VW:s ofattbara utsläppsskandal

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Nicklas »

Det slutar ju inte här heller... De som fortsätter köra sina skräpbilar trots vetskapen om dessa massiva utsläpp... Är det rätt?
- mot en själv...
- mot de människor man åker förbi...
- mot våra barn...

Kräv hyrbil tills saken är utred :!:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Honda, Mercedes, Mazda och Mitsubishi dras nu in i skandalen:
http://www.theguardian.com/environment/ ... ssions-row
Det verkar dock så här långt inte som att deras dieslar haft särskild fuskmjukvara som VW haft, men att det är mer än dubbelt så höga NOx-utsläpp som uppmätt i testbänk är problematiskt.
Det där går förmodligen spåra tillbaka till VW... Brukar bli så när någon åker fast för fusk, men "alla" fuskar ju eller fortköraren som säger alla kör ju fort. :roll:
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare

Inlägg av Ronikarre »

Om man väljer att läsa rent juridiskt kring detta så står det i lagboken att man först har rätt att kräva reparation på varan. I detta fall så kommer ju bilens prestanda att minska efter att man har fixat den där mjukvaran. Då så stämmer ändå inte bilen med vad man egentligen köpte så man borde på något sätt kunna få ersättning/att VW köper tillbaka bilen.

Den som är intresserad kan fortsätta att läsa här: https://lagen.nu/1990:932
Model X P100D
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Läste denna artikel på GP nyss:

http://www.gp.se/ekonomi/1.2861423-fors ... amtid-mork

Är journalister oförmögna/allergiska mot att ens nämna ordet elbil i andra perspektiv än i räckviddsångest eller batteribränder?

Dieseln visar sig förorena i mycket större grad än förväntat, när man då spekulerar om lösningar så funderar man på bensinare och nämner motviljan till hybridisering hos biltillverkare. Att inte ens ägna den kommande elbilsrevolutionen en bisats visar ju på mentaliteten...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Är journalister oförmögna/allergiska mot att ens nämna ordet elbil i andra perspektiv än i räckviddsångest eller batteribränder?
Vi är ännu bara en liten klick av befolkningen som förstått vad som är på gång. Ge dig till tåls.
För journalisterna är Tesla Model S och Model X bara nischbilar som bara några få procent av befolkningen har råd att köpa. Fram till att någon visat att det går att massproducera elbilar med lång räckvidd till ett lågt pris, kommer nog journalisterna inte ägna elbilism mer uppmärksamhet än andra alternativa framdrivningstyper (gas, etanol, bränsleceller etc.).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Nemesis skrev:
Vi är ännu bara en liten klick av befolkningen som förstått vad som är på gång. Ge dig till tåls.
För journalisterna är Tesla Model S och Model X bara nischbilar som bara några få procent av befolkningen har råd att köpa. Fram till att någon visat att det går att massproducera elbilar med lång räckvidd till ett lågt pris, kommer nog journalisterna inte ägna elbilism mer uppmärksamhet än andra alternativa framdrivningstyper (gas, etanol, bränsleceller etc.).
Det funkar ju att skriva om Lambo, Ferrari etc.

Dock mindre om Koenigsegg, McLaren och de riktigt dyra bilarna. Regeran är dock ett intressant fall, har inte sett hur de ställer sig till den. Skulle vara intressant med Herr X tankar kring den hybridvarianten :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Regeran är dock ett intressant fall, har inte sett hur de ställer sig till den. Skulle vara intressant med Herr X tankar kring den hybridvarianten :)
Helt okej, så länge den inte är berättigad till supermiljöbilspremie.
Jag är inte emot bensin/elhybrider per se, utan emot att de ska få subventioner. Jag menar att om batteribilar och bensinhybridbilar båda får samma subvention (supermiljöbilspremien), så driver det bilägarna mot bensinhybrider snarare än batteribilar (då dessa är billigare), och biltillverkarna mot ytterligare fossilmotorutveckling (då detta är något man kan, och av en mängd anledningar vill utveckla).

Om alla subventioner och skattelättnader istället pekar mot batteribilen, så är det där marknadskrafterna kommer att investeras. Norge är ett levande exempel på att det fungerar på precis det sättet - nästan inga hybrider på gatorna, men det dräller av batteribilar - var och varannan barnfamilj i Osloregionen har nu en batteribil. Norges enorma efterfrågan allena på batteribilar står för en signifikant andel av alla elbiltillverkares elbilsförsäljning, och om Sverige hakat på med en liknande modell som Norge så hade det givit direkta konsekvenser på mängden investerad F&U och pris på batteribilar. Om Sverige verkligen vill göra en insats för miljön på global nivå, så sker detta bäst genom att satsa på att premiera elbilar - det är sällan ett litet land som Sverige kan påverka så enormt mycket som man skulle kunna göra om man kopierade den norska modellen och införde ett ordentligt system för att premiera batteribilar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Då håller jag med fullständigt. Tror dock tyvärr som många påpekar att Norge har förutsättningar som Sverige inte har (ekonomiskt, Volvomässigt) för att kunnat genomföra det hela. Som jag förstår det verkar även Norge börja vackla kring subventioner?

Personligen, i mina egna naiva tankar, tycker jag inte att det ska behövas subventioner för övergång till elektrifierade transporter. Handlar snarare, som Musk är inne på att prissätta utsläpp på ett rimligt sätt. En kollega föreslog personliga utsläppsrätter, vilket skulle vara riktigt intressant och det som verkligen skulle få avtryck. Varje individ får X kg av diverse utsläpp att konsumera/år och kan antingen köpa/sälja beroende på hur mycket man använt. Tanken var riktad till bilar, men borde kunna appliceras på all konsumtion vare sig det är mat, fordon, boende etc. Hur detta skulle implementeras och fungera dels tekniskt men framförallt administrativt/juridiskt lämnar jag till någon annan :) Men i och med att större och större del av människors aktiviteter loggas bör de ju kunna extraheras i enlighet med Big Data hypen :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Nemesis skrev:
Då håller jag med fullständigt. Tror dock tyvärr som många påpekar att Norge har förutsättningar som Sverige inte har (ekonomiskt, Volvomässigt) för att kunnat genomföra det hela. Som jag förstår det verkar även Norge börja vackla kring subventioner?

Personligen, i mina egna naiva tankar, tycker jag inte att det ska behövas subventioner för övergång till elektrifierade transporter. Handlar snarare, som Musk är inne på att prissätta utsläpp på ett rimligt sätt. En kollega föreslog personliga utsläppsrätter, vilket skulle vara riktigt intressant och det som verkligen skulle få avtryck. Varje individ får X kg av diverse utsläpp att konsumera/år och kan antingen köpa/sälja beroende på hur mycket man använt. Tanken var riktad till bilar, men borde kunna appliceras på all konsumtion vare sig det är mat, fordon, boende etc. Hur detta skulle implementeras och fungera dels tekniskt men framförallt administrativt/juridiskt lämnar jag till någon annan :) Men i och med att större och större del av människors aktiviteter loggas bör de ju kunna extraheras i enlighet med Big Data hypen :)
Intresant, de hadde varit veldigt intresant faktist, undra om de går att gamifiera de här på nått sätt.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Typ som Tinks gamification fast för miljön istället. Herr X, detta är nästa appidé för ditt "crew".
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Personligen, i mina egna naiva tankar, tycker jag inte att det ska behövas subventioner för övergång till elektrifierade transporter.
Norge är ett bra exempel på att det är väldigt effektivt, så vi borde kunna vara överens om att subventioner/skattelättnader verkligen snabbt gör skillnad och är väldigt effektivt.

Jag är heller ingen fan av subventioner - gillar inte ens skatter särskilt mycket, men ser att elbilsutvecklingen kraftigt kommit efter på grund av en felaktig beskattning till bensin/dieselbilens fördel. Fossilbilsproducenter och oljeextraherare har inte tvingats (och tvingas inte nu heller) att kompensera för den klimatpåverkan de tjänar tusentals miljarder dollar på. För varje liter olja ett företag borrar upp och säljer, borde de ansvara för att fånga upp och begrava den CO2-mängd som den uppeldade oljan ger upphov till. Det är verkligen inte ett orimligt krav att de som bajsar på golvet också städar upp efter sig - bara för att bajset är på husets övervåning där vi inte känner lukten av det, betyder ju inte det att bajset inte är där. En dag spricker golvet av tyngden, och då är det inte roligt att bo på entréplan.

När man nu låtit/låter dessa bolag tjäna sina pengar på att ha sönder atmosfären, har man några alternativ: ett är att de tar ansvar för historiska och nuvarande utsläpp och städar upp efter sig, men bolagen kommer inte klara denna kostnaden då pengarna redan spenderats på annat. Ett annat alternativ är då att ge motsvarande "subvention" till batteribilsproducenter, och det är där jag ser att en elbilssubvention passar in - det är helt enkelt inte rättvist att vi givit bensin- och bensinbilsproducenter 120 års försprång i att utveckla och sälja sina produkter, men avkräver batteribilsproducenter att "stå på egna ben". Dessa skulle givetvis klara detta ändå eftersom batteribilen är en överlägsen teknik, men det tar väldigt mycket längre tid än om vi fördelar resurser så att de går snabbare - vilket vi av rättviseskäl alltså ändå borde göra. Fossil-företag har ju tidigare fått detta ekonomiska stödet av oss (det är nuvarande och kommande skattebetalare som får betala för att fånga CO2 ur atmosfären - den atmosfäriska CO2 som oljebolaget Shell ansvarat för att producera sedan 1907 kommer de aldrig att betala för att ta bort).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
En kollega föreslog personliga utsläppsrätter, vilket skulle vara riktigt intressant och det som verkligen skulle få avtryck. Varje individ får X kg av diverse utsläpp att konsumera/år och kan antingen köpa/sälja beroende på hur mycket man använt.
I Applebutiken:
- Nej, du har dessvärre inte möjlighet att köpa den här iPhone 6S'en för jag ser här i datorn att du spenderat alla dina utsläppsrätter på en Volkswagen diesel-Passat som i efterhand upptaxerats 40 gånger. Faktum är att du inte har lov att köpa någonting alls de kommande fjorton åren.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
I Applebutiken:
- Nej, du har dessvärre inte möjlighet att köpa den här iPhone 6S'en för jag ser här i datorn att du spenderat alla dina utsläppsrätter på en Volkswagen diesel-Passat som i efterhand upptaxerats 40 gånger. Faktum är att du inte har lov att köpa någonting alls de kommande fjorton åren.
:D

M.a.p ditt föregående inlägg:

Det är ju just det som är problemet, att det inte finns någon kostnad för föroreningar och man inte förrän på senare år insett att det är ett problem. Tror många har svårt att ta ditt argument att fossilbilar/oljebolag skulle vara orättvist lite beskattade då det ur en konsuments perspektiv är till stor del skatt och avgifter man betalar när man använder fossila bränslen.

Är ju nära till hands att komma med argumentet att det är ekonomiskt mer gynnsamt att satsa på fossibilar kontra batteribilar om man ser på dagens prisbild och bortser ifrån detaljen att utsläppen är "gratis".

Om du hävdar att Shell ovetande om de problem de orsakade redan 1907 skulle beskattas för att "städa upp bajset" (hur man nu gör den kalkylen?), då borde väl elbilstillverkare betala för deras utsläpp och miljögifter i samma grad? Blir ännu mer oklart hur man räknar på det, men tänker på jordartsmetaller, litium etc som folk målat upp som miljöbovar, samt på energiåtgången i tillverkning. Antar att elbilen fortfarande skulle vinna, men oklart hur det skulle se ut. Man kan ju inte endast stirra sig blind på CO2 och eventuellt då och då NOx bara för att peka finger?

Har ingen aning om hur man ska lösa allt detta, men blir ju snabbt väldigt komplext om man ska räkna på total miljöpåverkan.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Om du hävdar att Shell ovetande om de problem de orsakade redan 1907 skulle beskattas för att "städa upp bajset" (hur man nu gör den kalkylen?), då borde väl elbilstillverkare betala för deras utsläpp och miljögifter i samma grad? Blir ännu mer oklart hur man räknar på det, men tänker på jordartsmetaller, litium etc som folk målat upp som miljöbovar, samt på energiåtgången i tillverkning. Antar att elbilen fortfarande skulle vinna, men oklart hur det skulle se ut. Man kan ju inte endast stirra sig blind på CO2 och eventuellt då och då NOx bara för att peka finger?

Har ingen aning om hur man ska lösa allt detta, men blir ju snabbt väldigt komplext om man ska räkna på total miljöpåverkan.
Jag håller med dig om allt du skriver - men min poäng var inte att det skulle vara rimligt att Shell i efterhand ska tvingas betala för utsläpp som de inte förstod vidden av 1907, utan att den här okunskapen gjort att fossila bilar fått ett gigantiskt försprång. När vi nu vet vilka föroreningar som fossila bränslen faktiskt skapar, är det fullt rimligt att vi på olika sätt hjälper till att lyfta fram tekniker som inte har dessa problemen.

Faktum är ju att det fanns batteribilar redan när de första fossilbilarna kom, och det är våra regeringars agerande som gjorde att fossilbilen slog ut batteribilen. Hade man då förstått miljökonsekvenserna av underlåtenheten att beskatta fossila bränslen, hade man istället forskat på batterier under dessa 120 åren och våra batteribilar hade nu haft 500 mils räckvidd i batterier som väger 50kg.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

This made my day :lol:
Herr X skrev:
Det är verkligen inte ett orimligt krav att de som bajsar på golvet också städar upp efter sig - bara för att bajset är på husets övervåning där vi inte känner lukten av det, betyder ju inte det att bajset inte är där. En dag spricker golvet av tyngden, och då är det inte roligt att bo på entréplan
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Idag kom det trista brevet som jag hoppades slippa. Min Passat CC är tydligen manipulerad
Vet inte hur jag skall förhålla mej till detta helst vill jag att VW köper tillbaka den, jag fick ju en bil jag inte beställt. Sen kan man fundera över vilka åtgärderna blir. Som tur är så är vi inte jätteberoende av den nu när vi har Teslan men jag behöver den eller liknande när jag trailar båt och kör ganska ofta släpvagn.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu ska Volkswagen satsa mer på elbilar och även elbilar med längre räckvidd. Är nog extremt viktigt för de just nu.
http://www.greencarreports.com/news/110 ... el-scandal
En av deras nya elbilar som kanske är på väg
http://insideevs.com/volkswagen-next-ge ... gship-car/
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

vigge50 skrev:
Nu ska Volkswagen satsa mer på elbilar och även elbilar med längre räckvidd. Är nog extremt viktigt för de just nu.
http://www.greencarreports.com/news/110 ... el-scandal
En av deras nya elbilar som kanske är på väg
http://insideevs.com/volkswagen-next-ge ... gship-car/
Too little, too late? Blir intressant att se vad de kommer upp med :)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Dom får gå ut hårt då och sen öka. Phaeton är ju knappast en bil för "Svenssons" (ta inte illa upp nu Svenssons, du ska ju ha en X) så om dom nu idag börjar fundera på detta med riktig elbil och vill börja med en av de bilar de lär sälja minst av, så känns det inte som de kommer ha mycket att erbjuda när alla Passat-kunder vill ha en Model 3.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Jag måste faktiskt säga att denna nyhet om att VW skall satsa hårt på el får mig att bli betydligt mindre arg. Jag sitter ju med en av de berörda bilarna och vill inget annat än att VW skall komma och hämta sin skitbil. Att de nu gör en helomvändning på stället mot el gör inte sveket mindre men får mig ändå att hoppas att VW på sikt kan rädda upp det hela.

VW är inte ensamma om att mixtra med sina bilar för att få fina siffror även om de är dem som fått all spotlight här. Ottomotorn har funnits i över hundra år men har gjort framsteg de senaste åren som varit för bra för att vara sanna. Även om det luktade skumt så ville mänskligheten tro på man lyckats göra "miljövänliga" förbränningsmotorer då det möjliggjorde en fortsat resa på samma kurs osv.

Att VW börjar med Patheon är inte så konstigt då det är en dyr premiumbil som säljer i få exemplar och är då en ideal platform för att exprementera med eldrift i liten skala. Priset möjliggör också att den bör kunna bära sina egna kostnader.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Känns positivt, men vi får se vad dom kommer med. Dom har ju för ett tag sedan gått ut med att dom skulle satsa miljarder på elbilar, men har sedan att att dom skulle banta ner alla utvecklingsprojekt för att spara pengar till att åtgärda alla bilar.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jag blev lite ledsen over att det var just VW som åkte dit. Tycker att det är det företag av de gamla biltillverkarna som satsat på mest elbilar. VW-koncernen har snart en elbil I varje storeleksklass. Var rädd att skandalen skulle stoppa den satsningen. Därför blir jag glad när jag ser att VW fortsätter sin satsning på elbilar och till och med verkar ge den utvecklingen mer fokus fragment.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Bod skrev:
Jag blev lite ledsen over att det var just VW som åkte dit. Tycker att det är det företag av de gamla biltillverkarna som satsat på mest elbilar. VW-koncernen har snart en elbil I varje storeleksklass. Var rädd att skandalen skulle stoppa den satsningen. Därför blir jag glad när jag ser att VW fortsätter sin satsning på elbilar och till och med verkar ge den utvecklingen mer fokus fragment.
Jag håller inte med. VW är/var världens största biltillverkare och har bara två små elektriska sk. compliance-bilar (eUp och eGolf) i sin produktportfölj.
Dessa säljer dåligt och pushas inte alls av VW - i praktiken säljs de bara i Norge (och Kalifornien?).

Toyota (världens näst största biltillverkare) däremot, kom med sin första elhybrid, Prius, redan på 90-talet och har nu sålt i miljoner exemplar.
Nissan har blivit marknadsledande i elbilssegmentet och har sålt hundratusentals Leaf, BMW håller på att ställa om alla sina bilar till el osv.
Jag skulle säga att VW har gjort absolut minst möjligt inom området och istället storsatsat på fossileldade dieselbilar - att konvertera en dieselgolf till el genom att bara byta ut dieselmotorn, slangar, tankar och rör mot elmotor och batterier, är att göra det enkelt för sig och ger naturligtvis bilar med eGolfens korta räckvidd. Som världens största biltillverkare har jag betydligt större krav på dem än så.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Minst 30 VW-chefer kände till VW:s dieselbedrägeri:
http://www.di.se/artiklar/2015/10/14/fl ... till-fusk/

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Vilka sköna pajsare VW är! Nu visar det sig att det inte alls var sant att bilar producerade i år var de sista med bedrägerimjukvaran (som VW sagt), utan att de glada i hågen installerat detta också i 2016 års modeller.
http://www.wrcbtv.com/story/30258741/20 ... ions-tests

Denna storyn tycks aldrig ta slut!

Nu har också Hollywood bestämt sig för att göra film om VW-bedrägeriet. Med Leonardo DiCaprio i huvudrollen.
http://www.hollywoodreporter.com/news/v ... unt-831404

Undrar vad som är kvar av VW "när röken lagt sig"..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar