När blir vi 50%?
Moderator: Redaktion
Re: När blir vi 50%?
Är också tvärtemot hybrider, de är det sämsta av två världar. Dels har de alldeles för kort räckvidd så att de måste laddas stup i kvarten eller köras på bensin. När de kör på bensin så drar de betydligt mer än motsvarade dieselbil, både pga vikten från batterier och elmotorer men också pga att de oftast är bensindrivna. Lustigt att de har fått lika mycket i bonus som rena elbilar...
Det rätta är att lägga straff skatter påför räkningen av bränsle så att elbilenibland effektivitet blir tydligare. Problemet är då de som på landsbygden som måste ha bil. Ett ordentligt glesbygdsstöd för inköp av elbilar kunde ju avhjälpa det, så att de får råd med en Model S.
Det rätta är att lägga straff skatter påför räkningen av bränsle så att elbilenibland effektivitet blir tydligare. Problemet är då de som på landsbygden som måste ha bil. Ett ordentligt glesbygdsstöd för inköp av elbilar kunde ju avhjälpa det, så att de får råd med en Model S.
Re: När blir vi 50%?
Vad sägs om att landsbygdsbor med bensinbil får köpa bensin till lite lägre kostnad? Typ en "motbok" för bensinbilister på landsbygden som gör att de får köpa X liter till reducerat pris.LarsL skrev:Ett ordentligt glesbygdsstöd för inköp av elbilar kunde ju avhjälpa det, så att de får råd med en Model S.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: När blir vi 50%?
Jag som har haft en laddhybrid delar inte alls skepsisen. Jag körde min till 90% på el. Till skillnad mot etanolbilarna finns det väldigt starka incitament (framförallt ekonomiska men även miljömässiga och komfortmässiga) för laddhybridägarna att köra så mycket det går på el, vilket också gör att det i större utsträckning blir så. När det gäller laddplatser så vettesjutton. På långresor bemödar man sig sällan annat än med destinationsladdning (vilket det är bra om så många som möjligt efterfrågar eftersom det leder till utbyggnad). I övrigt passar man såklart på att plugga in en laddhybrid så ofta man kan på köpcentrum och offentliga laddstationer, men det är ju vanlig enfasladdning det gäller, som det dels finns gott om, och som ärligt talat inte gör någon större nytta för de som har riktiga elbilar.
Jag tror laddhybrider kan göra mycket för miljöpåverkan genom att vara en viktig brygga. De är bilarna som låter folk som bara vill ha en bil och inte har råd med en Tesla ändå köra 100% eldrivet till vardags utan att behöva hyra en separat långfärdsbil. Jag ser ingen direkt framtid för dem på lite sikt, när det kommer gå att få renodlade elbilar med en fungerande räckvidd för samma pris som dagens laddhybrider, men just idag är de vettiga. Inte i så många år till dock.
(När det gäller service så var det inte dyrare på min laddhybrid än på motsvarande diesel - serviceintervall på 2000 mil eller ett år, kostade ungefär samma som för diesel.)
Jag tror laddhybrider kan göra mycket för miljöpåverkan genom att vara en viktig brygga. De är bilarna som låter folk som bara vill ha en bil och inte har råd med en Tesla ändå köra 100% eldrivet till vardags utan att behöva hyra en separat långfärdsbil. Jag ser ingen direkt framtid för dem på lite sikt, när det kommer gå att få renodlade elbilar med en fungerande räckvidd för samma pris som dagens laddhybrider, men just idag är de vettiga. Inte i så många år till dock.
(När det gäller service så var det inte dyrare på min laddhybrid än på motsvarande diesel - serviceintervall på 2000 mil eller ett år, kostade ungefär samma som för diesel.)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
När blir vi 50%?
Kan du garantera att resten av befolkningen också till 90 % skulle köra på el?danni skrev:Jag som har haft en laddhybrid delar inte alls skepsisen. Jag körde min till 90% på el.
Du tror inte att du skiljer dig på något sätt från resten av befolkningen när du gillade att köra på el så mycket att du sträckte dig långt ekonomiskt för att köpa en Tesla?
När det gäller service kräver en mer komplex bil mer service och mer reservdelar. Denna merkostnad kommer inte när bilen är helt ny, utan senare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: När blir vi 50%?
Om vi pratar storstad så tror jag laddhybrider är riktigt bra. De flesta bilresor jag gör är 15km eller mindre. 30km ToR (men då kan man oftast ladda på destinationen) och då bor jag i Enskede. Jag gick för skoj skull igenom min körjournal och inser att jag, av de 1600 mil jag kört sedan jag skaffade min bil, så är bara 700 mil långresor. Jag gissar att jag skulle klarat mig på el 50% av allt mitt resande förutsatt att hybrider kan rulla från Enskede till Arlanda minst. Med en V60 hybrid (som har 25km i realräckvidd) så hade jag klarat mig på el i cirka 1/3 av de mil jag rullat.
Bor man en bit utanför städerna är hybriden helt värdelös i min bok.
Bor man en bit utanför städerna är hybriden helt värdelös i min bok.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: När blir vi 50%?
Med sjunkande batteripriser så kommer rena batteribilar inom väldigt kort tid bli så prisvärda att det inte finns någon anledning att köpa en hybrid. Jag hade hållit med dig om det inte fanns några alternativ till hybrider inom överskådlig framtid.Remuz skrev:Om vi pratar storstad så tror jag laddhybrider är riktigt bra.
Det är bättre att köra en äldre bensinbil och skrota den om två år när Model 3 kommer, än att producera en helt ny bil som ska köras på bensin i ytterligare 13,2 år (även om du bara kör den på bensin till 50 %).
Bortsett från att den klimatmässiga kalkylen är sämre med en hybrid än en ren bensinare nu och sedan batteribil, så upptar hybriderna biltillverkarnas utvecklingsavdelningar istället för att se till att det är tillräckligt stor efterfrågan på rena batteribilar.
De enda som vinner på hybrider är biltillverkarna som kan kränga fossilmotorer längre än de annars hade kunnat, och de stora förlorarna är vi konsumenter och miljön.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: När blir vi 50%?
Klart att man inte kan garantera hur andra gör. Pratade med en biltillverkare och de sa att deras hybrider kördes ungefär 50% på el. Så hälften verkar köra som danni, resten bry sig inte. De som inte bry sig kommer ändå att vara sist att köpa elbil... Det är de som vill ändra sitt beteende som vi måste få över. Här kan en hybrid vara bra om man inte har råd att köpa en elbil eller att det inte är praktiskt för dem.Herr X skrev:Kan du garantera att resten av befolkningen också till 90 % skulle köra på el?danni skrev:Jag som har haft en laddhybrid delar inte alls skepsisen. Jag körde min till 90% på el.
Du tror inte att du skiljer dig på något sätt från resten av befolkningen när du gillade att köra på el så mycket att du sträckte dig långt ekonomiskt för att köpa en Tesla?
När det gäller service kräver en mer komplex bil mer service och mer reservdelar. Denna merkostnad kommer inte när bilen är helt ny, utan senare.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: När blir vi 50%?
Nej det förstår jag också, uttryckte mig klumpigt.Stefan skrev:Klart att man inte kan garantera hur andra gör.
Frågan är: tycker du att hybrider ska subventioneras? Är det riktigt att en hybrid får supermiljöbilspremie trots att många kör den på bensin, då den i praktiken blir sämre än motsvarande rena fossilbilar eftersom den sitter och drar runt på en parallell el-drivlina.Stefan skrev:Pratade med en biltillverkare och de sa att deras hybrider kördes ungefär 50% på el. Så hälften verkar köra som danni, resten bry sig inte.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: När blir vi 50%?
Hur många är det som köper en hybridbil och sen aldrig laddar den?
En hybrid är ju dyrare än motsvarande bensinbil, och kör man den helt på bensin så kostar väl de första 5 milen en 40-50 kr mer än om man hade kört den på el
Anledningen till att folk körde etanolbilarna på bensin va väl för att milkostnaden blev lägre då.
En hybrid är ju dyrare än motsvarande bensinbil, och kör man den helt på bensin så kostar väl de första 5 milen en 40-50 kr mer än om man hade kört den på el
Anledningen till att folk körde etanolbilarna på bensin va väl för att milkostnaden blev lägre då.
Senast redigerad av Hammar, redigerad totalt 1 gånger.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: När blir vi 50%?
Jag kan självklart inte garantera att resten av befolkningen kommer köra på el till 90%. Jag kan bara konstatera att incitamenten för att köra så mycket det går på el med en laddhybrid finns där. För den som kör många långsträckor blir en laddhybrid onödigt dyr och törstig (förutsatt att subventionerna inte är så stora att de lönar sig ändå). Jag skiljer mig såklart - jag visste att jag egentligen ville ha en Tesla redan när jag köpte min laddhybrid. Men jag har sett fler som skaffat laddhybrid och blivit bitna av elflugan, så att säga. Och de allra flesta människor har faktiskt körmönster som passar väldigt bra för en laddhybrid.Herr X skrev:Kan du garantera att resten av befolkningen också till 90 % skulle köra på el?danni skrev:Jag som har haft en laddhybrid delar inte alls skepsisen. Jag körde min till 90% på el.
Du tror inte att du skiljer dig på något sätt från resten av befolkningen när du gillade att köra på el så mycket att du sträckte dig långt ekonomiskt för att köpa en Tesla?
När det gäller service kräver en mer komplex bil mer service och mer reservdelar. Denna merkostnad kommer inte när bilen är helt ny, utan senare.
Jag tror som jag skrev att det är en extremt kortsiktig lösning, under en väldigt kort övergångsperiod. Men ur det perspektivet, här och nu, är de vettiga - särskilt som steget mellan laddhybrid och ren elbil kommer minska.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: När blir vi 50%?
Fattar inte hur du kan hålla på och snacka så mycket skit om laddhybrider. Hör hela tiden att det är dåligt för att man kan låta bli att köra på el, och framför allt att du är är sur för att någon laddhybrid ställt sig i vägen när du ville ladda. Inga speciellt bra argument än så länge i alla fall.
Om det nu va en långsam laddning, så är det väl inget att gnälla om.
Jag är väldigt tveksam till att folk köper denna bilen för att bara köra på bensin. Tror du folk är så pass dumma att dom betalar för en bil med 2 motorer och sen självmant väljer att köra på det dyrare alternativet av dom 2.
Jag håller helt med om att elbilar är bättre, men alla har inte råd att köpa en Tesla. Jag är ganska säker på att många som köper laddhybrider gärna sitt yttersta, precis dom danni, för att köra så mycket som möjligt på el.
Många som köper dessa gör det för att dom har ett intresse i elbilar och fattat att detta är framtiden, men av olika anledningar så finns det ingen elbil som passar deras ekonomi och körning idag. Tycker du att det då är bättre om dom köper en diesel från VW?
Om några år så kommer att vara annorlunda, men dom allra flesta kan inte vänta med att köpa en bil som kanske kommer om 2-3 år.
Om det nu va en långsam laddning, så är det väl inget att gnälla om.
Jag är väldigt tveksam till att folk köper denna bilen för att bara köra på bensin. Tror du folk är så pass dumma att dom betalar för en bil med 2 motorer och sen självmant väljer att köra på det dyrare alternativet av dom 2.
Jag håller helt med om att elbilar är bättre, men alla har inte råd att köpa en Tesla. Jag är ganska säker på att många som köper laddhybrider gärna sitt yttersta, precis dom danni, för att köra så mycket som möjligt på el.
Många som köper dessa gör det för att dom har ett intresse i elbilar och fattat att detta är framtiden, men av olika anledningar så finns det ingen elbil som passar deras ekonomi och körning idag. Tycker du att det då är bättre om dom köper en diesel från VW?
Om några år så kommer att vara annorlunda, men dom allra flesta kan inte vänta med att köpa en bil som kanske kommer om 2-3 år.
Re: När blir vi 50%?
Vi lånade en Outlander ett par dar på firman och noterade ett par saker.
Man behöver upp i mer än 50% el-drift om det ska vara nån idé överhuvudtaget helst rejält mer förstås. Till det problemet bidrar att även om långresor inte är så många så är de.... just det.... långa och utgör därför ganska många %
En bensinmotor måste bli helt genomvarm med jämna mellanrum annars kommer den inte att fungera bra efter ett tag. Alltså är det inte en bra lösning om man bara har korta resor heller i synnerhet inte om den startar bara en liten stund. Det är kanske i så fall möjligen bättre om den inte startar alls.
De två punkterna tillsammans gav ingen god prognos för en hybridbil tyckte många av oss. En är fortfarande intresserad av en Outlander, han bor på nära perfekt avstånd för bara el-drift. En köpte en Tesla. Resten har s.k. snål-Dieslar, ingen VW eller dess syskon dock. De med Dieslar följer dock utvecklingen och hoppas en hel del på Mod 3 och dess tänkbara konkurrenter.
Verkstaden är nog inte nödvändigtvis dyrare för en hybrid än en Tesla för de första fyra åren i alla fall.
Man behöver upp i mer än 50% el-drift om det ska vara nån idé överhuvudtaget helst rejält mer förstås. Till det problemet bidrar att även om långresor inte är så många så är de.... just det.... långa och utgör därför ganska många %
En bensinmotor måste bli helt genomvarm med jämna mellanrum annars kommer den inte att fungera bra efter ett tag. Alltså är det inte en bra lösning om man bara har korta resor heller i synnerhet inte om den startar bara en liten stund. Det är kanske i så fall möjligen bättre om den inte startar alls.
De två punkterna tillsammans gav ingen god prognos för en hybridbil tyckte många av oss. En är fortfarande intresserad av en Outlander, han bor på nära perfekt avstånd för bara el-drift. En köpte en Tesla. Resten har s.k. snål-Dieslar, ingen VW eller dess syskon dock. De med Dieslar följer dock utvecklingen och hoppas en hel del på Mod 3 och dess tänkbara konkurrenter.
Verkstaden är nog inte nödvändigtvis dyrare för en hybrid än en Tesla för de första fyra åren i alla fall.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: När blir vi 50%?
Jag menar att bensinbilar inte ska subventioneras, även om de har ett litet batteri som gör att man kan köra en liten skvätt på el.Martinen skrev:Fattar inte hur du kan hålla på och snacka så mycket skit om laddhybrider.
De får gärna finnas om de står på egna ben genom att finansiera sig själva, precis som andra bensinbilar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: När blir vi 50%?
Jag är en av de som tyvärr inte hade möjlighet att få ihop budgeten för en Tesla, men dock en V60 D5 TE.
Med tillbakablick på min körjounal har jag räknat på att jag kommer kunna köra mellan 50-70% på eldrift. Jag har räknat på ca 40km på el sommartid och 35km på el vintertid. Det här är siffror som verkar fullt möjliga enligt de ägare jag följt via Volvoforum. Vissa kommer t.o.m runt 45km på el sommartid.
Enda gången jag läst 25km är i recensioner då fossil-lobbande motorjournalister haft bilen en dag och troligen fulkört i "power"-läget hela dagen.
Jag kommer att ladda det absolut mesta hemma och på en av mina arbetsplatser. Nån enstaka gång kommer jag ha behov av (om jag ska få köra så mkt eldrift som möjligt) destinationsladdare "på stan".
Min förbrukning kommer helt klart att gå ner. Hur mycket återstår att se, eftersom jag kör lite för mycket resor över 5 mil för att vara den perfekta hybridägaren.
Att hybrider och elbilar på nått sätt ska vara "fiender" finner jag stötande. Det här är ett steg på vägen, och det steg jag just nu kunde ta istället för en ny ICE.
Jag kommer pusha för eluttag överallt jag åker.. Alla hotell och de flesta kunder jag har kommer att få frågan. Parkeringsgarage jag ofta besöker lika så. På vilket sätt bidrar jag med min hybrid till ett sämre utgångsläge för er med "riktiga" elbilar då?
Har för övrigt en T4F som privatbil och vi har inte tankat nått annat än etanol i den sen den köptes för ett år sen. Ingen bensin i den tanken inte!
supermiljöbilspremien (jag får troligen 40k då den kommer i nov) är en skapligt viktig del i min kalkyl för att det i slutänden inte ska bli så fasligt mkt dyrare än att köpa en diesel eller bensinare.
Jag tycker den borde ligga kvar på runt 40k för hybrider men minst fördubblar för rena elbilar.
Med tillbakablick på min körjounal har jag räknat på att jag kommer kunna köra mellan 50-70% på eldrift. Jag har räknat på ca 40km på el sommartid och 35km på el vintertid. Det här är siffror som verkar fullt möjliga enligt de ägare jag följt via Volvoforum. Vissa kommer t.o.m runt 45km på el sommartid.
Enda gången jag läst 25km är i recensioner då fossil-lobbande motorjournalister haft bilen en dag och troligen fulkört i "power"-läget hela dagen.
Jag kommer att ladda det absolut mesta hemma och på en av mina arbetsplatser. Nån enstaka gång kommer jag ha behov av (om jag ska få köra så mkt eldrift som möjligt) destinationsladdare "på stan".
Min förbrukning kommer helt klart att gå ner. Hur mycket återstår att se, eftersom jag kör lite för mycket resor över 5 mil för att vara den perfekta hybridägaren.
Att hybrider och elbilar på nått sätt ska vara "fiender" finner jag stötande. Det här är ett steg på vägen, och det steg jag just nu kunde ta istället för en ny ICE.
Jag kommer pusha för eluttag överallt jag åker.. Alla hotell och de flesta kunder jag har kommer att få frågan. Parkeringsgarage jag ofta besöker lika så. På vilket sätt bidrar jag med min hybrid till ett sämre utgångsläge för er med "riktiga" elbilar då?
Har för övrigt en T4F som privatbil och vi har inte tankat nått annat än etanol i den sen den köptes för ett år sen. Ingen bensin i den tanken inte!
supermiljöbilspremien (jag får troligen 40k då den kommer i nov) är en skapligt viktig del i min kalkyl för att det i slutänden inte ska bli så fasligt mkt dyrare än att köpa en diesel eller bensinare.
Jag tycker den borde ligga kvar på runt 40k för hybrider men minst fördubblar för rena elbilar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: När blir vi 50%?
Ett av grundproblemen är ju hur digital premien är uppbyggd. Idealt skulle man ju gärna se att den berodde på faktiskt körmönster, även om det blir svårt att få till
ett alternativ är att chockhöja avgifter på fossila bränslen utifrån co2 utsläpp.
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Re: När blir vi 50%?
Skatter och subventioner skall användas så att man får till förändring (eller bidrar till de offentliga utgifterna). Så straffskatt på hybrider är jag emot, subventioner kan jag tycka är okej om rena elbilar får mer. Snåla diesel eller bensinare tycker jag inte skall ha några subventioner. För hybrider så hade det varit bra om "staten" kunde mäta förbrukningen i varje bil och man fick subvention efter hur man kör...Herr X skrev:Nej det förstår jag också, uttryckte mig klumpigt.Stefan skrev:Klart att man inte kan garantera hur andra gör.
Frågan är: tycker du att hybrider ska subventioneras? Är det riktigt att en hybrid får supermiljöbilspremie trots att många kör den på bensin, då den i praktiken blir sämre än motsvarande rena fossilbilar eftersom den sitter och drar runt på en parallell el-drivlina.Stefan skrev:Pratade med en biltillverkare och de sa att deras hybrider kördes ungefär 50% på el. Så hälften verkar köra som danni, resten bry sig inte.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: När blir vi 50%?
Subvention för att inte köra i så fall, lite som att låta bilen ligga i träda? Det ligger ju knappast någon samhällsnytta i att folk kör på el. Det är ju i slutändan inte bra det heller, det är ju bara mycket mindre dåligt, så att betala folk för att de kör tycker jag inte är rimligt.Stefan skrev:Skatter och subventioner skall användas så att man får till förändring (eller bidrar till de offentliga utgifterna). Så straffskatt på hybrider är jag emot, subventioner kan jag tycka är okej om rena elbilar får mer. Snåla diesel eller bensinare tycker jag inte skall ha några subventioner. För hybrider så hade det varit bra om "staten" kunde mäta förbrukningen i varje bil och man fick subvention efter hur man kör...
Snåla fordon betalar ju mindre skatt än törstiga helt enkelt genom att de betalar mindre bränsleskatt, och om man kunde sätta bränsleskatten till en nivå så att man betalar för den skada man gör med utsläppen vore det bra. Men att komma fram till den nivån är i princip omöjligt, så istället får man höfta fram en nivå som är politiskt möjlig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: När blir vi 50%?
Samhällsnytta kan ju defineras på många sätt. Att köra på el ger bättre samhällsnytta enligt mig om man jämnför med nuvarande förhållande. Det blir en renare luft och en tystare miljö. Att ge bidrag till att inte köra är som att säga att vi skall flytta oss 100 år tillbaks. Håller med dig att ju mindre bidrag desto bättre, men bidrag är ett verktyg att få till förändring.bylund skrev:Subvention för att inte köra i så fall, lite som att låta bilen ligga i träda? Det ligger ju knappast någon samhällsnytta i att folk kör på el. Det är ju i slutändan inte bra det heller, det är ju bara mycket mindre dåligt, så att betala folk för att de kör tycker jag inte är rimligt.Stefan skrev:Skatter och subventioner skall användas så att man får till förändring (eller bidrar till de offentliga utgifterna). Så straffskatt på hybrider är jag emot, subventioner kan jag tycka är okej om rena elbilar får mer. Snåla diesel eller bensinare tycker jag inte skall ha några subventioner. För hybrider så hade det varit bra om "staten" kunde mäta förbrukningen i varje bil och man fick subvention efter hur man kör...
Håller med, dock hade jag set att våra politiker jobbade lite bättre inom detta område och jobbade med en helhet som jag saknar. Det är inte bara att sätta rätt skatt på förbrukningen utan och så att stimulera så att man får alternativ.bylund skrev:Snåla fordon betalar ju mindre skatt än törstiga helt enkelt genom att de betalar mindre bränsleskatt, och om man kunde sätta bränsleskatten till en nivå så att man betalar för den skada man gör med utsläppen vore det bra. Men att komma fram till den nivån är i princip omöjligt, så istället får man höfta fram en nivå som är politiskt möjlig.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids