Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av thnis »

Fick svar från min säljare idag. Möjlighet till att beställa bilen är framskjutet till september p g a Covid-19.
Lika bra jag skriver att det är september i år så slipper jag den uppenbara frågan ”vilket år?” :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

thnis skrev:
Fick svar från min säljare idag. Möjlighet till att beställa bilen är framskjutet till september p g a Covid-19.
Lika bra jag skriver att det är september i år så slipper jag den uppenbara frågan ”vilket år?” :)
Då får vi hoppas att det inte blir nån Covid-20 och Covid-21 för annars kommer de skylla på det sen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Provkörning av Enyaq.
https://www.elbil24.no/tester/vi-kjorte ... a/72437571

Det surras ju att VW ID4 redan tillverkas.
Då kan ju Skoda Enyaq inte vara långt borta heller.

Det pratas om 585 liters bagage.

EDIT:
Tidigare i tråden pratas det om att priset på en Enyaq blir ca 10% mer än för en Superb i Tyskland.
Superb kostar från 29.270 euro i Tyskland.

Blir från ca 32.200 euro för en Enyaq.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fick precis mejl från Skoda:

1,2 ton dragvikt hoppas jag är felskrivet. Annars går den tyvärr fet bort. Det är för lite.
ŠKODA ENYAQ iV

•En rymlig SUV med plats för fem personer och bagage

•Emotionell design med lågt luftmotstånd (Cd 0,27)

•Baserad på koncernens MEB-plattform för elbilar

•Erbjuds med fyr- eller bakhjulsdrift

•Preliminär räckvidd upp till 500 km beroende på utrustningsnivå (WLTP)

•Två batteristorlekar; 62 kWh eller 82 kWh och fyra olika effektvarianter

•Laddning med växelström (AC), 11 kW

•Snabbladdning med likström (DC), upp till 125 kW

•Infotainment med 13-tumsskärm och uppkoppling i toppklass

•Erbjuds med dragkrok upp till 1.200 kg dragvikt

•Hjul med lågt rullmotstånd, 18-21 tum

Med nya ENYAQ iV tar ŠKODA ett tydligt kliv mot en elektrisk framtid. Till slutet av 2021 kommer över 2 miljarder Euro investerats i utvecklingen av nya elektrifierade modeller. Produktionen kommer att ske i ŠKODAs huvudanläggning i Mladá Boleslav i Tjeckien.

ŠKODA ENYAQ iV har utvecklats utifrån våra grundkriterier med hög rymlighet och funktionalitet, emotionell design, körglädje, hållbarhet och givetvis massor av smarta funktioner för en smidigare vardag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

sgLJTlFGSMQu.jpg
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Hobby - 400 SFe De Luxe.

Den harentotalvikt på ... tadaaa... ...trummvirrvelll..... 1200kg.

Fast e det ett biltransportsläp du skall ha?. Hmmm ja då kanske det blir svårare.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

PoloPrinsen skrev:
Hobby - 400 SFe De Luxe.

Fast e det ett biltransportsläp du skall ha?. Hmmm ja då kanske det blir svårare.
Mvh PP.
Nej, men min husvagn är inregistrerad med en totalvikt på 1300kg tror jag. Men grejen är att den kan faktiskt registreras med så låg totalvikt som 950kg eller vad det nu var. Men vi har valt högsta möjliga vikten eftersom vi har en bil som kan dra 1,8 ton. Det fanns liksom ingen anledning att snåla med totalvikten och man vill ju ha med sig lite bagage också. Men det är ju bara en formell grej, det kanske går att ändra totalvikten i efterhand? Nån som vet? I så fall är det ju lugnt. 1200kg räcker ju gott.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
PoloPrinsen skrev:
Hobby - 400 SFe De Luxe.

Mvh PP.
Nej, men min husvagn är inregistrerad med en totalvikt på 1300kg tror jag. Men grejen är att den kan faktiskt registreras med så låg totalvikt som 950kg eller vad det nu var. Men vi har valt högsta möjliga vikten eftersom vi har en bil som kan dra 1,8 ton. Det fanns liksom ingen anledning att snåla med totalvikten och man vill ju ha med sig lite bagage också. Men det är ju bara en formell grej, det kanske går att ändra totalvikten i efterhand? Nån som vet? I så fall är det ju lugnt. 1200kg räcker ju gott.
Det jag har läst är att det är inga problem att nedgradera totalvikten på ett släp, men inte alls lika lätt att uppgradera det igen. Men jag har inga djupare kunskaper i det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Men det verkar som att det krävs en teknisk förändring på vagnen för att kunna göra en ny registreringsbesiktning, oavsett om man ändrar vikten uppåt eller neråt. Låter konstigt.
Hursom, min vagn är reggad med en totalvikt på 1350kg (har kollat nu). Tomvikten ligger på 939kg. Jag har alltså i nuläget möjlighet att lasta 411kg, vilket är förhållandevis mycket, framförallt för en så pass liten vagn. Det finns alltså fortfarande marginal om man vill sänka totalvikten till 1200kg.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag tolkar det som att det bara är vRS modellen som kan dra 1.200kr. Övriga kan dra 1.600kg.
"Elbil24 vet fra før at ID Crozz får hengerfeste med mulighet for å trekke 1,6 tonn, og det er ingen grunn til å tro at det blir noe avvik på dette for Skoda sin del."
"Samtliga versioner av ŠKODA ENYAQ iV kan utrustas med dragkrok där vRS kan dra en last på upp till 1.200 kg."
Tack för att du förbokat nya ŠKODA ENYAQ iV!
Vi är glada för att du är intresserad av vår nya helt eldrivna SUV. Förberedelserna för att starta serietillverkningen är sedan länge i full gång men som för så mycket annat i samhället har även fordonsbranschen påverkats av COVID-19 pandemin. Vi har goda förhoppningar om att kunna öppna nya ŠKODA ENYAQ iV för beställning i början av hösten i år. De första leveranserna är planerade att ske under första kvartalet 2021.
Även om starten för att beställa nya ŠKODA ENYAQ iV sker något senare förändras inget kring förbokningen. Du behåller din plats i kön och du kommer att få uppdaterad information allteftersom ny fakta släpps av vår fabrik ŠKODA AUTO i Tjeckien.
ŠKODA ENYAQ iV
•En rymlig SUV med plats för fem personer och bagage
•Emotionell design med lågt luftmotstånd (Cd 0,27)
•Baserad på koncernens MEB-plattform för elbilar
•Erbjuds med fyr- eller bakhjulsdrift
•Preliminär räckvidd upp till 500 km beroende på utrustningsnivå (WLTP)
•Två batteristorlekar; 62 kWh eller 82 kWh och fyra olika effektvarianter
•Laddning med växelström (AC), 11 kW
•Snabbladdning med likström (DC), upp till 125 kW
•Infotainment med 13-tumsskärm och uppkoppling i toppklass
•Erbjuds med dragkrok upp till 1.200 kg dragvikt
•Hjul med lågt rullmotstånd, 18-21 tum
Med nya ENYAQ iV tar ŠKODA ett tydligt kliv mot en elektrisk framtid. Till slutet av 2021 kommer över 2 miljarder Euro investerats i utvecklingen av nya elektrifierade modeller. Produktionen kommer att ske i ŠKODAs huvudanläggning i Mladá Boleslav i Tjeckien.
ŠKODA ENYAQ iV har utvecklats utifrån våra grundkriterier med hög rymlighet och funktionalitet, emotionell design, körglädje, hållbarhet och givetvis massor av smarta funktioner för en smidigare vardag.
Ökad rymlighet
Nya ŠKODA ENYAQ iV baseras på MEB-plattformen där högvoltsbatteriet placerats under golvet mellan fram- och bakaxeln, vilket gett möjlighet att disponera interiören på ett helt nytt sätt. Trots bilens kompakta yttermått (Längd 4.648 mm / Bredd 1.877 mm / Höjd 1.618 mm ) har ŠKODA ENYAQ iV en mycket rymlig kupé. Fem personer inkl förare åker bekvämt även om hela bagageutrymmet på 585 liter packats fullt. Lasttröskeln sitter lågt placerad vilket gör det enkelt att lasta i och ur även tunga och skrymmande saker. Det långa axelavståndet 2.765 mm, ger förutom generösa innerutrymmen även högre körkomfort och kursstabilitet vid körning på motorväg.
Innovativ eldrift för ökad framkomlighet och körglädje.
Instegsmodellen i Sverige heter ŠKODA ENYAQ iV 60. Motorn sitter placerad bak och levererar en effekt på 180 hk och är utrustad med ett 62 kWh-batteri (nettokapacitet: 58 kWh) vilket ger en räckvidd på 380* km. Bakhjulsdrivna ENYAQ iV 80 levererar 204 hk och har den längsta räckvidden: upp till 500* km (WLTP). 82 kWh-batteriet (nettokapacitet: 77 kWh) används även av de två versioner som har en andra elmotor placerad fram och alltså är fyrhjulsdrivna: 80X och vRS, som har en effekt på 265 hk resp. 306 hk. vRS-modellen klarar 0 till 100 km/h på kvicka 6,2 sekunder och har en topphastighet på 180 km/h. Den maximala räckvidden för de båda fyrhjulsdrivna varianterna är upp till 460* km. *Preliminära värden
Samtliga versioner av ŠKODA ENYAQ iV kan utrustas med dragkrok där vRS kan dra en last på upp till 1.200 kg.

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Men det verkar som att det krävs en teknisk förändring på vagnen för att kunna göra en ny registreringsbesiktning, oavsett om man ändrar vikten uppåt eller neråt. Låter konstigt.
Hursom, min vagn är reggad med en totalvikt på 1350kg (har kollat nu). Tomvikten ligger på 939kg. Jag har alltså i nuläget möjlighet att lasta 411kg, vilket är förhållandevis mycket, framförallt för en så pass liten vagn. Det finns alltså fortfarande marginal om man vill sänka totalvikten till 1200kg.
Vad har du för körkort? Är det B96 så får du dra den vagnen med den bilen så länge du inte lastar den mer än till 1200 kg.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vad kan vara ett realistiskt pris på den här i Sverige? Runt 400000?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Vad har du för körkort? Är det B96 så får du dra den vagnen med den bilen så länge du inte lastar den mer än till 1200 kg.
Jag har faktiskt CE med begränsningen att dragfordonet inte får väga mer än 7.5 ton. Det är en gammal tysk körkortsklass som jag har "ärvt" i mitt svenska körkort.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Jag tolkar det som att det bara är vRS modellen som kan dra 1.200kr. Övriga kan dra 1.600kg.
"Elbil24 vet fra før at ID Crozz får hengerfeste med mulighet for å trekke 1,6 tonn, og det er ingen grunn til å tro at det blir noe avvik på dette for Skoda sin del."
"Samtliga versioner av ŠKODA ENYAQ iV kan utrustas med dragkrok där vRS kan dra en last på upp till 1.200 kg."
Ja, så kan de ju också vara. Det var det jag menade när jag sa att de kanske har skrivit fel. Om alla modeller får dra 1.200kg behöver de ju inte explicit skriva att vRS också får dra 1.200kg.
Men det står "upp till". Det kan ju också betyda att det är mindre för alla andra.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Jag har faktiskt CE med begränsningen att dragfordonet inte får väga mer än 7.5 ton. Det är en gammal tysk körkortsklass som jag har "ärvt" i mitt svenska körkort.
Men då är det ju inga problem för dig. Lasta bara inte för mycket i vagnen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Är det så? Är det körkortet som bestämmer i det här fallet? Jag har aldrig blivit klok på dessa regler.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Jerker skrev:
Är det så? Är det körkortet som bestämmer i det här fallet? Jag har aldrig blivit klok på dessa regler.
Med BE kort kan du köra en 3,5 tons släp efter en VW Golf.
Så länge du har koll på den verkliga vikten.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Senaste EU-harmoniseringen av de svenska reglerna har ju inneburit en mindre stelbenthet. Det innebär bl.a. att om man har ett körkort för tyngre släp så får man dra ett släp med högre totalvikt än bilen får dra bara man inte lastar släpet mer än bilen får dra. En övergångsregel gör att vi som tog B-körkort före 1996 omfattas av samma regel. Nyare B-körkortsinnehavare får däremot inte dra ett släp med högre totalvikt än bilen för dra. Det är ett starkt argument för att inte göra nåt dumt i trafiken som gör att man blir av med körkortet, för när man sen får tillbaka det så har man gått miste om sitt B96-undantag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Jaha då fattar jag. Det är alltså helt okej att släpet har en högre totalvikt än vad bilen får dra så länge den faktiska vikten håller sig under bilens tillåtna dragvikt. Stämmer det? Jag hade ju för mig att det var så, men med alla ändringar som har skett har jag tappat överblicken.
Men gäller det bara BE-kort och uppåt i så fall, inte B-kort? Jag hade en Opel Kadett en gång i tiden, den vägde 950kg och fick dra 450kg, men mitt släp hade en totalvikt på 500kg. Hade man inte fått dra detta släp med B-kort då?

Edit, jag tror Jerker svarade just på denna fråga. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Jaha då fattar jag. Det är alltså helt okej att släpet har en högre totalvikt än vad bilen får dra så länge den faktiska vikten håller sig under bilens tillåtna dragvikt. Stämmer det? Jag hade ju för mig att det var så, men med alla ändringar som har skett har jag tappat överblicken.
Men gäller det bara BE-kort och uppåt i så fall, inte B-kort? Jag hade en Opel Kadett en gång i tiden, den vägde 950kg och fick dra 450kg, men mitt släp hade en totalvikt på 500kg. Hade man inte fått dra detta släp med B-kort då?
Som sagt, dels har reglerna ändrats, dels beror det på när det B-körkortet utfärdades. Förr, förmodligen när du hade den Kadetten, hade man inte fått dra den med ett vanligt B-körkort. Men reglerna ändrades i mitten av 2010-talet och då fick vi som tog B-körkort före 1996 lite generösare regler än vi hade haft tidigare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Som sagt, dels har reglerna ändrats, dels beror det på när det B-körkortet utfärdades. Förr, förmodligen när du hade den Kadetten, hade man inte fått dra den med ett vanligt B-körkort. Men reglerna ändrades i mitten av 2010-talet och då fick vi som tog B-körkort före 1996 lite generösare regler än vi hade haft tidigare.
Jag har ju som sagt alltid haft ett mycket generöst körkort som gjorde att jag alltid har fått dra nästan vad som helst, förutsatt att bilen klarade det. Men nu, efter alla turer med ändrade regler hade jag fått uppfattningen att reglerna hade ändrats till min nackdel. Men så är det tydligen inte då.
Då behöver jag inte typa om husvagnen. Finemang. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Totalt kommer Skoda Enyaq i fyra effektvarianter och med två batteristorlekar.
Det finns även en snikversion med 55 kWh-batteri och 34 mils räckvidd som inte ska säljas i Sverige.
https://www.vibilagare.se/nyheter/skoda ... -avslojade

Får bara Skoda ner priserna på elbilarna så tror jag de kommer att sälja massor.
Får man en elbil för under 300 loppor med hyfsat bagageutrymme (minst 500 liter) och räckvidd på
30 verkliga mil så kommer jag köpa direkt. Väldigt många (över 90%) behöver nog inte mer än så... för att täcka 99% av resorna under 1 år.

EDIT:

Skoda Enyaq first covered drive - this is the game changer for electric cars
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Game changer... nåja det återstår väl att se, men det är nog att ta i lite...
Bra med fler alternativ iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Bjelke skrev:
Game changer... nåja det återstår väl att se, men det är nog att ta i lite...
Bra med fler alternativ iaf :)
”Game changer, for the COMPANY”
(dvs Skoda)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Skriv svar