e-on återinför debitering per kWh

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av mati »

Tack vare den feedback vi fått ändrar vi nu prissättningen på laddning för att den ska passa så många som möjligt.
Förra året ändrade vi prissättningen för snabbladdning till pris/minut, istället för pris/kWh, för att minska antalet bilar som står kvar vid snabbladdningsstationerna längre än nödvändigt och hindrar andra från att ladda. Det nya prisupplägget blev dock inte bra för en del kunder med snabbladdande laddhybrider, som såg sina kostnader öka. Temperatur- och säsongsväxlingar gjorde också laddtiden (och därmed kostnaden) varierande och svårförutsägbar.

Från och med den 1 juli återgår vi därför till pris/kWh för snabbladdning. För att minska problemet med bilar som står kvar längre än vad som behövs införs istället en extra kostnad på 3 kronor per minut efter 45 minuters laddning vid snabbladdningsstationerna.

Vi uppdaterar även våra övriga laddpriser för att göra det mer förmånligt för våra elhandelskunder.
https://www.eon.se/elbil/ladda
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Bjelke »

Svinbra! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Mickep »

Bra med företag som är villiga att ompröva beslut.
*applåder*
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Surfaren »

De kunde få göra något åt sin debiteringsmodell också då de ändå håller på. Jag vägrar skaffa E.on:s laddkort så länge de vill ha betalt i förskott.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Elbilisten
Inlägg: 463
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Elbilisten »

Surfaren skrev:
De kunde få göra något åt sin debiteringsmodell också då de ändå håller på. Jag vägrar skaffa E.on:s laddkort så länge de vill ha betalt i förskott.
Jag misstänker att de spar in lite på bankens betalningsavgifter med detta upplägg. Förutom att det alltid är trevligt med pengar i kassan.
Jce
elbilist
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 aug 2019 15:03
Ort: Lund

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Jce »

Insåg dock att dom höjt priset rätt rejält... tittade på vår laddhistorik och vi har betalat mellan 3-3,5kr/kWh för 50 kw DC. Då blir 4,95kr/kWh en rejäl höjning.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av bonath »

Dom får nog uppdatera sin sida...
Eon_bluff.JPG
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Laban »

6.5 kr/kWh är fortfarande för dyrt för att ge friheten jag tycker att man får med Teslas priser. Jag kan köra var jag vill känslan.

Frågan är om det går konkurrera med Tesla, och i så fall hur. För normalanvändaren kanske lägre priser under semestertider. 3 kr/kWh från juni-september. För de som har annan försäljning (Circle-K ..) tas pengarna in på korv mm.

Sen har jag inte laddat på en SuC på 4-5 månader så totalkostnadsmässigt har det egentligen lite betydelse.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av mati »

Så är det. Senast jag har snabbladdat var i januari. Men även utan corona hade jag numera försökt undvika resor som kräver snabbladdning, helt enkelt pga priset. Visst, i det stora hela är det inte så mycket pengar det handlar om. Men det är ju som den berömda pizzan. Skulle jag köpa en pizza för 500kr? Nej, för det är för dyrt för en pizza. I det här fallet är det 500 spänn för en snabbladdning, vilket skulle betyda flera tusen kronor för en resa till Tyskland som jag brukade ta någon eller några gånger om året. Och jag anser inte att det är värt det. Som du säger, frihetskänslan har tagits ifrån en. Och då menar jag inte jämfört med en Tesla som laddar gratis utan jämfört med vilken bil som helst, där priset per mil inte påverkas av om man åker till affären runt hörnet eller om man åker på semester.
Men det kanske är bra. Vad vet jag. Vårt beteendemönster har helt klart förändrats. Och det är kanske det som krävs för en hållbar utveckling.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Så är det. Senast jag har snabbladdat var i januari. Men även utan corona hade jag numera försökt undvika resor som kräver snabbladdning, helt enkelt pga priset. Visst, i det stora hela är det inte så mycket pengar det handlar om. Men det är ju som den berömda pizzan. Skulle jag köpa en pizza för 500kr? Nej, för det är för dyrt för en pizza. I det här fallet är det 500 spänn för en snabbladdning, vilket skulle betyda flera tusen kronor för en resa till Tyskland som jag brukade ta någon eller några gånger om året. Och jag anser inte att det är värt det. Som du säger, frihetskänslan har tagits ifrån en. Och då menar jag inte jämfört med en Tesla som laddar gratis utan jämfört med vilken bil som helst, där priset per mil inte påverkas av om man åker till affären runt hörnet eller om man åker på semester.
Men det kanske är bra. Vad vet jag. Vårt beteendemönster har helt klart förändrats. Och det är kanske det som krävs för en hållbar utveckling.
Hade alla redan haft elbilar, så hade det kanske varit så, men nu blir det ju kontraproduktivt, folk kör fossilt istället för det är billigare. Det är en tråkig utvecklingen och definitivt INTE bra för spridningen av elbilar. Oavsett hur man argumenterar med att en stor del av laddningen är hemma till lägre pris, så kommer snabbladdningspriserna alltid tas upp som ett argument mot elbil. Synd, men antagligen är det så den etablerade bilindustrin ser till att hålla tillbaks utvecklingen. Tesla kommer aldrig kunna tillgodose alla kunder ändå. Vare sig det kommer att handla om produktionskapacitet, märkesvana, motstånd mot Tesla i allmänhet eller nåt annat, så räcker inte Tesla som enda stora elbilstillverkare med ok laddpriser. Den enda lösningen verkar vara lagar och politiska grepp. Kanske får vi se någon sorts lagstiftning runt laddpriser och/eller infrastrukturen runt laddning. Att behöva gå via EU-regler är inte roligt, men det är kanske den enda vägen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Oavsett hur man argumenterar med att en stor del av laddningen är hemma till lägre pris, så kommer snabbladdningspriserna alltid tas upp som ett argument mot elbil.
Varför verkar det vara omöjligt att sälja elbil med samma TCO som en dieselbil? Varför måste elbilen vara billigare för att sälja?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av OfarligTesla »

Nu lär man bli blockerad av diverse hybrider som bara vill parkera vid de lokala 50 kW laddarna och koppla in Typ 2. Borde infört per minut även på AC istället så hade man drivit bort det beteendet även på AC laddarna.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
Nu lär man bli blockerad av diverse hybrider som bara vill parkera vid de lokala 50 kW laddarna och koppla in Typ 2. Borde infört per minut även på AC istället så hade man drivit bort det beteendet även på AC laddarna.
Men det är väl inte många bilmodeller man blockerar om man kopplar in sig på typ2-uttaget?
Jag brukar göra så i Hudik för att inte blocka just snabbladdaren tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Många 50 kW laddare kan endast ladda en bil i taget.

Står det då en hybrid och laddar 3,7 kW med typ 2 AC-kontakten i några timmar är laddaren spärrad för 50 kW DC-laddning under hela den tiden.

Kanske minskar nu när även AC-laddningen kostar 5:- per kWh på dessa stationer, och 8:- per kWh efter 45 minuter.
typ2.JPG
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 3 gång.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Men det är väl inte många bilmodeller man blockerar om man kopplar in sig på typ2-uttaget?
Jag brukar göra så i Hudik för att inte blocka just snabbladdaren tex...
Här omkring är det inte ovanligt att ena platsen är tagen av en ICE/hybrid som inte ens kopplar in sig så då räcker det med att någon kopplar in sig alls så blockas laddaren. Om laddaren ens klarar båda från början.

Hybriderna gillar ju dessutom att inte starta laddaren på de vanliga AC platserna utan fejk plugga in. De försöker bara få en parkeringsplats utan att betala för garage.

Timtaxa och en möjlighet för parkeringsvakter att se att laddning startat är vad som krävs.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Här är hela prislistan: https://www.eon.se/elbil/ladda
Eon.JPG

** Ultrasnabbladdarna i Norden ägs och drivs av Powered by E.ON Drive & Clever. Den danska operatören Clever och tyska E.ON Drive har skapat ett s.k. joint venture för att uppföra och driva ultrasnabbladdare längs med motorvägarna i Skandinavien. Detta joint venture är helt separat från E.ON i Sverige och drivs i vinstsyfte helt separat från E.ON-strukturen i Norden.

Joint Venture har som mål att knyta samman städerna i Danmark, Sverige och Norge genom totalt 48 st etableringsplatser. Joint Venture uppfyller ett löfte till den Europeiska kommissionens CEF-program (Connecting Europe Facility) att bygga 28st av EU medfinansierade etableringar i Danmark och Sverige. Ytterligare 20 etableringar görs I Norge utanför EUs medfinansiering.

De legala namnen för Joint Venture är “Ultra-Fast Charging Venture Scandinavia ApS” i Danmark, UFC Sweden AB i Sweden och Ultra-Fast Charging Scandinavia AS i Norge. Joint Venture kommer att utnyttja varumärkesnamnet “Powered by E.ON Drive & Clever” i all extern kommunikation, PR och marknadsföring.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2220
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av pejvic »

Men SATAN vad dyrt. Hoppas alla bojkottar det där. Är det guld i elen eller? Går bilen snabbare så kan jag tänka mig att plugga in den där.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tycker det är reapris mot vad jag fick betala 13,75 SEK på Audis laddstation i Sundsvall under våren.

Nu har Audi öppnat upp hela sitt stora nya laddnätverk i Sverige även för pluggsurfingkunder, och BEE administrerar detta.

Jag har ju fått ladda gratis där flera gånger tidigare så det var väl dags att betala tillbaka nu. Och den vanlig BEE-laddaren på andra sidan gatan var trasig.

Inte ens den lokala Audihandlaren använder laddstationen nu, de laddar istället bilarna inne i bilhallen med AC istället.
Audi.JPG
Audi-2.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av helix »

Off Grid Byggaren skrev:

Nu har Audi öppnat upp hela sitt stora nya laddnätverk i Sverige även för pluggsurfingkunder, och BEE administrerar detta.
Vad menar du mer specifikt med att Audi öppnat upp hela sitt stora laddnätverk?

Audi har faktiskt inget laddnätverk överhuvudtaget :). De använder sig bara av Hubjects roamingplattform precis som Plugsurfing, Shell recharge, Chargemap, mfl gör.

Det enda företaget som egentligen aggegerar laddstationer "på riktigt" är Hubject. De andra spelarna, inklusive Audi, Porsche Charging Service, mfl gör bara en white label lösning som de paketerar, prissätter och säljer till sina kunder under eget varumärke. Även exempelvis E.On som exponerar Ionity i sin tjänst använder Hubject för att hantera integrationen.

Lite ironiskt blir det när alla biltillverkare själva stoltserar med att de minsann byggt upp ett laddnätverk med 200k laddstolpar. När de i själva verket bara gjort en integration mot Hubject och satt sin egen logga på tjänsten :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Hade alla redan haft elbilar, så hade det kanske varit så, men nu blir det ju kontraproduktivt, folk kör fossilt istället för det är billigare..
Sant. Jag har en kollega som kör Volvo diesel. Han är absolut inte emot elbilar, men han valde ändå dieseln för två år sedan eftersom han reser mycket i tjänsten och han ansåg att en diesel fortfarande var det bätttre alternativet då. Men han har hela tiden sagt att nästa bil kommer vara en elbil, fast ingen Tesla, han har blivit skärrad av mina erfarenheter och så vill han inte betala så mycket heller. Det har han gått ifrån nu. Det finns ingen ekonomi längre i att ha elbil när man reser mycket. Det blir alltså troligen en diesel igen nästa gång han ska byta bil. Och jag förstår honom. Jag har haft elbil i över fyra år nu, och då går man inte tillbaka till fossildrift, men hade jag idag stått inför valet att skaffa elbil eller inte så hade jag troligtvis avstått. Åtminstone som långfärdsbil. För kortare avstånd är en elbil naturligtvis fortfarande oslagbar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Off Grid Byggaren »

helix skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

Nu har Audi öppnat upp hela sitt stora nya laddnätverk i Sverige även för pluggsurfingkunder, och BEE administrerar detta.
Vad menar du mer specifikt med att Audi öppnat upp hela sitt stora laddnätverk?

Audi har faktiskt inget laddnätverk överhuvudtaget :). De använder sig bara av Hubjects roamingplattform precis som Plugsurfing, Shell recharge, Chargemap, mfl gör.

Det enda företaget som egentligen aggegerar laddstationer "på riktigt" är Hubject. De andra spelarna, inklusive Audi, Porsche Charging Service, mfl gör bara en white label lösning som de paketerar, prissätter och säljer till sina kunder under eget varumärke. Även exempelvis E.On som exponerar Ionity i sin tjänst använder Hubject för att hantera integrationen.

Lite ironiskt blir det när alla biltillverkare själva stoltserar med att de minsann byggt upp ett laddnätverk med 200k laddstolpar. När de i själva verket bara gjort en integration mot Hubject och satt sin egen logga på tjänsten :)
Det står ofta minst en 50 kW laddstation utanför Audihandlare i hela Sverige.

Tidigare i våras kom alla dessa laddstationer upp i appen till Audi e-tron charging service med priset 8,30:- per kWh.

Nu såg jag att de är borttagna av någon anledning.

Jag vet inte vem som satt upp dessa och hur de opereras.

Det ända Audihandlaren sa, var att det var Audi centralt som satt upp dessa, och nu kostar det så mycket att vi inte använder dem.

Men ibland kom det någon Norsk eller Tysk bil och laddade där. Jag ringde BEE och frågade, de administrerar dem i Sverige.

Svaret jag fick var att Audi bestämt att pluggsurfing ska funka där, men inte vanliga BEE-taggen. Och just då (i mars 2020) funkade även Audi e-tron charging service där.

Nu ska jag snart aktivera mina fria 12 månader med Audi e-tron charging service, då borde det bli 3,30:- per kWh på Ionity i Sundsvall.

Då jag är elhandelskund hos E.on får det väl bli deras laddkort för 3,95:- per kWh efter detta.
Screenshot_2020-03-26.jpg
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av 4dy »

pejvic skrev:
Men SATAN vad dyrt. Hoppas alla bojkottar det där. Är det guld i elen eller? Går bilen snabbare så kan jag tänka mig att plugga in den där.

Laddaren ska tjänas in, installationsarbetet ska tjänas in, dyrt med hög effekt, vinst ska in osv osv. Verkar som att elbilister hela tiden vill att skattebetalarna eller välvilliga företag ska stå för notan. Räcker det inte med miljöbonusen och nedsatta förmånsvärden? Ska bränslet också subventioneras? Helst ska det väl vara gratis?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av helix »

Off Grid Byggaren skrev:

Det står ofta minst en 50 kW laddstation utanför Audihandlare i hela Sverige.

Tidigare i våras kom alla dessa laddstationer upp i appen till Audi e-tron charging service med priset 8,30:- per kWh.

Nu såg jag att de är borttagna av någon anledning.

Jag vet inte vem som satt upp dessa och hur de opereras.

Det ända Audihandlaren sa, var att det var Audi centralt som satt upp dessa, och nu kostar det så mycket att vi inte använder dem.

Men ibland kom det någon Norsk eller Tysk bil och laddade där. Jag ringde BEE och frågade, de administrerar dem i Sverige.

Svaret jag fick var att Audi bestämt att pluggsurfing ska funka där, men inte vanliga BEE-taggen. Och just då (i mars 2020) funkade även Audi e-tron charging service där.

Nu ska jag snart aktivera mina fria 12 månader med Audi e-tron charging service, då borde det bli 3,30:- per kWh på Ionity i Sundsvall.

Då jag är elhandelskund hos E.on får det väl bli deras laddkort för 3,95:- per kWh efter detta.
Intressant och tack för input! Det man kan konstatera är att det är ganska rörigt generellt med prissättning, brickor, appar, samarbeten osv.

Både Plugsurfing, BEE och Audi charging service är som sagt integrerade via Hubject och sen kontrollerar tydligen Audi då vissa laddare och vilka samarbetspartners som det ska fungera för och inte. Lite märkligt att BEE administrerar laddarna, men deras egen tagg funkar inte där. Men det finns säkert någon vettig anledning bakom det beslutet också.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av Off Grid Byggaren »

4dy skrev:
pejvic skrev:
Men SATAN vad dyrt. Hoppas alla bojkottar det där. Är det guld i elen eller? Går bilen snabbare så kan jag tänka mig att plugga in den där.

Laddaren ska tjänas in, installationsarbetet ska tjänas in, dyrt med hög effekt, vinst ska in osv osv. Verkar som att elbilister hela tiden vill att skattebetalarna eller välvilliga företag ska stå för notan. Räcker det inte med miljöbonusen och nedsatta förmånsvärden? Ska bränslet också subventioneras? Helst ska det väl vara gratis?

Klart att det måste få kosta en slant, men spannet är för stort och det är mycket rörigt med priser från 2,50-13,75 SEK per kWh plus eventuella månadsavgifter.

När jag laddade i Sundsvall var det ingen som kunde tala om vad priset var, jag förutsatte 8,30:- SEK per kWh..

Tre månader senare kom fakturan med 13,75:- SEK per kWh.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: e-on återinför debitering per kWh

Inlägg av nek0 »

4dy skrev:
pejvic skrev:
Men SATAN vad dyrt. Hoppas alla bojkottar det där. Är det guld i elen eller? Går bilen snabbare så kan jag tänka mig att plugga in den där.

Laddaren ska tjänas in, installationsarbetet ska tjänas in, dyrt med hög effekt, vinst ska in osv osv. Verkar som att elbilister hela tiden vill att skattebetalarna eller välvilliga företag ska stå för notan. Räcker det inte med miljöbonusen och nedsatta förmånsvärden? Ska bränslet också subventioneras? Helst ska det väl vara gratis?
Nu är du ute och cyklar.
Elen kostar 1,5kr kW
Hur kan man ta 13-14kr kW
Nästan alla de som bygger sina laddplatser får bidrag från staten förutom Tesla och ändå är det bara Tesla som kan sälja elen för 2,65kr kW.
Allt detta bevisar att ingen förutom Tesla vill sälja några volymer elbilar, utan bara så många som de behöver för att slippa betala böter.
Jag ser det som medvetet motarbetande frön fossilbils tillverkare.
Skriv svar