Månadens leveransstatistik
Moderator: Redaktion
Re: Månadens leveransstatistik
Har jämfört siffror från car.info med bilswedens statistik och det verkar som registreringen av model3 kommer slå rekord i februari.
Som synes här:
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... on-8142134
Så finns det ca 5500 model3 i sverige samtidigt som det fram till och med januari sålts ca 4500 i sverige totalt. Skillnaden på 1000 bilar måste ju logiskt ha tillkommit under februari. Eller innehåller car.infos siffror även bilar som ännu inte levererats?
Som synes här:
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... on-8142134
Så finns det ca 5500 model3 i sverige samtidigt som det fram till och med januari sålts ca 4500 i sverige totalt. Skillnaden på 1000 bilar måste ju logiskt ha tillkommit under februari. Eller innehåller car.infos siffror även bilar som ännu inte levererats?
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1365
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Månadens leveransstatistik
Februari månads statistik:
Model 3: 98
Model S: 20
Model X: 21
Model 3: 98
Model S: 20
Model X: 21
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Månadens leveransstatistik
Min bil har funnits med på car.info i en månad, men den kom inte till Sverige förrän i onsdags och levereras till mig och tas i trafik första gången på fredag. En diskrepans på ca en månad.Fredrik j skrev:Eller innehåller car.infos siffror även bilar som ännu inte levererats?
Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Re: Månadens leveransstatistik
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... i-februariAndelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 25,1 procent i februari och hittills i år är andelen 27,7 procent,
vilket kan jämföras med 12,4 procent januari-februari förra året. Årets prognos på andel laddbara är 30 procent.
Samtidigt som laddbara bilar tagit marknadsandelar har andelen bensin- och dieselbilar minskat. I februari i år var 37,9 procent av nyregistreringarna bensinbilar och 26,5 procent dieselbilar. I februari förra året var 45,3 procent bensinare och 37,1 procent dieslar.
27,7 procent laddbara bilar hittills i år.
Problemet är att börjar bli fullt på laddplatserna, de hänger inte med i den snabba utvecklingen.
Samtidigt faller fossilbils försäljningen drastiskt, och inte bara i Sverige.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... selling-evIn France, sales of gasoline and diesel cars are in freefall. If sales of electric and hybrid cars continue to grow, then sales of traditional models will collapse. Compared to the same period in 2019, the registration of diesel cars decreased by 11.26%, and gasoline - by 22.6%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".
En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.
Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.
Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Re: Månadens leveransstatistik
Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.Fredrik j skrev:Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".
En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.
Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Re: Månadens leveransstatistik
Det beror på hur långt eldriften räcker i vardagen.Jerker skrev:Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.Fredrik j skrev:Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".
En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.
Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Har en kompis som körde en Volvo V60 D6 i 3år/6000mil på 0,27l/mil diesel inklusive bilsemester till Italien på somrarna och skidresa till fjällen på vintrarna. Nyckeln är att klara sig med dom där 35-40km i vardagen och ladda hemma. Han körde ibland veckor utan att fossilmotorn startade.
Men jag håller med om att det är lite skevt att peka ut att försäljningen av "fossilbilar" sjunker när det är hybriderna som står för ökningen.
Som sagt har en diesel med modern avgasrening lägre utsläpp än många bensinladdhybrider.
Re: Månadens leveransstatistik
Det beror givetvis på hur man kör.Jerker skrev:Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.Fredrik j skrev:Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".
En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.
Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Men en kompis har halverat sin bensinförbrukning när han skaffade sig sin Pluginbil med 50km i räckvidd.
Så visst gör det skillnad om man kör mycket korta sträckor och orkar stoppa i sladden varje gång bilen står stilla.
Och har laddmöjlighet hemma.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Månadens leveransstatistik
Visst men skillnaden ska inte bero på om man orkar stoppa in sladden eller inte. Det finns många rika och lata i världenZalman3 skrev:Det beror givetvis på hur man kör.Jerker skrev:Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.Fredrik j skrev:Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".
En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.
Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Men en kompis har halverat sin bensinförbrukning när han skaffade sig sin Pluginbil med 50km i räckvidd.
Så visst gör det skillnad om man kör mycket korta sträckor och orkar stoppa i sladden varje gång bilen står stilla.
Och har laddmöjlighet hemma.
- Henkens
- Teslaägare
- Inlägg: 384
- Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
- Ort: Dvärsätt
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Re: Månadens leveransstatistik
Jag hade in Volvo V60 D6-13 plugin hybrid innan Teslan.Fredrik j skrev:Det beror på hur långt eldriften räcker i vardagen.Jerker skrev:Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.Fredrik j skrev:Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".
En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.
Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Har en kompis som körde en Volvo V60 D6 i 3år/6000mil på 0,27l/mil diesel inklusive bilsemester till Italien på somrarna och skidresa till fjällen på vintrarna. Nyckeln är att klara sig med dom där 35-40km i vardagen och ladda hemma. Han körde ibland veckor utan att fossilmotorn startade.
Men jag håller med om att det är lite skevt att peka ut att försäljningen av "fossilbilar" sjunker när det är hybriderna som står för ökningen.
Som sagt har en diesel med modern avgasrening lägre utsläpp än många bensinladdhybrider.
Den lyckades jag köra 300 mil med en tank på 45 liter diesel en gång.
Men då var det mest till och från jobbet bara.
Elen räckte precis då jag har 2,5 mil till jobbet.
Men på vintern och när det var riktigt kallt så ville den inte gå på el alls.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Månadens leveransstatistik
Det finns många vettiga och smarta också, kanske är de i högre grad rikare? Varför gissar och antar så många här att hybridbilar bara används helt tvärt emot vad de är konstruerade för?nek0 skrev:Visst men skillnaden ska inte bero på om man orkar stoppa in sladden eller inte. Det finns många rika och lata i världenZalman3 skrev:Det beror givetvis på hur man kör.Jerker skrev:Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.Fredrik j skrev:Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".
En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.
Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Men en kompis har halverat sin bensinförbrukning när han skaffade sig sin Pluginbil med 50km i räckvidd.
Så visst gör det skillnad om man kör mycket korta sträckor och orkar stoppa i sladden varje gång bilen står stilla.
Och har laddmöjlighet hemma.
Tydlig statistik på körmönster visar att för väldigt många (givetvis inte alla och hybrider passar inte alla körmönster) kommer många resor kunna ske på el eller till stor del med el. Det är ju kanon.
Att köpa en plugin-hybrid och sen bara köra långkörning och skita i att ladda tyder på att man brutalt missat något. Jag tror inte denna grupp tillhör majoriteten. Men visst några finns såklart. Ni som verkar tro tvårt om, har ni någon statistik eller så?
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Månadens leveransstatistik
Hur lång är en genomsnittlig resa då?Henkens skrev:]
Jag hade in Volvo V60 D6-13 plugin hybrid innan Teslan.
Den lyckades jag köra 300 mil med en tank på 45 liter diesel en gång.
Men då var det mest till och från jobbet bara.
Elen räckte precis då jag har 2,5 mil till jobbet.
Men på vintern och när det var riktigt kallt så ville den inte gå på el alls.
- Henkens
- Teslaägare
- Inlägg: 384
- Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
- Ort: Dvärsätt
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Re: Månadens leveransstatistik
Då åkte jag oftast mellan jobb och hemmet. 2,5milFredrik j skrev:Hur lång är en genomsnittlig resa då?Henkens skrev:]
Jag hade in Volvo V60 D6-13 plugin hybrid innan Teslan.
Den lyckades jag köra 300 mil med en tank på 45 liter diesel en gång.
Men då var det mest till och från jobbet bara.
Elen räckte precis då jag har 2,5 mil till jobbet.
Men på vintern och när det var riktigt kallt så ville den inte gå på el alls.
Laddade hemma och på jobbet så den pendlingen gick helt på el.
Men om jag skulle på affären eller något annat så räckte inte elen till det och jag fick plikta med diesel.
Har ingen statistik hur mycket och långt de andra resorna var.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Månadens leveransstatistik
Har 4 bekanta som kör hybrider och vet hur dom laddarHeadline skrev:Det finns många vettiga och smarta också, kanske är de i högre grad rikare? Varför gissar och antar så många här att hybridbilar bara används helt tvärt emot vad de är konstruerade för?nek0 skrev:Visst men skillnaden ska inte bero på om man orkar stoppa in sladden eller inte. Det finns många rika och lata i världenZalman3 skrev:Det beror givetvis på hur man kör.Jerker skrev:Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.Fredrik j skrev:Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".
En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.
Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Men en kompis har halverat sin bensinförbrukning när han skaffade sig sin Pluginbil med 50km i räckvidd.
Så visst gör det skillnad om man kör mycket korta sträckor och orkar stoppa i sladden varje gång bilen står stilla.
Och har laddmöjlighet hemma.
Tydlig statistik på körmönster visar att för väldigt många (givetvis inte alla och hybrider passar inte alla körmönster) kommer många resor kunna ske på el eller till stor del med el. Det är ju kanon.
Att köpa en plugin-hybrid och sen bara köra långkörning och skita i att ladda tyder på att man brutalt missat något. Jag tror inte denna grupp tillhör majoriteten. Men visst några finns såklart. Ni som verkar tro tvårt om, har ni någon statistik eller så?

Re: Månadens leveransstatistik
Nu vet jag inte hur väll den stämde och än mindre om den den stämmer nu men den har inte glömts bort helt.Headline skrev:Det finns många vettiga och smarta också, kanske är de i högre grad rikare? Varför gissar och antar så många här att hybridbilar bara används helt tvärt emot vad de är konstruerade för?nek0 skrev:Visst men skillnaden ska inte bero på om man orkar stoppa in sladden eller inte. Det finns många rika och lata i världenZalman3 skrev:Det beror givetvis på hur man kör.Jerker skrev:Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.Fredrik j skrev:Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".
En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.
Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Men en kompis har halverat sin bensinförbrukning när han skaffade sig sin Pluginbil med 50km i räckvidd.
Så visst gör det skillnad om man kör mycket korta sträckor och orkar stoppa i sladden varje gång bilen står stilla.
Och har laddmöjlighet hemma.
Tydlig statistik på körmönster visar att för väldigt många (givetvis inte alla och hybrider passar inte alla körmönster) kommer många resor kunna ske på el eller till stor del med el. Det är ju kanon.
Att köpa en plugin-hybrid och sen bara köra långkörning och skita i att ladda tyder på att man brutalt missat något. Jag tror inte denna grupp tillhör majoriteten. Men visst några finns såklart. Ni som verkar tro tvårt om, har ni någon statistik eller så?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ina-bilar/
Re: Månadens leveransstatistik
Tycker själv bunussystemet borde slå hårdare så att det driver rätt sak, att fler fler andel mil går på el. Vi får hoppas det har hänt en del sedan 2016 med laddbeteendet.
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Månadens leveransstatistik
Har vi ett trendbrott med elektrifiering, jag tror det.
Andelen klimatbonusbilar nu med februari medräknat (januari är ju en dopad månad).
Jan och Feb 2020
Petrol Diesel Eletricity Electric hybrids Ethanol Gas Others Total of which low emission vehicles
6 557 3 840 1 269 1 562 4 113 5 443 1 17 790 5 630 32%
8 221 5 637 1 430 2 810 4 027 7 355 2 22 489 5 671 25%
Andelen klimatbonusbilar nu med februari medräknat (januari är ju en dopad månad).
Jan och Feb 2020
Petrol Diesel Eletricity Electric hybrids Ethanol Gas Others Total of which low emission vehicles
6 557 3 840 1 269 1 562 4 113 5 443 1 17 790 5 630 32%
8 221 5 637 1 430 2 810 4 027 7 355 2 22 489 5 671 25%
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Månadens leveransstatistik
Självklart ett högst ovetenskapligt resonemang. Men jag springer ganska mycket i bostadsområden. Oftast sent på kvällen vilket borde betyda att folk parkerat sina bilar för natten.
Jag överdriver inte om jag säger att mer än hälften av alla hybrider jag springer förbi, och det är ganska många, inte är inkopplade.
Riktigt tråkigt. Jag gissar att de får så lite räckvidd att de inte ens orkar bemöda sig med att koppla in.
Jag överdriver inte om jag säger att mer än hälften av alla hybrider jag springer förbi, och det är ganska många, inte är inkopplade.
Riktigt tråkigt. Jag gissar att de får så lite räckvidd att de inte ens orkar bemöda sig med att koppla in.
Re: Månadens leveransstatistik
Naturligtvis en avvikning från trådämnet men nu när vi ändå diskuterar sånt: I dagens lokaltidning var en artikel om hur Region Sörmland leverantör av leasingbilar har satt i system att först teckna avtal på 12 månader på bilarna för att sedan ensidigt säga upp avtalet så fort de fått in de 60000 från staten och sedan sålt bilarna vidare. De försvarar sitt handlande med att utvecklingen på elbilssidan går så snabbt och det är kundernas önskemål att ha den senaste tekniken som är orsaken till att de gör så här. Samtidigt erkänner de att det är en lucka i lagen som har möjliggjort att skattpengarna blir en del i deras affärsmodell.
Kort sagt, de har sett att de tjänar pengar på att göra så här och så länge inte staten förbjuder dem så sitter de och stoppar skattebetalarnas pengar direkt i fickan.
Det är AVIS via deras franchisetagare Wepax Support AB som är Region Sörmlands leverantör.
Kort sagt, de har sett att de tjänar pengar på att göra så här och så länge inte staten förbjuder dem så sitter de och stoppar skattebetalarnas pengar direkt i fickan.
Det är AVIS via deras franchisetagare Wepax Support AB som är Region Sörmlands leverantör.
Re: Månadens leveransstatistik
Inte sällan är det olika typer av offentlig verksamhet som utnyttjar kryphål.
Re: Månadens leveransstatistik
Nu är det ju inte Region Sörmland som utnyttjar nåt kryphål utan det bolag de anlitar för att få leasingbilar som gör det.Fredrik j skrev:Inte sällan är det olika typer av offentlig verksamhet som utnyttjar kryphål.
Re: Månadens leveransstatistik
Men Region Sörmland måste ju på något sätt gå med på att leasingavtalen sägs upp var 6e månad. Säger dom upp det utan kundens samtycke så lär väl inte kunden stanna speciellt länge?Jerker skrev:Nu är det ju inte Region Sörmland som utnyttjar nåt kryphål utan det bolag de anlitar för att få leasingbilar som gör det.Fredrik j skrev:Inte sällan är det olika typer av offentlig verksamhet som utnyttjar kryphål.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Månadens leveransstatistik
Det är väl i så fall nästa område som offentlig sektor är kass på. Kravsättning på vad som ska upphandlas.Jerker skrev:Nu är det ju inte Region Sörmland som utnyttjar nåt kryphål utan det bolag de anlitar för att få leasingbilar som gör det.Fredrik j skrev:Inte sällan är det olika typer av offentlig verksamhet som utnyttjar kryphål.
Sambo jobbar i vården. Där var man först med att uppfinna 95%-tjänster och billigaste anbud levererar sällan det som behövs.