Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12636
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Har jämfört siffror från car.info med bilswedens statistik och det verkar som registreringen av model3 kommer slå rekord i februari.
Som synes här:
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... on-8142134
Så finns det ca 5500 model3 i sverige samtidigt som det fram till och med januari sålts ca 4500 i sverige totalt. Skillnaden på 1000 bilar måste ju logiskt ha tillkommit under februari. Eller innehåller car.infos siffror även bilar som ännu inte levererats?
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1365
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Credde »

Februari månads statistik:

Model 3: 98
Model S: 20
Model X: 21
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av MatsJ »

Fredrik j skrev:
Eller innehåller car.infos siffror även bilar som ännu inte levererats?
Min bil har funnits med på car.info i en månad, men den kom inte till Sverige förrän i onsdags och levereras till mig och tas i trafik första gången på fredag. En diskrepans på ca en månad.
Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 25,1 procent i februari och hittills i år är andelen 27,7 procent,
vilket kan jämföras med 12,4 procent januari-februari förra året. Årets prognos på andel laddbara är 30 procent.

Samtidigt som laddbara bilar tagit marknadsandelar har andelen bensin- och dieselbilar minskat. I februari i år var 37,9 procent av nyregistreringarna bensinbilar och 26,5 procent dieselbilar. I februari förra året var 45,3 procent bensinare och 37,1 procent dieslar.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... i-februari

27,7 procent laddbara bilar hittills i år.
Problemet är att börjar bli fullt på laddplatserna, de hänger inte med i den snabba utvecklingen.


Samtidigt faller fossilbils försäljningen drastiskt, och inte bara i Sverige.
In France, sales of gasoline and diesel cars are in freefall. If sales of electric and hybrid cars continue to grow, then sales of traditional models will collapse. Compared to the same period in 2019, the registration of diesel cars decreased by 11.26%, and gasoline - by 22.6%.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... selling-ev
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12636
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".

En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.

Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".

En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.

Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12636
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".

En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.

Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.
Det beror på hur långt eldriften räcker i vardagen.
Har en kompis som körde en Volvo V60 D6 i 3år/6000mil på 0,27l/mil diesel inklusive bilsemester till Italien på somrarna och skidresa till fjällen på vintrarna. Nyckeln är att klara sig med dom där 35-40km i vardagen och ladda hemma. Han körde ibland veckor utan att fossilmotorn startade.

Men jag håller med om att det är lite skevt att peka ut att försäljningen av "fossilbilar" sjunker när det är hybriderna som står för ökningen.
Som sagt har en diesel med modern avgasrening lägre utsläpp än många bensinladdhybrider.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".

En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.

Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.
Det beror givetvis på hur man kör.

Men en kompis har halverat sin bensinförbrukning när han skaffade sig sin Pluginbil med 50km i räckvidd.
Så visst gör det skillnad om man kör mycket korta sträckor och orkar stoppa i sladden varje gång bilen står stilla.
Och har laddmöjlighet hemma.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4470
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".

En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.

Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.
Det beror givetvis på hur man kör.

Men en kompis har halverat sin bensinförbrukning när han skaffade sig sin Pluginbil med 50km i räckvidd.
Så visst gör det skillnad om man kör mycket korta sträckor och orkar stoppa i sladden varje gång bilen står stilla.
Och har laddmöjlighet hemma.
Visst men skillnaden ska inte bero på om man orkar stoppa in sladden eller inte. Det finns många rika och lata i världen
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt
Referralkod: ts.la/henrik34698

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Henkens »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".

En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.

Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.
Det beror på hur långt eldriften räcker i vardagen.
Har en kompis som körde en Volvo V60 D6 i 3år/6000mil på 0,27l/mil diesel inklusive bilsemester till Italien på somrarna och skidresa till fjällen på vintrarna. Nyckeln är att klara sig med dom där 35-40km i vardagen och ladda hemma. Han körde ibland veckor utan att fossilmotorn startade.

Men jag håller med om att det är lite skevt att peka ut att försäljningen av "fossilbilar" sjunker när det är hybriderna som står för ökningen.
Som sagt har en diesel med modern avgasrening lägre utsläpp än många bensinladdhybrider.
Jag hade in Volvo V60 D6-13 plugin hybrid innan Teslan.
Den lyckades jag köra 300 mil med en tank på 45 liter diesel en gång.
Men då var det mest till och från jobbet bara.
Elen räckte precis då jag har 2,5 mil till jobbet.

Men på vintern och när det var riktigt kallt så ville den inte gå på el alls.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Headline
elbilist
Inlägg: 150
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Headline »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".

En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.

Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.
Det beror givetvis på hur man kör.

Men en kompis har halverat sin bensinförbrukning när han skaffade sig sin Pluginbil med 50km i räckvidd.
Så visst gör det skillnad om man kör mycket korta sträckor och orkar stoppa i sladden varje gång bilen står stilla.
Och har laddmöjlighet hemma.
Visst men skillnaden ska inte bero på om man orkar stoppa in sladden eller inte. Det finns många rika och lata i världen
Det finns många vettiga och smarta också, kanske är de i högre grad rikare? Varför gissar och antar så många här att hybridbilar bara används helt tvärt emot vad de är konstruerade för?

Tydlig statistik på körmönster visar att för väldigt många (givetvis inte alla och hybrider passar inte alla körmönster) kommer många resor kunna ske på el eller till stor del med el. Det är ju kanon.

Att köpa en plugin-hybrid och sen bara köra långkörning och skita i att ladda tyder på att man brutalt missat något. Jag tror inte denna grupp tillhör majoriteten. Men visst några finns såklart. Ni som verkar tro tvårt om, har ni någon statistik eller så?
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12636
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Henkens skrev:
]

Jag hade in Volvo V60 D6-13 plugin hybrid innan Teslan.
Den lyckades jag köra 300 mil med en tank på 45 liter diesel en gång.
Men då var det mest till och från jobbet bara.
Elen räckte precis då jag har 2,5 mil till jobbet.

Men på vintern och när det var riktigt kallt så ville den inte gå på el alls.
Hur lång är en genomsnittlig resa då?
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt
Referralkod: ts.la/henrik34698

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Henkens »

Fredrik j skrev:
Henkens skrev:
]

Jag hade in Volvo V60 D6-13 plugin hybrid innan Teslan.
Den lyckades jag köra 300 mil med en tank på 45 liter diesel en gång.
Men då var det mest till och från jobbet bara.
Elen räckte precis då jag har 2,5 mil till jobbet.

Men på vintern och när det var riktigt kallt så ville den inte gå på el alls.
Hur lång är en genomsnittlig resa då?
Då åkte jag oftast mellan jobb och hemmet. 2,5mil
Laddade hemma och på jobbet så den pendlingen gick helt på el.
Men om jag skulle på affären eller något annat så räckte inte elen till det och jag fick plikta med diesel.
Har ingen statistik hur mycket och långt de andra resorna var.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4470
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av nek0 »

Headline skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".

En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.

Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.
Det beror givetvis på hur man kör.

Men en kompis har halverat sin bensinförbrukning när han skaffade sig sin Pluginbil med 50km i räckvidd.
Så visst gör det skillnad om man kör mycket korta sträckor och orkar stoppa i sladden varje gång bilen står stilla.
Och har laddmöjlighet hemma.
Visst men skillnaden ska inte bero på om man orkar stoppa in sladden eller inte. Det finns många rika och lata i världen
Det finns många vettiga och smarta också, kanske är de i högre grad rikare? Varför gissar och antar så många här att hybridbilar bara används helt tvärt emot vad de är konstruerade för?

Tydlig statistik på körmönster visar att för väldigt många (givetvis inte alla och hybrider passar inte alla körmönster) kommer många resor kunna ske på el eller till stor del med el. Det är ju kanon.

Att köpa en plugin-hybrid och sen bara köra långkörning och skita i att ladda tyder på att man brutalt missat något. Jag tror inte denna grupp tillhör majoriteten. Men visst några finns såklart. Ni som verkar tro tvårt om, har ni någon statistik eller så?
Har 4 bekanta som kör hybrider och vet hur dom laddar :lol: . Ingen annan statistik.
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Headline skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Lustigt det där att man tydligen inte ser en laddhybrid som går 40-50km på el som en "fossilbil".

En snål diesel släpper ju ut betydligt mindre än en laddhybrid som går på bensin.

Hur många laddar sin laddhybrid under resa? Troligtvis laddas merparten hemma och kanske på ICA för att få en parkeringsplats i nivå med handikappplats.
Stannar man och fikar för att få 50km el ur en stolpe?
Dessutom går i princip aldrig en laddhybrid med uppgiven räckvidd på 50 km mer än 35 km i praktiken. Skulle vara intressant att se en ordentlig provkörning över ett helt år för att se hur den verkliga räckvidden och det verkliga utsläppet från laddhybrider, inte bara testlabbsuppgifter.
Det beror givetvis på hur man kör.

Men en kompis har halverat sin bensinförbrukning när han skaffade sig sin Pluginbil med 50km i räckvidd.
Så visst gör det skillnad om man kör mycket korta sträckor och orkar stoppa i sladden varje gång bilen står stilla.
Och har laddmöjlighet hemma.
Visst men skillnaden ska inte bero på om man orkar stoppa in sladden eller inte. Det finns många rika och lata i världen
Det finns många vettiga och smarta också, kanske är de i högre grad rikare? Varför gissar och antar så många här att hybridbilar bara används helt tvärt emot vad de är konstruerade för?

Tydlig statistik på körmönster visar att för väldigt många (givetvis inte alla och hybrider passar inte alla körmönster) kommer många resor kunna ske på el eller till stor del med el. Det är ju kanon.

Att köpa en plugin-hybrid och sen bara köra långkörning och skita i att ladda tyder på att man brutalt missat något. Jag tror inte denna grupp tillhör majoriteten. Men visst några finns såklart. Ni som verkar tro tvårt om, har ni någon statistik eller så?
Nu vet jag inte hur väll den stämde och än mindre om den den stämmer nu men den har inte glömts bort helt.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ina-bilar/
Headline
elbilist
Inlägg: 150
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Headline »

Tycker själv bunussystemet borde slå hårdare så att det driver rätt sak, att fler fler andel mil går på el. Vi får hoppas det har hänt en del sedan 2016 med laddbeteendet.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Headline
elbilist
Inlägg: 150
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Headline »

Har vi ett trendbrott med elektrifiering, jag tror det.

Andelen klimatbonusbilar nu med februari medräknat (januari är ju en dopad månad).

Jan och Feb 2020


Petrol Diesel Eletricity Electric hybrids Ethanol Gas Others Total of which low emission vehicles
6 557 3 840 1 269 1 562 4 113 5 443 1 17 790 5 630 32%
8 221 5 637 1 430 2 810 4 027 7 355 2 22 489 5 671 25%
Andel klimatbonusbilar feb2020.PNG
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Beigler »

Självklart ett högst ovetenskapligt resonemang. Men jag springer ganska mycket i bostadsområden. Oftast sent på kvällen vilket borde betyda att folk parkerat sina bilar för natten.

Jag överdriver inte om jag säger att mer än hälften av alla hybrider jag springer förbi, och det är ganska många, inte är inkopplade.

Riktigt tråkigt. Jag gissar att de får så lite räckvidd att de inte ens orkar bemöda sig med att koppla in.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av LarsL »

Nä, laddhybrider är ju till stor del bara skatteplanering, tyvärr.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Jerker »

Naturligtvis en avvikning från trådämnet men nu när vi ändå diskuterar sånt: I dagens lokaltidning var en artikel om hur Region Sörmland leverantör av leasingbilar har satt i system att först teckna avtal på 12 månader på bilarna för att sedan ensidigt säga upp avtalet så fort de fått in de 60000 från staten och sedan sålt bilarna vidare. De försvarar sitt handlande med att utvecklingen på elbilssidan går så snabbt och det är kundernas önskemål att ha den senaste tekniken som är orsaken till att de gör så här. Samtidigt erkänner de att det är en lucka i lagen som har möjliggjort att skattpengarna blir en del i deras affärsmodell.

Kort sagt, de har sett att de tjänar pengar på att göra så här och så länge inte staten förbjuder dem så sitter de och stoppar skattebetalarnas pengar direkt i fickan.

Det är AVIS via deras franchisetagare Wepax Support AB som är Region Sörmlands leverantör.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12636
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Inte sällan är det olika typer av offentlig verksamhet som utnyttjar kryphål.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Inte sällan är det olika typer av offentlig verksamhet som utnyttjar kryphål.
Nu är det ju inte Region Sörmland som utnyttjar nåt kryphål utan det bolag de anlitar för att få leasingbilar som gör det.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Inte sällan är det olika typer av offentlig verksamhet som utnyttjar kryphål.
Nu är det ju inte Region Sörmland som utnyttjar nåt kryphål utan det bolag de anlitar för att få leasingbilar som gör det.
Men Region Sörmland måste ju på något sätt gå med på att leasingavtalen sägs upp var 6e månad. Säger dom upp det utan kundens samtycke så lär väl inte kunden stanna speciellt länge?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12636
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Inte sällan är det olika typer av offentlig verksamhet som utnyttjar kryphål.
Nu är det ju inte Region Sörmland som utnyttjar nåt kryphål utan det bolag de anlitar för att få leasingbilar som gör det.
Det är väl i så fall nästa område som offentlig sektor är kass på. Kravsättning på vad som ska upphandlas.
Sambo jobbar i vården. Där var man först med att uppfinna 95%-tjänster och billigaste anbud levererar sällan det som behövs.
Magre
Inlägg: 169
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Magre »

Sverige fortsätter svagt uppåt, Norge ner.
no.PNG
sv.PNG
Skriv svar