Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från Tesla

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från Tesla

Inlägg av Zalman3 »

Vissa analytiker har ju hävdat att Tesla ligger så långt före att de måste börja sälja batterier och drivlinor till andra
bilfabrikanter för att de ska kunna leverera vettiga elbilar till bra pris.
Det är väl bättre att tex Fiat Chrysler köper batterier och drivlinor från Tesla än utsläppsrätter för ca 20 miljarder kr.

Att Tesla blir en stor underleverantör till andra bilföretag är klart intressant.
The Fiat Chrysler CEO Mick Manley recently lauded his company's close relationship with Tesla.
He left open the possibility that Fiat Chrysler might buy batteries and drivetrains from Tesla as
they strain to catch up with the new EV reality. Tesla's potential for very substantial revenues
from supplying component parts to existing ICE manufacturers may be under-valued by analysts.
https://seekingalpha.com/article/433700 ... nd-in-2020
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0

Re: Fiat Chrysler köper kanske batterier och drivlina från T

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Vissa analytiker har ju hävdat att Tesla ligger så långt före att de måste börja sälja batterier och drivlinor till andra
bilfabrikanter för att de ska kunna leverera vettiga elbilar till bra pris.
Det är väl bättre att tex Fiat Chrysler köper batterier och drivlinor från Tesla än utsläppsrätter för ca 20 miljarder kr.

Att Tesla blir en stor underleverantör till andra bilföretag är klart intressant.
The Fiat Chrysler CEO Mick Manley recently lauded his company's close relationship with Tesla.
He left open the possibility that Fiat Chrysler might buy batteries and drivetrains from Tesla as
they strain to catch up with the new EV reality. Tesla's potential for very substantial revenues
from supplying component parts to existing ICE manufacturers may be under-valued by analysts.
https://seekingalpha.com/article/433700 ... nd-in-2020
Hoppas Tesla väljer någon annan än Fiat.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det har man ju undrat länge varför dom inte gör. Kanske blir lite jobbigt om någon "kund" säljer fler bilar...
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Vore på tiden, drivlina och batteri är Teslas styrka och det vore grymt att få dessa i andra tillverkas bilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Kanske kan bli aktuellt när dom kan producera mer batterier än dom behöver
till sina egna produkter, och det låter ju som att det ligger en bra bit in i framtiden...
Semi ska ju tex bara produceras i begränsad upplaga i början just på grund av detta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Jerka

Inlägg av Jerka »

Förstår inte riktigt logiken. Tesla är liksom alla andra begränsade av sin batteritillgång. Varför sälja batterierna till andra när man kan ta hela kakan själv?

Jag tror inte heller en Fiat med tesladrivlina skulle bli särskilt mycket billigare än en Tesla, för Tesla måste ju lägga på en del för att gå med vinst, och en Fiat till teslapris lockar inte mig i alla fall.

Sikta snarare uppåt skulle jag säga. En Rolls-Royce med teslateknik, det vore något.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Vore på tiden, drivlina och batteri är Teslas styrka och det vore grymt att få dessa i andra tillverkas bilar.

Det finns inget magiskt i drivlinan eller i batterierna. Tvärtom så verkar det som att Teslas batterier håller sämre än andras eftersom de behöver sänka hastigheten på SuC på många äldre bilar, och till och med på en del Model 3. Audis batteri i E-Tron är mer imponerande.

En elmotor är en elmotor. Finns inget som tyder på att Teslas elmotorer är särskilt mycket effektivare än någon annan. Kia/Hyundai verkar göra väldigt snåla motorer t ex. Effekt är lätt att trolla fram.

Nej, Teslas absolut fördel är INTE drivlinan. Det är SuC-nätverket! Det är det som är magiskt och som gör att jag kör just Tesla. Det och kombinationen låg bil/hög effekt. Jag vill inte ha en sävlig SUV. :)
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:

Det finns inget magiskt i drivlinan eller i batterierna. Tvärtom så verkar det som att Teslas batterier håller sämre än andras eftersom de behöver sänka hastigheten på SuC på många äldre bilar, och till och med på en del Model 3. Audis batteri i E-Tron är mer imponerande.

En elmotor är en elmotor. Finns inget som tyder på att Teslas elmotorer är särskilt mycket effektivare än någon annan. Kia/Hyundai verkar göra väldigt snåla motorer t ex. Effekt är lätt att trolla fram.

Nej, Teslas absolut fördel är INTE drivlinan. Det är SuC-nätverket! Det är det som är magiskt och som gör att jag kör just Tesla. Det och kombinationen låg bil/hög effekt. Jag vill inte ha en sävlig SUV. :)
Det kan jag förvisso hålla med om, även om destinationsladdare är tämligen ointressant för mig.

Däremot så hade det kunna innebära att flera tillverkare som idag inte har motsvarande elbilar på marknaden skulle kunna få ut ett par modeller snabbare än om dom tvingats utveckla allt från scratch.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
På vilket vis då?

Vad vet du om E-trons batteri när bilen gått 20 000 mil och batteriet är 7 år gammalt?
Hur mycket degradering och vilken laddhastighet har den då?

Att E-tron har en schyst laddkurva när bilen är ny säger ingenting om framtiden. (Det har Tesla lärt oss)
När vi sett facit om några år kanske vi kan imponeras, men lite tidigt nu.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
HX100

Inlägg av HX100 »

En liten alfa med tesla batteri... Ja tack
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

En Ferrari med Tesla drivlina hade också varit trevligt. Och jo den är rätt unik. Jag vet ingen annan serie tillverkad bil förutom Tesla som har den prestandan.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

HX100 skrev:
En liten alfa med tesla batteri... Ja tack
Alfa 4C med drivlina från Model X

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
På vilket vis då?

Vad vet du om E-trons batteri när bilen gått 20 000 mil och batteriet är 7 år gammalt?
Hur mycket degradering och vilken laddhastighet har den då?

Att E-tron har en schyst laddkurva när bilen är ny säger ingenting om framtiden. (Det har Tesla lärt oss)
När vi sett facit om några år kanske vi kan imponeras, men lite tidigt nu.

Det kan man inte veta såklart. Du kan inte heller veta att de följer Teslas mönster. Men jag påmindes nu om den här gamla intervjun jag läste för flera år sen i BMW i3-gruppen på Facebook.

Visst är det en gammal intervju (oktober 2013) och visst är det en tysk (som säkert är part i målet och har dolda motiv här enligt många). Men om nu Tesla skruvar ner laddhastigheten på sina bilar redan efter några år får ju kanske denne Sven Bauer åtminstone delvis rätt? Att Teslas celler faktiskt inte är konstruerade på ett optimalt sätt för att nå lång livslängd. Jag tycker inte hans kritik går att avfärda så lätt just nu iaf.

Det har varit enkelt att avfärda det här som ett S/X-problem då de har en äldre batterityp men jag läste nånstans att även Model 3-ägare fått laddkurvan nedjusterad, vilket är synnerligen allvarligt i mina ögon. Är det som kritikerna säger och man måste byta batteri med jämna mellanrum? Men att byta vart tionde år kanske inte är hela världen heller? Det kanske är rimligt med ett byte då ändå? Kanske till ett större pack?

Jag tror även att tyskarna är mer omsorgsfulla i sina konstruktioner och tar färre chanser. Tesla är mer "happy go lucky" och chansar mer. Antagligen måste de göra så för tid är pengar. Men hela AP2-cirkusen imponerar t ex inte. Inte heller problemen med de främre drivaxlarna på S och X. Eller regn-"sensor" som inte fungerar i mörker, spökbromsningar osv.

Disclaimer: Ja jag vet att även tyskar gör konstruktionsmissar och jag vet att Tesla gör bra saker också. Ni behöver inte påpeka allt sånt. ;)
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
En Ferrari med Tesla drivlina hade också varit trevligt. Och jo den är rätt unik. Jag vet ingen annan serie tillverkad bil förutom Tesla som har den prestandan.

Nu är det ju varken dyrt eller svårt att bygga elmotorer med hög effekt. Eller stoppa in flera med lägre effekt...

Tesla är inte unika heller. Porsche har gjort det också. Kommer du ihåg Taycan? Snart släpper Audi sin el-värsting också som väl iofs bygger på Taycan-plattformen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Det kan man inte veta såklart.
Men ändå så kan man tycka att de är mer imponerande trotts att vi egentligen inte vet alls hur de kommer degraderas eller om Audi kommer att justera ner laddhastigheten om några år?

Vi har ca 8 års statistik på Tesla/Panasonics batterier och även med den höga laddhastigheten som du pekar på artikel är för hög när det gäller Teslas batterier men imponerande när det kommer till Audis så är det ingen större degradering av kapaciteten. Kan vara så att battericellerna lättare tar skada efter större antal snabbladdningar eller år av användning. Audis battericeller är här oskrivna kort så själv skulle jag inte vilja jämföra Tesla battericeller som är 4-8 år gamla med Audis nya celler och därefter säga att Audis är imponerande.

Nu kommer snart ett batterievent från Tesla och där lär vi få mer information om de nya Tesla-tillverkade battericellerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Men ändå så kan man tycka att de är mer imponerande trotts att vi egentligen inte vet alls hur de kommer degraderas eller om Audi kommer att justera ner laddhastigheten om några år?

Vi har ca 8 års statistik på Tesla/Panasonics batterier och även med den höga laddhastigheten som du pekar på artikel är för hög när det gäller Teslas batterier men imponerande när det kommer till Audis så är det ingen större degradering av kapaciteten. Kan vara så att battericellerna lättare tar skada efter större antal snabbladdningar eller år av användning. Audis battericeller är här oskrivna kort så själv skulle jag inte vilja jämföra Tesla battericeller som är 4-8 år gamla med Audis nya celler och därefter säga att Audis är imponerande.

Nu kommer snart ett batterievent från Tesla och där lär vi få mer information om de nya Tesla-tillverkade battericellerna.

Ja det kan man tycka anser jag. Baserat på det vi faktiskt vet så är t ex laddkurvan överlägsen åtminstone S och X. Som du säger vet vi inte så mycket om degradering och justering av laddhastighet vad gäller Audi. Men du förutsätter ändå att de antagligen är ännu sämre än Tesla? Eller vad menar du?

Audi kan ju ha en helt annan konstruktion på sina batterier som tål snabbladdning mycket bättre. Det vet vi ju inte. Enligt den där tysken jag länkade till så är Teslas celler av en enklare typ som inte håller så bra. Har dock ingen aning om det verkligen är så. Bara att det kan vara så och neddragningen av laddhastigheten på vissa bilar tyder på att det kan ligga något i det.

Har även för mig att Audis batteri är mycket tyngre än Teslas per kWh. Kan vara så att Tesla prioriterat prestanda och låg vikt före en kanske "onödigt" lång livslängd?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Ja det kan man tycka anser jag. Baserat på det vi faktiskt vet så är t ex laddkurvan överlägsen åtminstone S och X. Som du säger vet vi inte så mycket om degradering och justering av laddhastighet vad gäller Audi. Men du förutsätter ändå att de antagligen är ännu sämre än Tesla? Eller vad menar du?

Audi kan ju ha en helt annan konstruktion på sina batterier som tål snabbladdning mycket bättre. Det vet vi ju inte. Enligt den där tysken jag länkade till så är Teslas celler av en enklare typ som inte håller så bra. Har dock ingen aning om det verkligen är så. Bara att det kan vara så och neddragningen av laddhastigheten på vissa bilar tyder på att det kan ligga något i det.

Har även för mig att Audis batteri är mycket tyngre än Teslas per kWh. Kan vara så att Tesla prioriterat prestanda och låg vikt före en kanske "onödigt" lång livslängd?
Nej, jag antar inget alls och vi har ju klara bevis på att Tesla inte har prioriterat bort livslängd efter 8 års tester med produktionsbilar. Hur det är för Audi vet vi inget alls om.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:

Nej, jag antar inget alls och vi har ju klara bevis på att Tesla inte har prioriterat bort livslängd efter 8 års tester med produktionsbilar. Hur det är för Audi vet vi inget alls om.
Garantin är ju 8 år så... Jag menade mer om batterierna håller i 10 eller i 20 år. Det kanske är ok med 10 år också? Jag vet inte. Det är inte det tråden handlar om heller utan om Teslas batterier och elmotorer är bättre än andras. Jag har då stuckit ut hakan och hävdat att det inte är alldeles givet att de är det. Åtminstone inte tekniskt.

Tesla har två stora fördelar med sin drivlina dock. De har hög tillgång och relativt konkurrenterna ett lågt pris.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Enda anledningen för tesla att sälja till andra är ifall dom inte får sina bilar sålda och således får överkapacitet.
Tesla bygger ny fabrik i berlin för ökad bilproduktion.
Man begränsar Semi-utrullning pga "batteribrist"
Megapacken ökar på marknaden.

Skulle säga att det är noll chans att dom säljer halva produkten när dom kan sälja hela bilen och käna mer per såld kwh.

Kolla videorna från: The Limiting Factor
https://www.youtube.com/channel/UCIFn7O ... lMnb7Fm_jw
Han går igenom kapacitet och planerad utrullning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Tesla har två stora fördelar med sin drivlina dock. De har hög tillgång och relativt konkurrenterna ett lågt pris.
Det sista är intressant. Jämför ex Mach E batteripack med Model 3/Y. Se Munros genomgång av Model Y. Ford pratar om moduler som är utbytbara, inte direkt något nytt vad gäller batteripack. 3/Y's pack är i princip ihoplimmade. Svåra att ta isär och stora "moduler" invändigt som definitivt inte är lätta att byta ut. Om man ens ska kalla det moduler, är väl mer rader av celler i stora block.

På pappret låter det här med att byta ut moduler som en bra ide, men det lär inte vara billigt att tillverka. Och ger extra vikt med höljen runt varje modul.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

[JM] skrev:
Skulle säga att det är noll chans att dom säljer halva produkten när dom kan sälja hela bilen och käna mer per såld kwh.
Det finns andra varianter av samarbete. Fiat Chrysler kan själva investera i batteriproduktion. Licensiera teknik av Tesla, celler samt batteripack . Sen köper man in sig i nätverket samt köper mjukvara av Tesla.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Laban skrev:
[JM] skrev:
Det finns andra varianter av samarbete. Fiat Chrysler kan själva investera i batteriproduktion. Licensiera teknik av Tesla, celler samt batteripack . Sen köper man in sig i nätverket samt köper mjukvara av Tesla.
Ja, det håller jag med om.
Då handlar det ju mer om att licenciera teknik inte att köpa från batterier producerade i Freemont.
Då hamnar vi på semantik och hur man tolkar trådens titel. Jag tolkade det som att köpa/sälja färdiga batterier.
Men att dom licencierar ut delar av teknologin är nog inte omöjligt
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Har Tesla patent på batteritekniken i sina bilar?
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Men har inte Elon erbjudit de andra biltillverkarna att använda Teslas teknik/patent för att de skulle snabba på sin utveckling av fler ebilar på marknaden?
Sen att ingen har utnyttjat möjligheten för att de tror att de kan göra det bättre, som de bevisligen inte gör...
Eller är det något som inte stämmer?

Sen, tillbaka till om Fiat/Chrysler skulle göra det som rubriken säger. En Fiat 124 Spider med batteridrift vore inte helt fel... gärna också i retrostuk.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Erxon skrev:
Men har inte Elon erbjudit de andra biltillverkarna att använda Teslas teknik/patent
Har också hört det. Men vad är det dom har patent på?
Skriv svar