app.(som man har på armleden som andra överfallslarm. vissa telefoner kan detektera om användaren faller. möjligt att ha larm om gamla faller i sin lägenhet tex.
Vi har ju ett system som finns uppe och "fungerar". I Kina finns statliga övervakningskameror överallt i städerna med AI ansiktsigenkänning. Där finns också statliga appar som styr och övervakar alla. Dessutom håller system på att byggas upp med sociala straff som att man inte får vissa jobb eller inte får resa vart man vill eller med vilka transportmedel man vill.SwedishAdvocate skrev:Det här har ju som jag uppfattat samhällsdebatten länge varit ett argument även mot övervakningskameror. Men min bild är att man nästan inte hör den invändningen alls längre. Idag är det min bild att folk mestadels accepterar kameror. Om något så vill man väl snarare ha fler kameror…Svenssons skrev:För mig väger den personliga integriteten störst. /...
Jag önskar så klart också att allt det här inte skulle behövas. Men tyvärr anser jag att verkligheten är en annan…
Kanske ett bra system? Vi hör ju inga boende i Kina som klagar på detta...
Det finns inget som tvingar oss till att begränsa våra friheter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
Det finns ju som jag förstår det två aktörer som utvecklar operativsystem till 'smarta' mobiler: Apple och Google.Mickep skrev:Ser inte riktigt att man skulle ha tid att ta upp telefonen, leta reda på appen och starta och dubbelklicka på knappen om man blir rånad. Många har telefonen igång oh pratar med någon när de går hem.
/.../
Jag tror inte det är alls omöjligt att även de engagerar sig i utvecklingen av ett sådant här system. Och jag tror att några riktigt duktiga användargränssnitts-utvecklare skulle kunna lösa det här...
-
Jag tycker inte det är en rimlig jämförelse.Svenssons skrev:Vi har ju ett system som finns uppe och "fungerar". I Kina finns statliga övervakningskameror överallt i städerna med AI ansiktsigenkänning. Där finns också statliga appar som styr och övervakar alla. Dessutom håller system på att byggas upp med sociala straff som att man inte får vissa jobb eller inte får resa vart man vill eller med vilka transportmedel man vill.SwedishAdvocate skrev:Det här har ju som jag uppfattat samhällsdebatten länge varit ett argument även mot övervakningskameror. Men min bild är att man nästan inte hör den invändningen alls längre. Idag är det min bild att folk mestadels accepterar kameror. Om något så vill man väl snarare ha fler kameror…Svenssons skrev:För mig väger den personliga integriteten störst. /...
Kanske ett bra system? Vi hör ju inga boende i Kina som klagar på detta...
Det finns inget som tvingar oss till att begränsa våra friheter.
Och jag är rätt säker på att du förstår varför.
Man skulle kunna tänka sig att alla har ett pulsarmband, och att larmet går om maxpuls oförutsett registreras. Eller är det för creepy kanske?SwedishAdvocate skrev:Det finns ju som jag förstår det två aktörer som utvecklar operativsystem till 'smarta' mobiler: Apple och Google.Mickep skrev:Ser inte riktigt att man skulle ha tid att ta upp telefonen, leta reda på appen och starta och dubbelklicka på knappen om man blir rånad. Många har telefonen igång oh pratar med någon när de går hem.
/.../
Jag tror inte det är alls omöjligt att även de engagerar sig i utvecklingen av ett sådant här system. Och jag tror att några riktigt duktiga användargränssnitts-utvecklare skulle kunna lösa det här...
Om integritet prioriteras lägre än uppklarande av brott kanske man skulle kunna ha en chestcam också, som sentry mode fast på kroppen.
Möjligheterna är oändliga.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Fast det är precis mot detta vi går. Skillnaden sedan kanske bara är styret i landet men detta kan ändras med ett val.SwedishAdvocate skrev:Jag tycker inte det är en rimlig jämförelse.
Jag vill ha ett samhälle som motverkar att personer blir brottslingar, att de som utför brott får sitt straff och inte ett där allmänheten sätts under ständig bevakning för att de ska känna sig tryggare.
Ett statligt centralt system för att övervaka allas mobiler är just ett sådant system. De som vill begå brott kommer ändå begå dem oavsett övervakningen av allmänheten. Det är inte så att överfall inte förekommer i Kina.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
Jag föredrar ett samhälle där allvarliga våldsbrott inte begås över huvud taget.Svenssons skrev:Fast det är precis mot detta vi går. Skillnaden sedan kanske bara är styret i landet men detta kan ändras med ett val.SwedishAdvocate skrev:Jag tycker inte det är en rimlig jämförelse.
Jag vill ha ett samhälle som motverkar att personer blir brottslingar, att de som utför straff får sitt straff och inte ett där allmänheten sätts under ständig bevakning för att de ska känna sig tryggare.
Ett statligt centralt system för att övervaka allas mobiler är just ett sådant system. De som vill begå brott kommer ändå begå dem oavsett övervakningen av allmänheten. Det är inte så att överfall inte förekommer i Kina.
Jag tror till skillnad från dig att ett sådant här larmsystem kommer ha en mycket preventiv effekt på t.ex. överfallsvåldtäkter. Jag ser en potential att förhindra kanske 90% eller mer av alla de överfallsvåldtäkter som sker idag…
Och för mig är det oändligt mycket värt.
Jag har jobbat ca fem år inom den statliga tvångsvården med unga tjejer som utsatts för en eller flera grova våldsdåd, och har sett alldeles för mycket av vad det kan ställa till med…
Och tyvärr så anmäldes det ju närmast ofattbara 8 350 våldtäkter i Sverige 2019. Det är blir i genomsnitt nästan 23 stycken varje dag.
Källa: https://www.bra.se/om-bra/nytt-fran-bra ... istik.html
Och för jag vet inte vilken gång i ordningen:
Det jag förslår står på intet sätt i motsatsförhållande till ”ett samhälle som motverkar att personer blir brottslingar, [och] att de som utför brott får sitt straff”.
-
Jag är 43 år gammal. Jag har bott i Skåne sedan gymnasietiden. Jag har följt samhällsdebatt i SVT och Sveriges Radio i stort sett dagligen under samma tid. Jag kan faktiskt inte på något sätt se vad det är som du tycker dig se...Svenssons skrev:Fast det är precis mot detta vi går. Skillnaden sedan kanske bara är styret i landet men detta kan ändras med ett val. /...SwedishAdvocate skrev:Jag tycker inte det är en rimlig jämförelse.
Hur stor andel av överfallsvåldtäkterna tror du ditt system skulle avskräcka från? Alltså hur många våldtäktsmän som avstår för att offret eventuellt har en app.
-
Jag vet inte. Men det torde handla om tusentals årligen bara i Sverige. Då kan du ju tänka dig hur många det skulle kunna handla om årligen i hela den demokratiska världen...Fredrik j skrev:Hur stor andel av överfallsvåldtäkterna tror du ditt system skulle avskräcka från? Alltså hur många våldtäktsmän som avstår för att offret eventuellt har en app.
Hur många överfallsvåldtäkter har vi i Sverige per år?SwedishAdvocate skrev:Jag vet inte. Men det torde handla om tusentals årligen bara i Sverige. Då kan du ju tänka dig hur många det skulle kunna handla om årligen i hela den demokratiska världen...Fredrik j skrev:Hur stor andel av överfallsvåldtäkterna tror du ditt system skulle avskräcka från? Alltså hur många våldtäktsmän som avstår för att offret eventuellt har en app.
Idén andas dock tyvärr DDR. Finns väl redan såna appar för de som tycker de behöver en?
Vet inte riktigt vad USP:en är?
I vilket fall tror tror jag bättre integration kan göra mer än en app för detta...
Själv tror jag folk i rörelse, typ vuxna på stan är mer avskräckande än att väcka ev avstyrarande med ett larm, som yrvaket skall ta på sig kläder och sedan ta sig till den punkt appen visar. Likt polisen tror jag att de kommer först när allt är över.
Jag tror dock att en sådan app kan ha ett syfte och hjälpa rättskipning, för det finns redan första hjälpen springare. Missing people är även det privata initiativ som hjälper samhället.
Men tvingande tror jag inte på. Ok att myndigheter varnar för fara typ naturkatastrofer eller terrorism men har svårt att misshandel av någon enskild är av allmänintresse. Sådant larm skulle stängas av för att det ses som störande. I vissa storstäder bryr man sig inte om någon ropar ”hjälp” bara vid ”eld”.
Men om larmcentralen kan larma ev villiga medborgare är det en annan sak.
Jag tror dock att en sådan app kan ha ett syfte och hjälpa rättskipning, för det finns redan första hjälpen springare. Missing people är även det privata initiativ som hjälper samhället.
Men tvingande tror jag inte på. Ok att myndigheter varnar för fara typ naturkatastrofer eller terrorism men har svårt att misshandel av någon enskild är av allmänintresse. Sådant larm skulle stängas av för att det ses som störande. I vissa storstäder bryr man sig inte om någon ropar ”hjälp” bara vid ”eld”.
Men om larmcentralen kan larma ev villiga medborgare är det en annan sak.
-
Det är ju i och för sig en del text att läsa...Verdi skrev:.../ Vet inte riktigt vad USP:en är? /...
Men,
Really?...
Jag tänker faktiskt inte förklara det en gång till...
-
Ni är kanske fem stycken som tycker det. Vore intressant att höra vad kategorin unga tjejer/kvinnor tycker...Verdi skrev:.../ Idén andas dock tyvärr DDR. /...
Har ni några sådana omkring er eller kanske ett telefonsamtal bort?
Vad tycker de?
Ca 10% av anmälda våldtäkter är överfallsvåldtäkt där gärningsmannen är okänd för offret. I Sverige.SwedishAdvocate skrev:Jag vet inte. Men det torde handla om tusentals årligen bara i Sverige. Då kan du ju tänka dig hur många det skulle kunna handla om årligen i hela den demokratiska världen...Fredrik j skrev:Hur stor andel av överfallsvåldtäkterna tror du ditt system skulle avskräcka från? Alltså hur många våldtäktsmän som avstår för att offret eventuellt har en app.
Brottet har ett lågt mörkertal.
-
Råkar du ha källan tillgänglig?Fredrik j skrev:Ca 10% av anmälda våldtäkter är överfallsvåldtäkt där gärningsmannen är okänd för offret. I Sverige.SwedishAdvocate skrev:Jag vet inte. Men det torde handla om tusentals årligen bara i Sverige. Då kan du ju tänka dig hur många det skulle kunna handla om årligen i hela den demokratiska världen...Fredrik j skrev:Hur stor andel av överfallsvåldtäkterna tror du ditt system skulle avskräcka från? Alltså hur många våldtäktsmän som avstår för att offret eventuellt har en app.
https://www.bra.se/download/18.cba82f71 ... ggning.pdfSwedishAdvocate skrev:Råkar du ha källan tillgänglig?Fredrik j skrev:Ca 10% av anmälda våldtäkter är överfallsvåldtäkt där gärningsmannen är okänd för offret. I Sverige.SwedishAdvocate skrev:Jag vet inte. Men det torde handla om tusentals årligen bara i Sverige. Då kan du ju tänka dig hur många det skulle kunna handla om årligen i hela den demokratiska världen...Fredrik j skrev:Hur stor andel av överfallsvåldtäkterna tror du ditt system skulle avskräcka från? Alltså hur många våldtäktsmän som avstår för att offret eventuellt har en app.
SwedishAdvocate skrev:Det är ju i och för sig en del text att läsa...Verdi skrev:.../ Vet inte riktigt vad USP:en är? /...
Men,
Really?...
Har läst sporadiskt i den här tråden. Men du tror alltså att folk kommer ingripa när någon i närheten larmar?
Jag kan ju säga att jag inte ingriper. Mitt ansvar och min lojalitet är mot min familj, och främst mina barn. Att Sverige är dysfunktionellt med en massa personrån, våldtäkter och gängkriminalitet på öppen gata är inte mitt problem. Jag tänker inte bli ihjälstucken eller få huvudet insparkat för ingenting.
-
...Och ingen kommer tvinga dig.Verdi skrev:SwedishAdvocate skrev:Det är ju i och för sig en del text att läsa...Verdi skrev:.../ Vet inte riktigt vad USP:en är? /...
Men,
Really?...
Har läst sporadiskt i den här tråden. Men du tror alltså att folk kommer ingripa när någon i närheten larmar?
Jag kan ju säga att jag inte ingriper. Mitt ansvar och min lojalitet är mot min familj, och främst mina barn. Att Sverige är dysfunktionellt med en massa personrån, våldtäkter och gängkriminalitet på öppen gata är inte mitt problem. Jag tänker inte bli ihjälstucken eller få huvudet insparkat för ingenting.
Jag tror inte det kommer bli några som helst problem att få folk att ställa upp och springa på larm. Om jag ska gissa så tror jag att minst 70% av alla friska män mellan 18-50 år kommer anmäla sig.
Edit: Så fort det har kommit tre eller fler till platsen har jag dessutom mycket svårt att se att en kriminell kommer välja att göra mycket annat än att försöka fly fortast möjligt...
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Avskräckande effekten finns redan idag. "Tänk om offret ringer 112". Appen ger inte högre avskräckande effekt.SwedishAdvocate skrev:Jag vet inte. Men det torde handla om tusentals årligen bara i Sverige. Då kan du ju tänka dig hur många det skulle kunna handla om årligen i hela den demokratiska världen...Fredrik j skrev:Hur stor andel av överfallsvåldtäkterna tror du ditt system skulle avskräcka från? Alltså hur många våldtäktsmän som avstår för att offret eventuellt har en app.
Alla mobiler har förresten redan idag larmknapp. Tryck på knappen fem ggr i följd på iPhone eller håll in power knappen i fem sekunder på Android och klicka på ikonen som dyker upp så ringer de 112.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Kollade upp, och 5ggr tryck gäller bara för iPhone 7 eller tidigare. För nyare är det volymknapp + sidoknapp och fortsätta hålla för att ringa automatiskt. Se https://support.apple.com/sv-se/HT208076TiborBlomhall skrev:Avskräckande effekten finns redan idag. "Tänk om offret ringer 112". Appen ger inte högre avskräckande effekt.SwedishAdvocate skrev:Jag vet inte. Men det torde handla om tusentals årligen bara i Sverige. Då kan du ju tänka dig hur många det skulle kunna handla om årligen i hela den demokratiska världen...Fredrik j skrev:Hur stor andel av överfallsvåldtäkterna tror du ditt system skulle avskräcka från? Alltså hur många våldtäktsmän som avstår för att offret eventuellt har en app.
Alla mobiler har förresten redan idag larmknapp. Tryck på knappen fem ggr i följd på iPhone eller håll in power knappen i fem sekunder på Android och klicka på ikonen som dyker upp så ringer de 112.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
-
Ok. Så vi tänker oss ett scenario där någon som gjort de här inställningarna som krävs på sin mobiltelefon är ute och går och råkar ut för ett personöverfall. Tyvärr så händer det att en del tjejer eller unga kvinnor drabbas. Så i det här scenariot kommer det vara det som sker. En ung tjej är ute och rör sig i samhället. På en liten undanskymd plats råkar hon ut för ett personöverfall. Hon får iväg ett samtal till 112, men innan hon kommer fram till operatören så har gärningsmannen fått tag på hennes telefon och avlutar samtalet. Och så stoppar vi det här scenariot där.TiborBlomhall skrev:Avskräckande effekten finns redan idag. "Tänk om offret ringer 112". Appen ger inte högre avskräckande effekt.SwedishAdvocate skrev:Jag vet inte. Men det torde handla om tusentals årligen bara i Sverige. Då kan du ju tänka dig hur många det skulle kunna handla om årligen i hela den demokratiska världen...Fredrik j skrev:Hur stor andel av överfallsvåldtäkterna tror du ditt system skulle avskräcka från? Alltså hur många våldtäktsmän som avstår för att offret eventuellt har en app.
Vad tror ni händer då? Det undrade jag med.
SOS ALARM 112 har ett informationsnummer. Ibland är det folk som har insyn i larmoperatörernas verklighet som svarar i det telefonnumret. Så jag ringde precis dit och pratade lite med en av deras anställda.
Enligt henne är det tämligen vanligt förekommande att 112 får telefonsamtal som avslutas eller där det inte går att få någon slags kontakt med den som ringer. Alla dessa samtal lämnas helt utan åtgärd av 112 i dagsläget.
Med all respekt, men jag tycker faktiskt att det är en helt uppenbar skillnad på att typ bara behöva dubbelklicka på en knapp för att direkt få iväg ett skarpt överfallslarm (eller vad det nu skulle kunna handla om för användarinteraktion för att larma…), jämfört med de flera sekunder som det idag är frågan om för att ringa 112 och förmedla ett pågående personöverfall av något slag.
Men. Låt oss säga att den unga tjejen ovan lyckas förmedla att det är ett pågående personöverfall som pågår.
Vad händer sen då?
Då förmedlas den här informationen till polisen. Enligt en annan anställd på 112 borde det gå ganska snabbt. Därefter är det polisen som bestämmer i ärendet. Och om man ringer 11414 och talar med polisen om vad för slags utryckningstid det kan vara fråga om i ett sådant här ärende så får man ingen slags tidsuppskattning över huvud taget. Så här får vi således gissa oss fram. Och då handlar det naturligtvis om närhet till närmsta polispatrull innan hjälpen kan vara framme. Och det kan ju säkerligen ta både 5 eller 10 minuter eller ännu längre tid beroende på hur det ser ut där och då.
Återigen:
Med all respekt, men jag tycker faktiskt att det är en betydande skillnad mellan det jag förslår och hur det ser ut idag.
Och för övrigt: Att hålla in en knapp i 5 sekunder på en Androidtelefon tycker jag är alldeles för lång tid för att få iväg ett samtal vid ett personöverfall. Till Iphone idag fungerar det i alla fall betydligt bättre…