Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Syrran klarar ju elförsörjningen 8-9 månader per år med sina solceller om hon hade batterilagring.
Det gör jag också. Har man tillräckligt med solceller så att de täcker årsförbrukningen på el så klarar man sig mellan mars och oktober ungefär, förutsatt att man har batterier som är tillräckligt stora så att de räcker hela natten och kanske en regnig dag. Det är är alltså 8 månader som man antingen har ett överskott på el eller åtminstone går plus minus noll, även om man har värmepump(ar) som jag och bara stödvärmer med ved. Problemet är de riktigt mörka månaderna när solcellerna producerar i värsta fall lika mycket på hela månaden som de gör i juni på en solig förmiddag. De månaderna är man beroende av externa leverantörer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Det är så synd att inresol gick i konkurs. https://www.elinstallatoren.se/innehall ... -i-hemmet/

En sterlingnotor under dom kalla månaderna, solceller och batteri så hade man kunnat gå off grid. Hade lätt kunnat lägga en del pengar på detta.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

tor skrev:
Det är så synd att inresol gick i konkurs. https://www.elinstallatoren.se/innehall ... -i-hemmet/

En sterlingnotor under dom kalla månaderna, solceller och batteri så hade man kunnat gå off grid. Hade lätt kunnat lägga en del pengar på detta.
Jag kom en gång i kontakt med en ångmaskin byggd som ett kraftvärmeverk. Det är ett alternativ.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Alternativt så försöker man att politiskt räta upp situationen med nätägarmonopol?

Ser inte att det skulle vara omöjligt att t.ex. ha flera, mindre kraftledningar ägda av olika bolag, till ett område istället för ett fåtal stora, ägd av ett enda bolag. Sista biten fram till förbrukaren är ju onödigt att ha flera kablar, men det går ju att lösa genom att flytta över ansvaret för just den biten till en annan part. Om jag som fastighetsägare kunde byta från Eon till Vattenfall eller Ellevio om jag inte var nöjd med pris och tillgänglighet hade det lett till åtminstone viss konkurrens.

Visst en stor investering att ta, men man behöver ju inte göra det över natt, och nätet kommer ändå att byggas om under åren som kommer.

Det var inte rätt metod som gjordes i avregleringen, att man bara högg upp landet i stora block och gav nätbolagen egna bankomater att plocka pengar ut. Man borde avreglerat fullt ut, eller inte alls.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

tor-ake skrev:
Man borde avreglerat fullt ut, eller inte alls.
Lite svårt att se hur en full avreglering skulle ha fungerat. Staten äger vägarna, borde även äga elnätet. Allt annat är vansinne.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Ett första, stort steg för att kunna gå offgrid är ju att se över vad man använder sin el till, direktverkande elelement brukar ses som ineffektivt, och i detta fallet är det ju enbartden dyra elen som konsumeras för att uppnå värme. Så annan metod för att värma husets luft och vatten bör man ju ordna. Gärna luftvärmepump säger många,,men är den tillräckligt elsnål för att konkurrera ut en ved/pelletseldad panna som max behöver en cirkulationspump till vattnet?!!?

Mindre men ändå viktigt steg är energieffektivisering. Inga gamla glödlampor utan ledlampor. När vitvarubyte sker, se till att välja en energisnål uppsättning. Frys och kyl med väl tilltagen isolering tex.

Förbrukningstillfällen. Välj inte "fel tid" att genomföra elkrävande saker vintertid som lika gärna kan göras på sommarhalvåret.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

fth skrev:
mati skrev:
Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.

Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.

/fth
Jag fick nys ett mail från Maingau där dom berättar att dom nu erbjuder möjligheten att betala via vanligt kreditkort.

Det borde innebära att man utan problem skall kunna använda detta abonnemang för att ladda billigare på Ionity.

Södertälje står fortfarande som €0.65/kWh, och i Tyskland verkar det fortfarande vara €0.35/kWh som gäller.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
macky

Inlägg av macky »

Sundsvall verkar vara klar, där tog de god tid på sig. Saknas ngt mellan Sundsvall och Sthlm tycker jag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

fth skrev:
fth skrev:
mati skrev:
Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?

Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.

/fth
Jag fick nys ett mail från Maingau där dom berättar att dom nu erbjuder möjligheten att betala via vanligt kreditkort.

Det borde innebära att man utan problem skall kunna använda detta abonnemang för att ladda billigare på Ionity.

Södertälje står fortfarande som €0.65/kWh, och i Tyskland verkar det fortfarande vara €0.35/kWh som gäller.

/fth
Fick samma mejl. Bra. Det dumma är att appen kraschar för mig så fort jag klickar på betalningsmetoder.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
fth skrev:
fth skrev:
mati skrev:

/fth

/fth
Fick samma mejl. Bra. Det dumma är att appen kraschar för mig så fort jag klickar på betalningsmetoder.
Samma här, verkar som vi får vänta på en uppdatering av appen först. Det jag inte helt förstod av mailet var anledningen till varför man måste registrera ett betalkort senast 25 maj för att kunna använda appen till laddning? Vad händer efter det datumet? Kan inga nya kunder registrera sig då?
Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att ladda :lol: inte alltid tyskar får till det där med engelskan ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

mati skrev:
fth skrev:
fth skrev:
mati skrev:

/fth

/fth
Funkade bra för mig (iPhone).

/fth
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att ladda :lol: inte alltid tyskar får till det där med engelskan ;)
Jätte-jätte-jättevanligt att tyskarna "lastar" sina elbilar. Lasta och ladda är ju samma ord på tyska, "laden" i båda fallen. Svårt att begripa att det kan finnas olika ord för nånting som tycks ha samma betydelse för en tyskspråkig.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Laban skrev:
tor-ake skrev:
Man borde avreglerat fullt ut, eller inte alls.
Lite svårt att se hur en full avreglering skulle ha fungerat.
Den hade sett ut lite grann så här:
Skärmavbild 2020-05-06 kl. 20.01.52.png
Inte helt optimalt ur estetisk synvinkel, men på telenätssidan funkar det lite bättre, eftersom infrastrukturen inte är synlig. Tänk om man hade varit tvungen att ha t.ex. Tele2 i mobiltelefonen i hela Österåkers kommun för att bara de får ha telemaster? (Idag äger Eon hela elnätet här).
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Jätte-jätte-jättevanligt att tyskarna "lastar" sina elbilar. Lasta och ladda är ju samma ord på tyska, "laden" i båda fallen. Svårt att begripa att det kan finnas olika ord för nånting som tycks ha samma betydelse för en tyskspråkig.
Lite som att Volvo inte fattat att motor på svenska blir antingen motor eller engine på engelska beroende vad för typ av motor det är. De kör på med "Twin Engine" även ifall bilen endast har en "engine".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Lite som att Volvo inte fattat att motor på svenska blir antingen motor eller engine på engelska beroende vad för typ av motor det är. De kör på med "Twin Engine" även ifall bilen endast har en "engine".
Ja, hela idén funkar inte riktigt på engelska. Twin-drive skulle kanske gå bra. :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nu är Maingauappen uppdaterad. Nu funkar det att lägga in kreditkort även på Android:-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
Nu är Maingauappen uppdaterad. Nu funkar det att lägga in kreditkort även på Android:-)
Känns som att Maingau kommer att öka sin kundstock rätt rejält :D

Hur står sig deras priser mot de IONITY-abonnemang som Audi etc erbjuder?

/fth
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

fth skrev:
HelectriC skrev:
Känns som att Maingau kommer att öka sin kundstock rätt rejält :D

Hur står sig deras priser mot de IONITY-abonnemang som Audi etc erbjuder?

/fth
I Tyskland i runda slängar samma pris som Audis abonnemang, men utan årsavgift eller så. Betydligt billigare alltså. Här i Sverige får vi betala ett påslag på drygt 3 kr/kWh. Men det är alltså fortfarande mycket billigare än Ionitys egna priser.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Rimligt pris är ju max 3kr per kWh.

Tesla tar ju 2,56kr per kWh.

Luleå Energi Laddningsstation, 1 Energigränden, 973 47 Luleå
Tar 3kr per kWh för en 175kW laddare.
https://snabbladda.nu/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Jag håller med, allt över 3 kr börjar kännas dyrt, 5 kr och uppåt är ocker. Men Maingau har ju tyska priser som grund och då är 0,35€/kWh ett mycket attraktivt pris, de är faktiskt billigast i Tyskland, vad jag vet. Att vi i Sverige får betala ett påslag med nästan 100% (0,30€/kWh) försvarar de som sagt med att priserna ser ut så i Sverige och de vill inte sponsra svenska laddoperatörer, vilket är fullt begripligt. Varför skulle de göra det? I Danmark är påslaget dubbelt så högt, dvs 0,60€/kWh.
Jag betalar hellre 7 kr/kWh än 8,70kr.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Maingau känns ju som ett riktigt bra komplement så länge man undviker Ionity i Sverige och Danmark.

/fth
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:
Vad för kalkyl bygger du det på? Rimligt pris bör ju nämligen vara det som utöver att täcka kostnaderna ger en vettig avkastning på investeringen.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Bilföretagen borde höja priset på varje bil ned 10-20.000kr som Ionity får för att bygga infrastruktur. Då behöver dom inte ta mer än 2-3kr/kWH
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

Ionity öppnad i Sundsvall?
9D9EF86D-282C-4679-89AA-DEE83A255851.jpeg
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Toja skrev:
Bilföretagen borde höja priset på varje bil ned 10-20.000kr som Ionity får för att bygga infrastruktur. Då behöver dom inte ta mer än 2-3kr/kWH
Varför är det rimligt att betala 20 000 extra vid köp av bil men helt vansinnigt att betala 199 kr/månad? Tänker du att det ska vara ett valbart tillval eller ska alla elbilar från tillverkarna höjas med det priset?
Skriv svar