När blir vi 50%?
Moderator: Redaktion
När blir vi 50%?
Jag började fundera på hur närmaste åren kommer se ut när det gäller allmänhetens övergång till elbilar. När tror ni att nybilsförsäljningen (av personbilar) i Sverige tangerar 50% för batteri-elbilar?
Dagens nyhet om batteriprisets utveckling är intressant i sammanhanget (om någon inte läst den än, gör det).
Dagens nyhet om batteriprisets utveckling är intressant i sammanhanget (om någon inte läst den än, gör det).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: När blir vi 50%?
Skulle tro om drygt 10 år. Det är väl som med mycket annat nytt; det tar längre tid än man tror innan det slår igenom men när det väl gör det så går det snabbare än vad alla trodde.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: När blir vi 50%?
Jag är redan där.. 50% av bilarna jag köpt i år är elbilar.
En Tesla och en passat gas-bil
En Tesla och en passat gas-bil
Re: När blir vi 50%?
+1Martinen skrev:Jag är redan där.. 50% av bilarna jag köpt i år är elbilar.
En Tesla och en passat gas-bil
Re: När blir vi 50%?
Jag lider med dig. Andra har bara elbilar i garaget och har köpt 100 % av dem i år.Martinen skrev:50% av bilarna jag köpt i år är elbilar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: När blir vi 50%?
En gammal film, 3:18 in i filmen så säger CVK att 2020 kommer 8 av 10 nya bilar som säljs att vara elbilar (lite överentusiastisk över tesla kanske?)
Han kanske får rätt.
50% kanske är rimligt ändå, men det beror ju på hur stor volym av batterier som tillverkas i världen och ifall vi i sverige kan köpa en oproportionerligt stor andel av dom.
Norge definitivt, dom har ju ett rejält försprång.
Han kanske får rätt.
50% kanske är rimligt ändå, men det beror ju på hur stor volym av batterier som tillverkas i världen och ifall vi i sverige kan köpa en oproportionerligt stor andel av dom.
Norge definitivt, dom har ju ett rejält försprång.
Senast redigerad av mickeisol, redigerad totalt 1 gånger.
Re: När blir vi 50%?
för min del 100%Martinen skrev:Jag är redan där.. 50% av bilarna jag köpt i år är elbilar.
En Tesla och en passat gas-bil
Bara en Tesla Roadster är köpt i år
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: När blir vi 50%?
Ja men det är väl bara ca 17% om man räknar totalen.Stefan T skrev:för min del 100%Martinen skrev:Jag är redan där.. 50% av bilarna jag köpt i år är elbilar.
En Tesla och en passat gas-bil
Bara en Tesla Roadster är köpt i år
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5494
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: När blir vi 50%?
Håller vi oss till trådstarten som handlar om "Nybilsförsäljning" så blir det nog 0% för Stefan TMartinen skrev:Ja men det är väl bara ca 17% om man räknar totalen.Stefan T skrev:för min del 100%Martinen skrev:Jag är redan där.. 50% av bilarna jag köpt i år är elbilar.
En Tesla och en passat gas-bil
Bara en Tesla Roadster är köpt i år
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: När blir vi 50%?
Jag vill också Kan inte fusk VW ta tillbaka sin skitbil så jag kan skaffa en riktig jag med!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: När blir vi 50%?
Jag har sedan något år sagt att pendlingstrafiken kommer domineras av elbilar 2025. Vilket kanske visar sig vara en väl försiktig gissning då jag menade över 50%.
Re: När blir vi 50%?
2 röster på "aldrig". Vad tusan, har vi elbilsskeptiker i leden?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: När blir vi 50%?
2 röster är straxt under 4%, vilket nog är lika många som kommer att köpa Toyotas bränslecellsbilar.Surfaren skrev:2 röster på "aldrig". Vad tusan, har vi elbilsskeptiker i leden?
Re: När blir vi 50%?
Tror inte dom kommer sälja så många som 4 %.Hammar skrev:2 röster är straxt under 4%, vilket nog är lika många som kommer att köpa Toyotas bränslecellsbilar.Surfaren skrev:2 röster på "aldrig". Vad tusan, har vi elbilsskeptiker i leden?
Jag tror att 2 st är närmre verkligheten .
Alltså inte 2 %. Utan 2 bilar.
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: När blir vi 50%?
Haha, det vore nåt för Toyotachefen att berätta för barnbarnenMartinen skrev:Jag tror att 2 st är närmre verkligheten .
Alltså inte 2 %. Utan 2 bilar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: När blir vi 50%?
Surfaren skrev:Haha, det vore nåt för Toyotachefen att berätta för barnbarnenMartinen skrev:Jag tror att 2 st är närmre verkligheten .
Alltså inte 2 %. Utan 2 bilar.
Toyota CEO skrev:Listen kids! When I was your age we tried to launch a vehicle that ran on hydrogen, that's right, hydrogen. The main purpose of this car was to help mankind steer away from fossil fuels and towards renewable sources. The problem was that the only way to get hydrogen without spending ridiculously more energy creating it than you got out was to get it from natural gas which as you know is a fossil fuel source. If that wasn't enough the gas stations was so complex that the cost of building one was significantly higher than a regular petrol station. The station could only fill a handful of cars each day to a maximum of half tank each. In the end we only sold two of these cars and stopped production. Learn from my mistake kids, stick to pure EVs
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: När blir vi 50%?
Jag tror det beror på om Volvo får upp ögonen för elbilsproduktion. Innan dess kommer vi konstant vara försiktiga i den utlovade gröna skatteväxlingen. Det är alltid förmånsbilarna som kommer först, då med kraftigt subventionerat förmånsvärde. Sverige är försiktiga i sin subvention då man inte vill skapa arbetslöshet i Göteborg.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: När blir vi 50%?
Mycket optimism här, vilket ju är trevligt. Hade det gällt laddbara bilar, det vill säga inklusive laddhybrider, så hade vi nog kunnat nå 50% nybilsförsäljning inom en ganska snar framtid (inom 10-15 år). 50% nyförsäljning av rena elbilar kan dröja ett tag, speciellt om vi ska ha Volvo med på tåget.
Men 50% laddbara bilar är inte fy skam det heller även om en stor del kommer att vara laddhybrider. Kombinera det med den snabba ökningen av biodrivmedel så kommer vi snabbt komma långt inom både globala utsläpp och lokala utsläpp i stadsmiljö.
Men 50% laddbara bilar är inte fy skam det heller även om en stor del kommer att vara laddhybrider. Kombinera det med den snabba ökningen av biodrivmedel så kommer vi snabbt komma långt inom både globala utsläpp och lokala utsläpp i stadsmiljö.
Re: När blir vi 50%?
Hybrider är uselt. Med sina pyttesmå batterier behöver de ladda hela tiden och blockerar laddplatser för oss som verkligen behöver ladda.Micke skrev:Men 50% laddbara bilar är inte fy skam det heller även om en stor del kommer att vara laddhybrider.
Hoppas att hybrider straffbeskattas bort.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: När blir vi 50%?
Håller inte med, hybrider är ett nödvändigt ont föratt få igång utbyggnad av laddinfrastruktur när vi har regeringar som inte helhjärtat visar vägen framåt för elbilar. Hybrider bidrar också till en bättre miljö jämnfört med rena fossilbilar. Det kommer också att bidra med en mjukare övergång för verkstäderna mot en ren elbilspark, då verkstäderna kommer att fortfarande att behövas för att serva de komplexa hydriderna. Vi sparar både arbetstillfällen och skattepengar under övergångsperioden.Herr X skrev:Hybrider är uselt. Med sina pyttesmå batterier behöver de ladda hela tiden och blockerar laddplatser för oss som verkligen behöver ladda.Micke skrev:Men 50% laddbara bilar är inte fy skam det heller även om en stor del kommer att vara laddhybrider.
Hoppas att hybrider straffbeskattas bort.
Missförstå nu inte detta. Jag är 100% för elbilar och vill ha en snabb övergång.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: När blir vi 50%?
Hybrider är biltillverkarnas våta dröm. VW skrattar hela vägen till banken när bilköparna betalar för dubbla drivlinor som behöver service. Perfekt för de bilköpare som tyckte att de betalade för lite för service på sin bil tidigare!Stefan skrev:Håller inte med, hybrider är ett nödvändigt ont föratt få igång utbyggnad av laddinfrastruktur när vi har regeringar som inte helhjärtat visar vägen framåt för elbilar. Hybrider bidrar också till en bättre miljö jämnfört med rena fossilbilar. Det kommer också att bidra med en mjukare övergång för verkstäderna mot en ren elbilspark, då verkstäderna kommer att fortfarande att behövas för att serva de komplexa hydriderna. Vi sparar både arbetstillfällen och skattepengar under övergångsperioden.
Och så har du ju förstås aspekten att hybriderna med sina mikroskopiska batterier blockerar laddarna för oss andra som köper ordentliga bilar och verkligen behöver kunna ladda, och därmed saboterar marknaden för rena elbilar. Nej, hybrider har ingenting på marknaden att göra - med en miljard fossilbilar som rullar på vägarna världen över så spelar ett par hybrider ingen roll. De som inte har råd med en ren elbil innan priserna gör att man kan räkna hem köpet, får helt sonika fortsätta att köra runt i en snåldiesel (enligt DN's bilrecensents modell) - utsläppen där är ju ändå marginella (enligt exempelvis VW).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: När blir vi 50%?
Vi har ju redan konstaterat att hybrider är en gateway drug som förr eller senare leder till tyngre droger. till slut står man där och kör på el helt och hållit.
Vissa människor fattar inte hur bra det förrän dom får prova lite i verkligheten. För en som kör 5 mil om dagen men en gång per månad behöver köra längre körningar, så är hybriden en ok lösning.
Då kör man på el dagligen och har ändå möjlighet till längre körningar.
Vissa människor fattar inte hur bra det förrän dom får prova lite i verkligheten. För en som kör 5 mil om dagen men en gång per månad behöver köra längre körningar, så är hybriden en ok lösning.
Då kör man på el dagligen och har ändå möjlighet till längre körningar.
När blir vi 50%?
En person som kör 5 mil om dagen måste fortfarande orka ladda. Etanolbilarna som subventionerades för ett tiotal år sedan fortsatte ju att köra på bensin. Den fällan går man ju bara i en gång, eller tänker du att de som ropar "vargen kommer" denna gången verkligen kommer köra på el?Martinen skrev:Vi har ju redan konstaterat att hybrider är en gateway drug som förr eller senare leder till tyngre droger. till slut står man där och kör på el helt och hållit.
Vissa människor fattar inte hur bra det förrän dom får prova lite i verkligheten. För en som kör 5 mil om dagen men en gång per månad behöver köra längre körningar, så är hybriden en ok lösning.
Då kör man på el dagligen och har ändå möjlighet till längre körningar.
Nej, hybrider är kassa och har ingenting på marknaden att göra. Elbilar kommer slå med dunder och bång av sig självt om några år, på grund av det sjunkande batteripriset (se bl.a. Tibors artikel). Hybrider kommer inte ha bidragit någonting till batteribilars förestående marknadsdominans - det enda de kommer att bidra med är att spärra laddstationerna och laddstolparna för oss som verkligen behöver dem, och därmed fungera som effektiva käppar i hjulen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: När blir vi 50%?
Jag är kluven när det gäller laddhybrider. Precis som Herr X skriver så dras det med onödigt hög komplexitet (pga dubbla system) och därmed mer som kan gå sönder. Ytterligare problem är att dubbla drivlinor tar plats vilket leder till mindre lastutrymmen (se Volvo V60, en av anledningarna till att jag inte hoppade på det tåget) för att inte tala om mer vikt.
Att vi får problem med att laddhybrider ockuperar laddplatser kan jag inte uttala mig om men det känns som om man köper en laddhybrid så har man någon form av laddning hemma och laddar nog mest där. Att ladda under en långresa för att få några fjuttiga mil på el och resten på fossilt känns onödigt, man måste ju vänta.
Ser hellre en del laddhybrider på vägarna om dessa annars hade vart rena fossilbilar. När priserna för riktiga elbilar med bra räckvidd understiger laddhybriderna är jag dock på Herr X spår att vi skall straffskatta bort dem men tills dess bör de beskattas som vanliga fossilbilar och vinsten skall ligga i lägre förbrukning. Vi kan ju inte garantera att en som köpt laddhybrid kommer köra en endaste mil på el och är då inte det minsta miljövänlig.
Att vi får problem med att laddhybrider ockuperar laddplatser kan jag inte uttala mig om men det känns som om man köper en laddhybrid så har man någon form av laddning hemma och laddar nog mest där. Att ladda under en långresa för att få några fjuttiga mil på el och resten på fossilt känns onödigt, man måste ju vänta.
Ser hellre en del laddhybrider på vägarna om dessa annars hade vart rena fossilbilar. När priserna för riktiga elbilar med bra räckvidd understiger laddhybriderna är jag dock på Herr X spår att vi skall straffskatta bort dem men tills dess bör de beskattas som vanliga fossilbilar och vinsten skall ligga i lägre förbrukning. Vi kan ju inte garantera att en som köpt laddhybrid kommer köra en endaste mil på el och är då inte det minsta miljövänlig.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: När blir vi 50%?
Okej, jag menar också att elhybrider ska ha samma skatt som bensinbilar. Om de ska säljas så ska det vara på egna premisser - absolut inga subventioner eller skattelättnader för sådana, eftersom erfarenheten visar att subventionerade etanolbilar körde på bensin.chpaulin skrev:Ser hellre en del laddhybrider på vägarna om dessa annars hade vart rena fossilbilar. När priserna för riktiga elbilar med bra räckvidd understiger laddhybriderna är jag dock på Herr X spår att vi skall straffskatta bort dem men tills dess bör de beskattas som vanliga fossilbilar och vinsten skall ligga i lägre förbrukning. Vi kan ju inte garantera att en som köpt laddhybrid kommer köra en endaste mil på el och är då inte det minsta miljövänlig.
For the record så menade inte jag att hybriderna blockerar snabbladdarstationerna idag utan destinationsladdarna. Jag har stått ett par gånger på Heden i Göteborg där det finns några fjuttiga 16A shuko. De platserna är belamrade av hybrider - ofta har de varit helt fullt av hybrider där. De fyller sina små batterier på några timmar, men står där hela dagen (eftersom folk är på jobbet), och blockerar effektivt platserna (utan att använda dem större delen av tiden) för oss elbilister.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.