Jan-Erik Sebestyen skrev:Fredrik j skrev:Jan-Erik Sebestyen skrev:Fredrik j skrev:Skillnaden mot säsongsinfluensan är ju att det inte finns något vaccin. Riskgrupper vaccineras normalt mot influensan.
En annan och kanske viktigare skillnad är att "vanlig" influensa går över på 4-5 dagar. Nya corna varar i många veckor. De som dör gör det framförallt i andra veckan, ibland även i tredje. Eftersom nya corona sätter sig långt ner i lungorna verkar det som att du till slut drar i dig stora mängder virus, och det är då du är illa ute. Det är inte bara personer med sjukdom som dör, det gör även friska personer. Att det är just män som är överrepresenterade i dödsstatistiken kan ju bero på att det ofta är män som har mer fysiskt tunga arbeten och att det kan vara svårt vara bort jobbet i flera veckor.
Vi är liksom inte vana att vara sjuka i flera månader i sträck, där vi ska undvika ansträngning, kall torr luft, diverse huskurer och annat som gör att viruset åker ner i lungorna och ut i organen.
Vanliga influensan finns det vaccin mot. Tar man inte det och är i riskgruppen blir man inte frisk på 4-5dagar. Riskgruppen är större än man tror. Det är ju en missuppfattning att yngre "friska" inte kan ha ett svagt immunförsvar. Övervikt, stress, dålig kost, dåliga sömnvanor, brist på motion, mycket alkohol/tobak med mera gör att man är dåligt rustad för sjukdomar.
Har man dessutom som vana att ta en värktablett och gå till sitt kroppsarbete som många gör ligger man illa till.
En förenklad definition av hur du definierar riskgrupp kanske kan vara "vuxna"

.
Ja, det är klart att man är sämre rustad att stå emot en allvarlig infektion om man har ett dåligt utgångsläge. Och det är också vad den data jag har sett säger (nu är jag inte speciellt inläst på det här). Men som jag förstår är det ingen som har hela bilden klar för sig. Om nya corona motsvarar en "vanlig" influensa i hur farlig den är så är reaktionerna i Kina och andra ställen kraftigt överdriva. Problemet är att de inte har tillräckligt med data för att dra den slutsatsen. I alla fall är de så jag tolkar den "panik" som just nu tycks råda bland myndigheter världen över.
Det är givetvis bra att vidta åtgärder för att skydda sig mot smitta. Men som spridningen ser ut just nu bör man nog förbereda sig på att bli smittad.
Jag tar intryck av att både den smittade kvinnan i jönköping och mannen i göteborg rapporteras må "efter omständigheterna bra". Samma för den smittade danske tv-journalisten som vårdar sig själv hemma.
Vi kan ju generellt lita mer på egna erfarenheter än rapporter från kina.
Själv är jag mest rädd för att min 87-åriga svärmor ska få smittan. Hon har kol, svag hjärtklaff och skör i största allmänhet. En vanlig förkylning är en jobbig sjukdom för henne.
Många som skulle behöva rannsaka sitt sätt att leva på. Kanske blir corona en ögonöppnare för många.
Jag tycker inte jag tillhör någon riskgrupp och ovanpå det har jag en "bacillskräck" som jag ofta får gliringar för från min omgivning. Jag fortsätter som vanligt.
Uppmot 700 000 människor lider av kol i sverige. Det blir inte bra om någon av dessa blir smittade.
Låt oss försöka undvika det genom att skärpa oss med förebyggande åtgärder.