Lika bra jag skriver att det är september i år så slipper jag den uppenbara frågan ”vilket år?”

Moderator: Redaktion
Då får vi hoppas att det inte blir nån Covid-20 och Covid-21 för annars kommer de skylla på det sen.thnis skrev:Fick svar från min säljare idag. Möjlighet till att beställa bilen är framskjutet till september p g a Covid-19.
Lika bra jag skriver att det är september i år så slipper jag den uppenbara frågan ”vilket år?”
ŠKODA ENYAQ iV
•En rymlig SUV med plats för fem personer och bagage
•Emotionell design med lågt luftmotstånd (Cd 0,27)
•Baserad på koncernens MEB-plattform för elbilar
•Erbjuds med fyr- eller bakhjulsdrift
•Preliminär räckvidd upp till 500 km beroende på utrustningsnivå (WLTP)
•Två batteristorlekar; 62 kWh eller 82 kWh och fyra olika effektvarianter
•Laddning med växelström (AC), 11 kW
•Snabbladdning med likström (DC), upp till 125 kW
•Infotainment med 13-tumsskärm och uppkoppling i toppklass
•Erbjuds med dragkrok upp till 1.200 kg dragvikt
•Hjul med lågt rullmotstånd, 18-21 tum
Med nya ENYAQ iV tar ŠKODA ett tydligt kliv mot en elektrisk framtid. Till slutet av 2021 kommer över 2 miljarder Euro investerats i utvecklingen av nya elektrifierade modeller. Produktionen kommer att ske i ŠKODAs huvudanläggning i Mladá Boleslav i Tjeckien.
ŠKODA ENYAQ iV har utvecklats utifrån våra grundkriterier med hög rymlighet och funktionalitet, emotionell design, körglädje, hållbarhet och givetvis massor av smarta funktioner för en smidigare vardag.
Nej, men min husvagn är inregistrerad med en totalvikt på 1300kg tror jag. Men grejen är att den kan faktiskt registreras med så låg totalvikt som 950kg eller vad det nu var. Men vi har valt högsta möjliga vikten eftersom vi har en bil som kan dra 1,8 ton. Det fanns liksom ingen anledning att snåla med totalvikten och man vill ju ha med sig lite bagage också. Men det är ju bara en formell grej, det kanske går att ändra totalvikten i efterhand? Nån som vet? I så fall är det ju lugnt. 1200kg räcker ju gott.PoloPrinsen skrev:Hobby - 400 SFe De Luxe.
Den harentotalvikt på ... tadaaa... ...trummvirrvelll..... 1200kg.
Fast e det ett biltransportsläp du skall ha?. Hmmm ja då kanske det blir svårare.
Mvh PP.
Det jag har läst är att det är inga problem att nedgradera totalvikten på ett släp, men inte alls lika lätt att uppgradera det igen. Men jag har inga djupare kunskaper i det.mati skrev:Nej, men min husvagn är inregistrerad med en totalvikt på 1300kg tror jag. Men grejen är att den kan faktiskt registreras med så låg totalvikt som 950kg eller vad det nu var. Men vi har valt högsta möjliga vikten eftersom vi har en bil som kan dra 1,8 ton. Det fanns liksom ingen anledning att snåla med totalvikten och man vill ju ha med sig lite bagage också. Men det är ju bara en formell grej, det kanske går att ändra totalvikten i efterhand? Nån som vet? I så fall är det ju lugnt. 1200kg räcker ju gott.PoloPrinsen skrev:Hobby - 400 SFe De Luxe.
Den harentotalvikt på ... tadaaa... ...trummvirrvelll..... 1200kg.
Fast e det ett biltransportsläp du skall ha?. Hmmm ja då kanske det blir svårare.
Mvh PP.
Tack för att du förbokat nya ŠKODA ENYAQ iV!
Vi är glada för att du är intresserad av vår nya helt eldrivna SUV. Förberedelserna för att starta serietillverkningen är sedan länge i full gång men som för så mycket annat i samhället har även fordonsbranschen påverkats av COVID-19 pandemin. Vi har goda förhoppningar om att kunna öppna nya ŠKODA ENYAQ iV för beställning i början av hösten i år. De första leveranserna är planerade att ske under första kvartalet 2021.
Även om starten för att beställa nya ŠKODA ENYAQ iV sker något senare förändras inget kring förbokningen. Du behåller din plats i kön och du kommer att få uppdaterad information allteftersom ny fakta släpps av vår fabrik ŠKODA AUTO i Tjeckien.
ŠKODA ENYAQ iV
•En rymlig SUV med plats för fem personer och bagage
•Emotionell design med lågt luftmotstånd (Cd 0,27)
•Baserad på koncernens MEB-plattform för elbilar
•Erbjuds med fyr- eller bakhjulsdrift
•Preliminär räckvidd upp till 500 km beroende på utrustningsnivå (WLTP)
•Två batteristorlekar; 62 kWh eller 82 kWh och fyra olika effektvarianter
•Laddning med växelström (AC), 11 kW
•Snabbladdning med likström (DC), upp till 125 kW
•Infotainment med 13-tumsskärm och uppkoppling i toppklass
•Erbjuds med dragkrok upp till 1.200 kg dragvikt
•Hjul med lågt rullmotstånd, 18-21 tum
Med nya ENYAQ iV tar ŠKODA ett tydligt kliv mot en elektrisk framtid. Till slutet av 2021 kommer över 2 miljarder Euro investerats i utvecklingen av nya elektrifierade modeller. Produktionen kommer att ske i ŠKODAs huvudanläggning i Mladá Boleslav i Tjeckien.
ŠKODA ENYAQ iV har utvecklats utifrån våra grundkriterier med hög rymlighet och funktionalitet, emotionell design, körglädje, hållbarhet och givetvis massor av smarta funktioner för en smidigare vardag.
Ökad rymlighet
Nya ŠKODA ENYAQ iV baseras på MEB-plattformen där högvoltsbatteriet placerats under golvet mellan fram- och bakaxeln, vilket gett möjlighet att disponera interiören på ett helt nytt sätt. Trots bilens kompakta yttermått (Längd 4.648 mm / Bredd 1.877 mm / Höjd 1.618 mm ) har ŠKODA ENYAQ iV en mycket rymlig kupé. Fem personer inkl förare åker bekvämt även om hela bagageutrymmet på 585 liter packats fullt. Lasttröskeln sitter lågt placerad vilket gör det enkelt att lasta i och ur även tunga och skrymmande saker. Det långa axelavståndet 2.765 mm, ger förutom generösa innerutrymmen även högre körkomfort och kursstabilitet vid körning på motorväg.
Innovativ eldrift för ökad framkomlighet och körglädje.
Instegsmodellen i Sverige heter ŠKODA ENYAQ iV 60. Motorn sitter placerad bak och levererar en effekt på 180 hk och är utrustad med ett 62 kWh-batteri (nettokapacitet: 58 kWh) vilket ger en räckvidd på 380* km. Bakhjulsdrivna ENYAQ iV 80 levererar 204 hk och har den längsta räckvidden: upp till 500* km (WLTP). 82 kWh-batteriet (nettokapacitet: 77 kWh) används även av de två versioner som har en andra elmotor placerad fram och alltså är fyrhjulsdrivna: 80X och vRS, som har en effekt på 265 hk resp. 306 hk. vRS-modellen klarar 0 till 100 km/h på kvicka 6,2 sekunder och har en topphastighet på 180 km/h. Den maximala räckvidden för de båda fyrhjulsdrivna varianterna är upp till 460* km. *Preliminära värden
Samtliga versioner av ŠKODA ENYAQ iV kan utrustas med dragkrok där vRS kan dra en last på upp till 1.200 kg.
Vad har du för körkort? Är det B96 så får du dra den vagnen med den bilen så länge du inte lastar den mer än till 1200 kg.mati skrev:Men det verkar som att det krävs en teknisk förändring på vagnen för att kunna göra en ny registreringsbesiktning, oavsett om man ändrar vikten uppåt eller neråt. Låter konstigt.
Hursom, min vagn är reggad med en totalvikt på 1350kg (har kollat nu). Tomvikten ligger på 939kg. Jag har alltså i nuläget möjlighet att lasta 411kg, vilket är förhållandevis mycket, framförallt för en så pass liten vagn. Det finns alltså fortfarande marginal om man vill sänka totalvikten till 1200kg.
Jag har faktiskt CE med begränsningen att dragfordonet inte får väga mer än 7.5 ton. Det är en gammal tysk körkortsklass som jag har "ärvt" i mitt svenska körkort.Jerker skrev:Vad har du för körkort? Är det B96 så får du dra den vagnen med den bilen så länge du inte lastar den mer än till 1200 kg.
Ja, så kan de ju också vara. Det var det jag menade när jag sa att de kanske har skrivit fel. Om alla modeller får dra 1.200kg behöver de ju inte explicit skriva att vRS också får dra 1.200kg.Zalman3 skrev:Jag tolkar det som att det bara är vRS modellen som kan dra 1.200kr. Övriga kan dra 1.600kg.
"Elbil24 vet fra før at ID Crozz får hengerfeste med mulighet for å trekke 1,6 tonn, og det er ingen grunn til å tro at det blir noe avvik på dette for Skoda sin del."
"Samtliga versioner av ŠKODA ENYAQ iV kan utrustas med dragkrok där vRS kan dra en last på upp till 1.200 kg."
Men då är det ju inga problem för dig. Lasta bara inte för mycket i vagnen.mati skrev:Jag har faktiskt CE med begränsningen att dragfordonet inte får väga mer än 7.5 ton. Det är en gammal tysk körkortsklass som jag har "ärvt" i mitt svenska körkort.Jerker skrev:Vad har du för körkort? Är det B96 så får du dra den vagnen med den bilen så länge du inte lastar den mer än till 1200 kg.
Är det så? Är det körkortet som bestämmer i det här fallet? Jag har aldrig blivit klok på dessa regler.Jerker skrev:Men då är det ju inga problem för dig. Lasta bara inte för mycket i vagnen.
Med BE kort kan du köra en 3,5 tons släp efter en VW Golf.mati skrev:Är det så? Är det körkortet som bestämmer i det här fallet? Jag har aldrig blivit klok på dessa regler.Jerker skrev:Men då är det ju inga problem för dig. Lasta bara inte för mycket i vagnen.
Senaste EU-harmoniseringen av de svenska reglerna har ju inneburit en mindre stelbenthet. Det innebär bl.a. att om man har ett körkort för tyngre släp så får man dra ett släp med högre totalvikt än bilen får dra bara man inte lastar släpet mer än bilen får dra. En övergångsregel gör att vi som tog B-körkort före 1996 omfattas av samma regel. Nyare B-körkortsinnehavare får däremot inte dra ett släp med högre totalvikt än bilen för dra. Det är ett starkt argument för att inte göra nåt dumt i trafiken som gör att man blir av med körkortet, för när man sen får tillbaka det så har man gått miste om sitt B96-undantag.mati skrev:Är det så? Är det körkortet som bestämmer i det här fallet? Jag har aldrig blivit klok på dessa regler.Jerker skrev:Men då är det ju inga problem för dig. Lasta bara inte för mycket i vagnen.
Jaha då fattar jag. Det är alltså helt okej att släpet har en högre totalvikt än vad bilen får dra så länge den faktiska vikten håller sig under bilens tillåtna dragvikt. Stämmer det? Jag hade ju för mig att det var så, men med alla ändringar som har skett har jag tappat överblicken.Zalman3 skrev:Med BE kort kan du köra en 3,5 tons släp efter en VW Golf.mati skrev:Är det så? Är det körkortet som bestämmer i det här fallet? Jag har aldrig blivit klok på dessa regler.Jerker skrev:Men då är det ju inga problem för dig. Lasta bara inte för mycket i vagnen.
Så länge du har koll på den verkliga vikten.
Som sagt, dels har reglerna ändrats, dels beror det på när det B-körkortet utfärdades. Förr, förmodligen när du hade den Kadetten, hade man inte fått dra den med ett vanligt B-körkort. Men reglerna ändrades i mitten av 2010-talet och då fick vi som tog B-körkort före 1996 lite generösare regler än vi hade haft tidigare.mati skrev:Jaha då fattar jag. Det är alltså helt okej att släpet har en högre totalvikt än vad bilen får dra så länge den faktiska vikten håller sig under bilens tillåtna dragvikt. Stämmer det? Jag hade ju för mig att det var så, men med alla ändringar som har skett har jag tappat överblicken.Zalman3 skrev:Med BE kort kan du köra en 3,5 tons släp efter en VW Golf.mati skrev:Är det så? Är det körkortet som bestämmer i det här fallet? Jag har aldrig blivit klok på dessa regler.Jerker skrev:Men då är det ju inga problem för dig. Lasta bara inte för mycket i vagnen.
Så länge du har koll på den verkliga vikten.
Men gäller det bara BE-kort och uppåt i så fall, inte B-kort? Jag hade en Opel Kadett en gång i tiden, den vägde 950kg och fick dra 450kg, men mitt släp hade en totalvikt på 500kg. Hade man inte fått dra detta släp med B-kort då?
Jag har ju som sagt alltid haft ett mycket generöst körkort som gjorde att jag alltid har fått dra nästan vad som helst, förutsatt att bilen klarade det. Men nu, efter alla turer med ändrade regler hade jag fått uppfattningen att reglerna hade ändrats till min nackdel. Men så är det tydligen inte då.Jerker skrev:Som sagt, dels har reglerna ändrats, dels beror det på när det B-körkortet utfärdades. Förr, förmodligen när du hade den Kadetten, hade man inte fått dra den med ett vanligt B-körkort. Men reglerna ändrades i mitten av 2010-talet och då fick vi som tog B-körkort före 1996 lite generösare regler än vi hade haft tidigare.
https://www.vibilagare.se/nyheter/skoda ... -avslojadeTotalt kommer Skoda Enyaq i fyra effektvarianter och med två batteristorlekar.
Det finns även en snikversion med 55 kWh-batteri och 34 mils räckvidd som inte ska säljas i Sverige.
Får bara Skoda ner priserna på elbilarna så tror jag de kommer att sälja massor.
Får man en elbil för under 300 loppor med hyfsat bagageutrymme (minst 500 liter) och räckvidd på
30 verkliga mil så kommer jag köpa direkt. Väldigt många (över 90%) behöver nog inte mer än så... för att täcka 99% av resorna under 1 år.
”Game changer, for the COMPANY”Bjelke skrev:Game changer... nåja det återstår väl att se, men det är nog att ta i lite...
Bra med fler alternativ iaf