Det gör jag också. Har man tillräckligt med solceller så att de täcker årsförbrukningen på el så klarar man sig mellan mars och oktober ungefär, förutsatt att man har batterier som är tillräckligt stora så att de räcker hela natten och kanske en regnig dag. Det är är alltså 8 månader som man antingen har ett överskott på el eller åtminstone går plus minus noll, även om man har värmepump(ar) som jag och bara stödvärmer med ved. Problemet är de riktigt mörka månaderna när solcellerna producerar i värsta fall lika mycket på hela månaden som de gör i juni på en solig förmiddag. De månaderna är man beroende av externa leverantörer.Zalman3 skrev:Syrran klarar ju elförsörjningen 8-9 månader per år med sina solceller om hon hade batterilagring.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det är så synd att inresol gick i konkurs. https://www.elinstallatoren.se/innehall ... -i-hemmet/
En sterlingnotor under dom kalla månaderna, solceller och batteri så hade man kunnat gå off grid. Hade lätt kunnat lägga en del pengar på detta.
En sterlingnotor under dom kalla månaderna, solceller och batteri så hade man kunnat gå off grid. Hade lätt kunnat lägga en del pengar på detta.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag kom en gång i kontakt med en ångmaskin byggd som ett kraftvärmeverk. Det är ett alternativ.tor skrev:Det är så synd att inresol gick i konkurs. https://www.elinstallatoren.se/innehall ... -i-hemmet/
En sterlingnotor under dom kalla månaderna, solceller och batteri så hade man kunnat gå off grid. Hade lätt kunnat lägga en del pengar på detta.
Re: Ionitys laddnätverk
Alternativt så försöker man att politiskt räta upp situationen med nätägarmonopol?
Ser inte att det skulle vara omöjligt att t.ex. ha flera, mindre kraftledningar ägda av olika bolag, till ett område istället för ett fåtal stora, ägd av ett enda bolag. Sista biten fram till förbrukaren är ju onödigt att ha flera kablar, men det går ju att lösa genom att flytta över ansvaret för just den biten till en annan part. Om jag som fastighetsägare kunde byta från Eon till Vattenfall eller Ellevio om jag inte var nöjd med pris och tillgänglighet hade det lett till åtminstone viss konkurrens.
Visst en stor investering att ta, men man behöver ju inte göra det över natt, och nätet kommer ändå att byggas om under åren som kommer.
Det var inte rätt metod som gjordes i avregleringen, att man bara högg upp landet i stora block och gav nätbolagen egna bankomater att plocka pengar ut. Man borde avreglerat fullt ut, eller inte alls.
Ser inte att det skulle vara omöjligt att t.ex. ha flera, mindre kraftledningar ägda av olika bolag, till ett område istället för ett fåtal stora, ägd av ett enda bolag. Sista biten fram till förbrukaren är ju onödigt att ha flera kablar, men det går ju att lösa genom att flytta över ansvaret för just den biten till en annan part. Om jag som fastighetsägare kunde byta från Eon till Vattenfall eller Ellevio om jag inte var nöjd med pris och tillgänglighet hade det lett till åtminstone viss konkurrens.
Visst en stor investering att ta, men man behöver ju inte göra det över natt, och nätet kommer ändå att byggas om under åren som kommer.
Det var inte rätt metod som gjordes i avregleringen, att man bara högg upp landet i stora block och gav nätbolagen egna bankomater att plocka pengar ut. Man borde avreglerat fullt ut, eller inte alls.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Ionitys laddnätverk
Lite svårt att se hur en full avreglering skulle ha fungerat. Staten äger vägarna, borde även äga elnätet. Allt annat är vansinne.tor-ake skrev:Man borde avreglerat fullt ut, eller inte alls.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Ionitys laddnätverk
Ett första, stort steg för att kunna gå offgrid är ju att se över vad man använder sin el till, direktverkande elelement brukar ses som ineffektivt, och i detta fallet är det ju enbartden dyra elen som konsumeras för att uppnå värme. Så annan metod för att värma husets luft och vatten bör man ju ordna. Gärna luftvärmepump säger många,,men är den tillräckligt elsnål för att konkurrera ut en ved/pelletseldad panna som max behöver en cirkulationspump till vattnet?!!?
Mindre men ändå viktigt steg är energieffektivisering. Inga gamla glödlampor utan ledlampor. När vitvarubyte sker, se till att välja en energisnål uppsättning. Frys och kyl med väl tilltagen isolering tex.
Förbrukningstillfällen. Välj inte "fel tid" att genomföra elkrävande saker vintertid som lika gärna kan göras på sommarhalvåret.
Mvh PP.
Mindre men ändå viktigt steg är energieffektivisering. Inga gamla glödlampor utan ledlampor. När vitvarubyte sker, se till att välja en energisnål uppsättning. Frys och kyl med väl tilltagen isolering tex.
Förbrukningstillfällen. Välj inte "fel tid" att genomföra elkrävande saker vintertid som lika gärna kan göras på sommarhalvåret.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag fick nys ett mail från Maingau där dom berättar att dom nu erbjuder möjligheten att betala via vanligt kreditkort.fth skrev:Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.mati skrev:Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.
/fth
Det borde innebära att man utan problem skall kunna använda detta abonnemang för att ladda billigare på Ionity.
Södertälje står fortfarande som €0.65/kWh, och i Tyskland verkar det fortfarande vara €0.35/kWh som gäller.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Sundsvall verkar vara klar, där tog de god tid på sig. Saknas ngt mellan Sundsvall och Sthlm tycker jag.
Re: Ionitys laddnätverk
Fick samma mejl. Bra. Det dumma är att appen kraschar för mig så fort jag klickar på betalningsmetoder.fth skrev:Jag fick nys ett mail från Maingau där dom berättar att dom nu erbjuder möjligheten att betala via vanligt kreditkort.fth skrev:Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.mati skrev:Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.
/fth
Det borde innebära att man utan problem skall kunna använda detta abonnemang för att ladda billigare på Ionity.
Södertälje står fortfarande som €0.65/kWh, och i Tyskland verkar det fortfarande vara €0.35/kWh som gäller.
/fth
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Samma här, verkar som vi får vänta på en uppdatering av appen först. Det jag inte helt förstod av mailet var anledningen till varför man måste registrera ett betalkort senast 25 maj för att kunna använda appen till laddning? Vad händer efter det datumet? Kan inga nya kunder registrera sig då?mati skrev:Fick samma mejl. Bra. Det dumma är att appen kraschar för mig så fort jag klickar på betalningsmetoder.fth skrev:Jag fick nys ett mail från Maingau där dom berättar att dom nu erbjuder möjligheten att betala via vanligt kreditkort.fth skrev:Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.mati skrev:Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.
/fth
Det borde innebära att man utan problem skall kunna använda detta abonnemang för att ladda billigare på Ionity.
Södertälje står fortfarande som €0.65/kWh, och i Tyskland verkar det fortfarande vara €0.35/kWh som gäller.
/fth
Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att ladda


Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Funkade bra för mig (iPhone).mati skrev:Fick samma mejl. Bra. Det dumma är att appen kraschar för mig så fort jag klickar på betalningsmetoder.fth skrev:Jag fick nys ett mail från Maingau där dom berättar att dom nu erbjuder möjligheten att betala via vanligt kreditkort.fth skrev:Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.mati skrev:Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.
/fth
Det borde innebära att man utan problem skall kunna använda detta abonnemang för att ladda billigare på Ionity.
Södertälje står fortfarande som €0.65/kWh, och i Tyskland verkar det fortfarande vara €0.35/kWh som gäller.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Jätte-jätte-jättevanligt att tyskarna "lastar" sina elbilar. Lasta och ladda är ju samma ord på tyska, "laden" i båda fallen. Svårt att begripa att det kan finnas olika ord för nånting som tycks ha samma betydelse för en tyskspråkig.HelectriC skrev:Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att laddainte alltid tyskar får till det där med engelskan
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Den hade sett ut lite grann så här: Inte helt optimalt ur estetisk synvinkel, men på telenätssidan funkar det lite bättre, eftersom infrastrukturen inte är synlig. Tänk om man hade varit tvungen att ha t.ex. Tele2 i mobiltelefonen i hela Österåkers kommun för att bara de får ha telemaster? (Idag äger Eon hela elnätet här).Laban skrev:Lite svårt att se hur en full avreglering skulle ha fungerat.tor-ake skrev:Man borde avreglerat fullt ut, eller inte alls.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Ionitys laddnätverk
Lite som att Volvo inte fattat att motor på svenska blir antingen motor eller engine på engelska beroende vad för typ av motor det är. De kör på med "Twin Engine" även ifall bilen endast har en "engine".mati skrev:Jätte-jätte-jättevanligt att tyskarna "lastar" sina elbilar. Lasta och ladda är ju samma ord på tyska, "laden" i båda fallen. Svårt att begripa att det kan finnas olika ord för nånting som tycks ha samma betydelse för en tyskspråkig.HelectriC skrev:Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att laddainte alltid tyskar får till det där med engelskan
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, hela idén funkar inte riktigt på engelska. Twin-drive skulle kanske gå bra.Svenssons skrev:Lite som att Volvo inte fattat att motor på svenska blir antingen motor eller engine på engelska beroende vad för typ av motor det är. De kör på med "Twin Engine" även ifall bilen endast har en "engine".mati skrev:Jätte-jätte-jättevanligt att tyskarna "lastar" sina elbilar. Lasta och ladda är ju samma ord på tyska, "laden" i båda fallen. Svårt att begripa att det kan finnas olika ord för nånting som tycks ha samma betydelse för en tyskspråkig.HelectriC skrev:Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att laddainte alltid tyskar får till det där med engelskan

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är Maingauappen uppdaterad. Nu funkar det att lägga in kreditkort även på Android:-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Känns som att Maingau kommer att öka sin kundstock rätt rejältHelectriC skrev:Nu är Maingauappen uppdaterad. Nu funkar det att lägga in kreditkort även på Android:-)

Hur står sig deras priser mot de IONITY-abonnemang som Audi etc erbjuder?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
I Tyskland i runda slängar samma pris som Audis abonnemang, men utan årsavgift eller så. Betydligt billigare alltså. Här i Sverige får vi betala ett påslag på drygt 3 kr/kWh. Men det är alltså fortfarande mycket billigare än Ionitys egna priser.fth skrev:Känns som att Maingau kommer att öka sin kundstock rätt rejältHelectriC skrev:Nu är Maingauappen uppdaterad. Nu funkar det att lägga in kreditkort även på Android:-)![]()
Hur står sig deras priser mot de IONITY-abonnemang som Audi etc erbjuder?
/fth
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Rimligt pris är ju max 3kr per kWh.
Tesla tar ju 2,56kr per kWh.
Luleå Energi Laddningsstation, 1 Energigränden, 973 47 Luleå
Tar 3kr per kWh för en 175kW laddare.
https://snabbladda.nu/
Tesla tar ju 2,56kr per kWh.
Luleå Energi Laddningsstation, 1 Energigränden, 973 47 Luleå
Tar 3kr per kWh för en 175kW laddare.
https://snabbladda.nu/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Jag håller med, allt över 3 kr börjar kännas dyrt, 5 kr och uppåt är ocker. Men Maingau har ju tyska priser som grund och då är 0,35€/kWh ett mycket attraktivt pris, de är faktiskt billigast i Tyskland, vad jag vet. Att vi i Sverige får betala ett påslag med nästan 100% (0,30€/kWh) försvarar de som sagt med att priserna ser ut så i Sverige och de vill inte sponsra svenska laddoperatörer, vilket är fullt begripligt. Varför skulle de göra det? I Danmark är påslaget dubbelt så högt, dvs 0,60€/kWh.Zalman3 skrev:Rimligt pris är ju max 3kr per kWh.
Jag betalar hellre 7 kr/kWh än 8,70kr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Maingau känns ju som ett riktigt bra komplement så länge man undviker Ionity i Sverige och Danmark.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Vad för kalkyl bygger du det på? Rimligt pris bör ju nämligen vara det som utöver att täcka kostnaderna ger en vettig avkastning på investeringen.Zalman3 skrev:Rimligt pris är ju max 3kr per kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Bilföretagen borde höja priset på varje bil ned 10-20.000kr som Ionity får för att bygga infrastruktur. Då behöver dom inte ta mer än 2-3kr/kWH
MYP -22 | MIB | svart/svart
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Ionitys laddnätverk
Varför är det rimligt att betala 20 000 extra vid köp av bil men helt vansinnigt att betala 199 kr/månad? Tänker du att det ska vara ett valbart tillval eller ska alla elbilar från tillverkarna höjas med det priset?Toja skrev:Bilföretagen borde höja priset på varje bil ned 10-20.000kr som Ionity får för att bygga infrastruktur. Då behöver dom inte ta mer än 2-3kr/kWH