Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2 år?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2 år?

Inlägg av Zalman3 »

Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2 år i städerna?

Intressant är att Northvolts VD Peter Carlsson nämner i en intervju att det kommer ske en dramatisk omställning
av godstransporter i städerna, till elfordon.
Frågan är, kommer exempelvis Scania hinna ställa om så snabbt till elfordon?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1297
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av slugger75 »

Nej.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Verdi

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2 år i städerna?

Intressant är att Northvolts VD Peter Carlsson nämner i en intervju att det kommer ske en dramatisk omställning
av godstransporter i städerna, till elfordon.
Frågan är, kommer exempelvis Scania hinna ställa om så snabbt till elfordon?

Nä. Det är ju typ 0% nu. 2 år är jäkligt kort tid.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av Zalman3 »

Godstransport i städerna sker till stor del med skåpbilar.
Och i princip alla leverantörer kommer nu med elversioner av sina skåpbilar.

Exempel:
Fiat Ducato Electric
Renault Master Z.E.
VW e-Crafter
Daimler/Fuso eCanter
Mercedes e-Vito mit CCS
Maxus EV80
OPEL Vivaro-e
NME Cargo Van
Opel Combo-e
Renault Kangoo Z.E 2020
Joylong EF5
Joylong EW5

Intressant är att i städerna är körstäckorna korta och hyfsat förutsägbara.
Och när det blir billigare med elfordon, då konkurrerar de snabbt ut andra fossila fordon.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av heldiggrisen »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2 år i städerna?

Intressant är att Northvolts VD Peter Carlsson nämner i en intervju att det kommer ske en dramatisk omställning
av godstransporter i städerna, till elfordon.
Frågan är, kommer exempelvis Scania hinna ställa om så snabbt till elfordon?

Nä. Det är ju typ 0% nu. 2 år är jäkligt kort tid.
Jag ser rätt många e-NV200 som budbil här i Malmö, så 0% är det inte.
Men på två år ersätter du inte tusentals mindre skåp och lastbilar i Sverige, investeringskostnaden för (Små)företagen blir för hög.
Vänstern och MP försökte sig i Oslo med att förbjuda alla Dieselforfon, men efter Multipla konkurser bland småhandlarna som inte fick varuleveranser, så får man numera leverera med avgasbilar.
Verdi

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Godstransport i städerna sker till stor del med skåpbilar.
Och i princip alla leverantörer kommer nu med elversioner av sina skåpbilar.

Exempel:
Fiat Ducato Electric
Renault Master Z.E.
VW e-Crafter
Daimler/Fuso eCanter
Mercedes e-Vito mit CCS
Maxus EV80
OPEL Vivaro-e
NME Cargo Van
Opel Combo-e
Renault Kangoo Z.E 2020
Joylong EF5
Joylong EW5

Intressant är att i städerna är körstäckorna korta och hyfsat förutsägbara.
Och när det blir billigare med elfordon, då konkurrerar de snabbt ut andra fossila fordon.

Är det så? Jag tycker det är hyfsat stora lastbilar som levererar mat till ICA Nära och liknande. Inga långtradare kanske men definitivt större bilar än såna som du räknar upp. De måste i vilket fall ha bakgavellyft för att kunna hantera pallar och annat. Men du kanske räknar med budbilar som "godstransport" också? Beror lite på vad man menar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Godstransport i städerna sker till stor del med skåpbilar.
Och i princip alla leverantörer kommer nu med elversioner av sina skåpbilar.

Exempel:
Fiat Ducato Electric
Renault Master Z.E.
VW e-Crafter
Daimler/Fuso eCanter
Mercedes e-Vito mit CCS
Maxus EV80
OPEL Vivaro-e
NME Cargo Van
Opel Combo-e
Renault Kangoo Z.E 2020
Joylong EF5
Joylong EW5

Intressant är att i städerna är körstäckorna korta och hyfsat förutsägbara.
Och när det blir billigare med elfordon, då konkurrerar de snabbt ut andra fossila fordon.

Är det så? Jag tycker det är hyfsat stora lastbilar som levererar mat till ICA Nära och liknande. Inga långtradare kanske men definitivt större bilar än såna som du räknar upp. De måste i vilket fall ha bakgavellyft för att kunna hantera pallar och annat. Men du kanske räknar med budbilar som "godstransport" också? Beror lite på vad man menar.
Chinese manufacturer BYD to launch 19-tonne electric truck in Europe this year.

Chinese electric vehicle manufacturer BYD has set its sights on the European market with plans to launch a range of electric trucks later this year. BYD Europe said it will launch a full range of battery electric commercial vehicles (BEV) in Europe this year, including a panel van, a yard tractor and 7.5-tonne and 19-tonne rigid distribution trucks. The move follows BYD’s announcement last week that it has signed a joint venture with Toyota’s commercial and diesel vehicle subsidiary Hino.
https://motortransport.co.uk/blog/2020/ ... this-year/

BYD är ju redan en av Sveriges största lokalbuss leverantörer.
De elbussar från kinesiska BYD som Nobina använder i stadstrafiken i Landskrona går som en klocka. Under mars månad behövde inte en enda tur ställas in. Det skriver Nobina Sveriges vd Henrik Dagnäs i en artikel på sin Linkedinsida. ”Imponerande. Det är vi som operatör inte vana vid”, skriver Dagnäs.
https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... en-klocka/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av heldiggrisen »

Vem ska betala för att byta ut alla full fungerande diesel lastbilar/budbilar på två år?
Om jag måste ge 500spänn för en T-shirt på staden, för att transportpriset ökade med 300spänn, så kollar jag nätet eller det citynära köpcentret isf.
För jag räknar med att om 2 år ska vara möjlig, så måste tvång och dyra böter in i bilden, och då kommer vi se öda gågator i svenska stadskärnor, kanske en och annan frissa och mäklare.
Annat alternativ är tung subsidiering, för 60000kr räcker inte lång på en lastbil till 2 miljoner.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
Vem ska betala för att byta ut alla full fungerande diesel lastbilar/budbilar på två år?
Om jag måste ge 500spänn för en T-shirt på staden, för att transportpriset ökade med 300spänn, så kollar jag nätet eller det citynära köpcentret isf.
För jag räknar med att om 2 år ska vara möjlig, så måste tvång och dyra böter in i bilden, och då kommer vi se öda gågator i svenska stadskärnor, kanske en och annan frissa och mäklare.
Annat alternativ är tung subsidiering, för 60000kr räcker inte lång på en lastbil till 2 miljoner.
Åkarna och lastbilsförsäljarna är ju givetvis medvetna om vad som sker.
De har kört på sina gamla lastbilar i det längsta för att inte köpa en ny diesellastbil.

Men visst finns det dom som bott under en sten och inte har förstått hur snabbt omställningen sker.

Men hur framgångrik tror du åkaren är när han säger, jag vill ha 20% mer betalt per km för att jag ska ha råd med att tanka min törstiga diesellastbil.
När han vill få transportuppdrag.
Han kommer få ett bryskt uppvaknande av verkligheten.

Han kan älska sin diesellastbil hur mycket han vill.
I transportbranschen är det lägsta pris per km som gäller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
Vem ska betala för att byta ut alla full fungerande diesel lastbilar/budbilar på två år?
Om jag måste ge 500spänn för en T-shirt på staden, för att transportpriset ökade med 300spänn, så kollar jag nätet eller det citynära köpcentret isf.
För jag räknar med att om 2 år ska vara möjlig, så måste tvång och dyra böter in i bilden, och då kommer vi se öda gågator i svenska stadskärnor, kanske en och annan frissa och mäklare.
Annat alternativ är tung subsidiering, för 60000kr räcker inte lång på en lastbil till 2 miljoner.
Åkarna och lastbilsförsäljarna är ju givetvis medvetna om vad som sker.
De har kört på sina gamla lastbilar i det längsta för att inte köpa en ny diesellastbil.

Men visst finns det dom som bott under en sten och inte har förstått hur snabbt omställningen sker.

Men hur framgångrik tror du åkaren är när han säger, jag vill ha 20% mer betalt per km för att jag ska ha råd med att tanka min törstiga diesellastbil.
När han vill få transportuppdrag.
Han kommer få ett bryskt uppvaknande av verkligheten.

Han kan älska sin diesellastbil hur mycket han vill.
I transportbranschen är det lägsta pris per km som gäller.
Du får gärna visa någon slags uträkning som visar att en spillrans ny el-skåpbil får lägre pris per km än tex. en 20 år gammal Volvo FM.
Avskrivning is a bitch, och är en av de absolut största kostnaderna första åren efter nyköp.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
Vem ska betala för att byta ut alla full fungerande diesel lastbilar/budbilar på två år?
Om jag måste ge 500spänn för en T-shirt på staden, för att transportpriset ökade med 300spänn, så kollar jag nätet eller det citynära köpcentret isf.
För jag räknar med att om 2 år ska vara möjlig, så måste tvång och dyra böter in i bilden, och då kommer vi se öda gågator i svenska stadskärnor, kanske en och annan frissa och mäklare.
Annat alternativ är tung subsidiering, för 60000kr räcker inte lång på en lastbil till 2 miljoner.
Åkarna och lastbilsförsäljarna är ju givetvis medvetna om vad som sker.
De har kört på sina gamla lastbilar i det längsta för att inte köpa en ny diesellastbil.

Men visst finns det dom som bott under en sten och inte har förstått hur snabbt omställningen sker.

Men hur framgångrik tror du åkaren är när han säger, jag vill ha 20% mer betalt per km för att jag ska ha råd med att tanka min törstiga diesellastbil.
När han vill få transportuppdrag.
Han kommer få ett bryskt uppvaknande av verkligheten.

Han kan älska sin diesellastbil hur mycket han vill.
I transportbranschen är det lägsta pris per km som gäller.
Du får gärna visa någon slags uträkning som visar att en spillrans ny el-skåpbil får lägre pris per km än tex. en 20 år gammal Volvo FM.
Avskrivning is a bitch, och är en av de absolut största kostnaderna första åren efter nyköp.
Åkeri och entreprenadbranchen har ju lobbat för att kommunerna ska ha miljözoner och miljökrav vid upphandlingar.
Tanken har varit att åkerierna inte ska få konkurrens från exempelvis jordbrukare vad gäller snöröjning mm.
Att rädda miljön har nog inte haft någon högre prioritet.

Miljözoner och genomfartsförbud för tung trafik är vanligt bland kommunerna.
Och dessa krav skärps hela tiden.

Så stora tunga och gamla diesellastbilar fasas ut för lättare och renare fordon, för transporter i stadskärnor.
Högre krav på minskat buller kommer också.

Exempel billig skåpbil:
Maxus E-DELIVER 3 SWB 4,8m3 35KWh 122HK
1 874 kr
(1 499 kr ex. moms)
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/88433170


Milkostnad enligt konsumentverket, vid 3000 mil per år:
Diesel
Nissan - Nv200 2014
Diesel (90hk), Manuell
Pris: 67 000 kr
Milkostnad 19kr
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... carDetails

EL
Nissan - E-Nv200 2014
El (109hk), Automat
Pris: 93 000 kr
Milkostnad 13kr
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... carDetails

Fossilbilen kostar ca 47% mera per mil.


Rekordet angående låg milkostnad har nog en Renault Zoe, 10 kr per mil är svårslaget!

Renault - Zoe 2014, 3000 mil per år.
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... carDetails

En bensin VW Up för 40.000kr är 40% dyrare per mil vid 3000 mil per år.
Volkswagen - Up! 2014
1.0 move up! Kombi-Sedan
Bensin (60hk), Manuell
Pris: 40 000 kr
14kr per mil
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... earch=true
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2465
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Godsterminalen i Stockholm jag håller på med har enstaka Nissan NV idag.

Nu sätter de upp en stor HVO tank där.

Elnätsägaren kan inte leverera ström till mer än två snabbladdare år 2021.

År 2023 får vi steöm till sex snabbladdare på 150 kW styck.

Förutom problem med effektbrist i elnätet så är det rätt mycket lastförmåga som försvinner.

Räckvidd verkar bli 12-14 mil på 16-tons bilarna.

Vi behöver några fler års batteriutveckling innan det tar fart tror jag.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11237
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av Jerker »

Vi vet ju alla att ju längre körsträcka desto mer prisvärt med eldrift. Jag tror att där det snabbast kommer att slå igenom med eldrift är transportsektorn eftersom de har mest att vinna på det med bilar som går många tusen mil per år. Investeringen tjänas in relativt snabbt. DHL startade ju egen produktion av ellastbilar när ingen etablerad tillverkare ville det. Nu tillverkar DHL ellastbilar åt andra också. VW var väldigt sura och påstod att de kunde ha gjort det men det var inte det svaret DHL fick när de först frågade. Surt sa räven...

Som påpekats ovan så går det redan idag att ersätta de flesta lokala transportbilar med eldrivna. Det tar givetvis ett tag men det beror nog mest på att de flesta åkare inte sätter sig ner och räknar ordentligt på det. Förmodligen skulle de göra besparingar från dag ett även om de byter in relativt nya bilar. Sen finns det ju en hel del konservatism och fördomar mot eldrivet.

Jag läste för flera år sedan om ett medelstort åkeri i södra Sverige som gjorde några förändringar för chaufförerna av sina lastbilar. De utbildade dem i ekonomisk körstil, skaffade en programvara som räknade bättre på exakt vilken rutt som var den kortaste för dagen beroende på vart varor skulle levereras. Man överlät alltså inte till den enskilde chauffören att välja hur den skulle köra. Jag tror att de blev noggrannare med att kolla däcktryck också osv. Resultatet blev att åkeriet sparade in miljonbelopp varje år på minskad dieselkonsumtion.

Gör man en noggrann analys av vad eldrift kan innebära i besparingar så skulle nog de flesta vilja byta upp sig. Sen förstår jag att det både skulle bli brist på bilar att köpa och effektbrist för laddare, men incitamenten att gå över till eldrift saknas det nog inte inom transportsektorn. Money talks.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
Vem ska betala för att byta ut alla full fungerande diesel lastbilar/budbilar på två år?
Om jag måste ge 500spänn för en T-shirt på staden, för att transportpriset ökade med 300spänn, så kollar jag nätet eller det citynära köpcentret isf.
För jag räknar med att om 2 år ska vara möjlig, så måste tvång och dyra böter in i bilden, och då kommer vi se öda gågator i svenska stadskärnor, kanske en och annan frissa och mäklare.
Annat alternativ är tung subsidiering, för 60000kr räcker inte lång på en lastbil till 2 miljoner.
Åkarna och lastbilsförsäljarna är ju givetvis medvetna om vad som sker.
De har kört på sina gamla lastbilar i det längsta för att inte köpa en ny diesellastbil.

Men visst finns det dom som bott under en sten och inte har förstått hur snabbt omställningen sker.

Men hur framgångrik tror du åkaren är när han säger, jag vill ha 20% mer betalt per km för att jag ska ha råd med att tanka min törstiga diesellastbil.
När han vill få transportuppdrag.
Han kommer få ett bryskt uppvaknande av verkligheten.

Han kan älska sin diesellastbil hur mycket han vill.
I transportbranschen är det lägsta pris per km som gäller.
Du får gärna visa någon slags uträkning som visar att en spillrans ny el-skåpbil får lägre pris per km än tex. en 20 år gammal Volvo FM.
Avskrivning is a bitch, och är en av de absolut största kostnaderna första åren efter nyköp.
Åkeri och entreprenadbranchen har ju lobbat för att kommunerna ska ha miljözoner och miljökrav vid upphandlingar.
Tanken har varit att åkerierna inte ska få konkurrens från exempelvis jordbrukare vad gäller snöröjning mm.
Att rädda miljön har nog inte haft någon högre prioritet.

Miljözoner och genomfartsförbud för tung trafik är vanligt bland kommunerna.
Och dessa krav skärps hela tiden.

Så stora tunga och gamla diesellastbilar fasas ut för lättare och renare fordon, för transporter i stadskärnor.
Högre krav på minskat buller kommer också.

Exempel billig skåpbil:
Maxus E-DELIVER 3 SWB 4,8m3 35KWh 122HK
1 874 kr
(1 499 kr ex. moms)
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/88433170


Milkostnad enligt konsumentverket, vid 3000 mil per år:
Diesel
Nissan - Nv200 2014
Diesel (90hk), Manuell
Pris: 67 000 kr
Milkostnad 19kr
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... carDetails

EL
Nissan - E-Nv200 2014
El (109hk), Automat
Pris: 93 000 kr
Milkostnad 13kr
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... carDetails

Fossilbilen kostar ca 47% mera per mil.


Rekordet angående låg milkostnad har nog en Renault Zoe, 10 kr per mil är svårslaget!

Renault - Zoe 2014, 3000 mil per år.
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... carDetails

En bensin VW Up för 40.000kr är 40% dyrare per mil vid 3000 mil per år.
Volkswagen - Up! 2014
1.0 move up! Kombi-Sedan
Bensin (60hk), Manuell
Pris: 40 000 kr
14kr per mil
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... earch=true
Vi pratar olika fordon.
Ta dig en tur i centrum en morgon och kolla vilka fordon som levererar varor till handlarna på gågatan, fordon i storleksordningen e-NV200 är absolut i mindretal.
Du måste ha 15 stycken e-NV200 för att täcka upp för en normalstor Volvo FM7.
Oslo försökte sig på miljözon med dieselförbud, men även i Norge med tunga el-subventioner, fungerade det inte för transportbranschen att gå över till elfordon.
Varför ska det fungera i Sverige på 2 år dessutom?
Små budbilar ja, större skåpbilar som står för merparten av transport i citycentrum? Tveksamt
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2691
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av frippe »

Fast Volvo satsar stort på ellösning på sina varubilar som går i närfart, dvs inom stadstrafik. Det tror jag är en större framgångsfaktor än att satsa på ellastbilar för fjärrfart som teslas semi.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2 år i städerna?

Intressant är att Northvolts VD Peter Carlsson nämner i en intervju att det kommer ske en dramatisk omställning
av godstransporter i städerna, till elfordon.
Frågan är, kommer exempelvis Scania hinna ställa om så snabbt till elfordon?

Nä. Det är ju typ 0% nu. 2 år är jäkligt kort tid.
Precis, det är ganska precis 0% chans att det blir så på bara 2 år.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av nek0 »

Konstigt att ingen här på forumet ser att man kan tjäna massa pengar med el-lastbils transport och startar ett åkeri.
Många pratar och tycker, men när det kommer till egna pengar då blir man tyst.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av Bjelke »

nek0 skrev:
Konstigt att ingen här på forumet ser att man kan tjäna massa pengar med el-lastbils transport och startar ett åkeri.
Många pratar och tycker, men när det kommer till egna pengar då blir man tyst.
Så det är så enkelt att komma in i den branschen? :lol:
Jag har inte ens körkort så det räcker tror jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
nek0 skrev:
Konstigt att ingen här på forumet ser att man kan tjäna massa pengar med el-lastbils transport och startar ett åkeri.
Många pratar och tycker, men när det kommer till egna pengar då blir man tyst.
Så det är så enkelt att komma in i den branschen? :lol:
Jag har inte ens körkort så det räcker tror jag...
Du behöver inget körkort alls.
Ska du tjäna några pengar räcker det inte med en liten Nissan NV.
Man får skaffa flera transport bilar och anställa slavarna :lol:
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2465
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag upprepar mitt tidigare inlägg - lastförmågan.

Åkarna får ofta betalt per kg som transporteras.

Ellastbilar är lite för tunga ännu. Och inköpspriset är högt.
Screenshot_20200721-191104_Adobe Acrobat.jpg
Screenshot_20200721-190615_Adobe Acrobat.jpg
Screenshot_20200721-190814_Adobe Acrobat.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av Bjelke »

nek0 skrev:
Bjelke skrev:
nek0 skrev:
Konstigt att ingen här på forumet ser att man kan tjäna massa pengar med el-lastbils transport och startar ett åkeri.
Många pratar och tycker, men när det kommer till egna pengar då blir man tyst.
Så det är så enkelt att komma in i den branschen? :lol:
Jag har inte ens körkort så det räcker tror jag...
Du behöver inget körkort alls.
Ska du tjäna några pengar räcker det inte med en liten Nissan NV.
Man får skaffa flera transport bilar och anställa slavarna :lol:
Isf tror jag att det blir liiiiiite svårare, skaffa ett gäng lastbilar, anställa en
massa chaufförer och "bara" ta över marknaden med diverse avtal (utgår från att dom kör
med avtal oftast) :lol:
Piece of cake 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
nek0 skrev:
Bjelke skrev:
nek0 skrev:
Konstigt att ingen här på forumet ser att man kan tjäna massa pengar med el-lastbils transport och startar ett åkeri.
Många pratar och tycker, men när det kommer till egna pengar då blir man tyst.
Så det är så enkelt att komma in i den branschen? :lol:
Jag har inte ens körkort så det räcker tror jag...
Du behöver inget körkort alls.
Ska du tjäna några pengar räcker det inte med en liten Nissan NV.
Man får skaffa flera transport bilar och anställa slavarna :lol:
Isf tror jag att det blir liiiiiite svårare, skaffa ett gäng lastbilar, anställa en
massa chaufförer och "bara" ta över marknaden med diverse avtal (utgår från att dom kör
med avtal oftast) :lol:
Piece of cake 8-)
Jo men det är så mycket billigare att transportera varor med el lastbilar så man kan sänka priserna.
Fråga Zalman det går säkert :lol:
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av heldiggrisen »

frippe skrev:
Fast Volvo satsar stort på ellösning på sina varubilar som går i närfart, dvs inom stadstrafik. Det tror jag är en större framgångsfaktor än att satsa på ellastbilar för fjärrfart som teslas semi.
Du ska fortfarande avskriva dina lastbilar ekonomisk över 10 år, och med 45% högre servicekostnader över 10 år pga batteribyten (Volvo), så kommer inte transportföretagen att sälja sina diesel/gas lastbilar i förtid för att byta till el.

Däremot så tror jag att ett åkeri som ska köpa ny bil absolut kommer att se på Volvo's och andras elbilar, men att ersätta 50% av flotten i Sverige via en "naturlig" övergång tar inte 2 år.
För att nå det målet, så måste antingen förbudszoner eller tunga subsidier in, och det har Norge försökt redan utan att lyckas, så hur ska Sverige klara det?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av nek0 »

https://www.nyteknik.se/fordon/15-delst ... 48,33270&=
Det verkar som att vi får dras med skiten i 30 år till :(
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2691
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kommer 50% av godstransporterna ske med elfordon inom 2

Inlägg av frippe »

heldiggrisen skrev:
frippe skrev:
Fast Volvo satsar stort på ellösning på sina varubilar som går i närfart, dvs inom stadstrafik. Det tror jag är en större framgångsfaktor än att satsa på ellastbilar för fjärrfart som teslas semi.
Du ska fortfarande avskriva dina lastbilar ekonomisk över 10 år, och med 45% högre servicekostnader över 10 år pga batteribyten (Volvo), så kommer inte transportföretagen att sälja sina diesel/gas lastbilar i förtid för att byta till el.

Däremot så tror jag att ett åkeri som ska köpa ny bil absolut kommer att se på Volvo's och andras elbilar, men att ersätta 50% av flotten i Sverige via en "naturlig" övergång tar inte 2 år.
För att nå det målet, så måste antingen förbudszoner eller tunga subsidier in, och det har Norge försökt redan utan att lyckas, så hur ska Sverige klara det?
Oj, men tror faktiskt inte jag skrev något om det du hoppade på.

Min reflektion handlade bara om att jag upplevde det som mer framgångsrikt att satsa på elektrifiering av närfart före fjärrfart. Om man vill uppnå resultat i elektrifiering.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar