Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Nilp skrev:
nek0 skrev:
Nilp skrev:
nek0 skrev:
nek0 skrev:
Självklart är det så , men i mitt fall är det så att jag sover hos mina vänner och där har jag ingen möjlighet att ladda.
Sedan är det princip fråga också. Först ska jag köpa en bil som kostar dubbelt så mycket som bilen jag redan har, sedan ska den inte motsvara i de prestandan som är viktiga för mig och så ska ja betala dubbelt för driften. Varför ska jag göra det?
Det är ju du själv som väljer att ladda allt via Ionity i ditt exempel även ifall det finns mängder med konkurrenter plus att det är dumt att inte nyttja destinationsladdning vilket kan vara möjligt hos dina bekantar också fast du inte vet om det.

Och gratis :)
Bara så du vet så kan inte alla bli komiker. Du är en av dom, inte rolig alls .
Får be om ursäkt, det var ganska drygt. :)

Men kände att du målar in dig i ett hörn när du skriver att Ionity är enda alternativet för laddning trots att det finns flertalet alternativ, som helst inte ska kosta någonting för dig (vem ska betala då?). Du ska bo hos vänner på resan, antar ( kanske felaktigt) att du bor gratis? Och det går absolut inte att ladda där heller. Även om det är långsam AC laddning hinner du ladda rätt mycket över natten. Blir i min mening ett väldigt krystat scenario.
Ja vi brukar bo hos varandra .Jag stannar hos de några dagar för att umgås med dom inte för att övernatta. Lite svårt med laddning för att bilen står ca 50 meter från huset och dom bor på fjärde våningen. Har aldrig sagt att det ska vara gratis. Det får inte kosta mer än avgasbilen. Bara för att jag ska kunna ladda bilen hemma gratis tycker inte jag att Ionity eller någon ska råna mig när jag måste ladda på resan. Tänk om staten skulle tänka som Ionity och höjer förmånsvärdet på elbilarna så det kostar dubbelt jämfört med avgasbilarna. Hur många tycker du skulle köpa en elbil i Sverige?
Kan garantera dig att inte ens 10% av forums medlemmar skulle göra det.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

nek0 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag har aldrig destinationsladdat i Tyskland. Det beror såklart på vart man åker, men i mitt fall är det alltid snabbladdning som gäller. Det är väldigt glest mellan typ2-stolparna och de få som finns kräver ofta ett abonnemang hos någon lokal bysmed, typ. Eller så är det tidsbegränsad parkering vilket ju inte funkar när man vill stå där hela natten. Jag skulle precis som nek0 räkna med snabbladdning hela vägen. Skulle det råka finnas möjlighet till destinationsladdning nånstans är det bara bonus.
Redan 2016 tyckte jag det var rätt vanligt med möjlighet att ladda på hotell och liknande. Hade inga som helst problem att hitta destinationsladdning då. Känns inte optimalt att åka till snabbladdare och vänta på laddning när man istället kan ladda bilen när man sover.
Självklart är det så , men i mitt fall är det så att jag sover hos mina vänner och där har jag ingen möjlighet att ladda.
Sedan är det princip fråga också. Först ska jag köpa en bil som kostar dubbelt så mycket som bilen jag redan har, sedan ska den inte motsvara i de prestandan som är viktiga för mig och så ska ja betala dubbelt för driften. Varför ska jag göra det?
För miljöns skull kanske?
Jo det där med miljö är ganska roligt. Tror att jag gör mer för miljön än många här på forumet som skryter med sina bilinköp för miljöns skull.
Jag försökte bara ge dig ett gångbart argument, vilket ibland kan behövs när man vill köpa något extra dyrt.
Men har man redan bestämt sig så är det inte så lätt att se möjligheterna. Att vädra ditt förakt mot Teslaägare gör du lämpligast på ett annat forum.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Swede1

Inlägg av Swede1 »

https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817

Ionity försvarar priset 8,7 kr / kwh.

Samtidigt kan Mercedes erbjuda 3,10 kr/kwh, ganska nära Tesla.

Tesla är helt öppet för andra tillverkare, men ingen har hängt på än så länge, ska Volvo bli först att köpa in sig i Teslas laddnätverk?

Ionity börjar redan sänka priset är min uppfattning, pga Klagomål och Teslas pris på 2,5 kr/kwh. Får se hur styvnackade Ionity är. VW kanske har kwh pris under 3 kr för ID3, borde vara billigare med volymmärke, eller hur tänker de?
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

nek0 skrev:
Nej tänker inte betala 18000:- eller 6930:- med min diesel kostar resan 7000:- . Jag skrev att jag inte åker ner varje år och då är det inte så smart med abonnemang. Hoppas det stabiliseras lite innan jag skaffar elbil
Resan kostar även drygt ett ton koldioxid om du tar dieseln, i tillägg till de 7000 kr du nämner.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Nicke Nyfiken skrev:
nek0 skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag har aldrig destinationsladdat i Tyskland. Det beror såklart på vart man åker, men i mitt fall är det alltid snabbladdning som gäller. Det är väldigt glest mellan typ2-stolparna och de få som finns kräver ofta ett abonnemang hos någon lokal bysmed, typ. Eller så är det tidsbegränsad parkering vilket ju inte funkar när man vill stå där hela natten. Jag skulle precis som nek0 räkna med snabbladdning hela vägen. Skulle det råka finnas möjlighet till destinationsladdning nånstans är det bara bonus.
Redan 2016 tyckte jag det var rätt vanligt med möjlighet att ladda på hotell och liknande. Hade inga som helst problem att hitta destinationsladdning då. Känns inte optimalt att åka till snabbladdare och vänta på laddning när man istället kan ladda bilen när man sover.
Jo det där med miljö är ganska roligt. Tror att jag gör mer för miljön än många här på forumet som skryter med sina bilinköp för miljöns skull.
Jag försökte bara ge dig ett gångbart argument, vilket ibland kan behövs när man vill köpa något extra dyrt.
Men har man redan bestämt sig så är det inte så lätt att se möjligheterna. Att vädra ditt förakt mot Teslaägare gör du lämpligast på ett annat forum.
Nej du någon gångbart argument för självbedrägeri behöver jag inte. Har ingen elbil och kommer säkert inte köpa någon i år men har installerat solceller och bil laddare. Här snackar vi om prissättningen hos Ionity och ni envisas med att hitta alternativ. Alternativa laddare hittar jag själv det är inga problem .
Om jag laddar hos mina vänner,eller köper en Tesla blir det billigare för dom som inte kan ladda hos Tesla eller mina vänner?Vad det gäller föraktet mot Teslaägare så har du fel uppfattning. Att prata om miljön som anledningen varför man köper en Tesla är i de flesta fallen här på forumet rent skitsnack. Hur många här äger sina Tesla bilar privat. Hade man köpt en om man inte kunde spara pengar på att köra en häftig bil? Inte många.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Det är ju du själv som väljer att ladda allt via Ionity i ditt exempel även ifall det finns mängder med konkurrenter plus att det är dumt att inte nyttja destinationsladdning vilket kan vara möjligt hos dina bekantar också fast du inte vet om det.

Vilka prestanda är viktiga för dig? Att bita fast vid att bilen måste snabbladdas på Ionity för all körning är ju ungefär som att säga att bensin kostar 265:- litern för man måste köpa den på Bauhaus... https://www.bauhaus.se/bensin-gripen-kemisk-ren-125-ml

Det finns en handfull snabbladdare som inte är IONITY eller teslas. Det är rent ocker av IONITY med deras prissättning o det får verkligen folk att tveka till elbil om man inte kan använda sin elbil på semestern utan att bli skinnad eller att det ska ta enormt mycket tid att ladda.

Jag kan inte fatta att en del här verkar tycka det är ok med IONITY prissättning?
Men jag tror det kommer bli jäkligt tomt på IONITY laddplatser samt många som funderar på elbil kommer verkligen tänka en gång till.
Jag har inget ändamål att få fler att köra elbil i Sverige för det kommer garanterat bara ta bort alla dom fina villkor som man har idag.
Någonstans dom verkligen behöver elbilar är Bangkok, där är luften rent bedrövlig o ruskigt dålig. Med tanke på alla soltimmar så skulle solpaneler ge mer el än vad som behövs för att driva elbilar.
Jag har aldrig åkt bil så billigt som jag gör med min tesla.

Själv tycker jag det är perfekt med IONITY prissättning det kommer försena minska flödet till elbilar. Jag har aldrig o kommer aldrig använda IONITY så det berör mig nada. Deras prissättning är rent av positiv för mig.
Däremot så måste BMW, Vw o Audis försäljare slita sitt hår ang IONITY prissättning, eller är dom nöjda o kör vidare med laddhybrider bara.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Om dina bekantar bor i villa och inte i tätort så kan de troligen bistå med laddning, bor de i stället i tätort finns det troligen laddmöjlighet i närheten!
Varför är ni alla så säkra på att det går att destinationsladda överallt och att Nek0 har fel? Har har exakt samma problem som han, vilket jag beskrev ovan, och nej, det går inte att destinationsladda överallt. Mina bekanta som jag brukar hälsa på i Tyskland bor i lägenhet, de har inte ens ett eget garage och absolut ingen laddmöjlighet. I stan finns det fyra typ2-stolpar. En tillhör kommunen och den är inte tilgänglig för allmänheten. En står på en parkering till en livsmedelsbutik, men den parkeringen har bommar och stängs efter kl 20:00 på kvällen. Där får man inte parkera på natten. De andra två stolparna står i ett industriområde. Det finns inte ett enda hotell med laddmöjlighet. Jag har frågat en gång, och då drog de fram en 230V-sladd. Lång så in i bänken och inte särskilt förtroendeingivande. Jag drog alltså ner laddeffekten för att inte elda upp halva stan, och på morgonen hade jag tjänat 5 mil eller nåt. Det kan lika väl kvitta.
Nej, jag vill också ha tillgång till snabbladdning när jag reser. Allt annat känns för osäkert. Sen behöver det ju inte vara Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Snap02 skrev:
Däremot så måste BMW, Vw o Audis försäljare slita sitt hår ang IONITY prissättning, eller är dom nöjda o kör vidare med laddhybrider bara.
Nja, jag pratade med min Audi-säljare så sent som igår och han var inte nöjd kan jag säga. Han sa samma sak, hur ska jag sälja elbilar när det är mycket billigare att ta en dieselbil på långresa? Däremot så trodde han (eller hoppades) att det är ett övergående problem och att ionity så småningom måste anpassa sina priser till verkligheten.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Vad tror ni om Mercedes prissättning på 3,1 kr/kwh på Ionity?

https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... va-6985817

8,7 kr per kwh krävs för att överleva? Hur kan då Tesla ta 2,5 kr / kwh?

Andra operatörer tar mellan 3-5 kr / kwh, hur kan de överleva?

Näe, priset är för att skrämma bort de som inte har abonnemang eller rätt märke på elbil.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Snap02 skrev:
]

Det finns en handfull snabbladdare som inte är IONITY eller teslas. Det är rent ocker av IONITY med deras prissättning o det får verkligen folk att tveka till elbil om man inte kan använda sin elbil på semestern utan att bli skinnad eller att det ska ta enormt mycket tid att ladda.

Jag kan inte fatta att en del här verkar tycka det är ok med IONITY prissättning?
Men jag tror det kommer bli jäkligt tomt på IONITY laddplatser samt många som funderar på elbil kommer verkligen tänka en gång till.
Jag har inget ändamål att få fler att köra elbil i Sverige för det kommer garanterat bara ta bort alla dom fina villkor som man har idag.
Någonstans dom verkligen behöver elbilar är Bangkok, där är luften rent bedrövlig o ruskigt dålig. Med tanke på alla soltimmar så skulle solpaneler ge mer el än vad som behövs för att driva elbilar.
Jag har aldrig åkt bil så billigt som jag gör med min tesla.

Själv tycker jag det är perfekt med IONITY prissättning det kommer försena minska flödet till elbilar. Jag har aldrig o kommer aldrig använda IONITY så det berör mig nada. Deras prissättning är rent av positiv för mig.
Det är inte Sverige vi pratar här, Ionity agerar ju på hela den Europeiska marknaden. Den enda som talar positivt om Ionitys prissättning i denna tråd verkar vara du, ingen annan försvarar den utan pekar på konkurrenter och alternativ som finns. Till exempel så kan som sagt var laddning vid Ionitys laddare i en effekt på 150 kW ta mycket längre tid än långsam laddning på en destinationsladdare.

När det kommer till solceller som ger el så är ju problemet med Ionity att de valt att installera laddare som ska kunna ladda i 350 kW. Detta gör laddarna mycket dyrare och för att solceller skulle kunna leverera effekt för tex 4 laddare den soligaste dagen som finns så skulle det behövas solceller över en yta på ca 7 000 kvadratmeter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Om dina bekantar bor i villa och inte i tätort så kan de troligen bistå med laddning, bor de i stället i tätort finns det troligen laddmöjlighet i närheten!
Varför är ni alla så säkra på att det går att destinationsladda överallt och att Nek0 har fel? Har har exakt samma problem som han, vilket jag beskrev ovan, och nej, det går inte att destinationsladda överallt. Mina bekanta som jag brukar hälsa på i Tyskland bor i lägenhet, de har inte ens ett eget garage och absolut ingen laddmöjlighet. I stan finns det fyra typ2-stolpar. En tillhör kommunen och den är inte tilgänglig för allmänheten. En står på en parkering till en livsmedelsbutik, men den parkeringen har bommar och stängs efter kl 20:00 på kvällen. Där får man inte parkera på natten. De andra två stolparna står i ett industriområde. Det finns inte ett enda hotell med laddmöjlighet. Jag har frågat en gång, och då drog de fram en 230V-sladd. Lång så in i bänken och inte särskilt förtroendeingivande. Jag drog alltså ner laddeffekten för att inte elda upp halva stan, och på morgonen hade jag tjänat 5 mil eller nåt. Det kan lika väl kvitta.
Nej, jag vill också ha tillgång till snabbladdning när jag reser. Allt annat känns för osäkert. Sen behöver det ju inte vara Ionity.
Jag skriver inte att det självklart finns destinationsladdare men de är inte alls så ovanliga som en del tror. Även ifall Tyskland har varit lite motvals mot elbilar så finns det gått om destinationsladdare och själv har jag aldrig haft problem att hitta laddning på hotell när jag kört igenom Tyskland.

Håller man på att resa är snabbladdare ett självklart val men när man parkerar bilen en längre stund är användningen av destinationsladdare sannolikt snabbare laddning än att köra omväg till en snabbladdare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tycker det är häpnadsväckande att de europeiska biltillverkarna försöker sälja elbilar utan att klart och tydligt berätta hur mycket det kommer att kosta att ladda dem på deras egenägda laddnätverk.

Hur ska kunder våga köpa deras elbil utan den informationen?

Alla snackar om prissättningen under det första året. Jaha, men sen då?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

TiborBlomhall skrev:
Jag tycker det är häpnadsväckande att de europeiska biltillverkarna försöker sälja elbilar utan att klart och tydligt berätta hur mycket det kommer att kosta att ladda dem på deras egenägda laddnätverk.

Jag ska upprepa en gång till. De vill inte sälja några elbilar eller rättare sagt de har inget att sälja
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Laban skrev:
Y är väl inte så fasligt dyr om man skippar AWD ? Något man ändå inte får med e-Niro osv
Finns numera endast med AWD....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Laban skrev:
Y är väl inte så fasligt dyr om man skippar AWD ? Något man ändå inte får med e-Niro osv
Finns numera endast med AWD....
Och därmed har den blivit ännu dyrare och har hamnat ännu längre utanför min ekonomiska smärtgräns. Och dragkrok verkar den inte heller få som det ser ut just nu.
Iofs tycker jag att det är bra att Tesla gör så, då slipper jag i alla fall förklara titt som tätt varför jag väljer en annan bil än Tesla. ;)
Swede1

Inlägg av Swede1 »

TiborBlomhall skrev:

Ja, uselt av Ionity och tillverkarna, 3,1 kr/kwh får de garantera längre tid än ett år.

Ja, känns mycket säkrare att köpa en Tesla när man ska åka längre sträckor. Tyvärr är de dyra som Mati påpekar, 751 000 kr för en model Y utan krok.

Stötte på en man som köpt E tron 50 för 840 000 ( med rabatten på 100 000, han måste plockat på grejer för 140 000 ), han fick vänta en kvart på att jag skulle ladda klart innan han fick göra sin första snabbladdning. Han kom sekunder efter mig till laddaren. Då kom han från en laddare som var trasig. Än tyckte han det var spännande det här med laddning.... :roll:

Staten får sponsra flera snabbladdare, de badar i skattepengar, Naturvårdsverket har två miljarder, lägg några hundra miljoner så det finns ett rejält snabbladdar nätverk med rimliga priser även för de som inte kör Tesla. En droppe i det ansvarslösa skattehaveriet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
Staten får sponsra flera snabbladdare, de badar i skattepengar, Naturvårdsverket har två miljarder, lägg några hundra miljoner så det finns ett rejält snabbladdar nätverk med rimliga priser även för de som inte kör Tesla. En droppe i det ansvarslösa skattehaveriet.
Nej staten ska inte ge bidrag! Ionity har fått en stor hög med pengar och titta hur det gick.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Ang IONITY och EUfinansiering.
Ionity driver EUROP-E där EU finansierar 20% av ett 'stannät' flör att koppla ihop EU medlemssyater med snabb-ladd infrastruktur.
Bidraget är som tidigare nämnts 39MEUR dvs typ 200MEUR totalt för projektet.

Projektsida:
https://ec.europa.eu/inea/en/connecting ... -tm-0064-w

Man kan tycka att det finns anledking att specifikt dessa stationer bör ha ett skäligt pristak på laddning.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vad hade varit ett rimligt pris och villkor för att få ladda?
Tänk på att verksamheten inte skall gå med förlust.
Kan tänka mig en fast avgift, och sedan en rörlig kostnad. Säg 80 k+ 3-4kr/kwh. Det skulle motsvara bensinpriset.
Känns som om udden riktas mot teslaägare som inte betalt till ionitys utbyggnad.
Kanske ett förhandlingsdrag inför sucanslutning?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Vad hade varit ett rimligt pris och villkor för att få ladda?
Tänk på att verksamheten inte skall gå med förlust.
Kan tänka mig en fast avgift, och sedan en rörlig kostnad. Säg 80 k+ 3-4kr/kwh. Det skulle motsvara bensinpriset.
Känns som om udden riktas mot teslaägare som inte betalt till ionitys utbyggnad.
Kanske ett förhandlingsdrag inför sucanslutning?
Ja, de gör det ju för att skrämma bort såna som inte har abonnemang. Oavsett bil.

Däremot är det ju så att om man har en Tesla så behöver man aldrig nånsin besöka Ionity annat än i nödfall och då räcker det med några få kWh för att ta sig till närmaste SuC. De som drabbas är ju de som inte har en Tesla och som inte har möjlighet att teckna abonnemanget.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" och vi kan väl utgå från att det kommer se snarlikt ut i Sverige när de expanderar även här och börjar ta betalt för exempelvis stationen i Flädie där det ännu så länge är på prov.

Det man också kan utläsa av infon är att det går att ladda Ionity via ett Circle K abonnemang, men då utan någon rabatt och det blir lika dyrt som utan abb. på Ionity.

Priserna är i NOK så ett pris per kWh strax över 5kr lär det bli i Sverige för 150kW.
IMG_0211.jpeg
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om Ionity förhandlar med tesla om att komma in på deras laddnätverk, så måste de ha något att förhandla om.
Om de chockhöjer "värdet" att ladda är nog för att kunna förhandla ned något i utbyte mot något annat.
Låter det vettigt?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

helix skrev:
Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Braaa Cirkel kaffe, precis vad jag hoppades, norrmännen är mer mogna på elbilsmarknaden och vet vad det får kosta maximalt innan folk tar och gasar iväg i oljebrännaren istället, ca 5 kr per kwh är max. (eller kör på Rex) 8-) Ubercool Jens Ganman
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Så Cirkel K jobbar med Ionity, Bee OCH sig själva. Härlig konkurrens för Ionity som nu är dyrast!

Så fort de får upp en egen stolpe så tankar kunderna där. Intressant om de sätter upp egna och andra stolpar på samma ställe.

De kommer uppnå korv och kaffe-monopol bland icke-Tesla ägare om de expanderar.
Skriv svar