Nicke Nyfiken skrev:Verdi skrev:Det finns inget magiskt i drivlinan eller i batterierna. Tvärtom så verkar det som att Teslas batterier håller sämre än andras eftersom de behöver sänka hastigheten på SuC på många äldre bilar, och till och med på en del Model 3. Audis batteri i E-Tron är mer imponerande.
På vilket vis då?
Vad vet du om E-trons batteri när bilen gått 20 000 mil och batteriet är 7 år gammalt?
Hur mycket degradering och vilken laddhastighet har den då?
Att E-tron har en schyst laddkurva när bilen är ny säger ingenting om framtiden. (Det har Tesla lärt oss)
När vi sett facit om några år kanske vi kan imponeras, men lite tidigt nu.
Det kan man inte veta såklart. Du kan inte heller veta att de följer Teslas mönster. Men jag påmindes nu om den här gamla intervjun jag läste för flera år sen i BMW i3-gruppen på Facebook.
Visst är det en gammal intervju (oktober 2013) och visst är det en tysk (som säkert är part i målet och har dolda motiv här enligt många). Men om nu Tesla skruvar ner laddhastigheten på sina bilar redan efter några år får ju kanske denne Sven Bauer åtminstone delvis rätt? Att Teslas celler faktiskt inte är konstruerade på ett optimalt sätt för att nå lång livslängd. Jag tycker inte hans kritik går att avfärda så lätt just nu iaf.
Det har varit enkelt att avfärda det här som ett S/X-problem då de har en äldre batterityp men jag läste nånstans att även Model 3-ägare fått laddkurvan nedjusterad, vilket är synnerligen allvarligt i mina ögon. Är det som kritikerna säger och man måste byta batteri med jämna mellanrum? Men att byta vart tionde år kanske inte är hela världen heller? Det kanske är rimligt med ett byte då ändå? Kanske till ett större pack?
Jag tror även att tyskarna är mer omsorgsfulla i sina konstruktioner och tar färre chanser. Tesla är mer "happy go lucky" och chansar mer. Antagligen måste de göra så för tid är pengar. Men hela AP2-cirkusen imponerar t ex inte. Inte heller problemen med de främre drivaxlarna på S och X. Eller regn-"sensor" som inte fungerar i mörker, spökbromsningar osv.
Disclaimer: Ja jag vet att även tyskar gör konstruktionsmissar och jag vet att Tesla gör bra saker också. Ni behöver inte påpeka allt sånt.