Nu finns det företag som stoppar i rejäla 680 kWh batterier i Volvos ellastbilar.
De har ett mindre 340 kWh batteri också. Vikt 2300 kg.
Då borde detta väga 4600 kg.
Lastförmågan med diesel brukar vara 9-10 ton på tvåaxlig bil, så med detta jättebatteri borde det vara runt 5 ton. För lättare gods funkar det bra.
https://www.electrive.com/2020/06/14/dp ... h-battery/
https://www.futuricum.com/wp-content/up ... k9nlslOmnI
Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2 år?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2
Förlåt, citerade fel inlägg, vet inte hur det hände, då&då är det svårt att förstå hur telefonen agerar, sorryfrippe skrev:Oj, men tror faktiskt inte jag skrev något om det du hoppade på.heldiggrisen skrev:Du ska fortfarande avskriva dina lastbilar ekonomisk över 10 år, och med 45% högre servicekostnader över 10 år pga batteribyten (Volvo), så kommer inte transportföretagen att sälja sina diesel/gas lastbilar i förtid för att byta till el.frippe skrev:Fast Volvo satsar stort på ellösning på sina varubilar som går i närfart, dvs inom stadstrafik. Det tror jag är en större framgångsfaktor än att satsa på ellastbilar för fjärrfart som teslas semi.
Däremot så tror jag att ett åkeri som ska köpa ny bil absolut kommer att se på Volvo's och andras elbilar, men att ersätta 50% av flotten i Sverige via en "naturlig" övergång tar inte 2 år.
För att nå det målet, så måste antingen förbudszoner eller tunga subsidier in, och det har Norge försökt redan utan att lyckas, så hur ska Sverige klara det?
Min reflektion handlade bara om att jag upplevde det som mer framgångsrikt att satsa på elektrifiering av närfart före fjärrfart. Om man vill uppnå resultat i elektrifiering.

Anyway, TS ställde frågan om 50% av godstransporten i Sverige kommer att gå via elfordon om 2 år?
Svaret är nej.
Jag beneker inte att elfordon som kan ta över efter dieselfordon finns, men även om absolut alla närmaste två åren ersätter sin diesellastbil med en eldriven när dieselbilen ”går av med pension”, så räcker inte det för att byta ut flotten på två år.
För att det skal få, så måste man börja byta ut fullt fungerande fordon med elfordon, och just nu finns inget ekonomiskt incitament för det
Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2
Typ chipspåsar?Off Grid Byggaren skrev:Lastförmågan med diesel brukar vara 9-10 ton på tvåaxlig bil, så med detta jättebatteri borde det vara runt 5 ton. För lättare gods funkar det bra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2
En större chipspåse väger runt 500 gram så tiotusen påsar skulle funka bra. Kanske möbler och styckegods även kunde vara lämplig.
https://www.mynewsdesk.com/se/svenska-r ... ll-2989100
https://www.mynewsdesk.com/se/svenska-r ... ll-2989100
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2
En av de största arbetsgivarna här i Götene är ett åkeri, Götene Kyltransporter. De har högsta snittlönen av alla företag i kommunen och de letar med ljus och lykta efter fler chaufförer. Det går mao allt annat än dåligt för dem, och jag tror inte att jag kommer uppleva den dagen då alla dessa megastora lastbilar går på el. Idag går de på biogas, och jag tror det är ett mycket vettigt alternativ. Batterier är bra, men de funkar inte överallt. Inte än i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2
Funkar nog även med ostkrokar!bylund skrev:Typ chipspåsar?Off Grid Byggaren skrev:Lastförmågan med diesel brukar vara 9-10 ton på tvåaxlig bil, så med detta jättebatteri borde det vara runt 5 ton. För lättare gods funkar det bra.

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2
Vanlig post jagar ju volym och inte vikt, men dom kör ju jäkligt långt då istället.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2
Väger inte dieselmotorn och tank full med diesel någonting? Blir det verkligen så lite lastvikt kvar?Off Grid Byggaren skrev:Nu finns det företag som stoppar i rejäla 680 kWh batterier i Volvos ellastbilar.
De har ett mindre 340 kWh batteri också. Vikt 2300 kg.
Då borde detta väga 4600 kg.
Lastförmågan med diesel brukar vara 9-10 ton på tvåaxlig bil, så med detta jättebatteri borde det vara runt 5 ton. För lättare gods funkar det bra.
https://www.electrive.com/2020/06/14/dp ... h-battery/
https://www.futuricum.com/wp-content/up ... k9nlslOmnI