Cross-Platform-ramverk som react native är som att kissa i byxan - skönt och varmt i början men sen börjar det lukta riktigt illa . Startade vårt första mobilutvecklingsbolag 2009 och har lärt mig denna läxa dyrt... Native (Swift, Kotlin) is The Shit och det betalar sig 10-faldigt i slutändan!blincoln skrev:*Suck* Vi kämpar på för att stabilisera appen.Henrik skrev:Håller med! Skulle visa upp denna tjänst för potentiella stora kunder, men allt kraschade Skönt att classic finns kvar!fth skrev:Ha, jag testade "https://abetterrouteplanner.com/classic/" på vinst och förlust och det funkade ju!
Mycket snabbbare och enklare gränssnitt (i mina ögon iaf).
(För den UI-tekniskt intressserade så kör vi React Native med samma kod för iOS, Android och web, vilket är ganska bleeding edge, men helt oslagbart för oss som bara är två heltidare på hela firman. Nackdelarna med cross-platform-utveckling är det ständiga kompromissandet, men det kan vi leva med. Tyvärr är React Native otroligt känsligt i jämförelse med ren Javascript och kraschar hårt vid minsta fel eller oväntad data (och dessutom helt datadrivet så odefinierad data kan dyka upp när och var som helst). Vi försöker lära oss att skriva idiotsäker kod och tvätta data, och ska få bort krasherna.)
A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
MY LR, Pearl White
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag är fortsatt optimistisk. Nu fick vi igång Bugsnag, en fantastisk tjänst för att logga crasher och vips kunde vi fixa en massa crasher i webklienten. Fortsätt gärna rapportera om det är instablt!Kirre skrev:Cross-Platform-ramverk som react native är som att kissa i byxan - skönt och varmt i början men sen börjar det lukta riktigt illa . Startade vårt första mobilutvecklingsbolag 2009 och har lärt mig denna läxa dyrt... Native (Swift, Kotlin) is The Shit och det betalar sig 10-faldigt i slutändan!blincoln skrev:*Suck* Vi kämpar på för att stabilisera appen.Henrik skrev:Håller med! Skulle visa upp denna tjänst för potentiella stora kunder, men allt kraschade Skönt att classic finns kvar!fth skrev:Ha, jag testade "https://abetterrouteplanner.com/classic/" på vinst och förlust och det funkade ju!
Mycket snabbbare och enklare gränssnitt (i mina ögon iaf).
(För den UI-tekniskt intressserade så kör vi React Native med samma kod för iOS, Android och web, vilket är ganska bleeding edge, men helt oslagbart för oss som bara är två heltidare på hela firman. Nackdelarna med cross-platform-utveckling är det ständiga kompromissandet, men det kan vi leva med. Tyvärr är React Native otroligt känsligt i jämförelse med ren Javascript och kraschar hårt vid minsta fel eller oväntad data (och dessutom helt datadrivet så odefinierad data kan dyka upp när och var som helst). Vi försöker lära oss att skriva idiotsäker kod och tvätta data, och ska få bort krasherna.)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Hej.
Testade ABPR Premium för första gången på en lite längre trip nu i början av veckan - Fbg-Hudik-Fbg.
Jag måste säga att upplevelsen var blandad. Jag gillar egentligen det nya gränssnittet och tror att det kommer bli bra, MEN, jag upplevde hela applikationen som väldigt seg och "buggig".
Det var svårt att få knapptryckningar "att ta". Det tog ofta flera försök att få den att göra någonting. Vidare upplevde jag att det finns en "offset" på knapparna, dvs man är tvungen att trycka lite vid sidan om knappen för att få den reagera.
Vid ett flertal tillfällen "tappade den bort sig" och förklarade helt sonika att jag inte längre befann mig på rutten. Oftast hittade den sig själv igen, men inte alltid.
Vid två tillfällen visade den helt felaktigt siffror vad gällde hur många % jag hade kvar i batteriet. Detta höll i sig under flera minuter och var skillnader i storleksordningen +20%.
Jag lyckades heller inte lista ut hur man vänder kartan i färdriktningen ..... Det finns ju en ikon med "N" överstruket, i någon av inställningsmenyerna, men jag kartan var vänd med Norr uppåt och jag hittade inget sätt att ändra på det.
Det bestående intrycket är dock segheten och svårigheten att få den att göra det jag vill. Jag kör en S100D från Aug-18 med HW 2.5 och jag testade att reboota den utan att det gjorde ngn skillnad.
Det här kommer bli jättebra, men just den här gången funkade det bara sådär, och jag saknade den gamla versionen.
Mvh,
Thomas
Testade ABPR Premium för första gången på en lite längre trip nu i början av veckan - Fbg-Hudik-Fbg.
Jag måste säga att upplevelsen var blandad. Jag gillar egentligen det nya gränssnittet och tror att det kommer bli bra, MEN, jag upplevde hela applikationen som väldigt seg och "buggig".
Det var svårt att få knapptryckningar "att ta". Det tog ofta flera försök att få den att göra någonting. Vidare upplevde jag att det finns en "offset" på knapparna, dvs man är tvungen att trycka lite vid sidan om knappen för att få den reagera.
Vid ett flertal tillfällen "tappade den bort sig" och förklarade helt sonika att jag inte längre befann mig på rutten. Oftast hittade den sig själv igen, men inte alltid.
Vid två tillfällen visade den helt felaktigt siffror vad gällde hur många % jag hade kvar i batteriet. Detta höll i sig under flera minuter och var skillnader i storleksordningen +20%.
Jag lyckades heller inte lista ut hur man vänder kartan i färdriktningen ..... Det finns ju en ikon med "N" överstruket, i någon av inställningsmenyerna, men jag kartan var vänd med Norr uppåt och jag hittade inget sätt att ändra på det.
Det bestående intrycket är dock segheten och svårigheten att få den att göra det jag vill. Jag kör en S100D från Aug-18 med HW 2.5 och jag testade att reboota den utan att det gjorde ngn skillnad.
Det här kommer bli jättebra, men just den här gången funkade det bara sådär, och jag saknade den gamla versionen.
Mvh,
Thomas
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Tack för feedback! Vi jobbar vidare med att få webgränssnittet snabbare och bättre i Tesla-browsern - vi släppte ett antal optimeringar som gjorde den mycket snabbare i helgen, men jag antar att du redan kört med detta.Delta1 skrev:Hej.
Testade ABPR Premium för första gången på en lite längre trip nu i början av veckan - Fbg-Hudik-Fbg.
Jag måste säga att upplevelsen var blandad. Jag gillar egentligen det nya gränssnittet och tror att det kommer bli bra, MEN, jag upplevde hela applikationen som väldigt seg och "buggig".
Det var svårt att få knapptryckningar "att ta". Det tog ofta flera försök att få den att göra någonting. Vidare upplevde jag att det finns en "offset" på knapparna, dvs man är tvungen att trycka lite vid sidan om knappen för att få den reagera.
Vid ett flertal tillfällen "tappade den bort sig" och förklarade helt sonika att jag inte längre befann mig på rutten. Oftast hittade den sig själv igen, men inte alltid.
Vid två tillfällen visade den helt felaktigt siffror vad gällde hur många % jag hade kvar i batteriet. Detta höll i sig under flera minuter och var skillnader i storleksordningen +20%.
Jag lyckades heller inte lista ut hur man vänder kartan i färdriktningen ..... Det finns ju en ikon med "N" överstruket, i någon av inställningsmenyerna, men jag kartan var vänd med Norr uppåt och jag hittade inget sätt att ändra på det.
Det bestående intrycket är dock segheten och svårigheten att få den att göra det jag vill. Jag kör en S100D från Aug-18 med HW 2.5 och jag testade att reboota den utan att det gjorde ngn skillnad.
Det här kommer bli jättebra, men just den här gången funkade det bara sådär, och jag saknade den gamla versionen.
Mvh,
Thomas
Kartan på webben är än så länge begränsad till klassisk norr-uppåt men vi jobbar på att få in en modernare vektorkarta som förhoppningsvis funkar i Tesla också. Då kommer det kunna bli både 3D och färdriktning uppåt!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Tack för feedback på feedback!
Ni har hittills gjort ett fantastiskt jobb med tjänsten, och jag är övertygad om att ni löser de "småsaker" jag tog upp.
Ytterligare en sak jag noterade, men glömde i tidigare inlägg, var att ikonen för bilen på kartan (den röda pilen) ibland var både två och tre pilar - det såg ibland ut som en mask som kryper längs rutten
Mvh,
Thomas
Ni har hittills gjort ett fantastiskt jobb med tjänsten, och jag är övertygad om att ni löser de "småsaker" jag tog upp.
Ytterligare en sak jag noterade, men glömde i tidigare inlägg, var att ikonen för bilen på kartan (den röda pilen) ibland var både två och tre pilar - det såg ibland ut som en mask som kryper längs rutten
Mvh,
Thomas
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Kan man inte välja bort Ionity-laddare? Men ha kvar andra CCS.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jo, finns inställning under Settings -> Battery & Chargers -> Network preferences.kenjon skrev:Kan man inte välja bort Ionity-laddare? Men ha kvar andra CCS.
Och man gör det du vill genom att tillåta CCS under "Fast chargers", klicka på en Ionity-laddare på kartan, "Prefer or avoid Ionity", "Never use this network".
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Ledsen om detta räknas som något slags trådkap. Men jag undrar med vilka uppgifter abrp beräknar och visar livedata? Tänker främst på batterikapacitet, degradering osv.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
-
- Inlägg: 81
- Blev medlem: 12 maj 2016 09:51
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Bra fråga. (Jag undrar också) Det verkar som om man får gissa "Battery degradation". ABRP borde kunna lära sig hur många kWh man har per SoC.Fusag skrev:Ledsen om detta räknas som något slags trådkap. Men jag undrar med vilka uppgifter abrp beräknar och visar livedata? Tänker främst på batterikapacitet, degradering osv.
Förresten, hur var räckvidden på de olika versionerna när de var nya?
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Vi räknar på hur många kWh bilen rapporterar att den laddar och hur mycket SoC % går upp och väger ihop det över tiden. Det bygger såklart på att bilen rapporterar någorlunda korrekt vad som går in i batteriet. För närvarande gör vi det bara vid DC-laddning, vid hemmaladdning blir det inga bra siffror just nu.models4karl skrev:Bra fråga. (Jag undrar också) Det verkar som om man får gissa "Battery degradation". ABRP borde kunna lära sig hur många kWh man har per SoC.Fusag skrev:Ledsen om detta räknas som något slags trådkap. Men jag undrar med vilka uppgifter abrp beräknar och visar livedata? Tänker främst på batterikapacitet, degradering osv.
Förresten, hur var räckvidden på de olika versionerna när de var nya?
Du måste ha snabbladdat minst 50 kWh för att vi ska presentera en siffra alls.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
-
- Inlägg: 81
- Blev medlem: 12 maj 2016 09:51
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Utmärkt. Det låter vettigt.
Tack för ett bra svar.
Förresten, laddkurvan, är det också något som anpassas individuellt? Eller är det bara bilmodell som avgör?
Tack för ett bra svar.
Förresten, laddkurvan, är det också något som anpassas individuellt? Eller är det bara bilmodell som avgör?
- Vindicated
- Teslaägare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 09 okt 2019 20:16
- Ort: Uppsala
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
När jag försöker lägga till min bil i appen och väljer Google login så skickas jag till extern browser. Efter accepterad login i browser så kan jag ändra där men i appen så frågar den fortfarande efter login varje gång.
Model 3 AWD+P
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Bugg i Safari/iOS tyvärr, vi försöker hitta en workaround. Om du loggar ut från Google först i Safari funkar det...Vindicated skrev:När jag försöker lägga till min bil i appen och väljer Google login så skickas jag till extern browser. Efter accepterad login i browser så kan jag ändra där men i appen så frågar den fortfarande efter login varje gång.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Vindicated
- Teslaägare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 09 okt 2019 20:16
- Ort: Uppsala
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
ABRP Classic hittar väldigt konstiga omvägar.
Jag har en resa till Österrike som vi åker flera gånger per år. Nu har jag testat att köra den igen via ABRP men den hittar en väldigt konstig omväg via Magdeburg som är helt oförklarlig.
https://abetterrouteplanner.com/classic ... f074af82e8
Om jag däremot tar bort en av de valda laddplatserna, Herzsprung, från den valda rutten så blir det den väg som jag förväntar mig.
https://abetterrouteplanner.com/classic ... faeef2e0e2
Varför gör den så?
(Hoppas att länkarna funkar som det är tänkt. MSLR 2019)
Edit. Inser att avresan just nu är från My Position men det gör inget då det är själva resan i Tyskland som blir konstig).
Edit2. Om jag kör exakt samma resa som den första länken fast utan classic mode så blir det rätt, dvs inte via Magdeburg.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... aaa93c68e1
Jag har en resa till Österrike som vi åker flera gånger per år. Nu har jag testat att köra den igen via ABRP men den hittar en väldigt konstig omväg via Magdeburg som är helt oförklarlig.
https://abetterrouteplanner.com/classic ... f074af82e8
Om jag däremot tar bort en av de valda laddplatserna, Herzsprung, från den valda rutten så blir det den väg som jag förväntar mig.
https://abetterrouteplanner.com/classic ... faeef2e0e2
Varför gör den så?
(Hoppas att länkarna funkar som det är tänkt. MSLR 2019)
Edit. Inser att avresan just nu är från My Position men det gör inget då det är själva resan i Tyskland som blir konstig).
Edit2. Om jag kör exakt samma resa som den första länken fast utan classic mode så blir det rätt, dvs inte via Magdeburg.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... aaa93c68e1
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Tack, vi ska titta på det! Vi har hört från andra att classic hittar konstiga vägar, vilket är underligt eftersom det är exakt samma serverkod som kör, men det måste vara någon parameter som skickas annorlunda.KnightRider skrev:ABRP Classic hittar väldigt konstiga omvägar.
Jag har en resa till Österrike som vi åker flera gånger per år. Nu har jag testat att köra den igen via ABRP men den hittar en väldigt konstig omväg via Magdeburg som är helt oförklarlig.
https://abetterrouteplanner.com/classic ... f074af82e8
Om jag däremot tar bort en av de valda laddplatserna, Herzsprung, från den valda rutten så blir det den väg som jag förväntar mig.
https://abetterrouteplanner.com/classic ... faeef2e0e2
Varför gör den så?
(Hoppas att länkarna funkar som det är tänkt. MSLR 2019)
Edit. Inser att avresan just nu är från My Position men det gör inget då det är själva resan i Tyskland som blir konstig).
Edit2. Om jag kör exakt samma resa som den första länken fast utan classic mode så blir det rätt, dvs inte via Magdeburg.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... aaa93c68e1
Edit: När jag kollar i de "råa" inställningarna på din plan från classic så är "Max charger SoC" satt till 71% - var det din tanke?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Nej det var inte min tanke. Jag var säker på att den var satt till 100% men kan inte säga varför det blev fel.blincoln skrev:Edit: När jag kollar i de "råa" inställningarna på din plan från classic så är "Max charger SoC" satt till 71% - var det din tanke?
Men jag har ett annat exempel. Vi åkte v9 till Österrike med vänner som har en S75D så jag har kvar den planen vi la upp för den resan.
Då när vi planerade och åkte så gick rutten rakt ner enligt närmsta vägen. Nu så föreslår den en avkrok vid Berlin bara för att ladda på en avsides SuC som heter Blankenfelde istället för den som vi fick som förslag och som är den naturliga, Beelitz.
https://abetterrouteplanner.com/classic ... ef452f2256
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7293
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Jag ser att det nu går att välja "Limited Supercharging" när man väljer bilmodell, jag antar att det är just "nerfningen" som ni har implementerat här?blincoln skrev:Det står på vår att-göra-lista att lägga fordonsspecifik estimering av laddkurva. Mao, det kommer!fth skrev:När jag ändå är i tråden, ett förslag: många av oss med äldre bilar har ju fått "nerfad" laddkurva, skulle det gå att lägga in en option att kryssa i så att ABRP räknar med det i sin planering?
Vad är det för nerfning i ditt fall, är det 90-batteriet som fått begränsad maxeffekt?
Vilken laddkurva använder ni då?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7293
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Här är ett exempel på hur min laddkurva ser ut efter "nerfningen", blå kurva, den röda är en X Raven LR som jag lånade i helgen.
Rätt stor skillnad, även om avtrappningen för Raven verkar starta redan vid typ 30% SoC så är momentan effekt betydlgt högre hela vägen. /fth
Rätt stor skillnad, även om avtrappningen för Raven verkar starta redan vid typ 30% SoC så är momentan effekt betydlgt högre hela vägen. /fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Försöker redigera den planerade resan att istället för att ta bron till Danmark istället åka färjan Trelleborg - Rostock men lyckas inte. Går det?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Om du zoomar in så du hittar färjelinjen så kan du högerklicka på den och välja Lägg till ruttPhR34k skrev:Försöker redigera den planerade resan att istället för att ta bron till Danmark istället åka färjan Trelleborg - Rostock men lyckas inte. Går det?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Får inte upp det på min? Måste man ha premium?KnightRider skrev:Om du zoomar in så du hittar färjelinjen så kan du högerklicka på den och välja Lägg till ruttPhR34k skrev:Försöker redigera den planerade resan att istället för att ta bron till Danmark istället åka färjan Trelleborg - Rostock men lyckas inte. Går det?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Edit. Såg att man behövde zooma in riktigt mycket. Tack
A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Planerade nyss en resa från Bromma till Höllviken i Skåne. Enligt ABRP lämnar jag med 95%, kör 642 km utan laddstopp och är framme i Höllviken 5h 56m senare med 86% SoC.
Nog den bästa range jag någonsin haft, men känns som om något är fel...
Nog den bästa range jag någonsin haft, men känns som om något är fel...
MX LR (Raven) 2019
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Äsch, testa!Hertsh skrev:Planerade nyss en resa från Bromma till Höllviken i Skåne. Enligt ABRP lämnar jag med 95%, kör 642 km utan laddstopp och är framme i Höllviken 5h 56m senare med 86% SoC.
Nog den bästa range jag någonsin haft, men känns som om något är fel...
Model Y LR.
Model S70D
Re: A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Betalade ett år mest för ”bra kämpat”. Använder inte ABRP alls i bilen men ”skissar” ibland på kommande resor på datorn.
Idag startade jag appen av en händelse när jag superladdade. Det jag såg om min bil, ”hälsostatus”, antagligen vs. andra bilar, det var spännande!
Såg också att man i kalendern kunde se tidigare resor, tyvärr utan snittförbrukning från A till B och utan djupare analyser.
Jobba vidare på dom där funktionerna så är jag med ett år till. ABRP har ju ett unikt dataset från bilar, och att kunna ge mig som ägare en bild av min bil som man såklart oroar sig för dess batteristatus vs. sig själv och vs. andra likadana bilar är ju själva grejen med den här appen - faktiskt inte navigeringen.
Idag startade jag appen av en händelse när jag superladdade. Det jag såg om min bil, ”hälsostatus”, antagligen vs. andra bilar, det var spännande!
Såg också att man i kalendern kunde se tidigare resor, tyvärr utan snittförbrukning från A till B och utan djupare analyser.
Jobba vidare på dom där funktionerna så är jag med ett år till. ABRP har ju ett unikt dataset från bilar, och att kunna ge mig som ägare en bild av min bil som man såklart oroar sig för dess batteristatus vs. sig själv och vs. andra likadana bilar är ju själva grejen med den här appen - faktiskt inte navigeringen.
Model S P85DL+