https://www.eon.se/elbil/laddaTack vare den feedback vi fått ändrar vi nu prissättningen på laddning för att den ska passa så många som möjligt.
Förra året ändrade vi prissättningen för snabbladdning till pris/minut, istället för pris/kWh, för att minska antalet bilar som står kvar vid snabbladdningsstationerna längre än nödvändigt och hindrar andra från att ladda. Det nya prisupplägget blev dock inte bra för en del kunder med snabbladdande laddhybrider, som såg sina kostnader öka. Temperatur- och säsongsväxlingar gjorde också laddtiden (och därmed kostnaden) varierande och svårförutsägbar.
Från och med den 1 juli återgår vi därför till pris/kWh för snabbladdning. För att minska problemet med bilar som står kvar längre än vad som behövs införs istället en extra kostnad på 3 kronor per minut efter 45 minuters laddning vid snabbladdningsstationerna.
Vi uppdaterar även våra övriga laddpriser för att göra det mer förmånligt för våra elhandelskunder.
e-on återinför debitering per kWh
Moderator: Redaktion
e-on återinför debitering per kWh
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: e-on återinför debitering per kWh
De kunde få göra något åt sin debiteringsmodell också då de ändå håller på. Jag vägrar skaffa E.on:s laddkort så länge de vill ha betalt i förskott.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Elbilisten
- Inlägg: 463
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: e-on återinför debitering per kWh
Jag misstänker att de spar in lite på bankens betalningsavgifter med detta upplägg. Förutom att det alltid är trevligt med pengar i kassan.Surfaren skrev:De kunde få göra något åt sin debiteringsmodell också då de ändå håller på. Jag vägrar skaffa E.on:s laddkort så länge de vill ha betalt i förskott.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Insåg dock att dom höjt priset rätt rejält... tittade på vår laddhistorik och vi har betalat mellan 3-3,5kr/kWh för 50 kw DC. Då blir 4,95kr/kWh en rejäl höjning.
Re: e-on återinför debitering per kWh
Dom får nog uppdatera sin sida...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: e-on återinför debitering per kWh
6.5 kr/kWh är fortfarande för dyrt för att ge friheten jag tycker att man får med Teslas priser. Jag kan köra var jag vill känslan.
Frågan är om det går konkurrera med Tesla, och i så fall hur. För normalanvändaren kanske lägre priser under semestertider. 3 kr/kWh från juni-september. För de som har annan försäljning (Circle-K ..) tas pengarna in på korv mm.
Sen har jag inte laddat på en SuC på 4-5 månader så totalkostnadsmässigt har det egentligen lite betydelse.
Frågan är om det går konkurrera med Tesla, och i så fall hur. För normalanvändaren kanske lägre priser under semestertider. 3 kr/kWh från juni-september. För de som har annan försäljning (Circle-K ..) tas pengarna in på korv mm.
Sen har jag inte laddat på en SuC på 4-5 månader så totalkostnadsmässigt har det egentligen lite betydelse.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: e-on återinför debitering per kWh
Så är det. Senast jag har snabbladdat var i januari. Men även utan corona hade jag numera försökt undvika resor som kräver snabbladdning, helt enkelt pga priset. Visst, i det stora hela är det inte så mycket pengar det handlar om. Men det är ju som den berömda pizzan. Skulle jag köpa en pizza för 500kr? Nej, för det är för dyrt för en pizza. I det här fallet är det 500 spänn för en snabbladdning, vilket skulle betyda flera tusen kronor för en resa till Tyskland som jag brukade ta någon eller några gånger om året. Och jag anser inte att det är värt det. Som du säger, frihetskänslan har tagits ifrån en. Och då menar jag inte jämfört med en Tesla som laddar gratis utan jämfört med vilken bil som helst, där priset per mil inte påverkas av om man åker till affären runt hörnet eller om man åker på semester.
Men det kanske är bra. Vad vet jag. Vårt beteendemönster har helt klart förändrats. Och det är kanske det som krävs för en hållbar utveckling.
Men det kanske är bra. Vad vet jag. Vårt beteendemönster har helt klart förändrats. Och det är kanske det som krävs för en hållbar utveckling.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: e-on återinför debitering per kWh
Hade alla redan haft elbilar, så hade det kanske varit så, men nu blir det ju kontraproduktivt, folk kör fossilt istället för det är billigare. Det är en tråkig utvecklingen och definitivt INTE bra för spridningen av elbilar. Oavsett hur man argumenterar med att en stor del av laddningen är hemma till lägre pris, så kommer snabbladdningspriserna alltid tas upp som ett argument mot elbil. Synd, men antagligen är det så den etablerade bilindustrin ser till att hålla tillbaks utvecklingen. Tesla kommer aldrig kunna tillgodose alla kunder ändå. Vare sig det kommer att handla om produktionskapacitet, märkesvana, motstånd mot Tesla i allmänhet eller nåt annat, så räcker inte Tesla som enda stora elbilstillverkare med ok laddpriser. Den enda lösningen verkar vara lagar och politiska grepp. Kanske får vi se någon sorts lagstiftning runt laddpriser och/eller infrastrukturen runt laddning. Att behöva gå via EU-regler är inte roligt, men det är kanske den enda vägen.mati skrev:Så är det. Senast jag har snabbladdat var i januari. Men även utan corona hade jag numera försökt undvika resor som kräver snabbladdning, helt enkelt pga priset. Visst, i det stora hela är det inte så mycket pengar det handlar om. Men det är ju som den berömda pizzan. Skulle jag köpa en pizza för 500kr? Nej, för det är för dyrt för en pizza. I det här fallet är det 500 spänn för en snabbladdning, vilket skulle betyda flera tusen kronor för en resa till Tyskland som jag brukade ta någon eller några gånger om året. Och jag anser inte att det är värt det. Som du säger, frihetskänslan har tagits ifrån en. Och då menar jag inte jämfört med en Tesla som laddar gratis utan jämfört med vilken bil som helst, där priset per mil inte påverkas av om man åker till affären runt hörnet eller om man åker på semester.
Men det kanske är bra. Vad vet jag. Vårt beteendemönster har helt klart förändrats. Och det är kanske det som krävs för en hållbar utveckling.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: e-on återinför debitering per kWh
Varför verkar det vara omöjligt att sälja elbil med samma TCO som en dieselbil? Varför måste elbilen vara billigare för att sälja?HelectriC skrev:Oavsett hur man argumenterar med att en stor del av laddningen är hemma till lägre pris, så kommer snabbladdningspriserna alltid tas upp som ett argument mot elbil.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: e-on återinför debitering per kWh
Nu lär man bli blockerad av diverse hybrider som bara vill parkera vid de lokala 50 kW laddarna och koppla in Typ 2. Borde infört per minut även på AC istället så hade man drivit bort det beteendet även på AC laddarna.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: e-on återinför debitering per kWh
Men det är väl inte många bilmodeller man blockerar om man kopplar in sig på typ2-uttaget?OfarligTesla skrev:Nu lär man bli blockerad av diverse hybrider som bara vill parkera vid de lokala 50 kW laddarna och koppla in Typ 2. Borde infört per minut även på AC istället så hade man drivit bort det beteendet även på AC laddarna.
Jag brukar göra så i Hudik för att inte blocka just snabbladdaren tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: e-on återinför debitering per kWh
Många 50 kW laddare kan endast ladda en bil i taget.
Står det då en hybrid och laddar 3,7 kW med typ 2 AC-kontakten i några timmar är laddaren spärrad för 50 kW DC-laddning under hela den tiden.
Kanske minskar nu när även AC-laddningen kostar 5:- per kWh på dessa stationer, och 8:- per kWh efter 45 minuter.
Står det då en hybrid och laddar 3,7 kW med typ 2 AC-kontakten i några timmar är laddaren spärrad för 50 kW DC-laddning under hela den tiden.
Kanske minskar nu när även AC-laddningen kostar 5:- per kWh på dessa stationer, och 8:- per kWh efter 45 minuter.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 3 gång.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: e-on återinför debitering per kWh
Här omkring är det inte ovanligt att ena platsen är tagen av en ICE/hybrid som inte ens kopplar in sig så då räcker det med att någon kopplar in sig alls så blockas laddaren. Om laddaren ens klarar båda från början.Bjelke skrev:Men det är väl inte många bilmodeller man blockerar om man kopplar in sig på typ2-uttaget?
Jag brukar göra så i Hudik för att inte blocka just snabbladdaren tex...
Hybriderna gillar ju dessutom att inte starta laddaren på de vanliga AC platserna utan fejk plugga in. De försöker bara få en parkeringsplats utan att betala för garage.
Timtaxa och en möjlighet för parkeringsvakter att se att laddning startat är vad som krävs.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: e-on återinför debitering per kWh
Här är hela prislistan: https://www.eon.se/elbil/ladda
** Ultrasnabbladdarna i Norden ägs och drivs av Powered by E.ON Drive & Clever. Den danska operatören Clever och tyska E.ON Drive har skapat ett s.k. joint venture för att uppföra och driva ultrasnabbladdare längs med motorvägarna i Skandinavien. Detta joint venture är helt separat från E.ON i Sverige och drivs i vinstsyfte helt separat från E.ON-strukturen i Norden.
Joint Venture har som mål att knyta samman städerna i Danmark, Sverige och Norge genom totalt 48 st etableringsplatser. Joint Venture uppfyller ett löfte till den Europeiska kommissionens CEF-program (Connecting Europe Facility) att bygga 28st av EU medfinansierade etableringar i Danmark och Sverige. Ytterligare 20 etableringar görs I Norge utanför EUs medfinansiering.
De legala namnen för Joint Venture är “Ultra-Fast Charging Venture Scandinavia ApS” i Danmark, UFC Sweden AB i Sweden och Ultra-Fast Charging Scandinavia AS i Norge. Joint Venture kommer att utnyttja varumärkesnamnet “Powered by E.ON Drive & Clever” i all extern kommunikation, PR och marknadsföring.
** Ultrasnabbladdarna i Norden ägs och drivs av Powered by E.ON Drive & Clever. Den danska operatören Clever och tyska E.ON Drive har skapat ett s.k. joint venture för att uppföra och driva ultrasnabbladdare längs med motorvägarna i Skandinavien. Detta joint venture är helt separat från E.ON i Sverige och drivs i vinstsyfte helt separat från E.ON-strukturen i Norden.
Joint Venture har som mål att knyta samman städerna i Danmark, Sverige och Norge genom totalt 48 st etableringsplatser. Joint Venture uppfyller ett löfte till den Europeiska kommissionens CEF-program (Connecting Europe Facility) att bygga 28st av EU medfinansierade etableringar i Danmark och Sverige. Ytterligare 20 etableringar görs I Norge utanför EUs medfinansiering.
De legala namnen för Joint Venture är “Ultra-Fast Charging Venture Scandinavia ApS” i Danmark, UFC Sweden AB i Sweden och Ultra-Fast Charging Scandinavia AS i Norge. Joint Venture kommer att utnyttja varumärkesnamnet “Powered by E.ON Drive & Clever” i all extern kommunikation, PR och marknadsföring.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: e-on återinför debitering per kWh
Men SATAN vad dyrt. Hoppas alla bojkottar det där. Är det guld i elen eller? Går bilen snabbare så kan jag tänka mig att plugga in den där.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: e-on återinför debitering per kWh
Jag tycker det är reapris mot vad jag fick betala 13,75 SEK på Audis laddstation i Sundsvall under våren.
Nu har Audi öppnat upp hela sitt stora nya laddnätverk i Sverige även för pluggsurfingkunder, och BEE administrerar detta.
Jag har ju fått ladda gratis där flera gånger tidigare så det var väl dags att betala tillbaka nu. Och den vanlig BEE-laddaren på andra sidan gatan var trasig.
Inte ens den lokala Audihandlaren använder laddstationen nu, de laddar istället bilarna inne i bilhallen med AC istället.
Nu har Audi öppnat upp hela sitt stora nya laddnätverk i Sverige även för pluggsurfingkunder, och BEE administrerar detta.
Jag har ju fått ladda gratis där flera gånger tidigare så det var väl dags att betala tillbaka nu. Och den vanlig BEE-laddaren på andra sidan gatan var trasig.
Inte ens den lokala Audihandlaren använder laddstationen nu, de laddar istället bilarna inne i bilhallen med AC istället.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: e-on återinför debitering per kWh
Vad menar du mer specifikt med att Audi öppnat upp hela sitt stora laddnätverk?Off Grid Byggaren skrev:
Nu har Audi öppnat upp hela sitt stora nya laddnätverk i Sverige även för pluggsurfingkunder, och BEE administrerar detta.
Audi har faktiskt inget laddnätverk överhuvudtaget

Det enda företaget som egentligen aggegerar laddstationer "på riktigt" är Hubject. De andra spelarna, inklusive Audi, Porsche Charging Service, mfl gör bara en white label lösning som de paketerar, prissätter och säljer till sina kunder under eget varumärke. Även exempelvis E.On som exponerar Ionity i sin tjänst använder Hubject för att hantera integrationen.
Lite ironiskt blir det när alla biltillverkare själva stoltserar med att de minsann byggt upp ett laddnätverk med 200k laddstolpar. När de i själva verket bara gjort en integration mot Hubject och satt sin egen logga på tjänsten

Re: e-on återinför debitering per kWh
Sant. Jag har en kollega som kör Volvo diesel. Han är absolut inte emot elbilar, men han valde ändå dieseln för två år sedan eftersom han reser mycket i tjänsten och han ansåg att en diesel fortfarande var det bätttre alternativet då. Men han har hela tiden sagt att nästa bil kommer vara en elbil, fast ingen Tesla, han har blivit skärrad av mina erfarenheter och så vill han inte betala så mycket heller. Det har han gått ifrån nu. Det finns ingen ekonomi längre i att ha elbil när man reser mycket. Det blir alltså troligen en diesel igen nästa gång han ska byta bil. Och jag förstår honom. Jag har haft elbil i över fyra år nu, och då går man inte tillbaka till fossildrift, men hade jag idag stått inför valet att skaffa elbil eller inte så hade jag troligtvis avstått. Åtminstone som långfärdsbil. För kortare avstånd är en elbil naturligtvis fortfarande oslagbar.HelectriC skrev:Hade alla redan haft elbilar, så hade det kanske varit så, men nu blir det ju kontraproduktivt, folk kör fossilt istället för det är billigare..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: e-on återinför debitering per kWh
Det står ofta minst en 50 kW laddstation utanför Audihandlare i hela Sverige.helix skrev:Vad menar du mer specifikt med att Audi öppnat upp hela sitt stora laddnätverk?Off Grid Byggaren skrev:
Nu har Audi öppnat upp hela sitt stora nya laddnätverk i Sverige även för pluggsurfingkunder, och BEE administrerar detta.
Audi har faktiskt inget laddnätverk överhuvudtaget. De använder sig bara av Hubjects roamingplattform precis som Plugsurfing, Shell recharge, Chargemap, mfl gör.
Det enda företaget som egentligen aggegerar laddstationer "på riktigt" är Hubject. De andra spelarna, inklusive Audi, Porsche Charging Service, mfl gör bara en white label lösning som de paketerar, prissätter och säljer till sina kunder under eget varumärke. Även exempelvis E.On som exponerar Ionity i sin tjänst använder Hubject för att hantera integrationen.
Lite ironiskt blir det när alla biltillverkare själva stoltserar med att de minsann byggt upp ett laddnätverk med 200k laddstolpar. När de i själva verket bara gjort en integration mot Hubject och satt sin egen logga på tjänsten
Tidigare i våras kom alla dessa laddstationer upp i appen till Audi e-tron charging service med priset 8,30:- per kWh.
Nu såg jag att de är borttagna av någon anledning.
Jag vet inte vem som satt upp dessa och hur de opereras.
Det ända Audihandlaren sa, var att det var Audi centralt som satt upp dessa, och nu kostar det så mycket att vi inte använder dem.
Men ibland kom det någon Norsk eller Tysk bil och laddade där. Jag ringde BEE och frågade, de administrerar dem i Sverige.
Svaret jag fick var att Audi bestämt att pluggsurfing ska funka där, men inte vanliga BEE-taggen. Och just då (i mars 2020) funkade även Audi e-tron charging service där.
Nu ska jag snart aktivera mina fria 12 månader med Audi e-tron charging service, då borde det bli 3,30:- per kWh på Ionity i Sundsvall.
Då jag är elhandelskund hos E.on får det väl bli deras laddkort för 3,95:- per kWh efter detta.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: e-on återinför debitering per kWh
pejvic skrev:Men SATAN vad dyrt. Hoppas alla bojkottar det där. Är det guld i elen eller? Går bilen snabbare så kan jag tänka mig att plugga in den där.
Laddaren ska tjänas in, installationsarbetet ska tjänas in, dyrt med hög effekt, vinst ska in osv osv. Verkar som att elbilister hela tiden vill att skattebetalarna eller välvilliga företag ska stå för notan. Räcker det inte med miljöbonusen och nedsatta förmånsvärden? Ska bränslet också subventioneras? Helst ska det väl vara gratis?
Re: e-on återinför debitering per kWh
Intressant och tack för input! Det man kan konstatera är att det är ganska rörigt generellt med prissättning, brickor, appar, samarbeten osv.Off Grid Byggaren skrev:
Det står ofta minst en 50 kW laddstation utanför Audihandlare i hela Sverige.
Tidigare i våras kom alla dessa laddstationer upp i appen till Audi e-tron charging service med priset 8,30:- per kWh.
Nu såg jag att de är borttagna av någon anledning.
Jag vet inte vem som satt upp dessa och hur de opereras.
Det ända Audihandlaren sa, var att det var Audi centralt som satt upp dessa, och nu kostar det så mycket att vi inte använder dem.
Men ibland kom det någon Norsk eller Tysk bil och laddade där. Jag ringde BEE och frågade, de administrerar dem i Sverige.
Svaret jag fick var att Audi bestämt att pluggsurfing ska funka där, men inte vanliga BEE-taggen. Och just då (i mars 2020) funkade även Audi e-tron charging service där.
Nu ska jag snart aktivera mina fria 12 månader med Audi e-tron charging service, då borde det bli 3,30:- per kWh på Ionity i Sundsvall.
Då jag är elhandelskund hos E.on får det väl bli deras laddkort för 3,95:- per kWh efter detta.
Både Plugsurfing, BEE och Audi charging service är som sagt integrerade via Hubject och sen kontrollerar tydligen Audi då vissa laddare och vilka samarbetspartners som det ska fungera för och inte. Lite märkligt att BEE administrerar laddarna, men deras egen tagg funkar inte där. Men det finns säkert någon vettig anledning bakom det beslutet också.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: e-on återinför debitering per kWh
4dy skrev:pejvic skrev:Men SATAN vad dyrt. Hoppas alla bojkottar det där. Är det guld i elen eller? Går bilen snabbare så kan jag tänka mig att plugga in den där.
Laddaren ska tjänas in, installationsarbetet ska tjänas in, dyrt med hög effekt, vinst ska in osv osv. Verkar som att elbilister hela tiden vill att skattebetalarna eller välvilliga företag ska stå för notan. Räcker det inte med miljöbonusen och nedsatta förmånsvärden? Ska bränslet också subventioneras? Helst ska det väl vara gratis?
Klart att det måste få kosta en slant, men spannet är för stort och det är mycket rörigt med priser från 2,50-13,75 SEK per kWh plus eventuella månadsavgifter.
När jag laddade i Sundsvall var det ingen som kunde tala om vad priset var, jag förutsatte 8,30:- SEK per kWh..
Tre månader senare kom fakturan med 13,75:- SEK per kWh.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: e-on återinför debitering per kWh
Nu är du ute och cyklar.4dy skrev:pejvic skrev:Men SATAN vad dyrt. Hoppas alla bojkottar det där. Är det guld i elen eller? Går bilen snabbare så kan jag tänka mig att plugga in den där.
Laddaren ska tjänas in, installationsarbetet ska tjänas in, dyrt med hög effekt, vinst ska in osv osv. Verkar som att elbilister hela tiden vill att skattebetalarna eller välvilliga företag ska stå för notan. Räcker det inte med miljöbonusen och nedsatta förmånsvärden? Ska bränslet också subventioneras? Helst ska det väl vara gratis?
Elen kostar 1,5kr kW
Hur kan man ta 13-14kr kW
Nästan alla de som bygger sina laddplatser får bidrag från staten förutom Tesla och ändå är det bara Tesla som kan sälja elen för 2,65kr kW.
Allt detta bevisar att ingen förutom Tesla vill sälja några volymer elbilar, utan bara så många som de behöver för att slippa betala böter.
Jag ser det som medvetet motarbetande frön fossilbils tillverkare.