- mot en själv...
- mot de människor man åker förbi...
- mot våra barn...
Kräv hyrbil tills saken är utred

Moderator: Redaktion
Det där går förmodligen spåra tillbaka till VW... Brukar bli så när någon åker fast för fusk, men "alla" fuskar ju eller fortköraren som säger alla kör ju fort.Herr X skrev:Honda, Mercedes, Mazda och Mitsubishi dras nu in i skandalen:
http://www.theguardian.com/environment/ ... ssions-row
Det verkar dock så här långt inte som att deras dieslar haft särskild fuskmjukvara som VW haft, men att det är mer än dubbelt så höga NOx-utsläpp som uppmätt i testbänk är problematiskt.
Vi är ännu bara en liten klick av befolkningen som förstått vad som är på gång. Ge dig till tåls.Nemesis skrev:Är journalister oförmögna/allergiska mot att ens nämna ordet elbil i andra perspektiv än i räckviddsångest eller batteribränder?
Det funkar ju att skriva om Lambo, Ferrari etc.Herr X skrev:Vi är ännu bara en liten klick av befolkningen som förstått vad som är på gång. Ge dig till tåls.Nemesis skrev:Är journalister oförmögna/allergiska mot att ens nämna ordet elbil i andra perspektiv än i räckviddsångest eller batteribränder?
För journalisterna är Tesla Model S och Model X bara nischbilar som bara några få procent av befolkningen har råd att köpa. Fram till att någon visat att det går att massproducera elbilar med lång räckvidd till ett lågt pris, kommer nog journalisterna inte ägna elbilism mer uppmärksamhet än andra alternativa framdrivningstyper (gas, etanol, bränsleceller etc.).
Helt okej, så länge den inte är berättigad till supermiljöbilspremie.Nemesis skrev:Regeran är dock ett intressant fall, har inte sett hur de ställer sig till den. Skulle vara intressant med Herr X tankar kring den hybridvarianten
Intresant, de hadde varit veldigt intresant faktist, undra om de går att gamifiera de här på nått sätt.Nemesis skrev:Då håller jag med fullständigt. Tror dock tyvärr som många påpekar att Norge har förutsättningar som Sverige inte har (ekonomiskt, Volvomässigt) för att kunnat genomföra det hela. Som jag förstår det verkar även Norge börja vackla kring subventioner?
Personligen, i mina egna naiva tankar, tycker jag inte att det ska behövas subventioner för övergång till elektrifierade transporter. Handlar snarare, som Musk är inne på att prissätta utsläpp på ett rimligt sätt. En kollega föreslog personliga utsläppsrätter, vilket skulle vara riktigt intressant och det som verkligen skulle få avtryck. Varje individ får X kg av diverse utsläpp att konsumera/år och kan antingen köpa/sälja beroende på hur mycket man använt. Tanken var riktad till bilar, men borde kunna appliceras på all konsumtion vare sig det är mat, fordon, boende etc. Hur detta skulle implementeras och fungera dels tekniskt men framförallt administrativt/juridiskt lämnar jag till någon annanMen i och med att större och större del av människors aktiviteter loggas bör de ju kunna extraheras i enlighet med Big Data hypen
Norge är ett bra exempel på att det är väldigt effektivt, så vi borde kunna vara överens om att subventioner/skattelättnader verkligen snabbt gör skillnad och är väldigt effektivt.Nemesis skrev:Personligen, i mina egna naiva tankar, tycker jag inte att det ska behövas subventioner för övergång till elektrifierade transporter.
I Applebutiken:Nemesis skrev:En kollega föreslog personliga utsläppsrätter, vilket skulle vara riktigt intressant och det som verkligen skulle få avtryck. Varje individ får X kg av diverse utsläpp att konsumera/år och kan antingen köpa/sälja beroende på hur mycket man använt.
Herr X skrev:I Applebutiken:
- Nej, du har dessvärre inte möjlighet att köpa den här iPhone 6S'en för jag ser här i datorn att du spenderat alla dina utsläppsrätter på en Volkswagen diesel-Passat som i efterhand upptaxerats 40 gånger. Faktum är att du inte har lov att köpa någonting alls de kommande fjorton åren.
Jag håller med dig om allt du skriver - men min poäng var inte att det skulle vara rimligt att Shell i efterhand ska tvingas betala för utsläpp som de inte förstod vidden av 1907, utan att den här okunskapen gjort att fossila bilar fått ett gigantiskt försprång. När vi nu vet vilka föroreningar som fossila bränslen faktiskt skapar, är det fullt rimligt att vi på olika sätt hjälper till att lyfta fram tekniker som inte har dessa problemen.Nemesis skrev:Om du hävdar att Shell ovetande om de problem de orsakade redan 1907 skulle beskattas för att "städa upp bajset" (hur man nu gör den kalkylen?), då borde väl elbilstillverkare betala för deras utsläpp och miljögifter i samma grad? Blir ännu mer oklart hur man räknar på det, men tänker på jordartsmetaller, litium etc som folk målat upp som miljöbovar, samt på energiåtgången i tillverkning. Antar att elbilen fortfarande skulle vinna, men oklart hur det skulle se ut. Man kan ju inte endast stirra sig blind på CO2 och eventuellt då och då NOx bara för att peka finger?
Har ingen aning om hur man ska lösa allt detta, men blir ju snabbt väldigt komplext om man ska räkna på total miljöpåverkan.
Herr X skrev:Det är verkligen inte ett orimligt krav att de som bajsar på golvet också städar upp efter sig - bara för att bajset är på husets övervåning där vi inte känner lukten av det, betyder ju inte det att bajset inte är där. En dag spricker golvet av tyngden, och då är det inte roligt att bo på entréplan
Too little, too late? Blir intressant att se vad de kommer upp medvigge50 skrev:Nu ska Volkswagen satsa mer på elbilar och även elbilar med längre räckvidd. Är nog extremt viktigt för de just nu.
http://www.greencarreports.com/news/110 ... el-scandal
En av deras nya elbilar som kanske är på väg
http://insideevs.com/volkswagen-next-ge ... gship-car/
Jag håller inte med. VW är/var världens största biltillverkare och har bara två små elektriska sk. compliance-bilar (eUp och eGolf) i sin produktportfölj.Bod skrev:Jag blev lite ledsen over att det var just VW som åkte dit. Tycker att det är det företag av de gamla biltillverkarna som satsat på mest elbilar. VW-koncernen har snart en elbil I varje storeleksklass. Var rädd att skandalen skulle stoppa den satsningen. Därför blir jag glad när jag ser att VW fortsätter sin satsning på elbilar och till och med verkar ge den utvecklingen mer fokus fragment.